Administracja architektoniczno-budowlana

null Zgłoszenie budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego

Jeśli planujesz budowę lub przebudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego, zgłoś to do urzędu.

Możesz zgłosić:

  1. budowę wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane.
    [i] Obszar oddziaływania, to teren, na którym budowa jakiegoś obiektu może utrudnić lub uniemożliwić budowę na sąsiednich działkach.
  2. przebudowę budynków mieszkalnych jednorodzinnych, o ile nie prowadzi to do zwiększenia dotychczasowego obszaru oddziaływania tych budynków.

Krok po kroku

  1. Wypełnij zgłoszenie budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz oświadczenia.
  2. Dołącz wszystkie wymagane dokumenty.
  3. Zgłoszenie i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  4. Jeśli po 21 dniach nie dostaniesz od nas sprzeciwu, zgłoś się do urzędu po zatwierdzony projekt. Wtedy możesz rozpocząć prace budowlane.

Wymagane dokumenty

  1. Zgłoszenie budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (docx, 22 kB)
  2. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (pdf, 242 kB).
    [!] Formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie.
  3. Projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany z:
    • opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których wymagają przepisy szczególne;
    • zaświadczeniem, które potwierdza, że projektant jest na liście członków właściwej izby samorządu zawodowego, co umożliwia mu wykonywanie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
      [!] Komplet dokumentów dołącz w wersji elektronicznej lub w trzech egzemplarzach w wersji papierowej. 
  4. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli wymagają jej przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – jeśli zgłaszasz budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
  5. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa, musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez jedną z tych osób:
    • notariusza
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę – musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
  6. Dowód opłaty skarbowej – jeżeli jest wymagana.

[!] Wszystkie dołączone do zgłoszenia decyzje muszą mieć klauzulę ostateczności. Jest to potwierdzenie, że decyzja administracyjna jest ostateczna, czyli że nie można się od niej odwołać w administracyjnym toku instancji. Oznacza to postępowanie, w którym sprawa administracyjna jest rozpatrywana przez kolejne szczeble administracji publicznej, zgodnie z zasadą dwuinstancyjności. Zazwyczaj, po wydaniu decyzji przez organ pierwszej instancji, strona niezadowolona z rozstrzygnięcia może wnieść odwołanie do organu wyższego stopnia. W takiej sytuacji wniosek nie może być ponownie rozpatrzony
[i] Do wniosku dołącz oryginały lub uwierzytelnione odpisy dokumentów. Jeżeli dokument znajduje się w aktach urzędu lub innego organu państwowego, wystarczy, że przedstawisz odpis lub wyciąg z dokumentu urzędowo poświadczony przez ten organ lub podmiot.
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną (pdf, 67 kB).

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe dodatkowe opłaty:

  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
  • 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie pobierzemy tej opłaty

Opłaty skarbowe możesz zrobić:

  • w dowolnej kasie urzędu, 
  • bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
  • przelewem na rachunek bankowy.

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.

Miejsce złożenia i odbioru

  1. osobiście w urzędzie:
    • w wydziale obsługi mieszkańców dla dzielnicy, na terenie której planowana jest inwestycja 
    • w kancelarii ogólnej urzędu – Al. Jerozolimskie 44,
  2. przez internet:
  3. pocztą na adres urzędu dzielnicy, na terenie której planowana jest inwestycja. 

Składam wniosek osobiście

  1. Wypełnij wniosek oraz wymagane oświadczenia.
  2. Podpisz wniosek i oświadczenia.
  3. Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
  4. Złóż wniosek w siedzibie urzędu lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny właściwego urzędu.

[!] Wniosek i inne dokumenty możesz wypełnić odręcznie lub elektronicznie na portalu e-budownictwo, skąd możesz je pobrać i wydrukować.
[!] Jeśli chcesz złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt

Składam wniosek przez internet

Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na stronę e-Budownictwo – https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/. Następnie wybierz zakładkę „e-Budownictwo ¬WNIOSKI”.
  2. Wypełnij wniosek i dołącz wymagane dokumenty.
  3. Złóż wniosek drogą elektroniczną przez ePUAP lub e-Doręczenia.
  4. Na swoją skrzynkę otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku.

[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.

Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie 

Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny, który podasz we wniosku (pocztą), przez ePUAP lub system e-Doręczeń na Twój ADE.
Pisma w sprawie możesz też odebrać osobiście w urzędzie, w którym złożysz wniosek. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.

Jednostka odpowiedzialna

Urząd dzielnicy m.st. Warszawy, w której znajduje się planowana inwestycja.

Termin odpowiedzi

Mamy 21 dni, aby rozpatrzyć Twoje zgłoszenie. Jeżeli w tym terminie nie wniesiemy sprzeciwu, możesz rozpocząć roboty budowlane. Taki brak sprzeciwu jest milczącą zgodą na roboty budowlane.

[!] Jeśli Twoje zgłoszenie będzie niekompletne lub niewłaściwie wypełnione, wezwiemy Cię do uzupełnienia wniosku. Wyślemy do Ciebie postanowienie, w którym wyznaczymy Ci konkretny termin na złożenie brakujących dokumentów. To postanowienie przerywa bieg 21 dni na wniesienie sprzeciwu. Jeśli nie zareagujesz na nasze wezwanie, nie uzupełnisz wniosku, wydamy decyzję o wniesieniu sprzeciwu do Twojego zgłoszenia. W takiej sytuacji nie możesz rozpocząć prac budowlanych. Musisz złożyć nowe zgłoszenie albo wniosek o pozwolenie na budowę.

Tryb odwoławczy

Po otrzymaniu decyzji o sprzeciwie, możesz odwołać się od niej do wojewody. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy w urzędzie, który wydał decyzję. Na złożenie odwołania masz 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.

Uwagi

  1. Masz 3 lata, aby rozpocząć roboty budowlane. Jeśli miną 3 lata od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia, a Ty nie rozpoczniesz prac, musisz zrobić kolejne zgłoszenie.
  2. Prezydent m.st. Warszawy może zażądać od Ciebie pozwolenia na wykonanie obiektu lub robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli realizacja Twojej inwestycji może naruszać ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy lub spowodować: 
    • zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia; 
    • pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków; 
    • pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych; 
    • wprowadzenie, utrwalenie, zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich (art. 30 ust. 7 Prawa budowlanego).
  3. Jeśli planujesz roboty budowlane przy obiekcie budowlanym wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków, nie możesz tego zrobić zgłoszeniem. Musisz uzyskać pozwolenie na budowę. Więcej informacji znajdziesz w karcie: Wydawanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Zamiast robić zgłoszenie robót budowlanych, możesz wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
  4. Jeśli nie wniesiemy sprzeciwu, Twój projekt budowlany dotyczący budowy oraz przebudowy domu jednorodzinnego, zostanie ostemplowany. Zrobimy to zaraz po tym, jak upłynie termin na wniesienie sprzeciwu.
  5. Jeśli zgłosisz budowę wolno stojącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, którego obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których został zaprojektowany, zamieścimy informację w Biuletynie Informacji Publicznej – w ciągu 3 dni od dnia:
    • doręczenia zgłoszenia – informację o zgłoszeniu, która będzie zawierała imię i nazwisko albo nazwę inwestora oraz adres i opis projektowanego obiektu;
    • wniesienia sprzeciwu – informację o dacie jego wniesienia;
    • upływu 21 dni od doręczenia zgłoszenia, w sytuacji kiedy urząd nie wniósł sprzeciwu.
  6. Jeśli planujesz istotnie zmienić projekt zagospodarowania działki lub terenu lub projekt architektoniczno-budowlany, złożony wraz ze zgłoszeniem budowy, musisz złożyć wniosek o pozwolenie na budowę dla całego zamierzenia budowlanego albo zrobić ponowne zgłoszenie.
  7. Możemy wnieść sprzeciw, jeżeli:
    • zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonywania robót budowlanych, w przypadku których trzeba uzyskać decyzję o pozwoleniu na budowę;
    • budowa lub wykonywanie robót budowlanych, które obejmuje zgłoszenie, narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy, inne akty prawa miejscowego lub inne przepisy;
    • zgłoszenie dotyczy budowy tymczasowego obiektu budowlanego w miejscu, w którym taki obiekt istnieje;
    • roboty budowlane zostały rozpoczęte przed upływem 21 dni, od dnia doręczenia zgłoszenia.
       

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 2.10.2025 r.

Nie znalazłeś informacji?