null Abonament parkingowy mieszkańca

Abonament mieszkańca uprawnia do parkowania w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN).

Zasady abonamentu mieszkańca od października 2024 r.

Nowe zasady

  • weszły w życie od października 2024 r.

  • od miejsca zamieszkania jest wyznaczany jeden okrąg o promieniu 200 metrów

  • abonament rejonowy obowiązuje wszystkich miejscach w SPPN, które zmieszczą się w nakreślonym zakresie

  • abonamenty wydane przed 1 października 2024 r. są skonstruowane według starej zasady, a po 1 października 2024 r. według nowej

Abonamenty wydane przed 1 października 2024 r.

Wszystkie abonamenty wydane przed 1 października 2024 r. zachowują swoją ważność. Nie ma obowiązku ich zwracania lub wymiany. Jednocześnie jest jednak taka możliwość. Zmiana danych w abonamencie jest możliwa: w każdym czynnym Punkcie Obsługi Pasazerów, drogą mailową (pod adresem kancelaria@zdm.waw.plotwiera się w nowej karcie) lub kierując pismo do ZDM.

Wymiana abonamentu odbywa się bez dodatkowych opłat, z zachowaniem terminu ważności dotychczasowego. Zaktualizowany abonament aktywowany jest natychmiast, a poprzedni automatycznie zamykany.

Więcej informacji

https://zdm.waw.pl/aktualnosci/prostsze-zasady-abonamentu-mieszkanca/

Kto może otrzymać

Abonament mieszkańca może otrzymać osoba fizyczna, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy na terenie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN)

  • rozlicza w Warszawie podatek PIT za poprzedni rok 

  • jest właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony.

Jak złożyć wniosek

Sprawę możesz załatwić:

  1. przez internet wyłącznie przez stronę: https://abonamentzdomu.zdm.waw.pl/ zgodnie z procedurą Abonament parkingowy mieszkańca z domu (zgłoszenia wysłane drogą mailową nie są przyjmowane)

  2. stacjonarnie w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM

O wydanie abonamentu złóż wniosek osobiście lub przez pełnomocnika.

[!] W przypadku wniosku przez pełnomocnika wnieś opłatę skarbową w wysokości 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu), na rachunek bankowy Urzędu m.st. Warszawy – Centrum Obsługi Podatnika: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070, lub w siedzibie ZDM ul. Chmielna 120 (opłatomat dostępny w godz. 7:30-15:30). W Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM nie ma możliwości wniesienia opłaty skarbowej.

Niezbędne dokumenty

Wymagane dokumenty:

  • dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość

  • dowód rejestracyjny pojazdu (wystawiony na aktualnego właściciela), na który ma być wystawiony abonament

  • odpłatna umowa cywilnoprawna lub umowa użyczenia zawarta w formie aktu notarialnego (a nie z notarialnie potwierdzonymi podpisami) – w przypadku osób niebędących właścicielami lub współwłaścicielami pojazdu. Umowa musi dotyczyć pojazdu, na który ma być wydany abonament i być zawarta przez osobę występującą o wydanie abonamentu

  • jeden z poniższych dokumentów:

  • pierwsza stronę zeznania podatkowego PIT za rok poprzedni, poświadczona przez właściwy urząd skarbowy w Warszawie

  • w przypadku rozliczenia podatku PIT za pomocą środków komunikacji elektronicznej – wydrukowana pierwsza strona zeznania PIT w roku poprzednim oraz wydrukowane Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) z wygenerowanym numerem dokumentu, zgodnym z identyfikatorem dokumentu UPO

  • zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, potwierdzające złożenie w roku poprzednim zeznania podatkowego PIT, w którym wskazano obszar m.st. Warszawy jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego

  • inne dokumenty potwierdzające dane i informacje wynikające z wniosku, np. dokument udzielonego pełnomocnictwa

[!] prawo jazdy nie jest wymagane.

Informacja o zameldowaniu

Potwierdzenie zameldowania mieszkańca na pobyt stały lub czasowy odbywa się w Punktach Obsługi Pasażerów po okazaniu do wglądu dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Na podstawie wymaganych dokumentów pracownik POP ZTM wypełnia wniosek w systemie obsługi SPPN, drukuje go i przedkłada do podpisu osoby ubiegającej się o abonament.

Opłata abonamentowa

Abonament rejonowy kosztuje 30 zł rocznie –  w przypadku zdalnego (poprzez stronę internetową) wyrabiania lub przedłużania abonamentu, opłatę należy uiścić (zgodnie z instrukcją) poprzez dedykowany link, po pozytywnej weryfikacji wniosku; w przypadku załatwiania sprawy w jednym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM płatne przy wydaniu abonamentu mieszkańca (gotówką lub kartą płatniczą).

Abonament obszarowy obowiązuje od 15 listopada 2021 r. Kosztuje 600 zł rocznie – płatne przy wydaniu abonamentu mieszkańca w jednym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM (gotówką lub kartą płatniczą), możliwość opłaty w dwóch ratach po 300 zł. W przypadku wniosku złożonego zdalnie (poprzez stronę internetową), opłatę należy uiścić w pełnej wysokości 600 zł (zgodnie z instrukcją) poprzez dedykowany link, po pozytywnej weryfikacji wniosku.

Obecnie płatność ratalna możliwa jest tylko przy wyrabianiu abonamentów obszarowych w POP ZTM. Bezpośrednio w POP mieszkaniec opłaca pierwszą ratę, czyli 300 zł. Drugą część płatności należy dokonać na wskazany poniżej rachunek bankowy.

Płatność drugiej raty za abonament mieszkańca w wysokości 300 zł należy wnosić na nr rachunku bankowego 45 1030 1508 0000 0005 5005 9002.

W „tytule przelewu” należy wpisać „Abonament – pojazd nr …….. II rata” (w miejsce kropek należy wpisać numer rejestracyjny pojazdu).

Jeżeli druga rata nie zostanie opłacona w terminie 7 dni przed upływem szóstego miesiąca ważności abonamentu, abonament mieszkańca zostanie zamknięty.

Nie ma możliwości dokonania opłaty za drugą ratę w Punktach Obsługi Pasażera ZTM.

Zasięg abonamentu

Mapa SPPN

Mapa interaktywna SPPN

Mapa pakomatów

Zasięg Abonamentu Rejonowego

Zasady obowiązujące w przypadku abonamentów wydanych przed 1.10.2024 r.

Rejon obowiązywania abonamentu wyznaczamy, wybierając do 8 parkomatów (może być ich mniej) w promieniu 150 metrów od miejsca zameldowania mieszkańca w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (dalej: SPPN), przy czym wybór parkomatów z tego rejonu przysługuje mieszkańcowi SPPN. Postój pojazdu może mieć miejsce w odległości nie większej niż 100 metrów od parkomatów objętych abonamentem, w okresie jego ważności.

W przypadku wątpliwości dotyczących wyznaczonego rejonu, można złożyć reklamację, na podstawie której nasi pracownicy przeprowadzą dodatkową wizję lokalną w pobliżu miejsca zameldowania.

MAPA ABONAMENTÓW REJONOWYCH W SPPN WARSZAWA dla abonamentów wydanych do 30.09.2024 roku

Zasady obowiązujące w przypadku abonamentów wydanych od 1.10.2024 r.

Według nowych zasad od miejsca zamieszkania wyznaczany jest jeden okrąg o promieniu 200 metrów. Abonament rejonowy obowiązuje na wszystkich miejscach w SPPN, które zmieszczą się w tak nakreślonym zakresie.

MAPA ABONAMENTÓW REJONOWYCH W SPPN WARSZAWA dla abonamentów wydanych od 1.10.2024 roku

Zasięg Abonamentu Obszarowego

Taki abonament pozwala zaparkować na znacznym obszarze, zauważalnie większym niż w przypadku abonamentu rejonowego.

SPPN jest podzielona na kilkadziesiąt takich obszarów, z których każdy obejmuje fragment danej dzielnicy. Granice każdego z nich są określone uchwałą Rady Warszawy. Posiadacz abonamentu obszarowego może parkować po obu stronach ulic będących granicami jego obszaru. Osoba zameldowana na granicy obszaru może zaś wybrać, w którym obszarze będzie obowiązywał jej abonament

MAPA ABONAMENTÓW OBSZAROWYCH W SPPN WARSZAWA

Identyfikator mieszkańca B-35

Od 18 października 2021 r. mieszkańcy SPPN, wnioskujący o abonament mieszkańca lub chcący go przedłużyć, uzyskują dodatkowo identyfikator B-35 (w przypadku, gdy adres zameldowania znajduje się na terenie strefy B-39 lub odcinka/-ów B-35).

Dokument ten upoważnia do warunkowego postoju w strefach ograniczonego postoju na terenie SPPN – w pobliżu miejsca zameldowania w przypadku abonamentu rejonowego; na całym obszarze abonamentu w przypadku abonamentu obszarowego.

Więcej informacji

Ważność abonamentu

Abonament wydaje się na okres nieprzekraczający jednego roku.

Abonament mieszkańca – sprawdź datę ważności

Jeden abonament

Każdemu Mieszkańcowi SPPN wydawany jest tylko jeden abonament, wyłącznie na jeden samochód.

Pojazd służbowy/firmowy

Można wyrobić abonament na pojazd służbowy lub firmowy, ale należy przedstawić:

Dokument taki nie jest wymagany tylko wtedy, gdy pojazd jest zarejestrowany na:

  • osobę prowadzącą działalność gospodarczą – jeżeli wnioskodawcą o abonament jest ta osoba

  • spółkę cywilną – jeżeli wnioskodawcą o abonament jest właściciel lub wspólnik tej spółki.

Samochód osobowy powyżej 2,5 tony

Jeżeli dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego wynosi więcej niż 2,5 tony, wydany abonament może obejmować wyłącznie miejsca postojowe wyznaczone na jezdni lub w zatokach postojowych.

Nieprzerejestrowany pojazd

Właściciel pojazdu ma obowiązek przerejestrować go na siebie w terminie nieprzekraczającym 30 dni.

Po abonament zapraszamy po przerejestrowaniu pojazdu.

Współwłasność małżeńska

W przypadku braku wpisu małżonka w dowodzie rejestracyjnym złóż oświadczenie

Majątkowa wspólność małżeńska - wzór oświadczenia

Pojazd zastępczy

W przypadku utraty możliwości korzystania z pojazdu, na który został wydany abonament, wskutek uszkodzenia lub wypadku, wydaje się abonament zastępczy na pojazd zastępczy, na okres nie dłuższy niż dotychczasowy abonament, jeżeli wnioskodawca spełni łącznie następujące warunki:

  • wykaże utratę możliwości korzystania z pojazdu, w szczególności przez przedłożenie: notatki z policji lub innej służby, zgłoszenia szkody potwierdzonego przez ubezpieczyciela, zaświadczenia z zakładu naprawczego;

  • przedłoży umowę z ubezpieczycielem lub zakładem naprawczym, lub inny dokument potwierdzający wydanie pojazdu zastępczego do używania w określonym terminie, nie dłuższym niż czas naprawy albo likwidacji szkody.

Dotychczasowy abonament ulega wtedy zawieszeniu na czas obowiązywania abonamentu zastępczego. Aby uaktywnić zawieszony abonament, należy zadzwonić pod numer tel. (22) 55 89 603 lub (22) 55 89 608 w godz. 7:00-15:00 (pon.-pt.).

Zmiana danych w abonamencie

Zmienisz dane:

Jeśli abonament jest ważny (nie skończył się jeszcze okres jego obowiązywania), a użytkownik musi zmienić dane, które są podstawą do wydania abonamentu (np. numer rejestracyjny pojazdu, adres zameldowania skutkujący zmianą rejonu abonamentu), pracownicy POP ZTM wydadzą zaktualizowany abonament. Poprzedni abonament należy zwrócić.

Wymiana abonamentu odbywa się bez dodatkowych opłat, z zachowaniem terminu ważności dotychczasowego. Zaktualizowany abonament aktywowany jest natychmiast, a poprzedni automatycznie zamykany.

Wymiana abonamentu rejonowego na obszarowy i odwrotnie w trakcie jego obowiązywania

Abonament można zmienić tylko raz w trakcie jego obowiązywania.

Można to zrobić składając wniosek elektronicznie na adres kancelaria@zdm.waw.pl lub w siedzibie ZDM przy ul. Chmielnej 120.

Wymiana abonamentu polega na zaliczeniu niewykorzystanej części opłaty na poczet nowego rodzaju abonamentu (proporcjonalnie do okresu ważności pierwotnie wybranego abonamentu).

W przypadku zmiany abonamentu z rejonowego na obszarowy lub na zwrocie opłaty za niewykorzystany okres ważności abonamentu po odliczeniu opłaty za nowy rodzaj abonamentu (proporcjonalnie do okresu ważności pierwotnie wybranego abonamentu).

W przypadku zmiany abonamentu obszarowego na rejonowy mieszkaniec wymieniający abonament dostaje informację z kwotą do zapłaty lub zwrotu, wyliczoną na podstawie posiadanego abonamentu.

Zbliżanie się daty końca ważności abonamentu

O nowy abonament można wnioskować nie wcześniej niż 30 dni przed upływem terminu ważności poprzedniego abonamentu. Należy przedstawić komplet wymaganych dokumentów.

Utrata abonamentu

W przypadku utraty abonamentu (np. jego kradzież) przed upływem terminu jego ważności, wydaje się duplikat abonamentu na ten sam pojazd i na ten sam rejon, po złożeniu odpowiedniego oświadczenia o jego utracie.

Więcej informacji

Podstawa prawna

Nie znalazłeś informacji?