Odbieranie odpadów komunalnych
null Kontrole nieruchomości niezamieszkanych
M.st. Warszawa, tak jak wszystkie gminy w Polsce, ma obowiązek* sprawdzania, czy właściciele nieruchomości nieobjętych zorganizowanym przez Miasto systemem posiadają umowy na odbiór odpadów komunalnych. Kontrola taka odbywa się co najmniej raz na 2 lata, zgodnie z planem kontroli.
W ramach prowadzonych działań kontrolnych, Miasto wzywa właścicieli nieruchomości do okazania posiadanych umów oraz dowodów ponoszonych opłat. W przypadku, gdy w umowie stwierdzone zostaną nieprawidłowości, właściciel nieruchomości zostanie wezwany do ich usunięcia w określonym terminie.
Właściciele nieruchomości, którzy nie okażą umów na odbiór odpadów komunalnych lub nie usuną w terminie stwierdzonych uchybień, zostaną objęci zorganizowanym przez Miasto systemem odbiorów zastępczych i będą zobligowani do ponoszenia opłat z tego tytułu na rzecz m.st. Warszawy.
Najważniejsze informacje:
- Przedmiotem kontroli są nieruchomości niezamieszkane, na których powstają odpady komunalne, nieobjęte zorganizowanym przez m.st. Warszawę systemem odbioru odpadów komunalnych (np. biura, hotele, sklepy i inne obiekty usługowe, obiekty produkcyjne).
- Kontrole prowadzone są przez pracowników Urzędów Dzielnic m.st. Warszawy.
- Obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych spoczywa na właścicielu nieruchomości niezamieszkanej.
- Umowy na odbiór odpadów powinny być podpisane z przedsiębiorcami wpisanymi do Rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (https://rejestrodpadykomunalne.um.warszawa.pl).
- Przedsiębiorca zobowiązany jest do nieprzekraczania górnych stawek opłat za usługi odbierania odpadów komunalnych, określonych w Uchwale nr XXXI/911/2020 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 18 czerwca 2020 r. w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. (https://bip.warszawa.pl/web/rada-warszawy/-/uchwala-nr-xxxi-911-2020-z-2020-06-18-7764603)
- Umowy muszą uwzględniać odbiór co najmniej 5 frakcji odpadów komunalnych: bio, metali i tworzyw sztucznych, papieru, szkła i zmieszanych.
- Określona w umowach częstotliwość odbioru poszczególnych frakcji musi być zgodna z prawem miejscowym, tj. co najmniej:
- Bio – co tydzień,
- Metale i tworzywa sztuczne – co 4 tygodnie,
- Papier – co 4 tygodnie,
- Szkło – co 4 tygodnie,
- Zmieszane – co 2 tygodnie.
- W przypadku nieokazania umowy lub stwierdzenia w niej uchybień, w stosunku do właściciela nieruchomości wydawana będzie decyzja, obowiązująca przez 1 rok. Na jej podstawie świadczona będzie usługa odbioru odpadów komunalnych przez firmę wskazaną przez Miasto. W takim przypadku dotychczas podpisane umowy przestają obowiązywać.
* art. 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach