Dodatek osłonowy, dodatek węglowy i inne

null Przyznanie bonu energetycznego

Bon energetyczny przysługuje najuboższym mieszkańcom, aby wyeliminować zjawisko ubóstwa i wykluczenia energetycznego.

[!] W 2024 r. wniosek o wypłatę bonu energetycznego możesz złożyć najpóźniej do 30 września 2024 r. Bon ten będzie przyznawany za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

Krok po kroku

  1. Wypełniony i podpisany wniosek o wypłatę bonu energetycznego oraz niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  2. Rozpatrzymy wniosek i poinformujemy Cię o rozstrzygnięciu.
  3. Jeśli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, przyznamy Ci prawo do bonu energetycznego. Bon wypłacimy jednorazowo do 31 grudnia 2024 r.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego (możesz go złożyć od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r.)
  2. Jeśli jesteś cudzoziemcem i mieszkasz w Polsce musisz okazać jeden z dokumentów:
    • zezwolenie na pobyt stały, 
    • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej (UE) udzielone przez inne państwo UE, 
    • zezwolenie na pobyt czasowy w związku z posiadaniem statusu uchodźcy lub udzieleniu ochrony uzupełniającej lub 
    • inny dokument, który uprawnia Cię do pobytu w Polsce,
    • do wglądu kartę pobytu.
  3. Pełnomocnictwo do reprezentowania Cię w tej sprawie – jeśli wniosek składa za Ciebie pełnomocnik.

Jeśli nie dostarczysz nam potrzebnych dokumentów, wezwiemy Cię do ich uzupełnienia.

[!] Kopie dokumentów, które dołączasz do wniosku, muszą być uwierzytelnione przez: 

  • pracownika Urzędu m.st. Warszawy, 
  • notariusza,
  • instytucję, która wydała dokument,
  • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie. 

Nie musisz uwierzytelniać dokumentów, jeśli składasz je przez internet.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

  1. osobiście w urzędzie dzielnicy m.st. Warszawy, w której mieszkasz,
  2. przez stronę ePUAP.

Składam wniosek w urzędzie dzielnicy

  1. Sprawdź, gdzie dokładnie możesz złożyć wniosek.
  2. Wypełnij i podpisz wniosek.

[!] Formularze znajdziesz również w urzędzie.

  1. Skompletuj wymagane dokumenty.
  2. Gotowy wniosek i wymagane dokumenty złóż w urzędzie dzielnicy, w której mieszkasz.

[!] Na wizytę w urzędzie zabierz ze sobą dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość.

Jeśli chcesz złożyć wniosek osobiście w urzędzie możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt. 

Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Zaloguj się na portal ePuap.
  2. Wypełnij wniosek.
  3. Dołącz wymagane dokumenty.
  4. Wybierz urząd dzielnicy, w której mieszkasz.
  5. Wyślij wniosek. Musisz potwierdzić go:
    • bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu albo
    •  podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie

Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP).

Pisma w sprawie możesz też odebrać osobiście w miejscu złożenia wniosku, jeśli zgłosisz to wcześniej pracownikowi urzędu.

Jednostka odpowiedzialna

Urząd dzielnicy m.st. Warszawy, w której mieszkasz.

Termin odpowiedzi

  1. Rozpatrzymy wniosek i przekażemy Ci informację o rozstrzygnięciu w ciągu 60 dni od złożenia wniosku z wymaganymi dokumentami.
  2. Jeśli źle wypełnisz wniosek lub nie dołączysz wymaganych dokumentów, czas rozpatrzenia wniosku wydłuży się. Wezwiemy Cię do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia brakujących dokumentów. Masz na to 14 dni od otrzymania wezwania. Jeśli nie zastosujesz się do wezwania, nie rozpatrzymy Twojego wniosku.
  3. Jeśli rozpatrzymy pozytywnie Twój wniosek to otrzymasz bon, który wypłacimy jednorazowo do 31 grudnia 2024 r.
  4. Możesz wystąpić o korektę wysokości przyznanego bonu w ciągu 14 dni od dnia jego otrzymania.

Tryb odwoławczy

Jeśli odmówimy Ci przyznania bonu energetycznego, korekty lub korekty wysokości bonu, uchylenia lub zmiany prawa do bonu albo wydamy rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego bonu i zwrotu tego świadczenia – otrzymasz decyzję administracyjną. Możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem urzędu dzielnicy, który przekazał Ci tę decyzję.

Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.

W tym terminie możesz się zrzec prawa do wniesienia odwołania. Aby to zrobić złóż oświadczenie, że zrzekasz się tego prawa. Jeśli zrzekniesz się prawa do wniesienia odwołania, z dniem, w którym otrzymamy Twoje oświadczenie, decyzja stanie się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu.

Uwagi

  1. Bon energetyczny przysługuje Ci, jeśli dochód Twojej rodziny nie przekracza:
    • 2500 zł na osobę w gospodarstwie domowym jednoosobowym,
    • 1700 zł na osobę w gospodarstwie domowym wieloosobowym.
  2. Jeśli przekraczasz kryterium dochodowe, nadal możesz złożyć wniosek o bon energetyczny. W tej sytuacji bon przyznajemy w wysokości różnicy między kwotą bonu a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód.
  3. Możesz wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego. Jeśli wniosek o wypłatę bonu energetycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złoży więcej niż jedna osoba, bon przyznajemy wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy.
  4. Bon energetyczny za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. jest wypłacany jednorazowo i wynosi odpowiednio:
    • 300 zł – dla gospodarstwa jednoosobowego,
    • 400 zł – dla gospodarstwa, które składa się z 2–3 osób,
    • 500 zł – dla gospodarstwa, które składa się z 4–5 osób,
    • 600 zł – dla gospodarstwa, które składa się z co najmniej 6 osób.

[!] Jeśli główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, to bon energetyczny wynosi:

    • 600 zł – dla gospodarstwa jednoosobowego,
    • 800 zł – dla gospodarstwa, które składa się z 2–3 osób,
    • 1000 zł – dla gospodarstwa, które składa się z 4–5 osób,
    • 1200 zł – dla gospodarstwa, które składa się z co najmniej 6 osób.
  1. Bon energetyczny przyznajemy w formie informacji. Decyzja administracyjna nie jest tutaj wymagana.
  2. Bon energetyczny wypłacimy Ci nawet, jeśli nie odbierzesz na czas informacji o jego przyznaniu.
  3. Nie rozpatrzymy Twojego wniosku, jeśli złożysz go po 30 września 2024 r.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 31.07.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?