- Baza wiedzy
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Sprawy komunikacyjne
- / Rejestracja pojazdów
Rejestracja pojazdów
null Rejestracja pojazdu marki „SAM”
Jeśli chcesz zarejestrować pojazd marki „SAM”, tutaj dowiesz się jak to zrobić.
[!] Pojazd marki "SAM” – pojazd zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy, konstrukcji własnej.
Krok po kroku
Etap 1: Nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu
- Wypełnij wniosek o wydanie decyzji w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu i/lub wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych jeśli ją wyrazisz. Do wniosku dołącz wymagane dokumenty.
[!] Formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie. - Przyjdź do urzędu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy i złóż wniosek wraz z wymaganymi dokumentami oraz potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej.
Udaj się do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich mieszczącego się w Warszawie, ul. Leona Kruczkowskiego 2 i złóż wniosek wraz z załącznikami. Pamiętaj o dokumencie tożsamości.
[!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa. - Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
- Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, musisz przedstawić inny dokument, który zweryfikujemy podczas obsługi, np. zeznanie roczne PIT-37, umowę o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowę najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie
- Jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
- Otrzymasz decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdu i/lub wykonaniu tabliczki znamionowej zastępczej.
- Musisz uzyskać decyzję o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu. W tym celu udaj się do Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) lub do Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).
Etap 2: Rejestracja pojazdu (docelowa)
- Wypełnij wniosek o rejestrację pojazdu oraz zgodę na przetwarzanie dodatkowych danych osobowych, jeśli ją wyrazisz. Do wniosku dołącz wymaganie dokumenty.
[!] Formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie. - Przyjdź do urzędu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy i złóż wniosek wraz z wymaganymi dokumentami oraz potwierdzenie zapłaty właściwej opłaty.
[!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa. - Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
- Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, musisz przedstawić inny dokument, który zweryfikujemy podczas obsługi, np. zeznanie roczne PIT-37, umowę o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowę najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie
- Jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
- Sprawdzimy też czy pozostałe dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów. Jeśli będą kompletne i poprawne – zarejestrujemy Twój pojazd. Otrzymasz od razu zalegalizowane tablice rejestracyjne, decyzję o czasowej rejestracji pojazdu. Wydamy Ci też pozwolenie czasowe, które jest ważne przez 30 dni. Na ten czas zastępuje Ci ono dowód rejestracyjny.
- Zaktualizuj ubezpieczenie OC pojazdu.
- W ciągu 30 dni Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) przygotuje Twój dowód rejestracyjny. Informację o tym czy jest gotowy do odbioru uzyskasz na stronie internetowej info-car.pl lub w urzędzie, w którym składasz wniosek.
- Przyjdź do urzędu przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego i odbierz decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego koniecznie zwróć nam pozwolenie czasowe oraz przedstaw ważną polisę OC.
Wymagane dokumenty
Dokumenty potrzebne w etapie 1 (nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu):
- Wniosek właściciela lub właścicieli o wydanie decyzji w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu.
- Zgoda na przetwarzanie dodatkowych danych osobowych (numer telefonu i adres e-mail), jeżeli ją wyrazisz.
- Oświadczenie wnioskodawcy, w którym potwierdzi, że jest właścicielem zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:
- notariusza lub,
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
Dokumenty potrzebne w etapie 2 (docelowa rejestracja pojazdu):
- Wniosek właściciela lub właścicieli o rejestrację pojazdu.
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych (numer telefonu i adres e-mail), jeżeli ją wyrazisz.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:
- notariusza lub,
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
- Jeden z dokumentów informujących o dopuszczeniu jednostkowym pojazdu:
- Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba fizyczna, przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport.
- Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
[!] Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona. - Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
- do wglądu: dokument tożsamości (paszport), potwierdzenie stałego lub czasowego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
- wiza Schengen lub wiza krajowa,
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
- karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
- dokument, który potwierdza prawo stałego pobytu obywatela UE,
- karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
- karta pobytu wydana w związku z:
- udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały,
- zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
- nadaniem statusu uchodźcy,
- udzieleniem ochrony uzupełniającej,
- udzieleniem zgody na pobyt tolerowany.
- dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
- dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.
- do wglądu: dokument tożsamości (paszport), potwierdzenie stałego lub czasowego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem za dodatkową opłatą.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Opłaty w etapie 1 – nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu:
- 10 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu.
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Opłaty możesz zrobić:
- w kasie Urzędu m.st. Warszawy przy Al. Jerozolimskich 44
- w opłatomacie, który znajduje się w budynku urzędu (na sali obsługi),
- przelewem na rachunek bankowy
Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za wydanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdu.
Opłaty w etapie 2 – rejestracja pojazdu:
Opłaty komunikacyjne za wydanie: |
Samochód |
Przyczepa, naczepa, ciągnik rolniczy |
Motocykl |
Motorower |
Tablice rejestracyjne zwyczajne |
80 zł |
40 zł |
40 zł |
30 zł |
Tablice rejestracyjne indywidualne |
1000 zł |
- |
500 zł |
- |
Dowód rejestracyjny |
54 zł |
54 zł |
54 zł |
54 zł |
Pozwolenie czasowe |
13,50 zł |
13,50 zł |
13,50 zł |
13,50 zł |
Nalepka legalizacyjna |
12,50 zł |
12,50 zł |
12,50 zł |
12,50 zł |
RAZEM |
160 zł |
120 zł |
120 zł |
110 zł |
RAZEM (jeśli wnioskujesz o tablice indywidualne) |
1080 zł |
- |
580 zł |
- |
Opłaty za rejestrację pojazdu możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy,
- w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
- przelewem na rachunek bankowy – wybierz rachunek przypisany do dzielnicy, w której będziesz składać wniosek.
W tytule przelewu wpisz:
- markę i model pojazdu,
- numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew), numer rejestracyjny, jeśli pojazd już go ma.
Możliwe dodatkowe opłaty:
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
- 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
Te opłaty możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy
- w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek
- przelewem na rachunek bankowy
Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.
Miejsce złożenia i odbioru
Sprawę możesz załatwić osobiście w urzędzie.
Etap 1:
Najpierw przyjdź do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy na ul. Leona Kruczkowskiego 2.
Następnie udaj się do jednej z instytucji:
- Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) na ul. Jagiellońską 55
- Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) na ul. Jagiellońską 80
Etap 2:
Sprawę możesz załatwić osobiście:
- jeśli masz polskie obywatelstwo – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz
- jeśli jesteś cudzoziemcem – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany
- jeśli prowadzisz firmę zagraniczną z oddziałem w Warszawie – przyjdź do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. L. Kruczkowskiego 2
[!] Możesz zarezerwować wizytę w urzędzie w Systemie rezerwacji wizyt.
Termin odpowiedzi
- Niezwłocznie – sprawy, które nie wymagają informacji lub wyjaśnień lub zbierania dowodów.
- Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
- Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy
Jeśli otrzymasz decyzję możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy, który wydał decyzję:
- jeśli masz polskie obywatelstwo – w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz
- jeśli jesteś cudzoziemcem – w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany
- jeśli prowadzisz firmę zagraniczną z oddziałem w Warszawie – w Biurze Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. L. Kruczkowskiego 2
Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.
Uwagi
- Jako właściciel pojazdu masz obowiązek zarejestrować swój pojazd w ciągu 30 dni od zakupu. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zajmujesz się obrotem pojazdami, na rejestrację pojazdu masz 90 dni. Jeżeli tego nie zrobisz w terminie grozi Ci kara administracyjna. Więcej informacji znajdziesz w naszym artykule „Od 1 stycznia 2024 r. nowe zasady rejestracji pojazdów”.
- Organem właściwym w sprawach rejestracji pojazdów w Warszawie jest Prezydent m.st. Warszawy. Pracownicy upoważnieni przez Prezydenta są zobowiązani do sprawdzania czy pojazd ma ważne ubezpieczenie OC. Zrobią to w dniu wydawania dowodu rejestracyjnego oraz decyzji o stałej rejestracji Twojego pojazdu. Jeśli nie okażesz nam ważnej polisy OC nie wpłynie to na pozytywne załatwienie sprawy. Musimy jednak powiadomić o tym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), który może nałożyć na Ciebie karę finansową.
- Osoby fizyczne i prawne, które są właścicielami niżej wymienionych rodzajów pojazdów muszą zapłacić podatek od poniższych środków transportowych:
- samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
- ciągnik siodłowy i balastowy o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony,
- przyczepa i naczepa, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton,
- autobus.
[!] Więcej informacji wraz z drukiem deklaracji i załącznikiem do deklaracji, znajdziesz w karcie informacyjnej Określenie/korekta zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od środków transportowych od osób fizycznych i prawnych.
- Jeśli właścicielem, któregoś z wymienionych w punkcie 3 rodzajów pojazdów jest cudzoziemiec, oddział lub przedstawicielstwo firmy zagranicznej, to opłatę podatku od środków transportowych musi zapłacić w urzędzie dzielnicy zgodnie z miejscem zamieszkania cudzoziemca, siedziby oddziału lub przedstawicielstwa firmy zagranicznej.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
- Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 2 kwietnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
- Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
- Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
Wersja 1.0 z 22.08.2024 r.