null Rejestracja pojazdu marki „SAM”

Jeśli chcesz zarejestrować pojazd marki „SAM”, tutaj dowiesz się jak to zrobić.

[!] Pojazd marki "SAM” – pojazd zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy, konstrukcji własnej.

Krok po kroku

Etap 1: Nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu

  1. Wypełnij wniosek o wydanie decyzji w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu i/lub wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych  jeśli ją wyrazisz. Do wniosku dołącz wymagane dokumenty.
    [!] Formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie.
  2. Przyjdź do urzędu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy i złóż wniosek wraz z wymaganymi dokumentami oraz potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej.
    Udaj się do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich mieszczącego się w Warszawie, ul. Leona Kruczkowskiego 2 i złóż wniosek wraz z załącznikami. Pamiętaj o dokumencie tożsamości.
    [!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa.
  3. Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
    • Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, musisz przedstawić inny dokument, który zweryfikujemy podczas obsługi, np. zeznanie roczne PIT-37, umowę o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowę najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie
    • Jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
  4. Otrzymasz decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdu i/lub wykonaniu tabliczki znamionowej zastępczej. 
  5. Musisz uzyskać decyzję o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu. W tym celu udaj się do Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) lub do Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).

Etap 2: Rejestracja pojazdu (docelowa)

  1. Wypełnij wniosek o rejestrację pojazdu oraz zgodę na przetwarzanie dodatkowych danych osobowych, jeśli ją wyrazisz. Do wniosku dołącz wymaganie dokumenty.
    [!] Formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie.
  2. Przyjdź do urzędu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy i złóż wniosek wraz z wymaganymi dokumentami oraz potwierdzenie zapłaty właściwej opłaty.
    [!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa.
  3. Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
    • Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, musisz przedstawić inny dokument, który zweryfikujemy podczas obsługi, np. zeznanie roczne PIT-37, umowę o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowę najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie
    • Jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
  4. Sprawdzimy też czy pozostałe dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów. Jeśli będą kompletne i poprawne – zarejestrujemy Twój pojazd. Otrzymasz od razu zalegalizowane tablice rejestracyjne, decyzję o czasowej rejestracji pojazdu. Wydamy Ci też pozwolenie czasowe, które jest ważne przez 30 dni. Na ten czas zastępuje Ci ono dowód rejestracyjny.
  5. Zaktualizuj ubezpieczenie OC pojazdu.
  6. W ciągu 30 dni Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) przygotuje Twój dowód rejestracyjny. Informację o tym czy jest gotowy do odbioru uzyskasz na stronie internetowej info-car.pl lub w urzędzie, w którym składasz wniosek.
  7. Przyjdź do urzędu przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego i odbierz decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego koniecznie zwróć nam pozwolenie czasowe oraz przedstaw ważną polisę OC.

Wymagane dokumenty

Dokumenty potrzebne w etapie 1 (nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu):

  1. Wniosek właściciela lub właścicieli o wydanie decyzji w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu.
  2. Zgoda na przetwarzanie dodatkowych danych osobowych (numer telefonu i adres e-mail), jeżeli ją wyrazisz.
  3. Oświadczenie wnioskodawcy, w którym potwierdzi, że jest właścicielem zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu.
  4. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez: 
    • notariusza lub,
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu. 

Dokumenty potrzebne w etapie 2 (docelowa rejestracja pojazdu):

  1. Wniosek właściciela lub właścicieli o rejestrację pojazdu.
  2. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych (numer telefonu i adres e-mail), jeżeli ją wyrazisz.
  3. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez: 
    • notariusza lub,
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
  4. Jeden z dokumentów informujących o dopuszczeniu jednostkowym pojazdu:
    • decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu,
    • decyzja o dopuszczeniu jednostkowym pojazdu (uzyskasz ją w PIMOT lub ITS).
  5. Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba fizyczna, przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport.
  6. Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
    [!] Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona.
  7. Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
    1. do wglądu: dokument tożsamości (paszport), potwierdzenie stałego lub czasowego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
      • wiza Schengen lub wiza krajowa,
      • karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
      • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
      • karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • dokument, który potwierdza prawo stałego pobytu obywatela UE,
      • karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • karta pobytu wydana w związku z:
        • udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, 
        • zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
        • nadanie statusu uchodźcy, 
        • udzielenie ochrony uzupełniającej, 
        • udzieleniem zgoda na pobyt tolerowany.
    2. dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o zrobieniu wpisu do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
    3. dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.

Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem za dodatkową opłatą.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Opłaty w etapie 1 – nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu:

  • 10 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu.
  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Opłaty możesz zrobić:

  • w kasie Urzędu m.st. Warszawy przy Al. Jerozolimskich 44
  • w opłatomacie, który znajduje się w budynku urzędu (na sali obsługi), 
  • przelewem na rachunek bankowy

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za wydanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdu.
Opłaty w etapie 2 – rejestracja pojazdu:

Opłaty komunikacyjne za wydanie: Samochód

Przyczepa, naczepa, ciągnik rolniczy

Motocykl Motorower
Tablice rejestracyjne zwyczajne 80 zł 40 zł 40 zł 30 zł
Tablice rejestracyjne indywidualne 1000 zł - 500 zł -
Dowód rejestracyjny 54 zł 54 zł 54 zł 54 zł
Pozwolenie czasowe 13,50 zł 13,50 zł 13,50 zł 13,50 zł
Nalepka legalizacyjna 12,50 zł 12,50 zł 12,50 zł 12,50 zł
RAZEM 160 zł 120 zł 120 zł 110 zł
RAZEM (jeśli wnioskujesz o tablice indywidualne) 1080 zł - 580 zł -

 

Opłaty za rejestrację pojazdu możesz zrobić:

  • w kasie urzędu dzielnicy,
  • w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
  • przelewem na  rachunek bankowy – wybierz rachunek przypisany do dzielnicy, w której będziesz składać wniosek. 

W tytule przelewu wpisz:    

  • markę i model pojazdu, 
  • numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew), numer rejestracyjny, jeśli pojazd już go ma.

Możliwe dodatkowe opłaty:

  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
  • 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.

Te opłaty możesz zrobić:

  • w kasie urzędu dzielnicy
  • w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek
  • przelewem na rachunek bankowy

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.

Miejsce złożenia i odbioru

Sprawę możesz załatwić osobiście w urzędzie. 
Etap 1:
Najpierw przyjdź do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy na ul. Leona Kruczkowskiego 2. 
Następnie udaj się do jeden z instytucji:

  • Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) na ul. Jagiellońską 55 
  • Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) na ul. Jagiellońską 80 

Etap 2:
Sprawę możesz załatwić osobiście:

  • jeśli masz polskie obywatelstwo – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz
  • jeśli jesteś cudzoziemcem – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany
  • jeśli prowadzisz firmę zagraniczną z oddziałem w Warszawie – przyjdź do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. L. Kruczkowskiego 2

[!] Możesz zarezerwować wizytę w urzędzie w Systemie rezerwacji wizyt.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  1. Niezwłocznie – sprawy, które nie wymagają informacji lub wyjaśnień lub zbierania dowodów.
  2. Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
  3. Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.

Tryb odwoławczy

Jeśli otrzymasz decyzję możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy, który wydał decyzję:

  • jeśli masz polskie obywatelstwo – w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz
  • jeśli jesteś cudzoziemcem – w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany
  • jeśli prowadzisz firmę zagraniczną z oddziałem w Warszawie – w  Biurze Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. L. Kruczkowskiego 2

Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.

Uwagi

  1. Jako właściciel pojazdu masz obowiązek zarejestrować swój pojazd w ciągu 30 dni od zakupu. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zajmujesz się obrotem pojazdami, na rejestrację pojazdu masz 90 dni. Jeżeli tego nie zrobisz w terminie grozi Ci kara administracyjna. Więcej informacji znajdziesz w naszym artykule „Od 1 stycznia 2024 r. nowe zasady rejestracji pojazdów”.
  2. Organem właściwym w sprawach rejestracji pojazdów w Warszawie jest Prezydent m.st. Warszawy. Pracownicy upoważnieni przez Prezydenta są zobowiązani do sprawdzania czy pojazd ma ważne ubezpieczenie OC. Zrobią to w dniu wydawania dowodu rejestracyjnego oraz decyzji o stałej rejestracji Twojego pojazdu. Jeśli nie okażesz nam ważnej polisy OC nie wpłynie to na pozytywne załatwienie sprawy. Musimy jednak powiadomić o tym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), który może nałożyć na Ciebie karę finansową.
  3. Osoby fizyczne i prawne, które są właścicielami niżej wymienionych rodzajów pojazdów muszą zapłacić podatek od poniższych środków transportowych: 
  4. Jeśli właścicielem, któregoś z wymienionych w punkcie 3 rodzajów pojazdów jest cudzoziemiec, oddział lub przedstawicielstwo firmy zagranicznej, to opłatę podatku od środków transportowych musi zapłacić w urzędzie dzielnicy zgodnie z miejscem zamieszkania cudzoziemca, siedziby oddziału lub przedstawicielstwa firmy zagranicznej.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 22.08.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?