- Baza wiedzy
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Sprawy komunikacyjne
- / Rejestracja pojazdów
Rejestracja pojazdów
null Rejestracja pojazdu zabytkowego
Jeśli chcesz zarejestrować pojazd zabytkowy, tu dowiesz się jak to zrobić.
[i] Pojazd zabytkowy to taki, który został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Może być to też pojazd wpisany do inwentarza muzealiów.
Przed rozpoczęciem procedury rejestracji samochodu jako pojazdu zabytkowego wymagane jest wpisanie go do rejestru zabytków. W tej sprawie zgłoś się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który oceni pojazd na podstawie dostarczonej przez Ciebie opinii rzeczoznawcy. Pamiętaj, że musi być wymieniony na liście rzeczoznawców samochodowych Ministerstwa Infrastruktury.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o rejestrację pojazdu.
[!] Formularze dostępne są również w urzędzie. - Do wniosku dołącz wymagane dokumenty.
- Przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy w dzielnicy, w której mieszkasz lub prowadzisz firmę. Złóż wypełniony wniosek z wymaganymi załącznikami. Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
[!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale wtedy musisz mieć od wszystkich tych osób pełnomocnictwa. - Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy:
- jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, musisz przedstawić inny dokument, który zweryfikujemy podczas obsługi, np. zeznanie roczne PIT-37, umowę o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowę najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie;
- jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
- Sprawdzimy też czy pozostałe dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów. Jeśli będą kompletne i poprawne – zarejestrujemy Twój pojazd. Otrzymasz od razu zalegalizowane żółte tablice rejestracyjne, decyzję o czasowej rejestracji pojazdu oraz pozwolenie czasowe.
[!] Pozwolenie czasowe jest ważne przez 30 dni i na ten czas zastępuje dowód rejestracyjny. - W ciągu 30 dni Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) przygotuje Twój dowód rejestracyjny. Informację o tym czy jest gotowy do odbioru uzyskasz na stronie internetowej info-car.pl lub w urzędzie, w którym składasz wniosek.
- Przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego przyjdź do urzędu i odbierz decyzję o rejestracji pojazdu oraz dowód rejestracyjny. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego koniecznie zwróć nam pozwolenie czasowe.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o rejestrację pojazdu.
- Zgoda na przetwarzanie dodatkowych danych osobowych (numer telefonu, adres e-mail), jeżeli ją wyrażasz.
- Dowód własności pojazdu. Takim dokumentem może być np.:
- faktura VAT, która potwierdza nabycie pojazdu,
- umowa sprzedaży,
- umowa zamiany,
- umowa darowizny,
- umowa dożywocia,
- prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
- umowa przewłaszczenia np. banku,
- pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia.
- Decyzja w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub dokument, który potwierdzi ujęcie pojazdu w wojewódzkiej ewidencji zabytków lub wpisanie go do inwentarza muzealiów.
- Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego.
- Protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego.
- Dowód opłaty za rejestrację pojazdu.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
- notariusza lub,
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
- Dowód rejestracyjny pojazdu. Jeśli nie masz dowodu rejestracyjnego musisz złożyć oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania o jego braku.
- Dotychczasowe tablice rejestracyjne. Jeśli ich nie masz, musisz dołączyć oświadczenie o braku tablic informacyjnych.
- Jeśli pojazd został sprowadzony z zagranicy dodatkowo dołącz:
- dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa, które nie jest państwem członkowskim Unii Europejskiej (UE),
- jeden z dokumentów informujących o akcyzie:
- dokument, który potwierdza zapłatę akcyzy na terytorium kraju,
- dokument, który potwierdzi brak tego obowiązku,
- zaświadczenie, które potwierdza zwolnienie od akcyzy, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego UE i jest to samochód osobowy,
- tłumaczenia dokumentów sporządzonych w języku obcym na język polski przygotowane przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula.
- Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba fizyczna przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport.
- Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
[!] Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona. - Jeżeli jesteś cudzoziemcem przebywającym w Polsce, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw do wglądu:
- dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
- wiza Schengen lub wiza krajowa,
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE,
- karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
- dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
- karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
- karta pobytu wydana w związku z:
- udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały,
- zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
- nadaniem statusu uchodźcy,
- udzieleniem ochrony uzupełniającej,
- udzieleniem zgody na pobyt tolerowany.
- dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
- dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.
- dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem za dodatkową opłatą.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Opłaty za rejestrację pojazdu możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy,
- w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
- przelewem na rachunek bankowy – wybierz rachunek przypisany do dzielnicy, w której będziesz składać wniosek.
W tytule przelewu wpisz:
- markę i model pojazdu,
- numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew),
- numer rejestracyjny, jeśli pojazd już je ma.
Opłaty komunikacyjne za wydanie: |
Samochód |
Motocykl |
Motorower |
Tablice rejestracyjne |
100 zł |
50 zł |
40 zł |
Dowód rejestracyjny |
54 zł |
54 zł |
54 zł |
Pozwolenie czasowe |
13,50 zł |
13,50 zł |
13,50 zł |
Nalepka legalizacyjna |
12,50 zł |
12,50 zł |
12,50 zł |
Razem |
180 zł |
130 zł |
120 zł |
Możliwe opłaty dodatkowe:
17 zł – opłata skarbowa od złożenia dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy
- w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek
- przelewem na rachunek bankowy
Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.
Miejsce złożenia i odbioru
Sprawę możesz załatwić osobiście:
- jeśli masz polskie obywatelstwo – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz,
- jeśli jesteś cudzoziemcem – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany,
- jeśli prowadzisz firmę zagraniczną z oddziałem w Polsce – przyjdź do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. L. Kruczkowskiego 2.
[!] Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt. Rezerwacja jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy np. zarejestrowania jednego pojazdu. Jeśli masz więcej spraw lub pojazdów, zarezerwuj odpowiednią liczbę wizyt.
Termin odpowiedzi
- Niezwłocznie – sprawy, które nie wymagają informacji lub wyjaśnień lub zbierania dowodów.
- Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
- Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
Termin realizacji sprawy liczymy od dnia, w którym złożysz kompletny wniosek.
Tryb odwoławczy
Po otrzymaniu decyzji możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy:
- jeśli masz polskie obywatelstwo – w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz,
- jeśli jesteś cudzoziemcem – w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany,
- jeśli prowadzisz firmę zagraniczną z oddziałem w Polsce – w Biurze Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. L. Kruczkowskiego 2.
Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.
Uwagi
- Jako właściciel pojazdu masz obowiązek zarejestrować swój pojazd w ciągu 30 dni od zakupu. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zajmujesz się obrotem pojazdami – na rejestrację pojazdu masz 90 dni. Jeżeli nie zrobisz tego w terminie grozi Ci kara administracyjna. Więcej informacji znajdziesz w naszym artykule „Od 1 stycznia 2024 r. nowe zasady rejestracji pojazdów”.
- Obowiązek tłumaczenia dokumentów na język polski nie dotyczy dowodu rejestracyjnego wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE), Konfederacji Szwajcarskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), państwa‑strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w zakresie zawierającym oznaczenia kodów stosowanych w tym dowodzie, które są zgodne z kodami określonymi w aktualnym wzorze krajowego dowodu rejestracyjnego.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
- Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
- Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
- Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (sejm.gov.pl)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
Wersja 1.0 z 4.10.2024 r.
- Wydanie wtórnika prawa jazdy z powodu utraty lub zniszczenia dokumentu w stopniu, który powoduje jego nieczytelność
- Wydanie wtórnika pozwolenia na kierowanie tramwajem z powodu utraty dokumentu lub jego zniszczenia w stopniu powodującym nieczytelność
- Komunikat w sprawie rejestracji pojazdów przez cudzoziemców