Wstecz

Rejestracja pojazdu zabytkowego

Krok po kroku

  1. Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek oraz zgodę1. Formularze dostępne są również w urzędzie.
  2. Do wniosku dołącz wymagane dokumenty w oryginale.
  3. Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
  4. Udaj się do urzędu dzielnicy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, złóż wniosek wraz z załącznikami oraz stosowną opłatą.
  5. Możesz zarezerwować wizytę w urzędzie poprzez System rezerwacji wizyt m.st. Warszawy (kliknij w link rezerwacje.um.warszawa.pl).
  6. Jeżeli pojazd stanowi współwłasność, wymagamy obecności wszystkich współwłaścicieli lub musisz mieć udzielone przez nich pełnomocnictwa.
  7. Pracownik potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy. Jeśli nie posiadasz meldunku musisz przedstawić inny dokument, który zweryfikujemy podczas obsługi. Każdy taki przypadek będzie rozpatrywany indywidulanie.
  8. Otrzymasz decyzję o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym ważnym na okres nieprzekraczający 30 dni, tablicami rejestracyjnymi oraz nalepką kontrolną, jeżeli jest wymagana.
  9. Odbierz decyzję o rejestracji pojazdu wraz z dowodem rejestracyjnym przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego. Informacje o przygotowanym do odbioru dowodzie rejestracyjnym uzyskasz we właściwym urzędzie lub na stronie internetowej info-car.pl. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego zwróć pozwolenie czasowe.

Pod tym linkiem możesz sprawdzić jakie, w świetle przepisów RODO, masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie.

..........................................
1 Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych kontaktowych.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek właściciela o rejestrację pojazdu.
  2. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli zostanie wyrażona.
  3. Dowód własności pojazdu (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT potwierdzająca nabycie pojazdu, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności).
  4. Uwierzytelniona kopia decyzji w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie pojazdu w wojewódzkiej ewidencji zabytków albo potwierdzający wpisanie pojazdu do inwentarza muzealiów.
  5. Zaświadczenie z przeprowadzonego badania pojazdu zabytkowego oraz protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego.
  6. Dowód rejestracyjny pojazdu lub oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania o nieposiadaniu dowodu rejestracyjnego.
  7. Karta pojazdu (jeśli była wydana).
  8. Tablice rejestracyjne.
  9. Dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik (wzór przykładowego pełnomocnictwa).
  10. Gdy pojazd został sprowadzony z zagranicy dodatkowo należy dołączyć:
    1. Dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej.
    2. Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokument potwierdzający brak tego obowiązku albo zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej (dotyczy samochodu osobowego).
    3. Tłumaczenia na język polski, dokumentów sporządzonych w języku obcym, dokonane przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula.
  11. W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający  tożsamość (do wglądu).
  12. W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu). Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.

W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest cudzoziemiec przebywający na terenie RP, firma zagraniczna lub zagraniczne: ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi wymagane są dodatkowo:

  1. dokument tożsamości cudzoziemca: paszport oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów wraz z potwierdzeniem czasowego zameldowania cudzoziemca:
    – wiza Schengen lub wiza krajowa,
    – karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
    – zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej,
    – karta pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
    – dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej,
    – karta stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
    – karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, nadanie statusu uchodźcy, udzielenie ochrony uzupełniającej lub zgoda na pobyt tolerowany.
  2. zaświadczenie o dokonaniu wpisu do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy (do wglądu) – firma zagraniczna. Ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi – umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje (do wglądu).

Opłaty

  1. Opłaty z tytułu spraw komunikacyjnych można dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy (kliknij w link ”rachunek bankowy”) Urzędu m.st. Warszawy dla właściwego urzędu dzielnicy, bądź bezpośrednio w kasie urzędu dzielnicy, według właściwości miejscowej dla załatwianej sprawy.
  • W tytule wpłaty należy wpisać markę, model pojazdu i jego numer rejestracyjny bądź w przypadku braku numeru rejestracyjnego – numer VIN.

Opłaty komunikacyjne za wydanie:

Samochód Motocykl Motorower
Tablice rejestracyje 100,00 zł 50,00 zł 30,00 zł
Dowód rejestracyjny 54,00 zł 54,00 zł 54,00 zł
Pozwolenie czasowe 13,50 zł 13,50 zł 13,50 zł
Nalepka kontrolna 18,50 zł - -
Nalepka legalizacyjna 12,50 zł 12,50 zł 12,50 zł
Opłata ewidencyjna 2,00 zł 1,50 zł 1,50 zł
RAZEM 200,50 zł 131,50 zł 111,50 zł

 

  1. 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
  • Zapłaty opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo można dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy (kliknij w link ”rachunek bankowy”) lub w dowolnej kasie Urzędu m.st. Warszawy.
  • Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Miejsce złożenia i odbioru

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  1. Niezwłocznie – sprawy nie wymagające zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień.
  2. Do 1 miesiąca – sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego.
  3. Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.

Tryb odwoławczy

Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Uwagi

  1. Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu. Niedopełnienie obowiązku zawiadomienia o nabyciu lub zbyciu pojazdu w ustawowym terminie skutkuje nałożeniem kary w wysokości od 200 PLN do 1000 PLN. Z uwagi na ogłoszony na terytorium RP stan epidemii powyższy termin został wydłużony do 60 dni, licząc od dnia nabycia lub zbycia pojazdu. Wydłużony termin obowiązuje do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19.
  2. Pierwszym etapem procedury rejestracji samochodu jako pojazdu zabytkowego jest wpisanie go do rejestru zabytków. W tej sprawie należy zgłosić się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Konserwator zabytków dokonuje oceny na podstawie dostarczonej przez nas opinii rzeczoznawcy. Rzeczoznawca musi być jednym z umieszczonych na liście Ministerstwa Infrastruktury.
  3. W świetle obowiązujących przepisów, osoba na rzecz której dokonuje się rejestracji pojazdu, powinna udokumentować swoje prawo własności do pojazdu. Zatem oprócz podjętych starań o odrestaurowanie pojazdu, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek dbałego zebrania dokumentów, które udowodnią prawo własności po jego stronie.
  4. Obowiązek tłumaczenia nie dotyczy dowodu rejestracyjnego wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego, Konfederacji Szwajcarskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w zakresie zawierającym oznaczenia kodów stosowanych w tym dowodzie, które są zgodne z kodami określonymi w aktualnym wzorze krajowego dowodu rejestracyjnego.
  5. Osoby fizyczne i prawne będące właścicielami samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągników siodłowych i balastowych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony, przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, autobusów są zobowiązane do uiszczenia podatku od środków transportowych. Opłatę podatku można wnieść w urzędzie dzielnicy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby fizycznej bądź siedzibę firmy lub w Centrum Obsługi Podatnika przy ul. Obozowej 57 w Warszawie lub przelewem na numer rachunku bankowego (szczegóły tego podatku znajdziesz w karcie informacyjnej COP/01/02/K).  
  6. W przypadku gdy właścicielem ww pojazdów jest cudzoziemiec lub oddział / przedstawicielstwo firmy zagranicznej opłatę podatku od środków transportowych należy wnieść w urzędzie dzielnicy zgodnie z miejscem zamieszkania cudzoziemca lub siedziby oddziału / przedstawicielstwa firmy zagranicznej.
  7. Podane informacje mają charakter ogólny i wynikają z przepisów prawa.
  8. W jednostkowych przypadkach może być wymagane złożenie dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.

Podstawa prawna


Nie znalazłeś informacji?