Ewidencja miejscowości, ulic i adresów
Ustalanie numerów porządkowych i wydawanie zawiadomień o tych ustaleniach / Wydawanie zaświadczeń dotyczących numerów porządkowych ujawnionych w ewidencji miejscowości, ulic i adresów
Krok po kroku
Krok po kroku: ustalenie numeru porządkowego:
- Pobierz, wypełnij i wydrukuj wniosek. We wnioskach umieszczone są rubryki na dane nieobowiązkowe – telefon/adres e-mail – które nie są wymagane do załatwienia sprawy, ale ułatwią kontakt. Dobrowolne wypełnienie tych rubryk oznacza, że wyrażasz zgodę na przetwarzanie tych danych przez Prezydenta m.st. Warszawy.
- Dołącz do wniosku kopię decyzji o pozwoleniu na budowę lub kopię decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz mapę z usytuowaniem budynku (jeżeli budynek nie jest jeszcze ujawniony w ewidencji gruntów i budynków).
- Udaj się do urzędu w dowolnej dzielnicy lub do siedziby Biura Geodezji i Katastru przy ul. Sandomierskiej 12, złóż wniosek albo wyślij wniosek pocztą.
- Po analizie złożonych dokumentów możesz zostać poproszony o ich uzupełnienie bądź udzielenie wyjaśnień.
- Jeżeli we wniosku podałeś numer telefonu lub adres e-mail i zaznaczyłeś opcję: odbiór osobisty:
- oczekuj na telefoniczną lub mailową informację o terminie odbioru zawiadomienia o ustaleniu numeru porządkowego,
- odbierz zawiadomienie o ustaleniu numeru porządkowego w urzędzie wybranej dzielnicy lub w siedzibie Biura Geodezji i Katastru.
Możesz zarezerwować wizytę w Urzędzie.
Pod tym linkiem możesz sprawdzić jakie, w świetle przepisów RODO, masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie.
Krok po kroku: Wydawanie zaświadczeń o nadanych (wcześniej) numerach porządkowych:
- Pobierz, wypełnij i wydrukuj wniosek. We wnioskach umieszczone są rubryki na dane nieobowiązkowe – telefon/adres e-mail – które nie są wymagane do załatwienia sprawy, ale ułatwią kontakt. Dobrowolne wypełnienie tych rubryk oznacza, że wyrażasz zgodę na przetwarzanie tych danych przez Prezydenta m.st. Warszawy.
- Dołącz dowód dokonania opłaty skarbowej.
- Udaj się do urzędu w dowolnej dzielnicy lub do siedziby Biura Geodezji i Katastru przy ul. Sandomierskiej 12, złóż wniosek albo wyślij wniosek pocztą.
- Po analizie złożonych dokumentów możesz zostać poproszony o ich uzupełnienie bądź udzielenie wyjaśnień.
- Jeżeli we wniosku podałeś numer telefonu lub adres e-mail i zaznaczyłeś opcję „odbiór osobisty”:
- oczekuj na telefoniczną lub mailową informację o terminie odbioru zaświadczenia o numerze porządkowym,
- odbierz zaświadczenie o numerze porządkowym w urzędzie wybranej dzielnicy lub w siedzibie Biura Geodezji i Katastru.
Wymagane Dokumenty
- Ustalanie numerów porządkowych:
- wniosek o ustalenie numeru porządkowego - załącznik nr BG-01-05/z.1,
- załącznik graficzny obrazujący usytuowanie budynku istniejącego, dla którego ma być ustalony numer porządkowy,
- załącznik graficzny (np. plan zagospodarowania działki lub terenu) obrazujący planowane usytuowanie budynków prognozowanych do wybudowania lub w trakcie budowy, dla których mają być ustalone numery porządkowe.
- Wydawanie zaświadczeń o numerze porządkowym:
- wniosek o wydanie zaświadczenia o numerze porządkowym - załącznik nr BG-01-05/z.3,
- dowód wpłaty należnej opłaty skarbowej.
Opłaty
- 17 zł - opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o numerze porządkowym.
- Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać bezpośrednio w kasie Biura Geodezji i Katastru, kasie Dzielnicy lub dokonać przelewu, przekazu na rachunek bankowy:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
- Płatność w kasie Biura można dokonać kartą lub gotówką; płatność gotówką może być wniesiona do godziny 15:45, kartą do godziny 16:00.
Miejsce złożenia i odbioru
Jednostka odpowiedzialna
Biuro Geodezji i Katastru - Wydział Ewidencji Nazw i Adresów
Termin odpowiedzi
- Zawiadomienie o ustaleniu numeru porządkowego - do 30 dni,
- Zaświadczenie o numerze porządkowym - do 7 dni.
Tryb odwoławczy
1. Ustalanie numerów porządkowych: przepisy dotyczące numeracji porządkowej nie przewidują trybu odwoławczego.
Zgodnie z art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi czynność ta podlega kontroli sądów administracyjnych. Zgodnie z art. 53 § 2 tej ustawy: jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę na akty lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4, wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności. . Sąd, po wniesieniu skargi, może uznać, że uchybienie tego terminu nastąpiło bez winy skarżącego i rozpoznać skargę.
2. Wydawanie Zaświadczeń: Zgodnie z art. 219 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego odmowa wydania zaświadczenia bądź zaświadczenia o treści żądanej przez osobę ubiegającą się o nie, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Uwagi
- Numer porządkowy ustala się:
- dla budynków mieszkalnych oraz innych budynków przeznaczonych do stałego lub czasowego przebywania ludzi, w tym w szczególności budynków: biurowych, ogólnodostępnych wykorzystywanych na cele kultury i kultury fizycznej, o charakterze edukacyjnym, szpitali i opieki medycznej oraz przeznaczonych do działalności gospodarczej, wybudowanych, w trakcie budowy i prognozowanych do wybudowania,
- dla obiektów takich jak: parkingi, garaże, wjazdy i wejścia do parków, ogrodów oraz innych miejsc zorganizowanego wypoczynku lub działalności gospodarczej.
- Z wnioskiem o ustalenie numeru porządkowego może wystąpić właściciel nieruchomości lub inny podmiot, który wykaże swój interes prawny lub obowiązek dotyczący administracyjnego ustalenia numeru porządkowego.
- O fakcie ustalenia numeru porządkowego zawiadamia się pisemnie wnioskodawcę oraz właściciela/współwłaścicieli lub inne podmioty ujawnione w ewidencji gruntów i budynków, które daną nieruchomością władają.
- Ustalenie numeru porządkowego dla budynku zobowiązuje właściciela/władającego nieruchomością do umieszczenia w widocznym miejscu, na ścianie frontowej budynku tabliczki z numerem porządkowym w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustaleniu tego numeru. Na tabliczce powinna być podana również nazwa ulicy lub placu. W przypadku, gdy budynek położony jest w głębi ogrodzonej nieruchomości, tabliczkę z numerem porządkowym umieszcza się również na ogrodzeniu.
- Zaświadczenie o numerze porządkowym wydaje się na wniosek osoby mającej swój interes prawny w urzędowym poświadczeniu tego faktu.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2101 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 9 stycznia 2012 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów (Dz.U. z 2012 r. poz. 125).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1827 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.).