- Baza wiedzy
-
/
Podatki i opłaty
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Podatki i opłaty lokalne
Podatki i opłaty lokalne
null Wydawanie decyzji w sprawie wniosków o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych złożonych przez osoby fizyczne
Zasady obsługi klienta
w Centrum Obsługi Podatnika
- Obsługa klienta w sprawach dotyczących podatków lokalnych, opłaty skarbowej oraz egzekucji administracyjnej
- Bezpośrednia – wizyta w siedzibie COP przy ul. Obozowej 57 w Warszawie. [!] Istnieje możliwość umówienia wizyty na wybrany przez Państwa termin. Prosimy skorzystać ze strony rezerwacje.um.warszawa.pl.
- Telefoniczna – realizowana przez Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 pod numerem 19115.
- Samodzielna – korzystanie z portalu usług miejskich mojaWARSZAWA. Zapraszamy na portal miejskich usług mojaWARSZAWA, moja.warszawa19115.pl. Na portalu mojaWARSZAWA przez internet mogą Państwo:
- wypełnić formularze podatkowe,
- zapłacić należności,
- złożyć wniosek,
- wyszukać w katalogu i skorzystać z wielu innych przygotowanych dla Państwa usług.
- [!] Po pierwszym logowaniu na portalu mojaWARSZAWA konieczna jest systemowa aktualizacja danych, które dotyczą Państwa rozliczeń. Może ona potrwać do 24h. Po tym czasie ponownie logują się Państwo na portal.
- Pisma i wnioski mogą Państwo składać do Centrum Obsługi Podatnika:
- Drogą elektroniczną:
- przez platformę ePUAP,
- na adres e-mail Sekretariat.COP@um.warszawa.pl w sprawach, które nie wymagają podpisu podatnika lub pełnomocnika.
- Drogą tradycyjną:
- pocztą na adres do korespondencji: Urząd m.st. Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
- bezpośrednio w Wydziale Obsługi Mieszkańców w dowolnej dzielnicy lub w naszej siedzibie przy ul. Obozowej 57 – I piętro.
- Drogą elektroniczną:
- Jak otrzymywać korespondencję z Centrum Obsługi Podatnika drogą elektroniczną
- Całą korespondencję możemy do Państwa wysyłać drogą elektroniczną przez platformę ePUAP. Potrzebujemy do tego formalnej zgody. Prosimy przekazać do nas wniosek:
- przez platformę ePUAP. Trzeba go podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (e-dowód). Więcej na temat tych podpisów na portalu Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, www.gov.pl,
- lub drogą tradycyjną w wersji papierowej. Wniosek trzeba podpisać osobiście lub może go podpisać pełnomocnik.
- W jaki sposób wysłać wniosek przez ePUAP?
- Całą korespondencję możemy do Państwa wysyłać drogą elektroniczną przez platformę ePUAP. Potrzebujemy do tego formalnej zgody. Prosimy przekazać do nas wniosek:
Wejdź na platformę ePUAP. Ten link skieruje Cię we właściwe miejsce: Załatw w urzędzie: MIASTO STOŁECZNE WARSZAWA, Skargi, wnioski, zapytania do urzędu -> użyj przycisku: Załatw sprawę -> użyj jednej z dostępnych metod logowania.
- Załatwianie spraw przez pełnomocnika
Możecie Państwo działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga Waszego osobistego działania. Pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne albo do doręczeń.
Krok po kroku
W jaki sposób uzyskać ulgę w spłacie podatku?
- Przygotuj pisemny wniosek o umorzenie/ rozłożenie na raty/ odroczenie terminu płatności podatku oraz zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę. Możesz skorzystać z wzorów wniosków (Wzór wniosek rozłożenie, Wzór wniosek odroczenie).
- Pobierz, wypełnij i wydrukuj oświadczenie (Oświadczenie do wniosku o ulgę w spłacie podatku) oraz odpowiednie załączniki (załączniki dotyczą osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą).
- Podpisz wniosek lub daj do podpisu osobie uprawnionej do reprezentacji wnioskodawcy.
- Dołącz dokument pełnomocnictwa oraz dowód zapłaty opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa (pokwitowanie lub potwierdzenie przelewu) oraz inne wymagane dokumenty.
- Udaj się do dowolnego Wydziału Obsługi Mieszkańców dla dzielnicy lub Centrum Obsługi Podatnika i złóż dokumenty w kancelarii.
- Wniosek można także wysyłać drogą elektroniczną przez platformę ePUAP. Trzeba go podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (e-dowód).
Więcej na temat tych podpisów na portalu Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, www.gov.pl.
Wejdź na platformę ePUAP. Ten link skieruje Cię we właściwe miejsce: Załatw w urzędzie: MIASTO STOŁECZNE WARSZAWA, Skargi, wnioski, zapytania do urzędu -> użyj przycisku: Załatw sprawę -> użyj jednej z dostępnych metod logowania.
Możesz zarezerwować wizytę w urzędzie.
Chcesz zmienić swoje dane w sprawach podatkowych (np. adres do korespondencji)? Złóż do nas formularz aktualizacji danych dla celów podatkowych.
Pod tym linkiem możesz sprawdzić jakie, w świetle przepisów RODO, masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie.
Wymagane dokumenty
Osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej składa:
- Wniosek o umorzenie/rozłożenie na raty/odroczenie terminu płatności podatku oraz zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę (Wzór wniosek rozłożenie, Wzór wniosek odroczenie). Wniosek powinien zawierać:
- imię i nazwisko wnioskodawcy,
- adres zamieszkania wnioskodawcy lub adres do doręczeń w kraju,
- PESEL wnioskodawcy. Dla nierezydentów – identyfikator podatkowy albo numer i serię paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, lub inny numer identyfikacyjny,
- określenie rodzaju ulgi (raty, odroczenie lub umorzenie),
- określenie należności podatkowej, której dotyczy wniosek: Jaki podatek? Jakie odsetki za zwłokę? Za jaki okres?
- uzasadnienie wniosku,
- podpis wnioskodawcy lub pełnomocnika.
- [!] Wypełnione i podpisane Oświadczenie do wniosku o ulgę w spłacie podatku.
- W trakcie załatwiania sprawy organ podatkowy może prosić o przedstawienie dodatkowych dokumentów.
Osoba fizyczna, która prowadzi działalność gospodarczą składa:
- Wniosek o umorzenie/rozłożenie na raty/odroczenie terminu płatności podatku oraz zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę (Wzór wniosek rozłożenie, Wzór wniosek odroczenie). Wniosek powinien zawierać:
- imię i nazwisko wnioskodawcy,
- adres zamieszkania wnioskodawcy lub adres do doręczeń w kraju,
- NIP wnioskodawcy. Dla nierezydentów – identyfikator podatkowy albo numer i serię paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, lub inny numer identyfikacyjny,
- określenie rodzaju ulgi (raty, odroczenie lub umorzenie),
- określenie należności podatkowej, której dotyczy wniosek: Jaki podatek? Jakie odsetki za zwłokę? Za jaki okres?
- uzasadnienie wniosku,
- podpis wnioskodawcy lub pełnomocnika.
- [!] Wypełnione i podpisane Oświadczenie do wniosku o ulgę w spłacie podatku.
- Kopie rocznych zeznań podatkowych złożonych przez wnioskodawcę za ostatnie trzy lata (np. PIT-28, PIT-36, PIT-36L bądź inny ) wraz z ich korektami.
- W trakcie załatwiania sprawy organ podatkowy może prosić o przedstawienie dodatkowych dokumentów.
- Jeżeli wniosek dotyczy pomocy de minimis należy do niego dołączyć:
- wypełniony załącznik nr 2 formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis. Zakres informacji określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.),
- wypełnione oświadczenie załącznik nr 1 o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w roku, w którym podmiot ubiega się o pomoc de minimis oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat albo wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie,
- lub oświadczenie załącznik nr 1 o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
- Jeżeli wniosek dotyczy pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie należy do niego dołączyć:
- wypełniony załącznik nr 4 formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie. Zakres informacji określa rozporządzeniu Rady Ministrów z 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121 poz. 810),
- wypełnione oświadczenie załącznik nr 3 o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w roku, w którym podmiot ubiega się o pomoc de minimis oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat albo wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie,
- lub oświadczenie załącznik nr 3 o nieotrzymaniu o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Opłaty
- 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.
- Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać w kasie urzędu dzielnicy, przelewem lub przekazem na rachunek bankowy: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika, nr: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
Miejsce złożenia i odbioru
- Wydział Obsługi Mieszkańców dla dzielnicy,
- Centrum Obsługi Podatnika, ul. Obozowa 57, 01-161 Warszawa, sala obsługi na 1 piętrze,
- Miejski portal e-usług mojaWARSZAWA,
- platforma ePUAP.
Termin odpowiedzi
- Bez zbędnej zwłoki.
- Do 1 miesiąca.
- Do 2 miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy
Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Uwagi
Brak.
Podstawa prawna
- Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
- Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym
- Ustawa z 30 października 2002 r. o podatku leśnym
- Uchwała nr XXXVIII/965/2016 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 15 grudnia 2016r. w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2016 r. poz. 11792).
- Uchwała Nr LII/1277/2017 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 6 lipca 2017 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej na wspieranie inwestycji początkowych na rzecz nowej działalności gospodarczej na terenie m.st. Warszawy (Dz. Urz. Woj. Maz. poz. 6082).
- Ustawa z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
- Rozporządzenie Rady Ministrów z 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis
- Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 2024 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa ogólnego i wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa
- Załącznik nr 2 Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (otwiera nowe okno)
- Załącznik nr 3 Oświadczenie o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie, rybołówstwie (otwiera nowe okno)
- Załącznik nr 1 Oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w roku, w którym podmiot ubiega się o pomoc de minimis oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat lub oświadczenie o nie otrzymaniu takiej pomocy w tym okresie (otwiera nowe okno)
- Załącznik nr 4 Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (otwiera nowe okno)
- Pełnomocnictwo ogólne (otwiera nowe okno)
- Pełnomocnictwo szczególne (otwiera nowe okno)
- Pełnomocnictwo do doręczeń (otwiera nowe okno)
- COP-02-01 Wzór wniosku o rozłożenie płatności na raty (otwiera nowe okno)
- COP-02-01 Wzór wniosku o odroczenie terminu płatności podatku (otwiera nowe okno)
- COP-02-01 Oświadczenie do wniosku o ulgę w spłacie podatku (otwiera nowe okno)