- Knowledge base
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Jednostki pływające
null Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów
Każda jednostka pływająca o długości do 24 m, która jest przeznaczona lub używana do uprawiania sportu, rekreacji lub do połowu ryb musi być zarejestrowana.
Rejestrujemy:
- jachty oraz jednostki pływające używane do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
- jachty i inne jednostki pływające uprawiające żeglugę międzynarodową, niezależnie od wielkości i mocy napędu,
- jednostki pływające używane do połowów rybackich.
Jeżeli jesteś właścicielem takiej jednostki, tutaj dowiesz się jak ją zarejestrować.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o rejestrację jednostki oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych – jeśli ją wyrazisz. Podpisz dokumenty.
[!] Wszystkie formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie. - Do wniosku dołącz pozostałe wymagane dokumenty. Przekaż je do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Sprawdzimy, czy dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów. Jeśli nie będziemy mieli zastrzeżeń, otrzymasz zaświadczenie, którym możesz posługiwać się do czasu otrzymania dokumentu rejestracyjnego.
- W ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, otrzymasz dokument rejestracyjny. Zamówimy go w Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych (PWPW). Jeśli podasz adres e‑mail, zawiadomimy Cię tą drogą, że możesz odebrać dokument.
- Przyjdź do urzędu i odbierz dokument rejestracyjny oraz kod dostępu (kod jednostki, który zwiększa skuteczność działań ratowniczych, jeśli będziesz potrzebować pomocy). Przy odbiorze przedstaw dokument tożsamości.
- Jeśli masz pytania, skontaktuj się z nami pod numerem telefonu (22) 44 32 987
Wymagane dokumenty
- Wniosek właściciela o rejestrację jednostki.
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli ją wyrazisz.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik.
Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa, musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:- notariusza lub
- adwokata albo radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
- Dowód własności jednostki pływającej. Takim dokumentem może być np.
- faktura VAT,
- umowa sprzedaży,
- umowa zamiany,
- umowa darowizny,
- prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające prawo własności,
- pisemne oświadczenie budowniczego – w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym.
- Dokumenty, które poświadczają:
[!] W każdym z punktów oznaczonych literą wybierz tylko jeden z dokumentów, aby poświadczyć nim dane.- Dane i adres właściciela i współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej:
- podmiot, który nie jest osobą fizyczną – odpis, wyciąg albo zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego właściwego rejestru albo inny dokument wystawiony przez uprawniony organ, który stwierdza: pełną nazwę podmiotu, NIP albo odpowiedni identyfikator, siedzibę oraz imiona i nazwiska osób uprawionych do działania w imieniu podmiotu;
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela – w którym podaje adres zamieszkania i adres do doręczeń właściciela, współwłaściciela lub armatora.
- Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana – jeden z poniższych dokumentów:
- zaświadczenie o wykreśleniu z rejestru polskiego lub zagranicznego, jeżeli jednostka pływająca była wcześniej w nim zarejestrowana lub
- dokument potwierdzający rejestrację czasową.
- Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI), jeżeli został nadany:
- czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer;
- dokument rejestracyjny.
- Rodzaj napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego także informacja o jego mocy:
- deklaracja zgodności CE;
- karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
- dokument wydany przez uprawnioną organizację albo podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m – jeżeli był wydany (patrz: pkt 3 w podstawach prawnych);
- dokument dopuszczający statek do żeglugi – jeżeli był wydany;
- inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez: instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo techniczną komisję inspekcyjną albo podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych;
- instrukcja lub karta gwarancyjna producenta;
- inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego;
- oświadczenie właściciela – w przypadku jednostek pływających bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20 kW.
- Model, typ i marka jednostki pływającej:
- deklaracja zgodności CE;
- dokument wydany przez producenta lub budowniczego;
- dokumentacja projektowa;
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela.
- Wymiary i parametry jednostki pływającej,
- w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
- deklaracja zgodności CE;
- świadectwo pomiarowe;
- certyfikat pomiarowy;
- karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
- dokument wydany przez uprawnioną organizację w rozumieniu albo podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m (patrz: pkt 3 w podstawach prawnych);
- dokument, który dopuszcza statek do żeglugi – jeżeli był wydany (patrz: pkt 2 w podstawach prawnych);
- inny dokument wydany, na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej, przez: instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo techniczną komisję inspekcyjną albo podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych;
- dokument wydany przez producenta lub budowniczego;
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostek pływających, których długość nie przekracza 14 m.
- w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana – deklaracja zgodności CE
- w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
- Materiał główny kadłuba jednostki pływającej:
- deklaracja zgodności CE;
- karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
- dokument wydany przez uprawnioną organizację albo podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m – jeżeli był wydany (patrz: pkt 3 w podstawach prawnych);
- dokument dopuszczający statek do żeglugi – jeżeli był wydany (patrz: pkt 2 w podstawach prawnych);
- inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez: instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo techniczną komisję inspekcyjną albo podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych;
- dokument wydany przez producenta lub budowniczego;
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela.
- Rok budowy i producent jednostki pływającej:
- deklaracja zgodności CE;
- dokument wydany przez producenta lub budowniczego;
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela.
- Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane:
- pozwolenie radiowe.
- Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
- Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
- Dane i adres właściciela i współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej:
- Dowód wniesienia opłaty za złożenie wniosku i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
[!] Opłaty nie zwrócimy nawet jeśli wydamy decyzję o odmowie rejestracji lub jeśli pozostawimy Twoją sprawę bez rozpoznania, ponieważ nie uzupełnisz braków formalnych. - Jeśli rejestrujesz jednostkę pływającą jako osoba fizyczna, przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport.
- Jeśli rejestrujesz jednostkę pływającą jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
[!] Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona. - Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
- do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
- wiza Schengen lub wiza krajowa,
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
- karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
- dokument, który potwierdza prawo stałego pobytu obywatela UE,
- karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
- karta pobytu wydana w związku z:
- udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały,
- zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
- nadaniem statusu uchodźcy,
- udzieleniem ochrony uzupełniającej,
- udzieleniem zgody na pobyt tolerowany,
- dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
- dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.
- do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
[!] Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącz wraz z ich tłumaczeniem na język polski. Tłumaczenie musi sporządzić tłumacz przysięgły lub potwierdzić właściwy konsul. Jeśli w Polsce nie ma tłumacza przysięgłego danego języka, możesz przedstawić tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona.
[!] Deklaracja zgodności CE nie wymaga tłumaczenia.
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli chcesz złożyć zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną notarialnie kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność kopii tego dokumentu z oryginałem za dodatkową opłatą.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
80 zł – za złożenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
Opłaty za rejestrację jachtu możesz zrobić:
- w opłatomacie – w siedzibie Biura Administracji i Spraw Obywatelskich przy ul. Kruczkowskiego 2 (sala obsługi),
- przelewem na rachunek bankowy:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy,
pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa,
numer 93 1030 1508 0000 0005 5000 0132.
W tytule przelewu wpisz: REJA24 oraz imię i nazwisko lub nazwę firmy.
Możliwe dodatkowe opłaty:
- 5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
- w opłatomacie w budynku urzędu (na sali obsługi),
- w kasie Urzędu m.st. Warszawy przy Al. Jerozolimskich 44
- przelewem na rachunek bankowy:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę, np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.
Miejsce złożenia i odbioru
Sprawę możesz załatwić:
- osobiście,
- przez internet.
Załatwiam sprawę osobiście:
- Przyjdź do Wydziału Ewidencji Ludności i Rejestracji Pojazdów dla Dzielnicy Śródmieście Biura Administracji i Spraw Obywatelskich przy ul. Kruczkowskiego 2. Złóż wniosek o rejestrację jednostki wraz z załącznikami.
[!] Jeżeli jednostka pływająca jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa. - Sprawdzimy, czy dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów. Jeśli będą kompletne i poprawne, dostaniesz zaświadczenie, którym możesz posługiwać się do czasu otrzymania dokumentu rejestracyjnego.
- W ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, otrzymasz dokument rejestracyjny. Jeśli podasz adres e‑mail, zawiadomimy Cię, że możesz odebrać dokument.
- Przyjdź do urzędu i odbierz dokument rejestracyjny oraz kod dostępu. Przy odbiorze przedstaw dokument tożsamości.
[!] Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt. Rezerwacja jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy np. zarejestrowania jednej jednostki pływającej. Jeśli masz więcej spraw – zarezerwuj odpowiednią liczbę wizyt.
Załatwiam sprawę przez internet:
Wniosek możesz złożyć w formie elektronicznej przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą.
W tym celu:
- Zaloguj się do rządowego portalu REJA24. Jeżeli nie masz konta, musisz je założyć w portalu.
- Złóż wniosek – przejdź przez kolejne sekcje portalu REJA24. Jako organ rejestrujący wskaż Prezydenta m.st. Warszawy.
- Jeżeli wniosek będzie kompletny, dostaniesz zaświadczenie, którym możesz posługiwać się do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego.
- W ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, otrzymasz dokument rejestracyjny. Jeśli podasz adres e‑mail, zawiadomimy Cię, że możesz odebrać dokument.
- Przyjdź do urzędu i odbierz dokument rejestracyjny oraz kod dostępu. Przy odbiorze przedstaw oryginały dokumentów, które są załącznikami do wniosku o rejestrację.
[!] Przy odbiorze przedstaw swój dokument tożsamości.
Termin odpowiedzi
- Wydanie dokumentu rejestracyjnego trwa do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
Tryb odwoławczy
Jeśli otrzymasz decyzję, możesz odwołać się od niej do:
- Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – dla jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację jest informacja o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych.
- Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – dla jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację jest informacja o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy, na adres korespondencyjny: Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa, lub osobiście w wydziale Biura Administracji i Spraw Obywatelskich przy ul. Kruczkowskiego 2.
Na złożenie odwołania masz 14 dni. Nie musisz płacić za jego złożenie.
Uwagi
- Jacht możesz zarejestrować w dowolnym organie rejestrującym. Właściciele jednostek pływających mogą kierować wnioski o rejestrację do wybranego spośród 382 organów rejestrujących, prowadzonych przez starostów powiatów, prezydentów miast na prawach powiatów oraz wskazane związki sportowe (Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego).
- Wszystkie jednostki pływające, których nie trzeba rejestrować, mogą zostać zarejestrowane na wniosek właściciela.
- Jako właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej masz obowiązek zawiadomić organ rejestrujący o:
- zbyciu lub nabyciu jednostki,
- zmianie stanu faktycznego, która wymaga zmiany danych w rejestrze – w szczególności zmianie stanu faktycznego, który wymaga wykreślenia jednostki z rejestru.
[!] Masz na to nie więcej niż 30 dni. Ten termin liczymy od dnia zaistnienia danego faktu.
Podstawa prawna
- Ustawa z 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1568, 1901 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 284) w szczególności art. 28 ust. 1 i 4
- Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680), w szczególności art. 5 pkt 17
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim
Wersja 1.0 z 10.06.2025 r.
- AO-11-01 Wniosek o rejestrację jednostki (Opens New Window)
- AO-11-01 dane jednostki pływającej (Opens New Window)
- AO-11-01 dane jednostki - aktualne dokumenty (Opens New Window)
- AO-11-01 formularz dla wnioskującego (Opens New Window)
- AO-11-01 formularz dla właściciela (Opens New Window)
- AO-11-01 formularz dla armatora (Opens New Window)
- AO-11-01 załącznik do formularza dla właściciela (Opens New Window)
- AO-11-01 pouczenia - oświadczenia (Opens New Window)