null Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów

Każda jednostka pływająca o długości do 24 m, która jest przeznaczona lub używana do uprawiania sportu, rekreacji lub do połowu ryb musi być zarejestrowana. 
Rejestrujemy:

  • jachty oraz jednostki pływające używane do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
  • jachty i inne jednostki pływające uprawiające żeglugę międzynarodową, niezależnie od wielkości i mocy napędu,
  • jednostki pływające używane do połowów rybackich.

Jeżeli jesteś właścicielem takiej jednostki, tutaj dowiesz się jak ją zarejestrować.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o rejestrację jednostki oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych – jeśli ją wyrazisz. Podpisz dokumenty. 
    [!] Wszystkie formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie. 
  2. Do wniosku dołącz pozostałe wymagane dokumenty. Przekaż je do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  3. Sprawdzimy, czy dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów. Jeśli nie będziemy mieli zastrzeżeń, otrzymasz zaświadczenie, którym możesz posługiwać się do czasu otrzymania dokumentu rejestracyjnego.
  4. W ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, otrzymasz dokument rejestracyjny. Zamówimy go w Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych (PWPW). Jeśli podasz adres e‑mail, zawiadomimy Cię tą drogą, że możesz odebrać dokument.
  5. Przyjdź do urzędu i odbierz dokument rejestracyjny oraz kod dostępu (kod jednostki, który zwiększa skuteczność działań ratowniczych, jeśli będziesz potrzebować pomocy). Przy odbiorze przedstaw dokument tożsamości.
  6. Jeśli masz pytania, skontaktuj się z nami pod numerem telefonu (22) 44 32 987

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek właściciela o rejestrację jednostki.
  2. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli ją wyrazisz.
  3. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. 
    Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa, musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez: 
    • notariusza lub
    • adwokata albo radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
  4. Dowód własności jednostki pływającej. Takim dokumentem może być np. 
    • faktura VAT, 
    • umowa sprzedaży,
    • umowa zamiany,
    • umowa darowizny,
    • prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające prawo własności,
    • pisemne oświadczenie budowniczego – w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym.
  5. Dokumenty, które poświadczają:
    [!] W każdym z punktów oznaczonych literą wybierz tylko jeden z dokumentów, aby poświadczyć nim dane.
    1. Dane i adres właściciela i współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej:
      • podmiot, który nie jest osobą fizyczną – odpis, wyciąg albo zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego właściwego rejestru albo inny dokument wystawiony przez uprawniony organ, który stwierdza: pełną nazwę podmiotu, NIP albo odpowiedni identyfikator, siedzibę oraz imiona i nazwiska osób uprawionych do działania w imieniu podmiotu;
      • oświadczenie właściciela lub współwłaściciela – w którym podaje adres zamieszkania i adres do doręczeń właściciela, współwłaściciela lub armatora.
    2. Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana – jeden z poniższych dokumentów:
      • zaświadczenie o wykreśleniu z rejestru polskiego lub zagranicznego, jeżeli jednostka pływająca była wcześniej w nim zarejestrowana lub
      • dokument potwierdzający rejestrację czasową.
    3. Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI), jeżeli został nadany:
      • czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer;
      • dokument rejestracyjny.
    4. Rodzaj napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego także informacja o jego mocy:
      • deklaracja zgodności CE; 
      • karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana; 
      • dokument wydany przez uprawnioną organizację albo podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m – jeżeli był wydany (patrz: pkt 3 w podstawach prawnych); 
      • dokument dopuszczający statek do żeglugi – jeżeli był wydany; 
      • inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez: instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo techniczną komisję inspekcyjną albo podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych;
      • instrukcja lub karta gwarancyjna producenta;
      • inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego; 
      • oświadczenie właściciela – w przypadku jednostek pływających bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20 kW.
    5. Model, typ i marka jednostki pływającej:
      • deklaracja zgodności CE;
      • dokument wydany przez producenta lub budowniczego; 
      • dokumentacja projektowa; 
      • oświadczenie właściciela lub współwłaściciela.
    6. Wymiary i parametry jednostki pływającej,
      • w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia: 
        1. deklaracja zgodności CE; 
        2. świadectwo pomiarowe;
        3. certyfikat pomiarowy; 
        4. karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana; 
        5. dokument wydany przez uprawnioną organizację w rozumieniu albo podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m (patrz: pkt 3 w podstawach prawnych); 
        6. dokument, który dopuszcza statek do żeglugi – jeżeli był wydany (patrz: pkt 2 w podstawach prawnych); 
        7. inny dokument wydany, na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej, przez: instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo techniczną komisję inspekcyjną albo podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych;
        8. dokument wydany przez producenta lub budowniczego; 
        9. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostek pływających, których długość nie przekracza 14 m.
      • w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana – deklaracja zgodności CE
    7. Materiał główny kadłuba jednostki pływającej:
      • deklaracja zgodności CE;
      • karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana; 
      • dokument wydany przez uprawnioną organizację albo podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m – jeżeli był wydany (patrz: pkt 3 w podstawach prawnych); 
      • dokument dopuszczający statek do żeglugi – jeżeli był wydany (patrz: pkt 2 w podstawach prawnych); 
      • inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez: instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo techniczną komisję inspekcyjną albo podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych;
      • dokument wydany przez producenta lub budowniczego;
      • oświadczenie właściciela lub współwłaściciela. 
    8. Rok budowy i producent jednostki pływającej:
      • deklaracja zgodności CE;
      • dokument wydany przez producenta lub budowniczego;
      • oświadczenie właściciela lub współwłaściciela.
    9. Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane:
      • pozwolenie radiowe.
    10. Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
    11. Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
  6. Dowód wniesienia opłaty za złożenie wniosku i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
    [!] Opłaty nie zwrócimy nawet jeśli wydamy decyzję o odmowie rejestracji lub jeśli pozostawimy Twoją sprawę bez rozpoznania, ponieważ nie uzupełnisz braków formalnych.
  7. Jeśli rejestrujesz jednostkę pływającą jako osoba fizyczna, przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport.
  8. Jeśli rejestrujesz jednostkę pływającą jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
    [!] Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona.
  9. Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
    1. do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
      • wiza Schengen lub wiza krajowa,
      • karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
      • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
      • karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • dokument, który potwierdza prawo stałego pobytu obywatela UE,
      • karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • karta pobytu wydana w związku z:
        • udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, 
        • zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
        • nadaniem statusu uchodźcy, 
        • udzieleniem ochrony uzupełniającej,
        • udzieleniem zgody na pobyt tolerowany,
    2. dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
    3. dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.

[!] Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącz wraz z ich tłumaczeniem na język polski. Tłumaczenie musi sporządzić tłumacz przysięgły lub potwierdzić właściwy konsul. Jeśli w Polsce nie ma tłumacza przysięgłego danego języka, możesz przedstawić tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona.
[!] Deklaracja zgodności CE nie wymaga tłumaczenia.
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli chcesz złożyć zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną notarialnie kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność kopii tego dokumentu z oryginałem za dodatkową opłatą.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

80 zł – za złożenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
Opłaty za rejestrację jachtu możesz zrobić:

  • w opłatomacie – w siedzibie Biura Administracji i Spraw Obywatelskich przy ul. Kruczkowskiego 2 (sala obsługi),
  • przelewem na rachunek bankowy: 

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, 
pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa, 
numer 93 1030 1508 0000 0005 5000 0132. 
W tytule przelewu wpisz: REJA24 oraz imię i nazwisko lub nazwę firmy.

Możliwe dodatkowe opłaty:

  • 5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.

Opłaty skarbowe możesz zrobić:

  • w opłatomacie w budynku urzędu (na sali obsługi),
  • w kasie Urzędu m.st. Warszawy przy Al. Jerozolimskich 44
  • przelewem na rachunek bankowy:

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę, np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.

Miejsce złożenia i odbioru

Sprawę możesz załatwić: 

  • osobiście,
  • przez internet.

Załatwiam sprawę osobiście:

  1. Przyjdź do Wydziału Ewidencji Ludności i Rejestracji Pojazdów dla Dzielnicy Śródmieście Biura Administracji i Spraw Obywatelskich przy ul. Kruczkowskiego 2. Złóż wniosek o rejestrację jednostki wraz z załącznikami. 
    [!] Jeżeli jednostka pływająca jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa.
  2. Sprawdzimy, czy dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów. Jeśli będą kompletne i poprawne, dostaniesz zaświadczenie, którym możesz posługiwać się do czasu otrzymania dokumentu rejestracyjnego.
  3. W ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, otrzymasz dokument rejestracyjny. Jeśli podasz adres e‑mail, zawiadomimy Cię, że możesz odebrać dokument.
  4. Przyjdź do urzędu i odbierz dokument rejestracyjny oraz kod dostępu. Przy odbiorze przedstaw dokument tożsamości.

[!] Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt. Rezerwacja jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy np. zarejestrowania jednej jednostki pływającej. Jeśli masz więcej spraw – zarezerwuj odpowiednią liczbę wizyt.
Załatwiam sprawę przez internet:
Wniosek możesz złożyć w formie elektronicznej przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą. 
W tym celu:

  1. Zaloguj się do rządowego portalu REJA24. Jeżeli nie masz konta, musisz je założyć w portalu. 
  2. Złóż wniosek – przejdź przez kolejne sekcje portalu REJA24. Jako organ rejestrujący wskaż Prezydenta m.st. Warszawy.
  3. Jeżeli wniosek będzie kompletny, dostaniesz zaświadczenie, którym możesz posługiwać się do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego. 
  4. W ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, otrzymasz dokument rejestracyjny. Jeśli podasz adres e‑mail, zawiadomimy Cię, że możesz odebrać dokument.
  5. Przyjdź do urzędu i odbierz dokument rejestracyjny oraz kod dostępu. Przy odbiorze przedstaw oryginały dokumentów, które są załącznikami do wniosku o rejestrację. 

[!] Przy odbiorze przedstaw swój dokument tożsamości.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  • Wydanie dokumentu rejestracyjnego trwa do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.

Tryb odwoławczy

Jeśli otrzymasz decyzję, możesz odwołać się od niej do:

  1. Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – dla jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację jest informacja o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych.
  2. Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – dla jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację jest informacja o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.

Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy, na adres korespondencyjny: Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa, lub osobiście w wydziale Biura Administracji i Spraw Obywatelskich przy ul. Kruczkowskiego 2.
Na złożenie odwołania masz 14 dni. Nie musisz płacić za jego złożenie.

Uwagi

  1. Jacht możesz zarejestrować w dowolnym organie rejestrującym. Właściciele jednostek pływających mogą kierować wnioski o rejestrację do wybranego spośród 382 organów rejestrujących, prowadzonych przez starostów powiatów, prezydentów miast na prawach powiatów oraz wskazane związki sportowe (Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego).
  2. Wszystkie jednostki pływające, których nie trzeba rejestrować, mogą zostać zarejestrowane na wniosek właściciela.
  3. Jako właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej masz obowiązek zawiadomić organ rejestrujący o:  
    1. zbyciu lub nabyciu jednostki, 
    2. zmianie stanu faktycznego, która wymaga zmiany danych w rejestrze – w szczególności zmianie stanu faktycznego, który wymaga wykreślenia jednostki z rejestru.

[!] Masz na to nie więcej niż 30 dni. Ten termin liczymy od dnia zaistnienia danego faktu.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 10.06.2025 r.

Did not find the information?