- Knowledge base
-
/
Sprawy obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Urząd Stanu Cywilnego
-
/
Zdarzenie z zakresu stanu cywilnego, które nastąpiło za granicą i nie zost
- Dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego
- Odtwarzanie treści aktów stanu cywilnego
- Przeniesienie zagranicznego aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego
- Rejestracja małżeństw
- Rejestracja urodzeń
- Rejestracja zgonów
- Sporządzenie testamentu przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego
- Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń
- Zgłoszenie jubileuszu długoletniego pożycia małżeńskiego
- Zmiana imienia lub nazwiska
null Rejestracja zdarzenia z zakresu stanu cywilnego, które nastąpiło za granicą i nie zostało zarejestrowane
Urodzenie lub zgon, które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane, można zarejestrować w rejestrze stanu cywilnego w Polsce. Urodzenie, zawarcie małżeństwa lub zgon można zarejestrować w Polsce pod warunkiem, że w państwie, w którym miało miejsce zdarzenie, nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego.
Zarejestrować zdarzenie można:
- na wniosek osoby, której zdarzenie dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego,
- na wniosek osoby, która wykaże interes prawny,
- na wniosek osoby, która wykaże interes faktyczny w przypadku rejestracji zgonu.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek i podpisz go.
- Złóż dokumenty w siedzibie Urzędzie Stanu Cywilnego m.st. Warszawy (USC) przy ul. T. Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa.
- Zapłać opłatę skarbową za rejestrację zdarzenia.
- Po rozpatrzeniu wniosku wydamy Ci odpis zupełny aktu po rejestracji urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu lub decyzję administracyjną o odmowie rejestracji.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o rejestrację zdarzenia – wybierz odpowiedni:
- Dowód zapłaty opłaty skarbowej.
- Dokument, który potwierdza zdarzenie i został wydany przez właściwy podmiot zagraniczny.
[!] Musi być on przetłumaczony na język polski przez tłumacza przysięgłego. Dołącz również to tłumaczenie. - Do wglądu dokument tożsamości osoby, która składa wniosek – dowód osobisty, paszport.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
39 zł – opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego po rejestracji zdarzenia.
Za rejestrację zdarzenia możesz zapłacić:
- w dowolnej kasie urzędu,
- w opłatomacie w siedzibie USC przy ul. T. Chałubińskiego 8,
- przelewem na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co jest ta opłata: „Opłata skarbowa za rejestrację zdarzenia stanu cywilnego, które dotyczy Jana Kowalskiego” – podaj imię i nazwisko osoby, której dotyczy zdarzenie.
Miejsce złożenia i odbioru
Urząd Stanu Cywilnego m.st. Warszawy – w siedzibie przy ul. T. Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa.
Jednostka odpowiedzialna
Urząd Stanu Cywilnego m.st. Warszawy.
Termin odpowiedzi
Rozpatrzymy Twój wniosek najszybciej jak będzie to możliwe. Wnioski rozpatrujemy zgodnie z kolejnością ich wpływu.
Tryb odwoławczy
Jeśli kierownik USC odmówi Ci rejestracji zdarzenia, wyda decyzję administracyjną. Masz 14 dni, żeby się od niej odwołać do Wojewody Mazowieckiego. Odwołanie złóż u kierownika USC, który wydał decyzję.
Uwagi
- Dowodami w postępowaniu są:
- jeśli chcesz zarejestrować urodzenie – np. pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka wystawione przez lekarza,
- jeśli chcesz zarejestrować zgon – np. karta zgonu.
- Wniosek o rejestrację zdarzenia można złożyć do polskiego konsula.
Podstawa prawna
Wersja 1.0 z 29.01.2025 r.