- Knowledge base
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Sprawy komunikacyjne
- / Rejestracja i wyrejestrowanie pojazdów
null Dopisanie współwłaściciela do pojazdu
Jeśli chcesz dopisać w dowodzie rejestracyjnym współwłaściciela Twojego pojazdu, tu dowiesz się jak to zrobić.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o rejestrację pojazdu oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych – jeśli ją wyrazisz. Podpisz je. Do wniosku dołącz wymagane dokumenty.
[!] Formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie. - Udaj się do urzędu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy, złóż wniosek wraz z załącznikami oraz potwierdzenie opłaty.
[!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa. - Pracownik urzędu sprawdzi dokumenty. Zarejestrujemy Twój pojazd tylko jeśli będą kompletne oraz nie będzie w nich błędów.
- Odbierz decyzję zmieniającą współwłasność pojazdu. W dowodzie rejestracyjnym również uwzględnimy tę zmianę. Dopiszemy ją ręcznie w rubryce „Adnotacje urzędowe”. Nie musisz płacić za wyrobienie nowego dowodu rejestracyjnego.
- Zaktualizuj ubezpieczenie OC pojazdu.
Wymagane dokumenty
- Wniosek właściciela lub właścicieli o rejestrację pojazdu.
- Zgoda na przetwarzanie dodatkowych danych osobowych, jeżeli ją wyrazisz.
- Dowód rejestracyjny pojazdu z aktualnym terminem badania technicznego.
- Jeżeli pojazd został nabyty z majątku wspólnego małżonków – złóż oświadczenie o wspólności majątkowej.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:
- notariusza lub,
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
- Dowód własności nabytej części pojazdu. Takim dokumentem może być np.:
- faktura VAT, która potwierdza nabycie pojazdu,
- umowa sprzedaży,
- umowa zamiany,
- umowa darowizny,
- umowa dożywocia,
- prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności
- umowa przewłaszczenia np. banku,
- pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia.
- Jeśli jesteś właścicielem pojazdu jako osoba fizyczna przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport.
- Jeśli jesteś właścicielem pojazdu jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
[!] Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona. - Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
- do wglądu dokument tożsamości: paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów :
- wiza Schengen lub wiza krajowa,
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
- karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
- dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
- karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
- karta pobytu wydana w związku z:
- udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały,
- zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
- nadaniem statusu uchodźcy,
- udzieleniem ochrony uzupełniającej
- udzieleniem zgody na pobyt tolerowany.
- dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy.
- dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.
- do wglądu dokument tożsamości: paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów :
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
10 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji zmieniającej.
Możliwe opłaty dodatkowe:
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
- 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
- przelewem na rachunek bankowy
Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX w sprawie XXX.
Miejsce złożenia i odbioru
Sprawę załatwisz osobiście:
- Jeśli masz polskie obywatelstwo– przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz.
- Jeśli jesteś cudzoziemcem – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany.
- Jeśli prowadzisz firmę (w formie spółki prawa handlowego) z siedzibą lub oddziałem w Warszawie – złóż je do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której siedzibę ma Twoja firma
- jeżeli siedziba ta znajduje się na terenie dzielnicy Śródmieście – złóż je do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich – Wydziału Ewidencji Ludności i Rejestracji Pojazdów na ul. L. Kruczkowskiego 2.
[!] Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt. Rezerwacja jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy – np. zarejestrowania jednego pojazdu. Jeśli masz więcej spraw lub pojazdów – zarezerwuj odpowiednią liczbę wizyt.
Termin odpowiedzi
- Niezwłocznie – sprawy, które nie wymagają informacji lub wyjaśnień lub zbierania dowodów.
- Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
- Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy
Jeśli otrzymasz decyzję możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie (ul. Obozowa 57). Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy, który wydał decyzję:
- Jeśli masz polskie obywatelstwo – złóż je do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz.
- Jeśli jesteś cudzoziemcem – złóż je do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany.
- Jeśli prowadzisz firmę (w formie spółki prawa handlowego) z siedzibą lub oddziałem w Warszawie – złóż je do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której siedzibę ma Twoja firma
- jeżeli siedziba ta znajduje się na terenie dzielnicy Śródmieście – złóż je do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich – Wydziału Ewidencji Ludności i Rejestracji Pojazdów na ul. L. Kruczkowskiego 2.
Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.
Uwagi
- Jeśli nastąpiła zmiana miejsca zamieszkania właściciela lub zmiana siedziby, jeśli właścicielem jest firma (w dowodzie rejestracyjnym wpis w rubryce „właściciel”) – udaj się do urzędu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę. Jeśli to nadal ta sama dzielnica – złóż wniosek o wymianę dowodu wraz z załącznikami i opłatą. Więcej przeczytasz w naszej karcie informacyjnej: Wydanie dowodu rejestracyjnego z powodu zmiany adresu miejsca zamieszkania właściciela.
[!] Jeśli nowe miejsce zamieszkania lub siedziba znajdują się w innej dzielnicy – musisz przerejestrować swój pojazd. Wtedy też jednocześnie możesz dopisać współwłaściciela. - W województwie mazowieckim kończą się tablice rejestracyjne z wyróżnikiem „W” np. WX 12345. Do czasu wyczerpania się puli takich tablic, nadal będziemy rejestrować auta na numery, które rozpoczynają się od literki „W”. Minister Infrastruktury przydzielił nam nowy wyróżnik „A” np. AX 12345. Od stycznia 2023 r. wydajemy nowe tablice rejestracyjne, rozpoczynające się od literki „A” dla pojazdów, które mają zmniejszone tablice rejestracyjne.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości
Wersja 3.0 z 16.05.2025 r.
- Wniosek o rejestrację, wyrejestrowanie pojazdu (249 kB).pdf (Opens New Window)
- Upoważnienie (404 kB).pdf (Opens New Window)
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych (419 kB).pdf (Opens New Window)
- Oświadczenie o wspólności majątkowej ze współmałżonkiem (Opens New Window)
- Oświadczenie o wspólności majątkowej (edytowalny) (Opens New Window)