- Knowledge base
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Sprawy komunikacyjne
- / Rejestracja i wyrejestrowanie pojazdów
null Wydawanie tablic indywidualnych na samochody osobowe i motocykle
Indywidualne tablice rejestracyjne to specjalne tablice, które składają się z maksymalnie 7 znaków, na których możesz umieścić własny napis.
Może to być np. imię, pseudonim albo nazwa firmy (od 3 do 5 znaków). Napis może być w dowolnym języku, ale nie może zawierać wulgaryzmów ani obraźliwych słów.
Tablica musi zaczynać się od litery i cyfry, które stanowią wyróżnik województwa – nadaje je urząd np. W9. Pozostałe znaki (od trzeciego do siódmego) możesz wybrać sam. Nie więcej niż dwie ostatnie litery możesz zastąpić cyframi.
[!] Nadanie tablic indywidualnych odbywa się jednocześnie z rejestracją pojazdu.
Jeżeli chcesz mieć na swoim aucie lub motocyklu indywidualne tablice rejestracyjne, tu dowiesz się jak je uzyskać.
Krok po kroku
- Sprawdź w naszej wyszukiwarce czy wybrany przez Ciebie wyróżnik jest dostępny.
[!] Informacja o dostępności wyróżnika jest aktualna w momencie, kiedy ją sprawdzasz. Nie możesz zarezerwować wyróżnika tablic indywidualnych, dopóki nie złożysz wniosku o rejestrację pojazdu. - Wypełnij wniosek o rejestrację pojazdu. Zaznacz, że chcesz mieć tablice indywidualne i wskaż, jaki chcesz mieć wyróżnik tablicy indywidualnej.
[!] Formularze dostępne są również w urzędzie. - Do wniosku dołącz wymagane dokumenty wymienione w karcie informacyjnej, która dotyczy Twojej sprawy:
- Dokumenty przekaż do urzędu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Gdy otrzymamy dokumenty, pracownik wpisze wskazany przez Ciebie wyróżnik indywidualny do ewidencji tablic indywidualnych. Jeśli spełnia on wszystkie wymagania i jest dostępny – zamówi tablice indywidualne u producenta tablic. Ich wyprodukowanie może potrwać kilka dni.
- Gdy urząd otrzyma wyprodukowane indywidualne tablice rejestracyjne, pracownik skontaktuje się z Tobą i powiadomi, co masz dalej zrobić.
- Cały proces rejestracji zakończy decyzja o rejestracji pojazdu i wydanie dowodu rejestracyjnego, który powinien być gotowy do odbioru w ciągu 30 dni.
[!] Informacje o przygotowanym do odbioru dowodzie rejestracyjnym możesz sprawdzić samodzielnie na stronie internetowej info-car.pl lub w urzędzie, w którym składasz wniosek.
Wymagane dokumenty
- Wniosek właściciela lub właścicieli o rejestrację pojazdu (249).pdf.
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych (numer telefonu, adres e-mail) (419).pdf., jeżeli ją wyrazisz.
- Dowód opłaty za rejestrację i wydanie tablic indywidualnych.
- Pozostałe dokumenty dołącz w zależności od rodzaju Twojej sprawy. Możesz je sprawdzić w naszych pozostałych kartach informacyjnych:
- Rejestracja pojazdu nowego zakupionego w Polsce
- Rejestracja pojazdu nowego zakupionego za granicą
- Rejestracja pojazdu używanego zakupionego w Polsce
- Rejestracja pojazdu używanego sprowadzonego z zagranicy
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną (485 kB).pdf
Opłaty
- 1 080 zł – tablice indywidualne na pojazd samochodowy wraz z opłatami rejestracyjnymi
- 580 zł – tablice indywidualne na motocykl wraz z opłatami rejestracyjnymi
Opłaty za wydanie tablic indywidualnych i rejestrację pojazdu możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
- przelewem na rachunek bankowy – wybierz rachunek przypisany do dzielnicy, w której będziesz składać wniosek.
W tytule przelewu wpisz:
- markę i model pojazdu,
- numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew),
- wybrane tablice indywidualne.
|
Opłaty komunikacyjne za wydanie: |
Samochód |
Motocykl |
|
Tablice rejestracyjne indywidualne |
1000 zł |
500 zł |
|
Dowód rejestracyjny |
54 zł |
54 zł |
|
Pozwolenie czasowe |
13,50 zł |
13,50 zł |
|
Nalepka legalizacyjna |
12,50 zł |
12,50 zł |
|
Razem |
1080 zł |
580 zł |
Miejsce złożenia i odbioru
Sprawę możesz załatwić:
- osobiście,
- przez internet.
Załatwiam sprawę osobiście:
- Jeśli masz polskie obywatelstwo – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz.
- Jeśli jesteś cudzoziemcem – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany.
- Jeśli prowadzisz firmę (w formie spółki prawa handlowego) z siedzibą lub oddziałem w Warszawie – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której siedzibę ma Twoja firma
- jeżeli siedziba ta znajduje się na terenie dzielnicy Śródmieście – przyjdź do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich – Wydziału Ewidencji Ludności i Rejestracji Pojazdów na ul. L. Kruczkowskiego 2.
- Wypełnij wniosek o rejestrację pojazdu oraz zgodę na przetwarzanie nieobowiązkowych danych osobowych – jeśli ją wyrazisz. Podpisz dokumenty.
[!] Formularze dostaniesz również na miejscu w urzędzie.
- Do wniosku dołącz pozostałe wymagane dokumenty dotyczące wybranej sprawy:
[!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść z Tobą do urzędu lub mogą udzielić Ci pełnomocnictwa do załatwienia sprawy w ich imieniu. Musisz mieć wtedy pełnomocnictwa od każdego właściciela pojazdu osobno.
- Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
- Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, pracownik urzędu może poprosić Cię o przedstawienie innego dokumentu, który potwierdzi, że mieszkasz pod wskazanym adresem, np. zeznania rocznego PIT-37, umowy o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowy najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie.
- Jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
- Sprawdzimy czy pozostałe dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów. Jeśli będą kompletne i poprawne – wystąpimy do producenta o wykonanie indywidualnych tablic rejestracyjnych z wybranym przez Ciebie wyróżnikiem.
- Kiedy otrzymamy tablice od producenta, skontaktujemy się z Tobą i poinformujemy o możliwości odbioru tablic i dokończeniu procesu rejestracji pojazdu. Musisz przyjść wtedy do urzędu.
- Otrzymasz wówczas zalegalizowane tablice rejestracyjne indywidualne i decyzję o czasowej rejestracji pojazdu. Wydamy Ci też pozwolenie czasowe, które jest ważne przez 30 dni – w tym czasie zastępuje ono dowód rejestracyjny.
- Gdy masz już decyzję o czasowej rejestracji, musisz zaktualizować ubezpieczenie OC pojazdu.
- W ciągu 30 dni Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) przygotuje Twój dowód rejestracyjny. Informację o tym czy jest gotowy do odbioru sprawdzisz na stronie internetowej info-car.pl lub w urzędzie, w którym składasz wniosek.
- Przyjdź do urzędu przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego i odbierz decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego koniecznie zwróć nam pozwolenie czasowe oraz przedstaw ważną polisę OC.
[!] Nowy dowód rejestracyjny możesz odebrać tylko, gdy od dnia złożenia wniosku o rejestrację do dnia odbioru decyzji i stałego dowodu rejestracyjnego nie nastąpiła zmiana w zakresie prawa własności pojazdu czyli pojazd nie został sprzedany lub przekazany darowizną innej osobie. Jeżeli odbierzesz stały dowód rejestracyjny wraz z decyzją o rejestracji w momencie, gdy nie jesteś już właścicielem pojazdu, może zostać skierowane przeciwko Tobie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa poświadczenia nieprawdy przez wprowadzenie w błąd funkcjonariusza publicznego.
[!] Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt. Rezerwacja jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy np. zarejestrowania jednego pojazdu. Jeśli masz więcej spraw lub pojazdów – zarezerwuj odpowiednią liczbę wizyt.
Załatwiam sprawę przez internet:
Możesz zarejestrować pojazd przez internet przez skrzynkę Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (PWPW) na stronie https://www.esp.pwpw.pl/ – musisz mieć założone konto w Elektronicznej Skrzynce Podawczej PWPW (ESP).
[!] Wszystkie informacje oraz powiadomienia będziesz otrzymywać na swoją ESP.
- Wniosek elektroniczny możesz podpisać:
- podpisem potwierdzonym profilem zaufanym albo
- bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
- Do wniosku dołącz dokumenty w formie skanu lub zdjęcia. Listę wymaganych dokumentów znajdziesz w sekcji Wymagane dokumenty w karcie informacyjnej o procedurze, która jest właściwa dla Twojej sprawy:
- Po otrzymaniu wniosku musimy go zweryfikować. Jeśli wszystkie dane będą prawidłowe i kompletne, wezwiemy Cię do przekazania nam oryginałów wymaganych dokumentów. Wezwanie otrzymasz drogą elektroniczną na skrzynkę ESP, z której otrzymaliśmy wniosek.
- Przekaż nam wymagane dokumenty pocztą za potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską za zwrotnym pokwitowaniem odbioru na swój koszt.
- Po ich otrzymaniu i weryfikacji skontaktujemy się z Tobą drogą elektroniczną w celu uzgodnienia przesłania pocztą za potwierdzeniem odbioru (na Twój koszt): pozwolenia czasowego, zalegalizowanych indywidualnych tablic rejestracyjnych, decyzji o czasowej rejestracji pojazdu.
- Gdy otrzymasz już decyzję o rejestracji, musisz ubezpieczyć swój pojazd jeszcze w tym samym dniu.
- W ciągu 30 dni poinformujemy Cię drogą elektroniczną o możliwości odbioru dowodu rejestracyjnego. Możesz to zrobić osobiście w urzędzie. Po uzgodnieniu z nami możemy również przesłać Ci go pocztą za potwierdzeniem odbioru na Twój koszt.
[!] Jeżeli odbierzesz stały dowód rejestracyjny wraz z decyzją o rejestracji w momencie, gdy nie jesteś już właścicielem pojazdu, może zostać skierowane przeciwko Tobie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa poświadczenia nieprawdy przez wprowadzenie w błąd funkcjonariusza publicznego.
Termin odpowiedzi
- Niezwłocznie – sprawy, które nie wymagają informacji, wyjaśnień lub zbierania dowodów.
- Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
- Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy
Jeśli otrzymasz decyzję odmowną możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy, który wydał decyzję:
- Jeśli masz polskie obywatelstwo – złóż je do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz.
- Jeśli jesteś cudzoziemcem – złóż je do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany.
- Jeśli prowadzisz firmę (w formie spółki prawa handlowego) z siedzibą lub oddziałem w Warszawie – złóż je do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której siedzibę ma Twoja firma,
- jeżeli siedziba ta znajduje się na terenie dzielnicy Śródmieście – złóż je do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich – Wydziału Ewidencji Ludności i Rejestracji Pojazdów na ul. L. Kruczkowskiego 2.
Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.
Uwagi
- Tablice rejestracyjne są przypisane do pojazdu, a nie do właściciela. Dotyczy to również tablic indywidualnych. Oznacza to, że kiedy sprzedasz samochód z indywidualnymi tablicami, to nie może ich zatrzymać ani zamówić takich samych dla innego pojazdu. Natomiast nowy właściciel pojazdu może zachować tablice, które są na sprzedawanym samochodzie.
- Tablice rejestracyjne indywidualne są tworzone ze zbioru następujących 25 liter: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, U, V, W, X, Y i Z oraz cyfr od 0 do 9.
- Na tablicach rejestracyjnych indywidualnych – pierwsza litera i cyfra stanowią wyróżnik województwa, zaś kolejne litery stanowią wyróżnik indywidualny pojazdu, w którym nie więcej niż dwie ostatnie litery możesz zastąpić cyframi.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
- Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
- Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
- Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (sejm.gov.pl)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
Wersja 1.0 z 25.11.2025 r.