null Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

Jeśli Twój dowód osobisty zaginął lub jest uszkodzony albo został skradziony – zgłoś to jak najszybciej do urzędu. Sprawdź jak to zrobić.

Krok po kroku

  1. Przygotuj wszystkie potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Wymagane dokumenty.
  2. Wniosek przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  3. Unieważnimy Twój dowód osobisty.
  4. Odbierzesz zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego. Jest ono ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.

Wymagane dokumenty

[!] Jeśli chcesz załatwić sprawę osobiście, to od 31 lipca 2025 r. nie składaj już papierowego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego. Wniosek jest generowany automatycznie na podstawie danych pobranych z rejestrów państwowych. Nie musisz nic wypełniać.

  1. Do wglądu dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość, np. paszport.
  2. Do wglądu decyzja sądu – jeśli jesteś opiekunem prawnym lub kuratorem i składasz wniosek w imieniu osoby, która nie posiada zdolności do czynności prawnych albo ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
  3. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu osobistego – uszkodzony dowód osobisty. Musimy go unieważnić.
  4. Pełnomocnictwo szczególne (takie, które upoważnia do wykonania konkretnej czynności w Twoim imieniu) – jeśli reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez: 
  • notariusza lub,
  • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
  • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:
  • osobiście w dowolnej delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w Warszawie lub w dowolnym urzędzie gminy na terenie kraju,
  • przez internet na stronie www.gov.pl lub przez aplikację mobilną mObywatel.,
  • w konsulacie, jeśli przebywasz za granicą (możesz to zrobić: osobiście, listownie lub faksem).
[!] Szczegółowe informacje dla konsulatów sprawdź w serwisie www.gov.pl na stronach dotyczących kraju, w którym jesteś.
 
Składam wniosek osobiście:
  1. Przygotuj wszystkie potrzebne dokumenty.
  2. Przyjdź do dowolnej delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy.
  3. Pracownik urzędu wygeneruje zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego. Sprawdź dokładnie, czy wszystkie zawarte w nim dane się zgadzają, i podpisz go.
  4. Unieważnimy Twój dowód osobisty. Możesz wtedy od razu wystąpić z wnioskiem o nowy dowód. Więcej na ten temat przeczytasz w karcie informacyjnej Wydanie dowodu osobistego.
  5. Odbierzesz zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego. 
[!] Jeśli chcesz złożyć wniosek osobiście w urzędzie możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.
 
Składam wniosek przez internet:
Jeśli chcesz zgłosić przez internet utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego – potrzebujesz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość
  1. Wejdź na stronę www.gov.pl
  2. Kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie.
  3. System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
  4. Postępuj zgodnie z pojawiającymi się instrukcjami.
  5. Sprawdź i podpisz zgłoszenie. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
[!] Jeśli zgłosisz uszkodzenie dowodu przez internet – uszkodzony dowód musisz zanieść lub wysłać pocztą do tego urzędu, który go wydał.
 
Składam wniosek przez aplikację mObywatel:
Jeśli chcesz zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego przez aplikację mObywatel, musisz ją pobrać i zainstalować  na swoim telefonie, a następnie przejść proces dodania mDowodu. Potrzebujesz do tego profilu zaufanego lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość.
  1. Otwórz aplikację mObywatel.
  2. W zakładce „Załatw sprawę” wybierz opcję „Dowód osobisty”, następnie „Unieważnij swój dowód”.
  3. Wypełnij formularz.
  4. Potwierdź zgłoszenie za pomocą profilu zaufanego.
  5. Utrata dowodu zostanie zgłoszona do urzędu, który wydał dokument, a Ty otrzymasz zaświadczenie na swoja skrzynkę ePUAP.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

Twój wniosek rozpatrzymy niezwłocznie.

Tryb odwoławczy

W tej sprawie nie możesz się odwołać.

Uwagi

  • Jeśli masz ukończone 18 lat i zgłosisz utratę dowodu osobistego, Twój numer PESEL zostanie automatycznie zastrzeżony.
  • Dowód osobisty jest unieważniany z dniem zgłoszenia jego utraty lub uszkodzenia.

Podstawa prawna

Wersja 3.0 z 8.08.2025 r.

Did not find the information?