null Parkowanie w SPPN

Opłaty za parkowanie

Flaga Wielkiej BrytaniiFlaga Federacji Rosyjskiej

 

 

Opłaty za parkowanie

Obowiązują następujące stawki opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w SPPN w dni robocze od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni 2 maja, 24 grudnia, 31 grudnia, w wysokości za:

  • pierwszą godzinę – 4,50 zł

  • drugą godzinę – 5,40 zł

  • trzecią godzinę – 6,40 zł

  • czwartą i kolejne godziny – po 4,50 zł. 

Opłata minimalna za postój wynosi 0,50 zł, co jest równoważne 10 minutom postoju. Nie ma możliwości opłacenia krótszego czasu postoju.

Opłaty za poszczególne godziny postoju sumują się, np. opłata za 3 godziny postoju wynosi 16,30 zł (tzn. 4,50 zł za pierwszą godzinę + 5,40 zł za drugą godzinę + 6,40 zł za trzecią godzinę postoju).

Możliwe jest wnoszenie opłat za odcinki czasu krótsze niż godzina, z zachowaniem warunku opłaty minimalnej (0,50 zł).

Opłata dodatkowa za nieopłacenie postoju – 300 zł. W przypadku uiszczenia opłaty w ciągu 7 dni, koszt opłaty dodatkowej wynosi 200 zł. 

Formy wnoszenia opłat

  • płatność w parkomacie:

  • kartą płatniczą (bezstykowo),

! Parkomat nie żąda kodu PIN do kwoty 100 zł.

  • bilonem (10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł).

! Parkomat nie wydaje reszty.

Wprowadź numer rejestracyjny pojazdu, a dopiero potem wrzuć monety lub dokonaj płatności kartą. 

Bilet jest drukowany natychmiast po dokonaniu zapłaty, do odbioru z kieszeni wydawczej osłoniętej zieloną osłoną.

! Nie ma obowiązku umieszczania biletu za przednią szybą pojazdu.

Parkomaty przyjmują opłaty we wszystkie dni tygodnia, przez 24 godziny na dobę. Opłaty wniesione w dniu i godzinach wolnych od opłat za postój, przenoszone są na najbliższy płatny dzień funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Opłata za parkowanie automatycznie zostanie naliczona począwszy od godziny 8.00 w poniedziałek.

Urządzenia czynne całą dobę

Parkomaty przyjmują opłaty we wszystkie dni tygodnia, przez 24 godziny na dobę. Opłaty wniesione w dniu i godzinach wolnych od opłat za postój, przenoszone są na najbliższy płatny dzień funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.

Na przykład –  kierowca przyjeżdżający w nocy z niedzieli na poniedziałek może od razu wnieść opłatę w parkomacie – bez konieczności przychodzenia do parkomatu w poniedziałek około godziny 8.00. Opłata za parkowanie automatycznie zostanie naliczona począwszy od godziny 8.00 w poniedziałek.

Jak dokonać opłaty

Najpierw należy wprowadzić numer rejestracyjny pojazdu, a dopiero potem wrzucić monety lub dokonać płatności kartą.

Przy płatności kartą przed zatwierdzeniem transakcji należy sprawdzić kwotę opłaty. 

Bilet jest drukowany natychmiast po dokonaniu zapłaty, do odbioru z kieszeni wydawczej z zieloną osłoną. Nie ma już obowiązku wykładania biletu parkingowego za szybą samochodu. Kontrola poboru opłat odbywa się zdalnie za pomocą systemu e-kontroli.

Godzina rozpoczęcia parkowania

Za godzinę rozpoczęcia parkowania przyjmuje się godzinę wykupienia biletu (w przypadku wykupowania biletu w godzinach funkcjonowania Strefy, tj. w dni robocze od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8.00-20.00) lub godzinę 8.00 w najbliższym płatnym dniu funkcjonowania Strefy (w przypadku wykupowania biletu poza godzinami funkcjonowania Strefy).

Opłata maksymalna

Jednorazowo można wnieść opłatę o maksymalnej wysokości 100 zł.

Przedłużanie czasu parkowania

Bilety parkingowe posiadają nadrukowany kod QR. Można go zeskanować czytnikiem, który znajduje się w parkomacie. Pozwala to na szybkie przedłużenie czasu parkowania – wprowadzony przy poprzednim bilecie numer rejestracyjny pojazdu zostanie uzupełniony automatycznie.

  • płatności mobilne 

Szczegóły dotyczące płatności mobilnych znajdują się w sekcji "Płatności mobilne". 

Parkomaty

Mapa parkomatów 

Mapa abonamentów rejonowych 

Mapa abonamentów obszarowych (wydanych wg. zasad do 2 lutego 2025 r.)

Mapa abonamentów obszarowych (wg. zasad od 3 lutego 2025 r.)

Nowe parkomaty od listopada 2024 r.

Nowe urządzenia różnią się od siebie wielkością i funkcjonalnością. 1289 parkomatów służy wyłącznie do opłacania postoju kartą lub blikiem. W pozostałych 936 jest możliwa płatność bilonem.

Nowe urządzenia są wyposażone w czytniki kodów QR. Wystarczy, że kierujący zeskanuje taki kod ze swojego telefonu (np. wygenerowany w dedykowanej aplikacji) a numer rejestracyjny jego samochodu uzupełni się automatycznie.

Czytniki QR mają jeszcze jedną funkcję – dzięki nim bilet zakupiony w parkomacie można przedłużać, w podobny sposób jak dziś można to robić, korzystając z aplikacji mobilnej.

Płatność gotówką

Parkomaty z opcją płatności gotówką są wyraźnie oznaczone oraz montowane naprzemiennie z urządzeniami tylko “bezgotówkowymi”. 

Mapa parkomatów

Mapa wszystkich parkomatów, wraz z podziałem na typy urządzeń. Jest na bieżąco aktualizowana.

Konsultacje społeczne

Jaka strefa płatnego parkowania na Mokotowie?

Jak można wziąć udział w konsultacjach?

Podczas spotkania online: 

  • 3 grudnia (środa) w godz. 17–19:30 na YouTube

Podczas spotkań informacyjno-konsultacyjnych:

Jak zgłosić uwagi do projektów organizacji ruchu?

Konsultacje społeczne potrwają do 31 grudnia 2025 r.

Więcej informacji

Jaka strefa płatnego parkowania na Mokotowie?

Jaka strefa płatnego parkowania we Włochach?

Jak można wziąć udział w konsultacjach?

Podczas spotkania online:

  • 3 grudnia (środa) w godz. 17–19:30 na YouTube

Podczas spotkań informacyjno-konsultacyjnych:

Jak zgłosić uwagi do projektów organizacji ruchu?

Konsultacje społeczne potrwają do 31 grudnia 2025 r.

Więcej informacji

Jaka strefa płatnego parkowania we Włochach?

Obszar SPPN

Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego obejmuje obszar ograniczony ulicami:

Obszar I:

  1. aleją Prymasa Tysiąclecia – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
  2. ulicą Marcina Kasprzaka – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
  3. ulicą Juliana Konstantego Ordona – wraz z tą ulicą graniczną
  4.  ulicą Wolską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
  5. aleją Prymasa Tysiąclecia – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
  6. aleją Obrońców Grodna – bez tej ulicy granicznej;
  7. aleją Armii Krajowej – bez tej ulicy granicznej;
  8. mostem gen. Stefana Grota-Roweckiego – bez tego mostu;
  9. wzdłuż lewego brzegu Wisły, do wysokości ulicy Wilanowskiej;
  10. ulicą Solec – wraz z tą ulicą graniczną;
  11. ulicą Czerniakowską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
  12. ulicą Ludwika Idzikowskiego – z tą ulicą graniczną (do ulicy Ikara);
  13. ulicą Ikara – wraz z tą ulicą graniczną;
  14. ulicą Czerniowiecką – wraz z tą ulicą graniczną;
  15. ulicą Cieszyńską – wraz z tą ulicą graniczną;
  16. ulicą Bukowińską – wraz z tą ulicą graniczną;
  17. ulicą Domaniewską – wraz z tą ulicą graniczną;
  18. ulicą Zygmunta Modzelewskiego – bez tej ulicy granicznej (do ulicy Ksawerów);
  19. ulicą Zygmunta Modzelewskiego – wraz z tą ulicą graniczną (od ulicy Ksawerów);
  20. ulicą Jana Pawła Woronicza – wraz z tą ulicą graniczną (do ulicy Wołoskiej);
  21. ulicą Jana Pawła Woronicza – bez tej ulicy granicznej (do ulicy Spartańskiej);
  22. ulicą Jana Pawła Woronicza – wraz z tą ulicą graniczną (od ulicy Spartańskiej);
  23. ulicą Żwirki i Wigury – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
  24. podstawą nasypu linii kolejowej nr 8 (od strony wnętrza strefy);
  25. od miejsca skrzyżowania linii kolejowych nr 8 oraz nr 47 – podstawą nasypu linii kolejowej
    nr 47 (od strony wnętrza strefy).

Obszar II

  1. ulicą Stefana Starzyńskiego od prawego brzegu Wisły – wzdłuż jezdni od strony wnętrza
    strefy (oś jezdni);
  2. podstawą nasypu linii kolejowej nr 9 (od strony wnętrza strefy);
  3. ulicą Radzymińską – wraz z tą ulicą graniczną;
  4. ulicą Folwarczną – wraz z tą ulicą graniczną;
  5. torowiskiem tramwajowym od ulicy Kawęczyńskiej do ulicy Kijowskiej;
  6. przedłużeniem wyżej wymienionego torowiska do podstawy nasypu linii kolejowej nr 7;
  7. podstawą nasypu linii kolejowej nr 7 (od strony wnętrza strefy);
  8. ulicą Podskarbińską – wraz z tą ulicą graniczną;
  9. ulicą Stanisławowską – wraz tą ulica graniczną;
  10. ulicą Terespolską – wraz z tą ulicą graniczną;
  11. przedłużeniem ulicy Terespolskiej, do alei Jerzego Waszyngtona;
  12. aleją Jerzego Waszyngtona – wraz z tą ulicą graniczną;
  13. ulicą Saską – wraz z tą ulicą graniczną;
  14. aleją Stanów Zjednoczonych – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
  15. ulicą Afrykańską – wraz z tą ulicą graniczną;
  16. wzdłuż ulicy generała Tadeusza Bora Komorowskiego – bez tej ulicy granicznej;
  17. przedłużeniem ulicy generała Stanisława Skalskiego do ulicy Wał Miedzeszyński;
  18. prawym brzegiem Wisły do ulicy Stefana Starzyńskiego.

Uchwała I Regulamin (PDF, 1736 kB)

Mapa abonamentów rejonowych 

Mapa abonamentów obszarowych (wydanych wg. zasad do 2 lutego 2025 r.)

Mapa abonamentów obszarowych (wg. zasad od 3 lutego 2025 r.)

Mapa interaktywna SPPN

Brak opłaty za parkowanie

Opłata za brak opłaconego postoju w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego wynosi 300 zł. To opłata dodatkowa (DOD).

W przypadku jej uiszczenia w terminie 7 dni od wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej albo otrzymania wezwania do zapłaty (dot. e-kontroli SPPN), jej wysokość wynosi 200 zł. Takie uprawnienie nie dotyczy opłat dodatkowych, w stosunku do których ZDM wystawił już zawiadomienie, monit, upomnienie lub tytuł wykonawczy.

Jak zapłacić nie mając dokumentu 

W przypadku zgubienia, bądź zniszczenia dokumentu z numerem rachunku, albo w przypadku chęci uregulowania większej liczby opłaty dodatkowej jednym przelewem, należności te należy wpłacać na rachunek o numerze 17 1030 1508 0000 0005 5005 9118.

W takiej sytuacji w tytule przelewu należy wpisać: numer rejestracyjny pojazdu, numery opłat dodatkowych lub wskazać sygnaturę sprawy uwidocznioną w nagłówku otrzymanego wezwania.

Opłata na indywidualny numer konta

Indywidualny numer konta jest generowany dla danej opłaty. W takiej sytuacji w tytule przelewu wystarczy adnotacja „opłata dodatkowa”.

Numer konta jest podany:

  • W wezwaniu do uiszczenia opłaty dodatkowej, znajdujący się pod tabelą opisującą opłatę dodatkową.
    Siedem ostatnich cyfr numeru rachunku to numer sygnatury wezwania.

  • Nad kodem kreskowym na Dokumencie Opłaty Dodatkowej (DOD).
    Dwanaście ostatnich cyfr numeru rachunku pokrywa się z numerem DOD

Opłata przez stronę internetową

Internetowy panel znajduje się na stronie ZDM w osobnej zakładce “Opłata dodatkowa – informacja online”. Ta opcja pozwala również wyświetlenie szczegółów danej sytuacji, w tym zdjęć pojazdu wykonanych w momencie kontroli. Do zalogowania się potrzebny jest numer rejestracyjny pojazdu oraz indywidualny numer PIN, który znajduje się na wezwaniu.

Opłata w opłatomacie

Skorzystanie z opłatomatu jest możliwe nie wcześniej niż w następnym dniu roboczym po wystawieniu dokumentu opłaty dodatkowej. Opłatomaty znajdują się w siedzibie ZDM przy ul. Chmielnej 120. Opłatę dodatkową można w nich wnosić w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz.: 7.30 – 15.30. Urządzenie odczytuje kod kreskowy zamieszczony w dokumencie opłaty dodatkowej. Można też wprowadzić na klawiaturze numer tego dokumentu.

SPRAWDŹ WARTOŚĆ OPŁAT DODATKOWYCH ZA KONKRETNY POJAZD

Informacje o liczbie i wartości opłat dodatkowych obciążających dany pojazd samochodowy z tytułu nieuiszczenia opłaty za postój w SPPN, można uzyskać:

  • na stronie internetowej Zarządu Dróg Miejskich w osobnej zakładce w sekcji „Parkowanie”, po zalogowaniu za pomocą PIN z wezwania do uiszczenia opłaty dodatkowej z e-kontroli SPPN,

  • drogą elektroniczną na adres: windykacjaSPPN@zdm.waw.pl lub reklamacjeSPPN@zdm.waw.pl, dołączając do e-maila skan dowodu rejestracyjnego pojazdu,

  • osobiście w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich, ul. Chmielna 120, od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-15:30, po okazaniu dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Zgłaszanie uszkodzeń parkomatów

Mapa parkomatów

Serwisem wszystkich parkomatów w SPPN zajmuje się firma City Parking Group S.A.
Z góry dziękujemy za zgłaszanie ewentualnych problemów technicznych wraz podaniem numeru lub lokalizacji urządzenia:

  • telefonicznie – 800 800 061, dyżur operatora w godzinach 7:00 – 20:30 w dni obowiązywania SPPN, w pozostałym okresie zapewniona jest obsługa automatyczna – możliwość nagrania zgłoszenia, które zostanie odsłuchane w celu realizacji niezwłocznie w następny dzień roboczy;

  • mailowo – awariaWAW@citypg.pl.

Płatności mobilne

Kierowcy mogą korzystać z usług operatorów:

W celu wnoszenia opłat za postój za pomocą systemu płatności mobilnych, należy najpierw założyć konto w CityParkApp, Flowbird, mPay, moBILET, MobiParking lub Pango oraz “podpiąć” kartę płatniczą lub zasilić je środkami.

Rozpoczęcie i kończenie parkowania realizowane jest za pomocą jednego ze sposobów:

  • aplikacji mobilnej (można pobrać bezpośrednio ze strony:  AnyPark, CityParkApp, Flowbird, mPay, moBILETMobiParking lub ze sklepów z aplikacjami na urządzenia mobilnych)

  • wiadomości SMS – dostępne w SkyCash (MobiParking), MoBilet i mPay
  • kodów IVR – dostępne w SkyCash (MobiParking) i MoBilet.

Reklamacje

Kierujący lub właściciel pojazdu, kwestionujący zasadność wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej, może złożyć reklamację w terminie 7 dni (kalendarzowych), liczonych od dnia następnego po:

  1. wystawieniu dokumentu opłaty dodatkowej i umieszczeniu go pod wycieraczką przedniej szyby pojazdu, albo

  2. doręczeniu wezwania (jeżeli wcześniej reklamacja nie była wnoszona).

Wysokość opłaty

  1. Ustala się opłatę dodatkową za każdorazowe nieuiszczenie opłaty za postój pojazdu samochodowego w SPPN, w wysokości 300 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

  2. W przypadku uiszczenia opłaty dodatkowej, o której mowa w ust. 1, w terminie 7 dni od wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej albo otrzymania wezwania do zapłaty, jej wysokość ustala się na kwotę 200 zł.

W związku z powyższym, złożenie reklamacji na otrzymaną opłatę dodatkową lub na wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, nie wstrzymuje 7-dniowego terminu do jej uiszczenia, podczas której jej wysokość wynosi 200 zł, zamiast 300 zł. Niewniesienie opłaty w tym czasie skutkuje nieodwracalną utratą tego uprawnienia. W przypadku uznania reklamacji opłata dodatkowa zostanie zwrócona wpłacającemu. Ostateczna decyzja w zakresie terminu wniesienia opłaty dodatkowej pozostaje wyłącznie w gestii osoby zobowiązanej.

Reklamacje składa się pisemnie:

  1. drogą elektroniczną na adres: reklamacjeSPPN@zdm.waw.pl

  2. za pośrednictwem skrzynki podawczej ePUAP 

  3. pocztą na adres: Zarząd Dróg Miejskich, ul. Chmielna 120, 00-801 Warszawa

  4. osobiście w Kancelarii ZDM (godziny otwarcia i adres na stronie Kontakt)

  5. za pośrednictwem e-Doręczenia

  6. za pomocą usługi reklamacje.zdm.waw.pl

Reklamacja powinna zawierać:

  1. imię i nazwisko oraz adres pocztowy wnoszącego reklamację – reklamacje niezawierające tych danych pozostaną bez rozpoznania,

  2. nr rejestracyjny pojazdu,

  3. nr dokumentu opłaty dodatkowej lub przynajmniej datę zdarzenia,

  4. uzasadnienie reklamacji, najlepiej poparte stosownymi dokumentami.

Odpowiedzi na reklamacje

Odpowiedzi na reklamacje udzielane są w kolejności ich wpływu, są starania aby termin udzielenia odpowiedzi nie przekraczał 30 dni.

W przypadku nieuzyskania w ciągu 30 dni odpowiedzi na reklamację należy najpierw sprawdzić, czy na pewno reklamacja została wysłana na prawidłowy adres, a jeśli tak – zadzwonić pod nr a jeśli tak – zadzwonić pod nr 22 55 89 535 lub 22 55 89 536.

Odpowiedzi na reklamacje wysyłane są listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, listem zwykłym lub drogą elektroniczną, w zależności od potrzeby, sposobu złożenia reklamacji czy życzenia wnioskodawcy. Na życzenie zainteresowanego złożone oryginały dokumentów odsyła się pocztą wraz z odpowiedzią.

Osoba, która nie zgadza się z otrzymaną odpowiedzią na reklamację, może wnieść odwołanie do Komisji Odwoławczej, powołanej przez Prezydenta m.st. Warszawy, w ciągu 7 dni od daty otrzymania powiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji.

Odwołanie składa się za pośrednictwem ZDM, dołączając te dokumenty, których nie otrzymał ZDM wraz z reklamacją.

Formularz reklamacji (DOCX, 44 kB)

Zarząd Dróg Miejskich

Noty księgowe i faktury

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie nie wystawia not księgowych oraz faktur z tytułu parkowania na terenie SPPN.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.  ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Opłata za postój wynika wprost z przepisów prawa (art. 13 ust. 1 pkt. 1) ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470), a zarząd drogi jest tylko wyznaczony do jej pobierania (ust. 13b ust. 7 ww. ustawy).

ZDM pobierając opłatę za za postój w strefie płatnego parkowania nie występuje dla tej czynności jako podatnik, nie dokonuje sprzedaży ani też nie świadczy usługi.

Przepisy art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz art. 22 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.) i art. 15 ust. 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.), dopuszczają księgowanie biletów parkingowych w ewidencji księgowej, bez konieczności uzyskania noty księgowej/faktury z ZDM.

Strona Zarządu Dróg Miejskich (ZDM)

Podstawa prawna

Nie znalazłeś informacji?