- Baza wiedzy
-
/
Podatki i opłaty
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Podatki i opłaty lokalne
Podatki i opłaty lokalne
null Podatek od nieruchomości osób fizycznych
Ważna informacja dla podatników
W związku z obniżeniem stawki podatku dla garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych nie ma konieczności składania formularza IN-1, dodatkowych dokumentów ani pism.
Urząd samodzielnie dokona zmian na podstawie posiadanych danych. Nowe stawki podatkowe zostaną naliczone automatycznie i uwzględnione w decyzjach, które będą wydawane od 2 stycznia 2025 roku. Dodatkowe informacje https://warszawa19115.pl/-/zmiana-stawki-podatku-za-garaz-w-budynkach-mieszkalnych
Zasady obsługi klienta
w Centrum Obsługi Podatnika
- Obsługa klienta w sprawach dotyczących podatków lokalnych, opłaty skarbowej oraz egzekucji administracyjnej:
- bezpośrednia – odwiedź siedzibę COP przy ul. Obozowej 57 w Warszawie. Możesz umówić termin wizyty na stronie rezerwacje.um.warszawa.pl,
- telefoniczna – zadzwoń do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 pod numer (22)19115,
- samodzielna – skorzystaj z portalu usług miejskich mojaWARSZAWA. Zapraszamy na portal miejskich usług mojaWARSZAWA, moja.warszawa19115.pl
- Na portalu mojaWARSZAWA przez internet możesz:
- wypełnić formularze podatkowe,
- zapłacić należności,
- złożyć wniosek,
- wyszukać w katalogu i skorzystać z wielu innych przygotowanych dla Ciebie usług.
- [!] Po pierwszym logowaniu na portalu mojaWARSZAWA konieczna jest systemowa aktualizacja danych, które dotyczą Twoich rozliczeń. Może ona potrwać do 24h. Po tym czasie prosimy ponownie zaloguj się na portal.
- Pisma i wnioski możesz składać do Centrum Obsługi Podatnika:
- Drogą elektroniczną:
- przez platformę ePUAP,
- na adres e-mail Sekretariat.COP@um.warszawa.pl w sprawach, które nie wymagają Twojego podpisu lub podpisu pełnomocnika.
- Drogą tradycyjną:
- pocztą na adres do korespondencji: Urząd m.st. Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
- bezpośrednio w Wydziale Obsługi Mieszkańców w dowolnej dzielnicy lub w naszej siedzibie przy ul. Obozowej 57 – I piętro.
- Drogą elektroniczną:
- Jak otrzymywać korespondencję z Centrum Obsługi Podatnika drogą elektroniczną?
- Całą korespondencję możemy wysyłać drogą elektroniczną przez platformę ePUAP. Potrzebujemy do tego formalnej zgody. Przekaż do nas wniosek:
- przez platformę ePUAP. Trzeba go podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Więcej na temat tych podpisów znajdziesz na portalu Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, www.gov.pl,
- lub drogą tradycyjną w wersji papierowej. Wniosek prosimy podpisać osobiście lub może go podpisać pełnomocnik.
- W jaki sposób wysłać wniosek przez ePUAP?
- Całą korespondencję możemy wysyłać drogą elektroniczną przez platformę ePUAP. Potrzebujemy do tego formalnej zgody. Przekaż do nas wniosek:
Wejdź na platformę ePUAP. Ten link skieruje Cię we właściwe miejsce:
Załatw w urzędzie: MIASTO STOŁECZNE WARSZAWA, Skargi, wnioski, zapytania do urzędu ⭢ użyj przycisku: Załatw sprawę ⭢ użyj jednej z dostępnych metod logowania.
- Załatwianie spraw przez pełnomocnika
Możesz działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga Twojego osobistego działania. Pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne albo do doręczeń.
Krok po kroku
Jak złożyć informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych (IN)?
- Za pośrednictwem portalu mojaWARSZAWA
- Wejdź na portal mojaWARSZAWA. Ten link lub przycisk poniżej skieruje Cię we właściwe miejsce.
- Użyj wybranego kreatora formularza podatkowego.
- Jeżeli masz profil zaufany, kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis osobisty:
- utwórz konto na portalu,
- zaloguj się,
- prześlij formularz drogą elektroniczną.
- Jeżeli nie masz profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu osobistego:
- Drogą tradycyjną (osobiście lub pocztą)
- Pobierz, wydrukuj i wypełnij informację (IN) oraz odpowiednie załączniki.
- Podpisz informację lub daj do podpisu osobie uprawnionej do reprezentacji podmiotu.
- Dołącz dokument pełnomocnictwa oraz dowód zapłaty opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa (pokwitowanie lub potwierdzenie przelewu) oraz inne wymagane dokumenty.
- Udaj się do dowolnego Wydziału Obsługi Mieszkańców dla dzielnicy lub Centrum Obsługi Podatnika i złóż dokumenty w kancelarii. Możesz też wysłać je pocztą.
- Przez ePUAP
Wejdź na platformę ePUAP. Ten link skieruje Cię we właściwe miejsce:
Katalog Spraw: Podatki, opłaty, cła – Podatki ⭢ wybierz: IN-1 Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych - Ministerstwo Finansów ⭢użyj przycisku: Załatw sprawę ⭢ użyj jednej z dostępnych metod logowania. Informację podpisz profilem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem osobistym.
Instrukcja do informacji IN-1 pomoże poprawnie wypełnić formularz i załączniki.
Możesz zarezerwować wizytę w urzędzie.
Chcesz zmienić swoje dane w sprawach podatkowych (np. adres do korespondencji)? Złóż do nas formularz aktualizacji danych dla celów podatkowych
lub za pośrednictwem portalu mojaWARSZAWA
- formularz aktualizacji danych dla celów podatkowych
Pod tym linkiem możesz sprawdzić jakie, w świetle przepisów RODO, masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie.
Wymagane dokumenty
- informacja IN-1,
- załącznik ZIN-1 – przedmioty opodatkowania,
- załącznik ZIN-2 – zwolnienia od podatku,
- załącznik ZIN-3 – dane pozostałych podatników.
Opłaty
- Wysokość opłaty
- Stawki podatku od nieruchomości określają uchwały Rady m. st. Warszawy:
- uchwała nr XCI/2975/2023 na rok 2024
- uchwała nr LXXII/2377/2022 na rok 2023
- uchwała nr LVI/1751/2021 na rok 2022
- uchwała nr XXXIX/1211/2020 na rok 2021
- uchwała nr XXI/537/2019 na rok 2020
- uchwała nr LXXIV/2104/2018 na rok 2019
- uchwała nr LVI/1393/2017 na rok 2018
- uchwała nr XXXVI/891/2016 na rok 2017
- uchwała nr XVIII/413/2015 i uchwała nr XXI/510/2015 na rok 2016
- Opłata skarbowa wynosi 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.
- Stawki podatku od nieruchomości określają uchwały Rady m. st. Warszawy:
- Sposób zapłaty:
- przelewem na rachunek bankowy w Banku Handlowym S.A., odbiorca: Urząd m.st. Warszawy:
- dla podatku od nieruchomości użyj:
- indywidualnego numeru rachunku dla rozliczenia Twojego podatku od nieruchomości – znajdziesz go w decyzji, którą od nas otrzymasz
albo - ogólnego numeru rachunku dla podatków 26 1030 1508 0000 0005 5000 1144.
W tytule przelewu wpisz: Podatek od nieruchomości za [podaj numer decyzji lub adres nieruchomości].
- indywidualnego numeru rachunku dla rozliczenia Twojego podatku od nieruchomości – znajdziesz go w decyzji, którą od nas otrzymasz
- dla opłaty skarbowej za pełnomocnictwo użyj: numeru rachunku 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070. W tytule przelewu wpisz: Opłata skarbowa za pełnomocnictwo;
- dla podatku od nieruchomości użyj:
- w kasach urzędów dzielnic,
- w siedzibie Centrum Obsługi Podatnika, ul. Obozowa 57, I piętro,
- poprzez portal e-usług mojaWARSZAWA, po zalogowaniu się.
- przelewem na rachunek bankowy w Banku Handlowym S.A., odbiorca: Urząd m.st. Warszawy:
Miejsce złożenia i odbioru
Miejsce złożenia informacji (IN) i odbioru decyzji:
- Wydział Obsługi Mieszkańców dla dzielnicy,
- Centrum Obsługi Podatnika, ul. Obozowa 57, 01-161 Warszawa, sala obsługi na 1 piętrze,
- za pośrednictwem poczty na adres Centrum Obsługi Podatnika, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
- miejski portal e-usług mojaWARSZAWA,
- platforma ePUAP.
Termin odpowiedzi
W przypadku złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych:
- Bez zbędnej zwłoki.
- Do 1 miesiąca.
- Do 2 miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy
Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy.
Uwagi
ABC PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI OSÓB FIZYCZNYCH
Kupujesz mieszkanie? Budujesz dom? A może masz mieszkanie, działkę lub garaż? Dowiedz się, kiedy płacisz podatek od nieruchomości.
- Za co płacisz?
Za nieruchomości, czyli za:- grunt (który nie jest gruntem rolnym lub lasem),
- budynek (mieszkalny, gospodarczy, garaż) lub jego część,
- lokal (mieszkalny, niemieszkalny, użytkowy),
- części wspólne dla wszystkich osób w budynku, w którym znajduje się lokal,
- budynek (mieszkalny, gospodarczy, garaż) lub jego część zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej,
- budynki, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
- Kto płaci?
- właściciel lub współwłaściciel,
- użytkownik wieczysty,
- osoba, która posiada nieruchomość jak właściciel, ale nim nie jest – samoistny posiadacz,
- osoba, która posiada nieruchomość państwową lub samorządową jak najemca, dzierżawca, użytkownik lub na innych zasadach – posiadacz zależny.
1. osoba prawna (przykładowo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna) albo
2. jednostka organizacyjna, która nie posiada osobowości prawnej (przykładowo stowarzyszenie, spółka partnerska),
płacisz podatek jak osoba prawna. W tym wypadku przejdź do informacji o podatku od nieruchomości osób prawnych. - Co należy zrobić?
Wypełnij i złóż informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych (IN). Wzory formularzy znajdziesz w sekcji Wymagane dokumenty lub Pliki do pobrania. - Kiedy złożyć informację (IN) albo jej korektę?
Do 14 dni od dnia, gdy:- kupiłeś nieruchomość,
- zacząłeś z niej korzystać jak właściciel,
- zyskałeś prawo użytkowania wieczystego,
- zakończyłeś budowę domu,
- zakończyłeś jego rozbudowę (na przykład dobudowałeś piętro),
- zacząłeś korzystać z domu przed jego wykończeniem,
- zająłeś nieruchomość, aby prowadzić w niej działalność gospodarczą,
- przestałeś prowadzić działalność gospodarczą w nieruchomości,
- zmieniła się wysokość podatku, bo sprzedałeś nieruchomość lub jej część (na przykład grunt).
- Kiedy mam obowiązek zapłacić?
- Prezydent m.st. Warszawy co roku wyda decyzję, w której ustali wysokość podatku od nieruchomości. Znajdziesz w niej:
- kwotę podatku,
- terminy jego płatności,
- indywidualny numer rachunku bankowego.
- Podatek będziesz płacić do czasu, kiedy posiadasz nieruchomość.
- Ustalony decyzją podatek na dany rok płacisz w ratach:
- do 15 marca – I rata,
- do 15 maja – II rata,
- do 15 września – III rata,
- do 15 listopada – IV rata.
- Jeśli podatek jest mniejszy niż 100 zł – płacisz go jednorazowo do 15 marca.
- Jeśli dostaniesz decyzję po terminie płatności raty – zapłać ratę w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji.
- Prezydent m.st. Warszawy co roku wyda decyzję, w której ustali wysokość podatku od nieruchomości. Znajdziesz w niej:
- Kiedy nie płacisz?
Zwolnienia z podatku od nieruchomości określa ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. Rada Gminy może wprowadzić w drodze uchwały inne zwolnienia przedmiotowe. Złóż informację (IN) nawet jeśli korzystasz ze zwolnień lub ulg.
Podstawa prawna
- Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Uchwała nr XCI/2975/2023 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2024 rok (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2023 r. poz. 14558).
- Uchwała nr LXXII/2377/2022 Rady m.st. Warszawy z 17 listopada 2022 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2023 rok (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2022 r. poz. 12165).
- Uchwała nr LVI/1751/2021 Rady m.st. Warszawy z 18 listopada 2021 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2022 rok (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2021 r. poz. 10076).
- Uchwała nr XXXIX/1211/2020 Rady m.st. Warszawy z 19 listopada 2020 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2021 rok (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2020 r. poz. 11547).
- Uchwała nr XXI/537/2019 Rady m.st. Warszawy z 7 listopada 2019 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2020 rok (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2019 r. poz. 13137).
- Uchwała nr LXXIV/2104/2018 Rady m.st. Warszawy z 27 września 2018 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2019 rok (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2018 r. poz. 9420).
- Uchwała nr LVI/1393/2017 Rady m.st. Warszawy z 19 października 2017 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2018 rok (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2017 r. poz. 9653).
- Uchwała nr XXXVI/891/2016 Rady m.st. Warszawy z 20 października 2016 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2017 rok (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2016 r. poz. 9662).
- Uchwała nr XVIII/413/2015 Rady m.st. Warszawy z 15 października 2015 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2016 rok (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2015 r. poz. 8633).
- Uchwała nr XXI/510/2015 Rady m.st. Warszawy z 10 grudnia 2015 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2016 rok (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2015 r. poz. 10689).
- Uchwała nr XCI/2976/2023 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2023 r. poz. 14559).
- Uchwała nr LXXIII/1974/2018 Rady m.st. Warszawy z 30 sierpnia 2018 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy operacyjnej na infrastrukturę sportową (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2018 r. poz. 8818).
- Uchwała nr XLVI/1406/2021 Rady m.st. Warszawy z 18 marca 2021 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy operacyjnej na infrastrukturę sportową (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2021 r., poz. 2588).
- Uchwała Rady m.st. Warszawy nr LVI/1395/2017 z 19 października 2017 roku w sprawie ustalenia wzoru deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy wraz z załącznikami oraz wzoru informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych wraz z załącznikami (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2017 roku poz. 9655).
- Uchwała nr LIX/1857/2022 Rady m.st. Warszawy z 20 stycznia 2022 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy operacyjnej na infrastrukturę sportową (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2022, poz. 969).
- Uchwała Rady m.st. Warszawy Nr LVI/1398/2017 z 19 października 2017 r. w sprawie określenia warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości oraz informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz. Urz. Woj. Maz. z 31 października 2017 r. poz. 9658).
- Uchwała Rady m.st. Warszawy Nr LXXXIII/2750/2006 z 19 października 2006 r. w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości w ramach pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2006 r. Nr 227, poz. 8459).
- Uchwała nr LII/1277/2017 Rady Miasta Stołecznego Warszawa z 6 lipca 2017 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej na wspieranie inwestycji początkowych na rzecz nowej działalności gospodarczej na terenie m.st. Warszawy (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2017 r. poz. 6082).
- Uchwała Rady m.st. Warszawy Nr XX/678/2007 z 6 grudnia 2007 roku r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości udzielanych w ramach pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji w sektorze turystyki (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2007 r. Nr 261, poz. 8514).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 2024 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa ogólnego i wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa
- OBWIESZCZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 21 lipca 2023 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2024 (Monitor Polski z 2023 r. poz. 774).
- Pełnomocnictwo do doręczeń (otwiera nowe okno)
- Pełnomocnictwo szczególne (otwiera nowe okno)
- Pełnomocnictwo ogólne (otwiera nowe okno)
- ZIN-3 załącznik do IN-1 - dane pozostałych podatników (formularz nieedytowalny) (otwiera nowe okno)
- ZIN-2 załącznik do IN-1 - dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania (formularz nieedytowalny) (otwiera nowe okno)
- ZIN-1 załącznik do IN-1 - dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu (formularz nieedytowalny) (otwiera nowe okno)
- IN-1 Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych (otwiera nowe okno)