- Baza wiedzy
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Sprawy komunikacyjne
- / Rejestracja pojazdów
Rejestracja pojazdów
null Rejestracja pojazdu zabytkowego
Nowe tablice rejestracyjne na Mazowszu
W województwie mazowieckim kończą się tablice rejestracyjne z wyróżnikiem „W” (np. WX 12345). Do czasu wyczerpania się puli takich tablic, nadal będziemy rejestrować auta na numery, które rozpoczynają się od literki „W”.
Minister Infrastruktury przydzielił nam nowy wyróżnik „A” (np. AX 12345). Od stycznia 2023 r. będziemy wydawali nowe tablice rejestracyjne, rozpoczynające się od literki „A” dla pojazdów, które mają zmniejszone tablice rejestracyjne.
[§] Podstawa prawna: par. 27 ust. 3 oraz par. 31 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracja pojazdów (Dz.U. z 2022 r. poz. 1847).
...........................................................................................................................................................................................................
Przypominamy, że:
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony;
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony;
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
- autobusy,
podlegają opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych.
Masz 14 dni na wypełnienie i złożenie deklaracji podatkowej. Możesz to zrobić w jeden z poniższych sposobów:
- Użyj przyjaznych kreatorów formularzy podatkowych, które znajdziesz na portalu Moja Warszawa: https://moja.warszawa19115.pl/kalkulatory.
- Jeżeli masz profil zaufany: utwórz konto na portalu, zaloguj się i prześlij formularz.
- Jeżeli nie masz profilu zaufanego:
- wydrukuj i podpisz formularz,
- lub wypełnij odręcznie formularz, który otrzymasz w urzędzie dzielnicy.
- Przekaż formularz drogą tradycyjną:
- bezpośrednio w Wydziale Obsługi Mieszkańców w dzielnicy lub w naszej siedzibie przy ul. Obozowej 57 – I piętro,
- pocztą na adres do korespondencji: Urząd m.st. Warszawy – Centrum Obsługi Podatnika, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.
Więcej informacji wraz z drukiem deklaracji i załącznikiem do deklaracji znajdziesz w karcie informacyjnej COP/01/02/K.
Krok po kroku
- Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek oraz zgodę1. Formularze dostępne są również w urzędzie.
- Do wniosku dołącz wymagane dokumenty w oryginale.
- Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
- Udaj się do urzędu dzielnicy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedziby), złóż wniosek wraz z załącznikami oraz stosowną opłatą.
- Możesz zarezerwować wizytę w urzędzie poprzez System rezerwacji wizyt m.st. Warszawy (kliknij w link rezerwacje.um.warszawa.pl). Pamiętaj, że zarezerwowanie jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy – np. zarejestrowania jednego pojazdu.
- Jeżeli pojazd stanowi współwłasność, wymagamy obecności wszystkich współwłaścicieli lub musisz mieć udzielone przez nich pełnomocnictwa.
- Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
- Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, musisz przedstawić inny dokument, który zweryfikujemy podczas obsługi, np. zeznanie roczne PIT-37, umowę o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowę najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie
- Jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
- Otrzymasz decyzję o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym ważnym na okres nieprzekraczający 30 dni, tablicami rejestracyjnymi.
- Odbierz decyzję o rejestracji pojazdu wraz z dowodem rejestracyjnym przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego. Informacje o przygotowanym do odbioru dowodzie rejestracyjnym uzyskasz we właściwym urzędzie lub na stronie internetowej info-car.pl. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego zwróć pozwolenie czasowe.
Wymagane dokumenty
- Wniosek właściciela o rejestrację pojazdu.
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli zostanie wyrażona.
- Dowód własności pojazdu (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT potwierdzająca nabycie pojazdu, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności).
- Uwierzytelniona kopia decyzji w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie pojazdu w wojewódzkiej ewidencji zabytków albo potwierdzający wpisanie pojazdu do inwentarza muzealiów.
- Zaświadczenie z przeprowadzonego badania pojazdu zabytkowego oraz protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego.
- Dowód rejestracyjny pojazdu lub oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania o nieposiadaniu dowodu rejestracyjnego.
- Tablice rejestracyjne.
- Dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik (wzór pełnomocnictwa).
- Gdy pojazd został sprowadzony z zagranicy dodatkowo należy dołączyć:
- Dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej.
- Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokument potwierdzający brak tego obowiązku albo zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej (dotyczy samochodu osobowego).
- Tłumaczenia na język polski, dokumentów sporządzonych w języku obcym, dokonane przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula.
- W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
- W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu). Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.
W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest cudzoziemiec przebywający na terenie RP, firma zagraniczna lub zagraniczne: ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi wymagane są dodatkowo:
- dokument tożsamości cudzoziemca: paszport oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów wraz z potwierdzeniem czasowego zameldowania cudzoziemca:
- wiza Schengen lub wiza krajowa,
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej,
- karta pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
- dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej,
- karta stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, nadanie statusu uchodźcy, udzielenie ochrony uzupełniającej lub zgoda na pobyt tolerowany.
- zaświadczenie o dokonaniu wpisu do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy (do wglądu) – firma zagraniczna. Ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi – umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje (do wglądu).
Opłaty
- Opłaty z tytułu spraw komunikacyjnych można dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy (kliknij w link ”rachunek bankowy”) Urzędu m.st. Warszawy dla właściwego urzędu dzielnicy, bądź bezpośrednio w kasie urzędu dzielnicy, według właściwości miejscowej dla załatwianej sprawy.
- W tytule wpłaty należy wpisać markę, model pojazdu i jego numer rejestracyjny bądź w przypadku braku numeru rejestracyjnego – numer VIN.
Opłaty komunikacyjne za wydanie: |
Samochód | Motocykl | Motorower |
Tablice rejestracyje | 100,00 zł | 50,00 zł | 40,00 zł |
Dowód rejestracyjny | 54,00 zł | 54,00 zł | 54,00 zł |
Pozwolenie czasowe | 13,50 zł | 13,50 zł | 13,50 zł |
Nalepka legalizacyjna | 12,50 zł | 12,50 zł | 12,50 zł |
RAZEM | 180,00 zł | 130,00 zł | 120,00 zł |
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
- Zapłaty opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo można dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy (kliknij w link ”rachunek bankowy”) lub w dowolnej kasie Urzędu m.st. Warszawy.
- Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Miejsce złożenia i odbioru
Sprawę możesz załatwić osobiście:
- jeśli masz polskie obywatelstwo– przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz,
- jeśli jesteś cudzoziemcem – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany,
- jeśli prowadzisz firmę zagraniczną z oddziałem w Warszawie – przyjdź do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. L. Kruczkowskiego 2
Termin odpowiedzi
- Niezwłocznie – sprawy nie wymagające zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień.
- Do 1 miesiąca – sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego.
- Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy
Jeśli otrzymasz decyzję możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy, który wydał decyzję:
- jeśli masz polskie obywatelstwo – w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz,
- jeśli jesteś cudzoziemcem – w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany,
- jeśli prowadzisz firmę zagraniczną – w Biurze Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. L. Kruczkowskiego 2.
Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.
Uwagi
- Właściciel pojazdu zakupionego w Polsce jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia w którym pojazd nabył.
Jeśli tego nie zrobisz w terminie, grozi Ci kara pieniężna - Pierwszym etapem procedury rejestracji samochodu jako pojazdu zabytkowego jest wpisanie go do rejestru zabytków. W tej sprawie należy zgłosić się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Konserwator zabytków dokonuje oceny na podstawie dostarczonej przez nas opinii rzeczoznawcy. Rzeczoznawca musi być jednym z umieszczonych na liście Ministerstwa Infrastruktury.
- W świetle obowiązujących przepisów, osoba na rzecz której dokonuje się rejestracji pojazdu, powinna udokumentować swoje prawo własności do pojazdu. Zatem oprócz podjętych starań o odrestaurowanie pojazdu, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek dbałego zebrania dokumentów, które udowodnią prawo własności po jego stronie.
- Obowiązek tłumaczenia nie dotyczy dowodu rejestracyjnego wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego, Konfederacji Szwajcarskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w zakresie zawierającym oznaczenia kodów stosowanych w tym dowodzie, które są zgodne z kodami określonymi w aktualnym wzorze krajowego dowodu rejestracyjnego.
- Osoby fizyczne i prawne będące właścicielami samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągników siodłowych i balastowych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony, przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, autobusów są zobowiązane do uiszczenia podatku od środków transportowych. Opłatę podatku można wnieść w urzędzie dzielnicy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby fizycznej bądź siedzibę firmy lub w Centrum Obsługi Podatnika przy ul. Obozowej 57 w Warszawie lub przelewem na numer rachunku bankowego (szczegóły tego podatku znajdziesz w karcie informacyjnej COP/01/02/K).
- W przypadku gdy właścicielem ww pojazdów jest cudzoziemiec lub oddział / przedstawicielstwo firmy zagranicznej opłatę podatku od środków transportowych należy wnieść w urzędzie dzielnicy zgodnie z miejscem zamieszkania cudzoziemca lub siedziby oddziału / przedstawicielstwa firmy zagranicznej.
Podane informacje mają charakter ogólny i wynikają z przepisów prawa.
W jednostkowych przypadkach może być wymagane złożenie dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
- Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracja pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 2 kwietnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
- Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
- Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Wydanie wtórnika prawa jazdy z powodu utraty lub zniszczenia dokumentu w stopniu, który powoduje jego nieczytelność
- Wydanie wtórnika pozwolenia na kierowanie tramwajem z powodu utraty dokumentu lub jego zniszczenia w stopniu powodującym nieczytelność
- Komunikat w sprawie rejestracji pojazdów przez cudzoziemców