null Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu oraz przywrócenie pojazdu do ruchu

Jeżeli Twój pojazd musi zostać naprawiony po szkodzie istotnej lub muszą zostać naprawione jego ważne elementy konstrukcyjne i przez dłuższy czas nie możesz nim jeździć – złóż wniosek o czasowe wycofanie go z ruchu.
Szkoda istotna to taka, która:

  • dotyczy układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego pojazdu,
  • może mieć wpływ na bezpieczeństwu ruchu drogowego i kwalifikuje pojazd do dodatkowego badania technicznego.

[!] Szkodę musi stwierdzić ubezpieczyciel lub Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
[!] Pojazdy, które możesz czasowo wycofać z ruchu:

  • samochód osobowy – może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy. Okres ten nie może zostać przedłużony. Kolejne wycofanie pojazdu z ruchu może nastąpić po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania z ruchu określony w ostatniej decyzji.
  • ciągnik samochodowy, pojazd specjalny, autobus, przyczepa lub samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3500 kg (pozycja "F.2" w dowodzie rejestracyjnym) – może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może zostać przedłużony (musisz w tym celu złożyć nowy wniosek), ale łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekroczyć 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o czasowym wycofaniu z ruchu.

Krok po kroku

Etap 1: Wycofanie pojazdu z ruchu

  1. Wypełnij wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu.

[!] Formularze dostępne są również w urzędzie.

  1. Do wniosku dołącz wymagane dokumenty.

[!] Dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne musisz zostawić w depozycie urzędu. Pamiętaj, żeby wziąć je ze sobą. Bez nich (lub Twojego oświadczenia o ich braku), nie będziemy mogli przyjąć wniosku.

  1. Przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy w dzielnicy, w której pojazd jest zarejestrowany. Złóż wypełniony wniosek z wymaganymi załącznikami. Zabierz ze sobą dokument tożsamości.

[!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to pozostali właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale wtedy musisz mieć od wszystkich pełnomocnictwa.

  1. Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
  • Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, musisz przedstawić inny dokument, który zweryfikujemy podczas obsługi np. zeznanie roczne PIT-37, umowę o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowę najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie.
  • Jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
  1. Sprawdzimy też czy pozostałe dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów. Jeśli będą poprawne – otrzymasz decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.

Etap 2: Przywrócenie pojazdu do ruchu
Po zakończeniu okresu, na jaki Twój pojazd został wycofany z ruchu, musisz przyjść ponownie do urzędu. 

  1. Przyjdź do urzędu, w którym twój pojazd jest zarejestrowany.
  2. Złóż wniosek o przywrócenie pojazdu do ruchu. Do wniosku dołącz decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
  3. Dołącz wymagane dokumenty, jeśli są potrzebne.
  4. Weź ze sobą dokument tożsamości i odbierz swój stały dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne.

[!] Warunkiem dopuszczenia samochodu osobowego do ruchu po jego czasowym wycofaniu jest wykonanie dodatkowego badania technicznego pojazdu. Aby wykonać badanie techniczne musisz złożyć wniosek o rejestrację czasową. Zapoznaj się z procedurą Rejestracja czasowa pojazdu na wniosek właściciela - Warszawa 19115.

Wymagane dokumenty

Wymagane dokumenty – etap 1: czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

  1. Wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu.
  2. Zgoda na przetwarzanie dodatkowych danych osobowych (numer telefonu, adres e-mail), jeżeli ją wyrażasz.
  3. Jeśli wycofujesz z ruchu samochód osobowy – oświadczenie, że pojazd wymaga wykonania naprawy w związku z uszkodzeniem zasadniczych elementów nośnych konstrukcji, o których mowa w art. 81 ust. 11 pkt. 1 litera b oraz pkt. 6, lub w przypadku szkody istotnej
  4. Dowód rejestracyjny pojazdu.
    [!] Jeśli nie masz dowodu rejestracyjnego musisz złożyć oświadczenie o utracie dowodu rejestracyjnego
  5. Dotychczasowe tablice rejestracyjne.
    [!] Jeśli ich nie masz, musisz dołączyć oświadczenie o braku tablic rejestracyjnych.
  6. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
    • notariusza lub,
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
  7. Jeśli składasz wniosek jako osoba fizyczna przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport.
  8. Jeśli składasz wniosek jako osoba prawna np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
    [!] Sprawy związane z wycofaniem pojazdu z ruchu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona.
  9. Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw do wglądu:
    1. dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
      • wiza Schengen lub wiza krajowa,
      • karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
      • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE,
      • karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
      • karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • karta pobytu wydana w związku z:
        • udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały,
        • zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
        • nadaniem statusu uchodźcy,
        • udzieleniem ochrony uzupełniającej,
        • udzieleniem zgody na pobyt tolerowany.
    2. dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
    3. dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.

Wymagane dokumenty – etap 2: przywrócenie pojazdu do ruchu

  1. Wniosek o przywrócenie pojazdu do ruchu.
  2. Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu – dotyczy wyłącznie samochodów osobowych.
  3. Decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
  4. Zgoda na przetwarzanie dodatkowych danych osobowych (numer telefonu, adres e-mail), jeżeli ją wyrażasz.
  5. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
    • notariusza lub,
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
  6. Jeśli składasz wniosek jako osoba fizyczna przedstaw do wglądu dokument tożsamości np. dowód osobisty lub paszport.
  7. Jeśli składasz wniosek jako osoba prawna np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
    [!] Sprawy związane z wycofaniem pojazdu z ruchu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona.
  8. Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw do wglądu:
    1. dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
      • wiza Schengen lub wiza krajowa,
      • karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
      • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE,
      • karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
      • karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • karta pobytu wydana w związku z:
        • udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały,
        • zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
        • nadaniem statusu uchodźcy,
        • udzieleniem ochrony uzupełniającej,
        • udzieleniem zgody na pobyt tolerowany.
    2. dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
    3. dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Wysokość opłaty za czasowe wycofanie pojazdu z ruchu zależy od rodzaju pojazdu oraz okresu na jaki wycofasz pojazd z ruchu.
Opłaty za wycofanie z ruchu pojazdu osobowego:

  • 80 zł – za pierwsze 3 miesiące
  • 4 zł – za każdy kolejny miesiąc wycofania pojazdu z ruchu od 4 do 12 miesiąca

Opłaty za wycofanie z ruchu pojazdu innego niż osobowy:

  • 80 zł – za pierwsze 2 miesiące
  • 4 zł – za każdy kolejny miesiąc wycofania pojazdu z ruchu od 3 do 12 miesiąca
  • 2 zł – za każdy kolejny miesiąc wycofania pojazdu z ruchu od 13 do 24 miesiąca
  • 0,25 zł – za każdy kolejny miesiąc wycofania pojazdu z ruchu od 25 do 48 miesiąca.

Opłaty za czasowe wycofanie pojazdu z ruchu możesz zrobić:

  1. w kasie urzędu dzielnicy,
  2. bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
  3. przelewem na rachunek bankowy – wybierz rachunek przypisany do urzędu dzielnicy, w której będziesz składać wniosek.

W tytule przelewu wpisz:

  • markę i model pojazdu, 
  • numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew),
  • numer rejestracyjny pojazdu.

Możliwe opłaty dodatkowe:
17 zł – opłata skarbowa od złożenia dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.

Opłaty skarbowe możesz zrobić:

  • w kasie urzędu dzielnicy
  • bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
  • przelewem na rachunek bankowy

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX nr VIN pojazdu, którego dotyczy.

Miejsce złożenia i odbioru

Sprawę możesz załatwić osobiście. Przyjdź do urzędu, w którym Twój pojazd jest zarejestrowany.
[!] Jeśli chcesz złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt. Rezerwacja jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy np. wycofania z ruchu jednego pojazdu. Jeśli masz więcej spraw lub pojazdów, zarezerwuj odpowiednią liczbę wizyt.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  1. Niezwłocznie – sprawy nie wymagające zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień.
  2. Do 1 miesiąca – sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego.
  3. Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.

Tryb odwoławczy

Jeśli otrzymasz decyzję, możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy (dostarcz je do urzędu dzielnicy, który przekazał Ci tę decyzję). 
Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.

Uwagi

  1. Jeśli w okresie czasowego wycofania pojazdu z ruchu upłynął termin badania technicznego pojazdu wyznaczony w dowodzie rejestracyjnym, musisz  przedstawić zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu.
  2. Organem właściwym w sprawach rejestracji pojazdów w Warszawie jest Prezydent m.st. Warszawy. Pracownicy upoważnieni przez Prezydenta są zobowiązani do sprawdzania czy pojazd ma ważne ubezpieczenie OC. Zrobią to w dniu wydawania dowodu rejestracyjnego oraz decyzji o stałej rejestracji Twojego pojazdu. Jeśli nie okażesz nam ważnej polisy OC nie wpłynie to na pozytywne załatwienie sprawy. Musimy jednak powiadomić o tym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UBF), który może nałożyć na Ciebie karę finansową.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 16.04.2025 r.

Nie znalazłeś informacji?