Dofinansowanie do inwestycji ochrony środowiska

null Dotacje dla mieszkańców na likwidację zbiornika bezodpływowego lub zbiorników bezodpływowych wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego

Możesz uzyskać dotację w wysokości 6000 zł na realizację inwestycji, która polega na likwidacji zbiornika bezodpływowego lub zbiorników bezodpływowych wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości położonej na terenie Warszawy. 
[!] Uruchomiliśmy dodatkowy nabór wniosków o udzielenie dotacji na realizację inwestycji w 2025 r. 
Wniosek możesz złożyć w terminie:
1 kwietnia – 31 lipca 2025 r.
Inwestycja musi zostać zrealizowana i rozliczona jeszcze w 2025 r. Realizacja inwestycji nie może zostać rozpoczęta przed zawarciem umowy o udzielenie dotacji.
[!] Data złożenia wniosku o udzielenie dotacji, to data wpływu wniosku do Urzędu m.st. Warszawy.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o udzielenie dotacji.
    [!] Wnioskodawcą może być tylko podmiot (w tym osoba fizyczna) lub jednostka, która ma udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji.
  2. Podpisz wniosek i dołącz do niego wymagane dokumenty.
  3. Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru. 
  4. Jeśli wniosek będzie niekompletny, powiadomimy Cię o tym telefonicznie, mejlowo lub listownie. 
  5. Jeśli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, zaprosimy Cię na podpisanie umowy. Zabierz ze sobą dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport).
  6. Po podpisaniu umowy o udzielenie dotacji możesz zacząć realizować inwestycję.
  7. Wybierz wykonawcę inwestycji. Pamiętaj, że pieniądze z dotacji przekażemy po zakończeniu prac i rozliczeniu dotacji.
  8. Po zrealizowaniu inwestycji złóż rozliczenie dotacji w urzędzie. Druk rozliczenia jest załącznikiem do umowy o udzielenie dotacji. Załącz wymagane dokumenty.
  9. Po zaakceptowaniu rozliczenia, dotację przekażemy na wskazany przez Ciebie rachunek bankowy.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji, które polegają na likwidacji zbiornika bezodpływowego lub zbiorników bezodpływowych wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości.
  2. Oryginał uzgodnionej z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym dokumentacji technicznej budowy przyłącza kanalizacyjnego. Oryginał ten zwrócimy po zaopiniowaniu wniosku o udzielenie dotacji.
  3. Kopia umowy na opróżnianie zbiornika bezodpływowego i transport nieczystości ciekłych z nieruchomości podłączanej do sieci kanalizacyjnej, zawartej z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na świadczenie takich usług.
  4. Kopia dowodu opłaty za usługę opróżniania zbiornika w ramach tej umowy. Dokument musi być wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku o udzielenie dotacji.
  5. Zgoda właściciela lub współwłaścicieli nieruchomości na realizację inwestycji, która jest przedmiotem wniosku o udzielenie dotacji, jeśli nie realizuje jej właściciel.
  6. Pełnomocnictwo – jeśli wnioskodawcę reprezentuje pełnomocnik, który w imieniu wnioskodawcy ma np. złożyć wniosek o udzielenie dotacji, zawrzeć umowę o udzielenie dotacji, złożyć rozliczenie dotacji, odebrać kwotę przyznanej dotacji po zakończeniu realizacji inwestycji . Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
  7. notariusza lub
  8. adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
  9. upoważnionego pracownika Urzędu m.st. Warszawy. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.

Dodatkowe dokumenty składane przez osoby, które prowadzą działalność gospodarczą i przedsiębiorców lub osoby, które prowadzą działalność w sektorze rolnym lub rybołówstwa:

  1. Kopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, uzyskanej w okresie minionych 3 lat, a w sektorze rybołówstwa otrzymanej w roku, w którym wnioskodawca ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 lat podatkowych, które go poprzedzają, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
  2. Wypełniony formularz z informacjami przedstawianymi przez wnioskodawców, którzy ubiegają się o pomoc de minimis formularz pomocy de minimis – osoby prowadzące działalność gospodarczą i przedsiębiorcy. 
  3. Wypełniony formularz z informacjami przedstawianymi przez wnioskodawców, którzy ubiegają się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie formularz pomocy de minimis.

Po zrealizowaniu inwestycji złóż rozliczenie dotacji w Biurze Ochrony Środowiska:

  1. Wypełniony i podpisany druk rozliczenia (załącznik do umowy o udzielenie dotacji).
  2. Kopię protokołu kontroli i odbioru technicznego wybudowanego przyłącza kanalizacyjnego.
  3. Kopię umowy o odprowadzenie ścieków, zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo‑kanalizacyjnym a odbiorcą usług.

Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe opłaty dodatkowe:

  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
  • 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie pobierzemy tej opłaty

Zwolnieni z opłaty skarbowej są:

  • małżonkowie, wstępni, zstępni lub rodzeństwo,
  • organizacje pożytku publicznego, jeżeli składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
  • osoby, które składając dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, albo jego odpis, wypis lub kopię, przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.

Opłaty możesz zrobić:

  • w dowolnej kasie urzędu,
  • bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.
  • przelewem na konto. 

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co płacisz np. opłata skarbowa za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

Składam wniosek w urzędzie

  1. Pobierz i wypełnij wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegających na likwidacji zbiornika bezodpływowego lub zbiorników bezodpływowych wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości.
  2. Podpisz wniosek.
  3. Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
  4. Złóż wniosek w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny urzędu.

Miejsce odbioru umowy i złożenia rozliczenia:
Umowę o udzielenie dotacji podpiszesz w Wydziale Opiniowania Wniosków Ekologicznych w Biurze Ochrony Środowiska – pl. Bankowy 2 (Błękitny Wieżowiec) – pracownik urzędu umówi się z Tobą na spotkanie. 
Rozliczenie dotacji możesz złożyć: 

  • osobiście w urzędzie w:
  • pocztą na adres: Biuro Ochrony Środowiska Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00‑024 Warszawa.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

Umowy o udzielenie dotacji podpisywane są zgodnie z kolejnością złożenia wniosku. Podpisywanie umów rozpoczniemy w I kwartale roku, na który zaplanowano realizację inwestycji.

Tryb odwoławczy

W tej sprawie nie możesz złożyć odwołania.

Uwagi

  1. Wniosek możesz złożyć od 1 września roku poprzedzającego planowany rok realizacji inwestycji do 31 marca roku, w którym planujesz inwestycję. 
  2. Od 1 września 2025 r. zapraszamy do składania wniosków o udzielenie dotacji na realizację inwestycji w 2026 r. 
  3. Realizacja inwestycji nie może zostać rozpoczęta przed zawarciem umowy o udzielenie dotacji. 
  4. Inwestycja musi być zrealizowana i rozliczona w roku, na który dotacja została przyznana. Termin zakończenia realizacji inwestycji i złożenia rozliczenia wpiszemy w umowie o udzielenie dotacji.
    [!] Data złożenia rozliczenia dotacji, to data faktycznego wpływu rozliczenia do Biura Ochrony Środowiska.
  5. W formularzu wniosku wpisz wybrany przez Ciebie numer rachunku bankowego, na który po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji przekażemy dotację. 
  6. Dotację przekażemy na wskazany we wniosku rachunek bankowy, w ciągu 21 dni od zaakceptowania rozliczenia przez Biuro Ochrony Środowiska.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 8.05.2025 r.

Nie znalazłeś informacji?