- Baza wiedzy
-
/
Środowisko i zwierzęta
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Transport i drogownictwo
-
/
Dofinansowanie do inwestycji ochrony środowiska
- Lasy miejskie
- Pozostałe zadania z zakresu ochrony środowiska
- Przyjmowanie informacji o wyrobach zawierających azbest
- Zadania z zakresu gospodarki leśnej
- Zadania z zakresu gospodarki łowieckiej
- Zadania z zakresu gospodarki odpadami
- Zadania z zakresu prawa geologicznego i górniczego
- Zadania z zakresu prawa ochrony środowiska
- Zadania z zakresu prawa wodnego
- Zadania z zakresu rybactwa śródlądowego
- Zieleń miejska
- Zwierzęta w mieście
Dofinansowanie do inwestycji ochrony środowiska
null Dotacje dla mieszkańców na likwidację zbiornika bezodpływowego lub zbiorników bezodpływowych wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego
Możesz uzyskać dotację w wysokości 6000 zł na realizację inwestycji, która polega na likwidacji zbiornika bezodpływowego lub zbiorników bezodpływowych wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości położonej na terenie Warszawy.
[!] Uruchomiliśmy dodatkowy nabór wniosków o udzielenie dotacji na realizację inwestycji w 2025 r.
Wniosek możesz złożyć w terminie:
1 kwietnia – 31 lipca 2025 r.
Inwestycja musi zostać zrealizowana i rozliczona jeszcze w 2025 r. Realizacja inwestycji nie może zostać rozpoczęta przed zawarciem umowy o udzielenie dotacji.
[!] Data złożenia wniosku o udzielenie dotacji, to data wpływu wniosku do Urzędu m.st. Warszawy.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o udzielenie dotacji.
[!] Wnioskodawcą może być tylko podmiot (w tym osoba fizyczna) lub jednostka, która ma udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji. - Podpisz wniosek i dołącz do niego wymagane dokumenty.
- Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Jeśli wniosek będzie niekompletny, powiadomimy Cię o tym telefonicznie, mejlowo lub listownie.
- Jeśli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, zaprosimy Cię na podpisanie umowy. Zabierz ze sobą dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport).
- Po podpisaniu umowy o udzielenie dotacji możesz zacząć realizować inwestycję.
- Wybierz wykonawcę inwestycji. Pamiętaj, że pieniądze z dotacji przekażemy po zakończeniu prac i rozliczeniu dotacji.
- Po zrealizowaniu inwestycji złóż rozliczenie dotacji w urzędzie. Druk rozliczenia jest załącznikiem do umowy o udzielenie dotacji. Załącz wymagane dokumenty.
- Po zaakceptowaniu rozliczenia, dotację przekażemy na wskazany przez Ciebie rachunek bankowy.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji, które polegają na likwidacji zbiornika bezodpływowego lub zbiorników bezodpływowych wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości.
- Oryginał uzgodnionej z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym dokumentacji technicznej budowy przyłącza kanalizacyjnego. Oryginał ten zwrócimy po zaopiniowaniu wniosku o udzielenie dotacji.
- Kopia umowy na opróżnianie zbiornika bezodpływowego i transport nieczystości ciekłych z nieruchomości podłączanej do sieci kanalizacyjnej, zawartej z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na świadczenie takich usług.
- Kopia dowodu opłaty za usługę opróżniania zbiornika w ramach tej umowy. Dokument musi być wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku o udzielenie dotacji.
- Zgoda właściciela lub współwłaścicieli nieruchomości na realizację inwestycji, która jest przedmiotem wniosku o udzielenie dotacji, jeśli nie realizuje jej właściciel.
- Pełnomocnictwo – jeśli wnioskodawcę reprezentuje pełnomocnik, który w imieniu wnioskodawcy ma np. złożyć wniosek o udzielenie dotacji, zawrzeć umowę o udzielenie dotacji, złożyć rozliczenie dotacji, odebrać kwotę przyznanej dotacji po zakończeniu realizacji inwestycji . Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
- notariusza lub
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
- upoważnionego pracownika Urzędu m.st. Warszawy. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
Dodatkowe dokumenty składane przez osoby, które prowadzą działalność gospodarczą i przedsiębiorców lub osoby, które prowadzą działalność w sektorze rolnym lub rybołówstwa:
- Kopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, uzyskanej w okresie minionych 3 lat, a w sektorze rybołówstwa otrzymanej w roku, w którym wnioskodawca ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 lat podatkowych, które go poprzedzają, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
- Wypełniony formularz z informacjami przedstawianymi przez wnioskodawców, którzy ubiegają się o pomoc de minimis formularz pomocy de minimis – osoby prowadzące działalność gospodarczą i przedsiębiorcy.
- Wypełniony formularz z informacjami przedstawianymi przez wnioskodawców, którzy ubiegają się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie formularz pomocy de minimis.
Po zrealizowaniu inwestycji złóż rozliczenie dotacji w Biurze Ochrony Środowiska:
- Wypełniony i podpisany druk rozliczenia (załącznik do umowy o udzielenie dotacji).
- Kopię protokołu kontroli i odbioru technicznego wybudowanego przyłącza kanalizacyjnego.
- Kopię umowy o odprowadzenie ścieków, zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo‑kanalizacyjnym a odbiorcą usług.
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe opłaty dodatkowe:
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
- 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie pobierzemy tej opłaty
Zwolnieni z opłaty skarbowej są:
- małżonkowie, wstępni, zstępni lub rodzeństwo,
- organizacje pożytku publicznego, jeżeli składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
- osoby, które składając dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, albo jego odpis, wypis lub kopię, przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.
Opłaty możesz zrobić:
- w dowolnej kasie urzędu,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.
- przelewem na konto.
Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co płacisz np. opłata skarbowa za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- osobiście w urzędzie w:
- wydziale obsługi mieszkańców w dowolnym urzędzie dzielnicy,
- Kancelarii ogólnej urzędu, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
- Biurze Ochrony Środowiska Urzędu m.st. Warszawy, pl. Bankowy 2 (Błękitny Wieżowiec), XIV piętro p. 1409.
- pocztą na adres: Biuro Ochrony Środowiska Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00‑024 Warszawa.
Składam wniosek w urzędzie
- Pobierz i wypełnij wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegających na likwidacji zbiornika bezodpływowego lub zbiorników bezodpływowych wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości.
- Podpisz wniosek.
- Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
- Złóż wniosek w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny urzędu.
Miejsce odbioru umowy i złożenia rozliczenia:
Umowę o udzielenie dotacji podpiszesz w Wydziale Opiniowania Wniosków Ekologicznych w Biurze Ochrony Środowiska – pl. Bankowy 2 (Błękitny Wieżowiec) – pracownik urzędu umówi się z Tobą na spotkanie.
Rozliczenie dotacji możesz złożyć:
- osobiście w urzędzie w:
- wydziale obsługi mieszkańców w dowolnym urzędzie dzielnicy,
- Kancelarii ogólnej urzędu, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
- Biurze Ochrony Środowiska pl. Bankowy 2 (Błękitny Wieżowiec), XIV piętro, p. 1409 (kancelaria).
- pocztą na adres: Biuro Ochrony Środowiska Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00‑024 Warszawa.
Termin odpowiedzi
Umowy o udzielenie dotacji podpisywane są zgodnie z kolejnością złożenia wniosku. Podpisywanie umów rozpoczniemy w I kwartale roku, na który zaplanowano realizację inwestycji.
Tryb odwoławczy
W tej sprawie nie możesz złożyć odwołania.
Uwagi
- Wniosek możesz złożyć od 1 września roku poprzedzającego planowany rok realizacji inwestycji do 31 marca roku, w którym planujesz inwestycję.
- Od 1 września 2025 r. zapraszamy do składania wniosków o udzielenie dotacji na realizację inwestycji w 2026 r.
- Realizacja inwestycji nie może zostać rozpoczęta przed zawarciem umowy o udzielenie dotacji.
- Inwestycja musi być zrealizowana i rozliczona w roku, na który dotacja została przyznana. Termin zakończenia realizacji inwestycji i złożenia rozliczenia wpiszemy w umowie o udzielenie dotacji.
[!] Data złożenia rozliczenia dotacji, to data faktycznego wpływu rozliczenia do Biura Ochrony Środowiska. - W formularzu wniosku wpisz wybrany przez Ciebie numer rachunku bankowego, na który po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji przekażemy dotację.
- Dotację przekażemy na wskazany we wniosku rachunek bankowy, w ciągu 21 dni od zaakceptowania rozliczenia przez Biuro Ochrony Środowiska.
Podstawa prawna
- Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Uchwała nr XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji na terenie m.st. Warszawy, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, zmieniona uchwałą nr LXXII/2404/2022 Rady m.st. Warszawy z 17 listopada 2022 r. i uchwałą nr XI/380/2024 Rady m.st. Warszawy z 17 października 2024 r. (tekst ujednolicony)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
Wersja 1.0 z 8.05.2025 r.
- OŚ-10-03 Wniosek o udzielenie dotacji (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-03 Formularz de minimis (edytowalny) (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-03 Wzór pełnomocnictwa (edytowalny) (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-03 Zgoda na realizację inwestycji (edytowalny) (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-03 Ulotka informacyjna dot. dotacji na likwidację zbiorników bezodpływowych (otwiera nowe okno)
- Formularz de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (edytowalny) (otwiera nowe okno)