- Baza wiedzy
-
/
Sprawy obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Dokumenty i postępowanie z dokumentami
Dokumenty i postępowanie z dokumentami
null ePUAP elektroniczna platforma
Czym jest ePUAP
ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Dzięki ePUAP załatwisz wiele spraw w różnych urzędach bez wychodzenia z domu — przez internet, w wybranym przez siebie czasie i w dowolnym miejscu.
Żeby korzystać z usług na ePUAP i podpisywać elektroniczne dokumenty, musisz potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Potwierdzić swoją tożsamość w internecie możesz na 2 sposoby:
-
bezpłatnym profilem zaufanym (eGo),
-
płatnym certyfikatem kwalifikowanym.
Jakie urzędy i jakie sprawy obsługuje ePUAP
-
samorządy, w tym urzędy gminy — zgłoś utratę lub zniszczenie dowodu albo prawa jazdy; zawiadom o sprzedaży samochodu; dopisz się do spisu wyborców,
-
USC (urzędy stanu cywilnego) — uzyskaj odpisy aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu, lub inne dokumenty; zgłoś urodzenie dziecka,
-
ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) — sprawdź, czy pracodawca cię ubezpieczył i jaką dostaniesz emeryturę; przejrzyj swoje zwolnienia lekarskie i składki,
-
NFZ (Narodowy Fundusz Zdrowia) — odbierz przed wyjazdem za granicę kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego czyli EHIC – European Health Insurance Card),
-
US (urzędy skarbowe) — sprawdź swoje rozliczenia podatkowe; zgłoś spadek lub darowiznę,
-
KRK (Krajowy Rejestr Karny) — pobierz zaświadczenie o niekaralności,
-
UP (urzędy pracy) — zarejestruj się jako osoba bezrobotna i korzystaj ze szkoleń,
-
Rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych — sprawdź swoje dane i dokumenty,
-
inne urzędy administracji publicznej (centralne, regionalne i lokalne) oraz instytucje publiczne — zarejestruj działalność gospodarczą; złóż wniosek o Kartę Dużej Rodziny; wyślij pismo ogólne, gdy nie ma formularza do załatwienia twojej sprawy.
Czym jest profil zaufany
Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL.
Za pomocą profilu zaufanego skutecznie potwierdzisz swoją tożsamość w internecie (to pozwala automatycznie udostępniać dane, które są przeznaczone tylko dla ciebie) oraz podpiszesz wniosek, jeśli jest to niezbędne do załatwienia sprawy.
Jak uzyskać profil zaufany
Pytania w sprawie profilu zaufanego:
Różnica pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym
Profil zaufany to login i hasło umożliwiające logowanie do platformy ePUAP i wysyłanie dokumentów. Jest to usługa bezpłatna.
Podpis elektroniczny jest zapisywany na nośniku zewnętrznym (np. karcie procesorowej takiej samej jak do bankomatu). Dodatkowo wymagane jest podłączenie do komputera czytnika kart i zainstalowania odpowiedniego oprogramowania. Jest to usługa płatna.
Bezpieczny podpis elektroniczny można kupić obecnie w jednej z firm świadczących usługi w tym zakresie wpisanych do rejestru Ministerstwa Gospodarki:
-
Krajowa Izba Rozliczeniowa (Szafir),
-
Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (Sigillum),
-
Unizeto Technologies (CERTUM),
-
Enigma S.O.I. (PEM-HEART),
-
EuroCert.
Skrytka domyślna ePuap Urzędu
Adres: /UMSTWarszawa/skrytka
Link do formularza ogólnego (otwarcie w nowym oknie)
Wsparcie użytkowników ePUAP
Zgłoszenia dotyczące problemów w funkcjonowaniu systemu prosimy zgłaszać telefonicznie lub mailowo do centrum pomocy Użytkowników ePUAP w Centralnym Ośrodku Informatyki:
-
Formularz kontaktowy: pracownik skontaktuje się drogą elektroniczną
-
Telefon: 42 253 54 50 - czynny w dni robocze, godz. 07:00 - 18:00
-
Adres e-mail: epuap-pomoc@coi.gov.pl z podaniem kontaktu zwrotnego
W celu ułatwienia weryfikacji i szybszego rozwiązania problemu w zgłoszeniu (e-mailowym) prosimy, w miarę możliwości, o podanie następujących informacji:
-
Dane kontaktowe (instytucja, adres e-mail, nr telefonu).
-
Nazwa systemu operacyjnego i jego wersja.
-
Nazwa przeglądarki internetowej: wersja oraz ustawienia językowe.
-
Czas wystąpienia błędu: data, godzina.
-
Miejsce wystąpienia błędu: na jakim oknie/portlecie/formatce wystąpił błąd: (np. Moje konto, Moje dokumenty, Katalog usług, Repozytorium wzorów itp.)
-
Szczegółowy opis sytuacji, która powoduje wygenerowanie błędu (w krokach) np.: Zalogowałem się do systemu. Przechodzę do obszaru „Moje konto”. W zakładce „Moje dokumenty”…
-
Widok ekranu z błędem (Print Screen).