Ewidencja miejscowości, ulic i adresów
null Nadawanie nazw ulicom i placom publicznym, drogom wewnętrznym i innym obiektom miejskim
BG/05/01/K
|
Zaktualizowano: 2024-10-04 12:30
|
|
|
|
Krok po kroku
- Pobierz, wypełnij i wydrukuj wniosek. Wybierz odpowiednie dla danej sprawy dodatkowe druki (listy, zgody). We wniosku i w niektórych drukach umieszczone są rubryki na dane nieobowiązkowe – telefon/adres e-mail – które nie są wymagane do załatwienia sprawy, ale ułatwią kontakt. Dobrowolne wypełnienie tych rubryk oznacza, że wyrażasz zgodę na przetwarzanie tych danych przez Prezydenta m.st. Warszawy.
-
Do wniosku dołącz odpowiednie druki (np. pisemne poparcie wniosku, pisemną zgodę właścicieli) oraz inne dokumenty: np. szkic sytuacyjny – zgodnie z niżej przedstawionymi zasadami i/lub wytycznymi.
-
Udaj się do swojego urzędu w dzielnicy lub do siedziby Biura Geodezji i Katastru w Warszawie przy ul. Sandomierskiej 12, złóż wniosek albo wyślij wniosek pocztą.
- Po analizie złożonych dokumentów możesz zostać poproszony o ich uzupełnienie bądź udzielenie wyjaśnień.
- W trakcie trwania procedury możesz uzyskać informacje o postępach w sprawie.
- Po zakończeniu procedury zostaniesz poinformowany o sposobie załatwienia sprawy.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o nadanie nazwy obiektowi miejskiemu /zmianę /zniesienie nazwy obiektu miejskiego.
- Szkic sytuacyjny lub słowny opis lokalizacji obiektu miejskiego, którego wniosek dotyczy, określający usytuowanie obiektu w terenie, w tym jego przebieg i zasięg oraz umożliwiający identyfikację działek ewidencyjnych, w granicach których obiekt ten jest usytuowany.
- Poparcie wniosku przez co najmniej 200 pełnoletnich osób zamieszkałych w Warszawie, w przypadku gdy zaproponowana we wniosku nazwa jest nazwą o charakterze pamiątkowym (upamiętniającą postacie, podmioty zbiorowe i wydarzenia historyczne, literackie lub artystyczne), niepochodzącą z Banku nazw.
- Pisemna zgoda wszystkich właścicieli drogi, jeżeli wniosek dotyczy drogi wewnętrznej (stanowiącej własność prywatną).
- Pisemna zgoda wszystkich właścicieli lub wieczystych użytkowników oraz użytkowników posiadających inny tytuł prawny do użytkowania powszechnie dostępnego innego obiektu miejskiego: zgoda nie jest wymagana, jeżeli obiekt ten jest własnością (lub w użytkowaniu wieczystym) m.st. Warszawy albo jest własnością (lub w użytkowaniu wieczystym) Skarbu Państwa i gospodaruje nim Prezydent m.st. Warszawy.
Opłaty
Brak opłat.
Miejsce złożenia i odbioru
Jednostka odpowiedzialna
- Biuro Geodezji i Katastru Urzędu m.st. Warszawy – prowadzenie spraw z zakresu nadawania nazw obiektom miejskim, Katalogu nazw obiektów miejskich, cyfrowych baz danych obiektów nazewniczych.
- Biuro Kultury Urzędu m.st. Warszawy – kształtowanie nazewnictwa miejskiego, zapewnienie obsługi technicznej i organizacyjnej Zespołu Nazewnictwa Miejskiego, prowadzenie Banku nazw m.st. Warszawy.
Termin odpowiedzi
- Termin załatwienia sprawy uzależniony jest od czasu realizacji czynności wymaganych procedurą i przepisami prawa, w tym zgromadzenia opinii (w szczególności Zespołu Nazewnictwa Miejskiego, Komisji ds. Nazewnictwa Miejskiego Rady m.st. Warszawy, rady właściwej dzielnicy) i zgód.
- W przypadku braku pozytywnej opinii Komisji ds. Nazewnictwa Miejskiego Rady m.st. Warszawy, wniosek pozostawia się bez rozpoznania, o czym informuje się pisemnie wnioskodawcę i Prezydenta m.st. Warszawy.
- Nadanie nazwy odbywa się w trybie podjęcia przez Radę m.st. Warszawy uchwały, która podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego i wchodzi w życie 14 dni po publikacji (albo w innym terminie określonym w tej uchwale).
Tryb odwoławczy
„Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem, podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego” (art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).
Uwagi
Podstawowe zasady nadawania nazw
- Przez obiekty miejskie rozumie się znajdujące się na obszarze m.st. Warszawy:
- ulice i place będące drogami publicznymi oraz ich części, a w szczególności: aleje, skrzyżowania okrężne (ronda), węzły drogowe, dojazdy, tunele, wiadukty, estakady, mosty i inne obiekty mostowe;
- drogi wewnętrzne;
- inne obiekty, stanowiące własność lub będące w użytkowaniu wieczystym m.st. Warszawy lub Skarbu Państwa, jeżeli gospodaruje nimi Prezydent m.st. Warszawy, jak również powszechnie dostępne obiekty innych osób, a w szczególności:
- place i ciągi piesze lub pieszo-jezdne niebędące drogami publicznymi ani drogami wewnętrznymi, przez które rozumie się również: rynki, pasaże, przejścia, zaułki, bulwary, nabrzeża, groble i kładki wykorzystywane jako ciągi piesze lub pieszo-jezdne oraz aleje parkowe,
- skwery, parki, ogrody i zieleńce,
- stacje metra.
-
Za powszechnie dostępny obiekt innych osób rozumie się inny obiekt wymieniony w pkt 1 ppkt 3, stanowiący własność:
- Skarbu Państwa, jeżeli nie gospodaruje nim Prezydent m.st. Warszawy, albo
- własność osób innych niż m.st. Warszawa lub Skarb Państwa,
o ile za zgodą osoby, która posiada tytuł prawny do korzystania z tego obiektu, jest on udostępniany do użytku powszechnego.
- Wniosek może zostać złożony przez:
- Radę m.st. Warszawy lub Przewodniczącego Rady m.st. Warszawy;
- komisję Rady m.st. Warszawy;
- organ właściwej dzielnicy m.st. Warszawy lub właściwego burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy;
- grupę co najmniej 5 radnych Rady m.st. Warszawy albo właściwej rady dzielnicy m.st. Warszawy;
- organ właściwej jednostki niższego rzędu w dzielnicy m.st. Warszawy;
- Zespół Nazewnictwa Miejskiego;
- grupę co najmniej 15 pełnoletnich osób zamieszkałych w Warszawie;
- osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, mającą siedzibę w m.st. Warszawie;
- wspólnotę mieszkaniową z m.st. Warszawy lub jej zarządcę – w razie obiektu znajdującego się na obszarze wspólnoty lub sąsiadującego ze wspólnotą;
- właściciela terenu, na którym znajduje się proponowana do nazwania droga wewnętrzna;
- właściciela lub użytkownika wieczystego powszechnie dostępnego obiektu innych osób proponowanego do nazwania albo osoby posiadającej tytuł prawny do korzystania z tego obiektu.
-
Wniosek musi zawierać:
- kategorię lub określenie obiektu (ulica, plac, skwer itd.);
- lokalizację obiektu – w formie opisu słownego lub w formie graficznej, umożliwiającej określenie usytuowania obiektu w terenie;
- proponowaną nazwę w formie co najmniej nazwy pełnej;
- uzasadnienie wyboru proponowanej nazwy;
- informacje o charakterze encyklopedycznym dotyczące upamiętnianej postaci, podmiotu zbiorowego lub wydarzenia, w tym charakterystykę i ważniejsze fakty z biografii danej osoby lub historii podmiotu albo wydarzenia oraz wskazanie źródła tych informacji – w razie gdy proponowana nazwa ma charakter nazwy pamiątkowej;
- wskazanie reprezentanta wnioskodawcy uprawnionego do popierania wniosku w trakcie dalszych prac.
-
Jeżeli wniosek dotyczy nadania/zmiany nazwy pamiątkowej, a zgłasza go wnioskodawca, o którym mowa w pkt 3 ppkt 7-11, wniosek taki powinien być poparty podpisami co najmniej 200 pełnoletnich osób fizycznych zamieszkałych w m.st. Warszawie, chyba że chodzi o nazwę pozyskaną z Banku nazw.
-
Jeżeli wniosek dotyczy drogi wewnętrznej niestanowiącej wyłącznej własności m.st. Warszawy lub niestanowiącej własności Skarbu Państwa, którą reprezentuje Prezydent m.st. Warszawy, wnioskodawca wraz z wnioskiem przedkłada pisemną zgodę na nadanie nazwy wszystkich właścicieli terenów, na których droga ta jest zlokalizowana.
-
Jeżeli wniosek dotyczy powszechnie dostępnego obiektu innych osób, wnioskodawca wraz z wnioskiem przedkłada oryginał lub poświadczoną zgodnie z właściwymi przepisami kopię pisemnej zgody na nadanie nazwy wszystkich właścicieli lub użytkowników wieczystych terenu, na którym zlokalizowany jest ten obiekt, oraz wszystkich osób, które posiadają tytuł prawny do korzystania z tego obiektu.
- Podstawowe zasady dotyczące proponowanych nazw:
- nie mogą mieć charakteru ośmieszającego lub poniżającego;
- nie mogą być trudne w codziennym użyciu (np. nazwy wielowyrazowe, niejasne, będące wyrażeniami obcymi);
- nie mogą powtarzać istniejących nazw nadanych we właściwym trybie obiektom miejskim, chyba, że chodzi o przedłużenie lub rozszerzenie terytorialnego zasięgu obowiązywania istniejącej nazwy;
- nazwy tworzy się zgodnie z zasadami języka polskiego, określonymi we właściwych słownikach i źródłach oraz uchwałach Rady Języka Polskiego;
- nazwy pamiątkowe pochodzące od nazwisk, nazw lub innych oznaczeń obcojęzycznych tworzy się zgodnie z oryginalną pisownią w danym języku, w alfabecie łacińskim, z użyciem znaków diakrytycznych właściwych danemu językowi albo w wersji spolszczonej, jeśli taką wersję dopuszczają właściwe źródła;
- nazwy pamiątkowe pochodzące od nazwisk, pseudonimów lub innych określeń osób nadaje się po upływie 5 lat od śmierci upamiętnianej osoby - dopuszcza się nadanie nazwy pamiątkowej przed upływem 5 lat od śmierci upamiętnianej osoby, w wyjątkowych przypadkach, jeżeli z wnioskiem o takie odstępstwo wystąpi do Rady m.st. Warszawy Prezydent m.st. Warszawy.
-
Zmianę nazwy dopuszcza się jedynie w wyjątkowych przypadkach.
-
Zniesienie nazwy następuje wyłącznie w razie zniszczenia, rozbiórki lub utraty przez obiekt charakteru obiektu miejskiego z innego powodu lub gdy używanie dotychczasowej nazwy stało się bezprzedmiotowe z jakichkolwiek innych przyczyn.
-
Przydatne linki:
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – art. 18 ust. 1 i ust. 2 pkt. 13
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych – art. 8 ust. 1a
- Uchwała Rady m.st. Warszawy Nr LV/1383/2017 z dnia 21 września 2017 r. w sprawie nazewnictwa obiektów miejskich.
- Tekst ujednolicony zarządzenia nr 1620/2019 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 29 października 2019 r. w sprawie formularza wniosku o nadanie nazwy obiektowi miejskiemu z późn. zm.
- Zarządzenie nr 583/2020 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 11 maja 2020 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad zapisu nazw obiektów miejskich.
- Zarządzenie nr 584/2020 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 11 maja 2020 r. w sprawie Banku nazw m.st. Warszawy.
Informacja: Wytyczne do Uchwały Rady m.st. Warszawy Nr LV/1383/2017
- Wniosek o nadanie, zmianę, zniesienie nazwy - zał. nr 1 do zarządzenia nr 1620_2019 (otwiera nowe okno)
- Lista wnioskodawców - grupa 15 osób fizycznych - zał. nr 3 do zarządzenia nr 1620_2019 (otwiera nowe okno)
- Lista osób popierających wniosek o nadanie nazwy pamiątkowej (200 osób) - zał. nr 4 do zarządzenia nr 1620_2019 (otwiera nowe okno)
- Lista wnioskodawców - grupa 5 radnych - zał. nr 2 do zarządzenia nr 1620_2019 (otwiera nowe okno)
- Zgoda właściciela drogi wewnętrznej - inny podmiot - zał. nr 6 do zarządzenia nr 1620_2019 (otwiera nowe okno)
- Zgoda właściciela drogi wewnętrznej - osoba fizyczna - zał. nr 5 do zarządzenia nr 1620_2019 (otwiera nowe okno)
- Zgoda właściciela (użytkownika) innego obiektu niż droga wewnętrzna - inny podmiot - zał. nr 8 do zarządzenia nr 1620_2019 (otwiera nowe okno)
- Zgoda właściciela (użytkownika) innego obiektu niż droga wewnętrzna - osoba fizyczna - zał. nr 7 do zarządzenia nr 1620_2019 (otwiera nowe okno)
- BG-05-01 Klauzula nadanie nazw ulicom i placom (otwiera nowe okno)