Użytkowanie wieczyste i trwały zarząd

null Oddanie jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej nieruchomości w trwały zarząd

Jeśli działasz w imieniu jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej i chcesz wystąpić o oddanie w trwały zarząd nieruchomości, która jest własnością Miasta Stołecznego Warszawy lub Skarbu Państwa – tutaj dowiesz się jak to zrobić.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o oddanie nieruchomości w trwały zarząd.
  2. Podpisz wniosek i dołącz wszystkie wymagane dokumenty.
  3. Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  4. Po rozpatrzeniu wniosku, poinformujemy Cię o dalszych etapach sprawy.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o oddanie nieruchomości w trwały zarząd.
  2. Dokumenty, które określają status prawny jednostki organizacyjnej (np. statut, akt założycielski).
  3. Opinia komórki organizacyjnej Urzędu m.st. Warszawy, której podlega jednostka organizacyjna składająca wniosek.
  4. Aktualny odpis z księgi wieczystej nieruchomości, której dotyczy wniosek.
  5. Wykaz naniesień znajdujących się na gruncie wraz z informacją o:
    • budynkach i znajdujących się w nich lokalach mieszkalnych lub użytkowych (kubaturze, powierzchni zabudowy, powierzchni użytkowej, liczbie kondygnacji naziemnych i podziemnych budynków, liczbie i powierzchni użytkowej lokali), 
    • sposobie ich wykorzystania wraz z informacją przez kogo są zajmowane.
      [!] Wykaz z informacją musisz złożyć w oryginale podpisanym przez osobę upoważnioną.
  6. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Pełnomocnictwo musi zawierać prawidłowo określony zakres umocowania, podpisy, a także dane mocodawcy oraz osoby, której udzielono pełnomocnictwa.
    Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez notariusza albo adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.

Miejsce złożenia i odbioru

Jeśli wniosek składa jednostka organizacyjna Skarbu Państwa lub jednostka organizacyjna o znaczeniu ponaddzielnicowym (w odniesieniu do nieruchomości, która jest własnością m.st. Warszawy): 

  • osobiście w urzędzie:
  • przez internet na stronie ePUAP,
  • pocztą na adres: Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.

Jeśli wniosek składa dzielnicowa jednostka organizacyjna (w odniesieniu do nieruchomości, która jest własnością m.st. Warszawy): 

Składam wniosek osobiście:

  1. Pobierz i wypełnij wniosek o oddanie nieruchomości w trwały zarząd.
  2. Podpisz wniosek.
  3. Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
  4. Po rozpatrzeniu wniosku, poinformujemy Cię o dalszych etapach sprawy. Odpowiedź przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać ją osobiście. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.

Jeżeli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.
Składam wniosek przez internet:
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – epuap.gov.pl.
  2. Wypełnij wniosek i dołącz wymagane dokumenty.
  3. Złóż wniosek.
  4. Na swoją skrzynkę ePUAP otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku.
  5. Po rozpatrzeniu wniosku, poinformujemy Cię o dalszych etapach sprawy. Odpowiedź przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać ją osobiście. Zanim to zrobisz  – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.

Wysyłam wniosek pocztą:

  1. Pobierz i wypełnij wniosek o oddanie nieruchomości w trwały zarząd.
  2. Podpisz wniosek i dołącz do niego wymagane dokumenty.
  3. Wyślij pocztą wniosek na adres właściwej siedziby urzędu.
  4. Po rozpatrzeniu wniosku, poinformujemy Cię o dalszych etapach sprawy. Odpowiedź przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać ją osobiście. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.

Jednostka odpowiedzialna

  1. Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy: 
    1. gdy wnioskodawcą jest jednostka organizacyjna Skarbu Państwa (w odniesieniu do nieruchomości, która jest własnością Skarbu Państwa).
    2. gdy wnioskodawcą jest jednostka organizacyjna o znaczeniu ponaddzielnicowym (w odniesieniu do nieruchomości, która jest własnością m.st. Warszawy).
  2. Urząd dzielnicy m.st. Warszawy właściwy dla miejsca położenia nieruchomości – gdy wnioskodawcą jest dzielnicowa jednostka organizacyjna (w odniesieniu do nieruchomości, która jest własnością m.st. Warszawy).

Termin odpowiedzi

Sprawa, w której trzeba przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, powinna zostać załatwiona nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawa szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Do tych terminów nie wliczamy:

  • terminów przewidzianych w przepisach prawa na realizację określonych czynności,
  • okresów zawieszenia postępowania,
  • okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.

Powiadomimy Cię o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie. Podamy też przyczyny oraz nowy termin. To samo dotyczy opóźnień z przyczyn niezależnych od nas.

Tryb odwoławczy

Od decyzji możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty jej doręczenia do:

  1. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie (w przypadku nieruchomości, która jest własnością m.st. Warszawy),
  2. do Wojewody Mazowieckiego (w przypadku nieruchomości, która jest własnością Skarbu Państwa).

Odwołanie złóż jednak za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy. Oznacza to, że musisz je dostarczyć do naszego urzędu (patrz sekcja Miejsce złożenia i odbioru).
Możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Aby to zrobić, złóż nam oświadczenie, że się go zrzekasz. W dniu, w którym ostatnia ze stron postępowania zrzeknie się prawa do wniesienia odwołania, decyzja staje się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu.

Uwagi

  1. W trakcie postępowania możemy wezwać Cię do dostarczenia dodatkowych dokumentów, czy uaktualnienia dokumentów już złożonych. Możemy też występować do innych organów i urzędów aby pozyskać dodatkowe dokumenty oraz informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku. Niekiedy konieczna będzie też wycena nieruchomości.
  2. Twój wniosek powinien zawierać informacje o okresie (oznaczony lub nieoznaczony) oraz celu, na jaki nieruchomość ma zostać oddana w trwały zarząd.
  3. Objęcie nieruchomości w trwały zarząd następuje na podstawie protokołu zdawczo‑odbiorczego.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 3.07.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?