Odszkodowania
null Odszkodowania za nieruchomości przejęte tzw. Dekretem Warszawskim
Jeśli jesteś właścicielem nieruchomości przejętej tzw. Dekretem Warszawskim lub jego spadkobiercą, to tutaj dowiesz się jak wnioskować o odszkodowanie za tę nieruchomość.
Krok po kroku
- W sekcji „Miejsce złożenia i odbioru” sprawdź, gdzie i w jaki sposób możesz złożyć wniosek.
- Pobierz i wypełnij wniosek i podpisz go.
- Dołącz wymagane dokumenty.
- Złóż wniosek i dokumenty.
- Po zakończeniu postępowania przekażemy Ci decyzję z rozstrzygnięciem sprawy.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony i podpisany wniosek.
- we wniosku podaj dane wszystkich osób uprawnionych do ubiegania się o odszkodowanie: imiona, nazwiska, aktualne adresy zamieszkania,
- dokładnie określ adres i oznaczenie hipoteczne nieruchomości.
- Dokumenty, które potwierdzają prawo własności do nieruchomości (zaświadczenia hipoteczne, akty notarialne, odpisy z ksiąg wieczystych).
- Postanowienia sądu o nabyciu praw do spadku lub akty notarialne poświadczenia dziedziczenia – jeżeli wnioskodawcami są następcy prawni byłych właścicieli.
- Pełnomocnictwa – jeżeli wnioskodawców reprezentuje pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być poświadczone przez notariusza albo adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie.
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe dodatkowe opłaty:
5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- w Punkcie Obsługi Interesantów Biura Spraw Dekretowych przy ul. L. Kruczkowskiego 2,
- w wydziale obsługi mieszkańców w Twoim urzędzie dzielnicy,
- w kancelarii ogólnej urzędu,
- pocztą na adres: Biuro Spraw Dekretowych Urząd m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00‑024 Warszawa z powołaniem się na numer sprawy (jeśli taki został już nadany),
- elektronicznie: przez ePUAP.
Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie dzielnicy, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt Urzędu m.st. Warszawy.
Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie:
Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać je osobiście w Punkcie Obsługi Interesantów Biura Spraw Dekretowych.
Jednostka odpowiedzialna
Biuro Spraw Dekretowych
Termin odpowiedzi
Sprawa, w której trzeba przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, powinna zostać załatwiona nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawa szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Do tych terminów nie wliczamy:
• terminów przewidzianych w przepisach prawa na realizację określonych czynności,
• okresów zawieszenia postępowania,
• okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.
Powiadomimy Cię o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie. Podamy też przyczyny oraz nowy termin. To samo dotyczy opóźnień z przyczyn niezależnych od nas.
Tryb odwoławczy
Od decyzji możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie złóż do Wojewody Mazowieckiego, za pośrednictwem Prezydenta m. st. Warszawy.
Jeśli Twój wniosek otrzymaliśmy po 1 czerwca 2017 r., to możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty doręczenie decyzji. Aby to zrobić, złóż nam oświadczenie, że się go zrzekasz. W dniu, w którym ostatnia ze stron postępowania zrzeknie się prawa do wniesienia odwołania, decyzja staje się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu.
Uwagi
- Jeśli były właściciel lub jego następcy prawni złożyli wniosek o zwrot nieruchomości, to wniosek o odszkodowanie rozpatrzymy po zakończeniu postępowania prowadzonego w sprawie zwrotu nieruchomości.
- Jeśli spełnione są wszystkie wymienione przesłanki, to zanim wydamy decyzję, musi powstać operat szacunkowy, który określi wysokość odszkodowania. W budżecie m.st. Warszawy muszą też zostać zabezpieczone środki finansowe na wypłatę tego odszkodowania.
- Aby ustalić dokładne położenie nieruchomości zlecamy uprawnionemu geodecie sporządzenie mapy z zaznaczoną nieruchomością hipoteczną oraz granicami aktualnych działek ewidencyjnych.
Podstawa prawna
Wersja 1.0 z 27 listopada 2023 r.