Odszkodowania
null Odszkodowania za nieruchomości wywłaszczone
Jeśli jesteś właścicielem wywłaszczonej nieruchomości lub jego spadkobiercą, to tutaj dowiesz się jak wnioskować o odszkodowanie za tę nieruchomość.
Krok po kroku
- W sekcji „Miejsce złożenia i odbioru” sprawdź, gdzie i w jaki sposób możesz złożyć wniosek.
- Pobierz i wypełnij wniosek. Następnie podpisz go i dołącz do niego wymagane dokumenty.
- Złóż wniosek.
- W ciągu miesiąca powiadomimy Cię o wszczęciu postępowania administracyjnego. Podamy też przewidywany termin jego zakończenia.
- Po wszczęciu postępowania ustalimy:
- aktualne oznaczenia geodezyjne działek, których dotyczy Twój wniosek, jeżeli ich wywłaszczenie nastąpiło bez odszkodowania,
- wszystkie strony postępowania.
- W trakcie postępowania:
- przeprowadzimy postępowanie wyjaśniające – pozyskamy dokumentację archiwalną, aby poznać stan nieruchomości i jej przeznaczenie na dzień, w którym nastąpiło pozbawienie praw do nieruchomości,
- zlecimy wykonanie operatu szacunkowego, aby ustalić wartość nieruchomości,
- zawiadomimy o rozprawie administracyjnej,
- przeprowadzimy rozprawę administracyjną,
- przygotujemy projekt decyzji,
- zawiadomimy o zgromadzeniu materiału dowodowego,
- wydamy decyzję administracyjną, która kończącą postępowanie, w sprawie złożonego wniosku,
- pozyskamy dodatkową dokumentację, jeśli będzie potrzeba.
- Po zakończeniu postępowania wydamy i przekażemy Ci decyzję z rozstrzygnięciem sprawy.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony i podpisany wniosek.
- Dokument, na podstawie którego nieruchomość stała się własnością Skarbu Państwa (decyzja wywłaszczeniowa, akt notarialny, inny dokument).
- Dokument, który potwierdza Twoje prawo własności do wywłaszczonej nieruchomości na dzień jej wywłaszczenia.
- Postanowienie o nabyciu spadku lub akt notarialny poświadczenia dziedziczenia.
- Orzeczenie (decyzja) o stwierdzeniu nieważności decyzji wywłaszczeniowej w części dotyczącej ustalenia i wypłaty odszkodowania.
- Pełnomocnictwa – jeżeli wnioskodawców reprezentuje pełnomocnik. W przypadku przedłożenia kopii pełnomocnictwo winno być poświadczone przez notariusza albo adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie.
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe dodatkowe opłaty:
5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- w Punkcie Obsługi Interesantów Biura Spraw Dekretowych przy ul. Kruczkowskiego 2,
- w wydziale obsługi mieszkańców w Twoim urzędzie dzielnicy,
- w kancelarii ogólnej urzędu,
- pocztą na adres: Biuro Spraw Dekretowych Urząd m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00‑024 Warszawa z powołaniem się na numer sprawy (jeśli taki został już nadany),
- elektronicznie: przez ePUAP.
Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie dzielnicy, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt Urzędu m.st. Warszawy .
Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie:
Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać je osobiście w Biurze Spraw Dekretowych.
Jednostka odpowiedzialna
Biuro Spraw Dekretowych
Termin odpowiedzi
Sprawa, w której trzeba przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, powinna zostać załatwiona nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawa szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Do tych terminów nie wlicza się:
• terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności,
• okresów zawieszenia postępowania,
• okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.
Powiadomimy Cię o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie. Podamy też przyczyny oraz nowy termin. To samo dotyczy zwłoki z przyczyn niezależnych od nas.
Tryb odwoławczy
Od decyzji możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie złóż do Wojewody Mazowieckiego, ale za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy.
Jeśli Twój wniosek otrzymaliśmy po 1 czerwca 2017 r., to możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Aby to zrobić, złóż nam oświadczenie, że się go zrzekasz. W dniu, w którym ostatnia ze stron postępowania zrzeknie się prawa do wniesienia odwołania, decyzja stanie się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu.
Uwagi
Zakończenie postępowania przez Biuro Spraw Dekretowych zależy od możliwości pozyskania dokumentacji geodezyjnej, architektonicznej i prawnej.
Podstawa prawna
Wersja 1.0 z 27 listopada 2023 r.