Sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości w trybie bezprzetargowym

null Przyłączenie nieruchomości do nieruchomości przyległej w trybie bezprzetargowym

Jeżeli chcesz nabyć działkę, która nie może być samodzielnie zagospodarowana oraz przylega do Twojej nieruchomości i poprawiłaby jej warunki zagospodarowania, tutaj dowiesz się jak to zrobić.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o przyłączenie nieruchomości do nieruchomości przyległej w trybie bezprzetargowym.
  2. Podpisz wniosek i dołącz do niego wszystkie wymagane dokumenty.
  3. [!] Jeżeli prawo własności lub użytkowania wieczystego przyległej nieruchomości przysługuje kilku osobom, to wniosek muszą podpisać wszystkie te osoby.
  4. Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  5. Po zgromadzeniu opinii niezbędnych do rozpatrzenia wniosku, poinformujemy Cię o dalszych etapach sprawy.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o przyłączenie nieruchomości do nieruchomości przyległej w trybie bezprzetargowym.
  2. Dokument, który potwierdza prawo własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości przyległej.
  3. Oświadczenie o pokryciu kosztów związanych z zawarciem umowy notarialnej. 
  4. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez notariusza albo adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie.
    [!] Pełnomocnictwo musi zawierać prawidłowo określony zakres umocowania, podpisy, a  także dane mocodawcy oraz osoby, której udzielono pełnomocnictwa.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

  • osobiście w urzędzie:
    • w Biurze Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy, ul. T. Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa,
    • w wydziale obsługi mieszkańców w Twoim urzędzie dzielnicy,
    • w kancelarii ogólnej urzędu, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
  • przez internet na stronie ePUAP,
  • pocztą na adres: Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.

Składam wniosek w urzędzie

  1. Pobierz i wypełnij wniosek.
  2. Podpisz wniosek.
  3. Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
  4. Złóż wniosek w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny urzędu.

Jeżeli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.
Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – epuap.gov.pl.
  2. Wypełnij wniosek i dołącz wymagane dokumenty.
  3. Złóż wniosek.
  4. Na swoją skrzynkę ePUAP otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku.

Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie 
Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny, który podasz we wniosku (pocztą, przez ePUAP).
Pisma w sprawie możesz też odebrać osobiście w Biurze Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.

Jednostka odpowiedzialna

Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy 

Termin odpowiedzi

Na Twój wniosek odpowiemy niezwłocznie po zgromadzeniu niezbędnej dokumentacji (opinii). Sprawę prowadzimy w trybie cywilnoprawnym, co oznacza, że terminy przewidziane w postępowaniu administracyjnym nie mają do niej zastosowania.

Tryb odwoławczy

W tej sprawie nie ma trybu odwoławczego.

Uwagi

  1. Nieruchomość (lub działkę, która jest częścią nieruchomości) możemy zbyć bez przetargu, tylko wtedy, gdy: 
    1. nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość,
    2. może poprawić warunki zagospodarowania tylko jednej nieruchomości przyległej, 
    3. jej zbycie nie będzie kolidować z zamierzeniami urbanistycznymi określonymi przez dokumenty planistyczne,
    4. wszyscy współwłaściciele (współużytkownicy wieczyści) nieruchomości przyległej złożą wniosek o nabycie.
  2. W trakcie postępowania możemy wezwać Cię do dostarczenia dodatkowych dokumentów.
  3. Zbadamy, czy w stosunku do nieruchomości, którą chcesz nabyć: 
    1. nie toczą się postępowania administracyjne lub sądowe, w tym postępowania z wniosków dawnych właścicieli lub ich następców prawnych o zwrot, 
    2. czy nie istnieją roszczenia wynikające z przepisów Kodeksu cywilnego i innych przepisów prawa, które są przeszkodą do zbycia nieruchomości.
  4. Zlecimy rzeczoznawcy majątkowemu sporządzenie operatu szacunkowego (wyceny), jeżeli możliwe jest pozytywne rozpatrzenie Twojego wniosku o zbycie.
  5. Poinformujemy Cię o cenie nieruchomości, którą ustalimy zgodnie z art. 67 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Cena nie będzie niższa od wartości nieruchomości określonej w operacie szacunkowym. Zastosujemy odpowiednie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. 
  6. Sprawę zakończymy umową w formie aktu notarialnego albo pismem odmawiającym uwzględnienia wniosku.
  7. Poniesiesz wszelkie koszty związane z zawarciem umowy notarialnej, w tym koszty sądowe oraz koszt 2 wypisów aktu notarialnego przeznaczonych dla m.st. Warszawy lub Skarbu Państwa.
  8. Złożenie wniosku nie jest ograniczone terminem.

[!] Jeżeli niezabudowana nieruchomość lub jej część: 

  • nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość i jednocześnie
  • może poprawić warunki zagospodarowania więcej niż jednej nieruchomości, która jest własnością lub pozostaje w użytkowaniu wieczystym innych osób niż m.st. Warszawa lub Skarb Państwa, 

to nieruchomość ta jest zbywana w drodze przetargu ograniczonego do właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości przyległych.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 25.03.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?