Cudzoziemcy
Punkty informacyjne dla obywateli Ukrainy
Українська версія
Na skróty:
Ambasada Ukrainy i placówki konsularne
Zgubione dokumenty obywateli Ukrainy
Punkty informacyjne dla obywateli Ukrainy przybywających do Warszawy
Punkt pomocowy przy dworcu Warszawa Wschodnia
Punkt recepcyjny przy dworcu Warszawa Wschodnia
Punkt informacyjny Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Punkty recepcyjne
Punkty informacyjne w dzielnicach Warszawy
Punkty informacyjne i infolinie urzędów wojewódzkich
Infolinia publicznych służb zatrudnienia
Pomoc językowa
Wsparcie Centrum Wielokulturowego
Infolinie Policji
Ambasada Ukrainy i placówki konsularne
Informacje dostępne są na stronie https://poland.mfa.gov.ua/pl/embassy/kontakt
Zgubione dokumenty obywateli Ukrainy
Obywatele Ukrainy, którzy zgubili swoje dokumenty na terenie m.st. Warszawy proszeni są o bezpośredni kontakt z Biurem Rzeczy Znalezionych przy ul. Dzielnej 15, w godz. 8.00 -16.00.
E-mail: rzeczyznalezione@um.warszawa.pl lub z Miejskim Centrum Kontaktu Warszawa 19115 pod nr 19115 lub 222219115 (obsługa w j. polskim i ukraińskim).
Punkty informacyjne dla obywateli Ukrainy przybywających do Warszawy
WARSZAWSKA INFOLINIA DLA OBYWATELI UKRAINY – 505 700 701 od poniedziałku do niedzieli w godzinach 09:00-19:00
Punkty informacyjne na terenie Warszawy:
Kontakt on-line: centrum@cww.waw.pl
Działa od poniedziałku do piątku w godz. 9-20 w sobotę w godz. 10-15. Uwaga poniższy numer nie służy do zgłaszania miejsc do zakwaterowania tel.: +48 22 648 11 11
ul. Zamenhofa 1
Infolinia +48 727 805 764 od poniedziałku do piątku w godz. 9-19 w sobotę w godz. 9-17
Ochota
Dworzec Zachodni, al. Jerozolimskie 142 - w Punkcie Obsługi Pasażera
czynny całodobowo
Przy dworcu jest dostępny miejski kontener medyczny, czynny całodobowo, wyposażony w najpilniejsze leki.
Praga-Południe/Praga-Północ
Dworzec Wschodni, ul. Kijowska 20, hala główna - szklany kontener
czynny całodobowo
Wyposażenie punktów:
-
punkty oznakowane są w języku polskim i ukraińskim
-
ulotki z najważniejszymi informacjami, numerami telefonów
-
informacje o tym, gdzie jeszcze można uzyskać pomoc
W punkcie znajdują się:
-
stanowiska udzielania informacji z obsługą oddelegowaną przez Miasto
-
miejsce z kawą i herbatą w którym można odpocząć (również z małymi dziećmi).
Toalety na wszystkich dworcach PKP S.A. w Warszawie są udostępniane pasażerom oraz uchodźcom za darmo. Dotyczy to także toalet, na których znajdują się bramki. Ze względów sanitarnych związanych z utrzymaniem porządku bramki (kołowrotki) nie zostały otwarte, ale obsługa toalet umożliwia wejście bez ponoszenia opłat.
Punkt pomocowy przy dworcu Warszawa Wschodnia
Lokalizacja:
Przy Centrum Kształcenia Zawodowego 1 (ul. Berka Joselewicza 4), około 500 metrów od dworca Warszawa Wschodnia
Dla kogo:
Przeznaczony dla osób, które w ciągu najbliższej doby mają opuścić stolicę w ramach relokacji lub potrzebują czasu na podjęcie decyzji dotyczącej dalszych losów. Po upływie maksymalnie 24 godzin uchodźcy relokowani będą do punktów pobytowych wskazanych przez miasto.
Wyposażenie:
W namiocie znajdują się recepcja, poczekalnia, jadalnia i sypialnia dla przyjezdnych z terenów Ukrainy. Przy namiocie zlokalizowano natomiast strefę sanitarną, punkt medyczny, zamkniętą strefę zewnętrzną i zaplecze techniczne.
Koordynator:
Punkt został utworzony przez Fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP) i miasto stołeczne Warszawa.
Fundacja WOŚP organizuje i koordynuje wszystkie działania. Swoje wsparcie zapewnia też miasto stołeczne Warszawa, m.in. poprzez: dowóz niezbędnego zaopatrzenia, zapewnienie obsady punktu medycznego, pomoc w pozyskaniu wolontariuszy, organizację wsparcia psychologicznego, a także włączenie do sieci kontaktowej uruchomionej w związku z kryzysem.
Punkt recepcyjny przy dworcu Warszawa Wschodnia
W okolicy Dworca Wschodniego, przy skrzyżowaniu ulic Lubelskiej i Bliskiej, stanęły namioty, które posłużą ukraińskim uchodźcom. W miejscu o powierzchni około 6 tys. mkw. zorganizowanym wspólnie przez Warszawę, Norwegian Refugee Council i Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej urządzony został punkt recepcyjny, który będzie w stanie przyjąć nawet do 2,5 tys. osób dziennie. W tym samym czasie będzie mogło tam przebywać 1,5 tys. uchodźców.
Za zarządzanie obiektem odpowiedzialne jest Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej. Norwegian Refugee Council, wspólnie z lokalnymi kooperatywami spożywczymi, każdego dnia zapewni 2,5 tys. posiłków dla przebywających tam osób. Przewidziane są również dodatkowe posiłki dla tych, którzy w punkcie recepcyjnym zostaną na dłużej, a także przekąski dla dzieci i dania dla diabetyków. Warszawa będzie odpowiadać za przekierowywanie przebywających w punkcie uchodźców do docelowych miejsc pobytu długoterminowego. Po stronie miasta pozostanie też udzielanie informacji i dodatkowego wsparcia – m.in. w ramach punktu medycznego i punktu wsparcia psychologicznego, które działają w namiotach.
Punkt informacyjny Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Dworzec Centralny (Warszawa, Aleje Jerozolimskie 54) na miejscu są m.in. pracownicy Wydziału ds. Cudzoziemców którzy udzielają informacji.
Punkty recepcyjne
Na Mazowszu funkcjonują dwa punkty recepcyjne Wojewody Mazowieckiego. Punkty zlokalizowane są:
-
w hali COS Torwar, ul. Łazienkowska 6A– koniec działalności punktu od piątku 8 kwietnia 2022 roku -
na Dworcu Zachodnim (autobusowym), Al. Jerozolimskie 142
Zapleczem dla powyższych punktów recepcyjnych są zorganizowane miejsca noclegowe krótkiego pobytu w lokalizacji Global Expo oraz Ptak Nadarzyn.
Punkty informacyjne w dzielnicach Warszawy
Bemowo – WOM, ul. Powstańców Śląskich 70, w godzinach pracy urzędu
Białołęka – WOM, Modlińska 197, w godzinach pracy urzędu
Bielany – WOM, ul. Żeromskiego 29, w godzinach pracy urzędu
Mokotów – WOM, Rakowiecka 25/27, w godzinach pracy urzędu
Ochota – WOM, ul. Grójecka 17a, w godzinach pracy urzędu
Praga-Południe – Terminal Kultury Gocław, ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego 24, poniedziałek –sobota w godz. 8:00-16:00, tel: +48 22 443 55 86, e-mail: pragapoludnie.dlaukrainy@um.warszawa.pl
Praga-Północ – WOM, ul. Kłopotowskiego 15, w godzinach pracy urzędu
Rembertów – Urząd Dzielnicy Rembertów al. gen. A. Chruściela „Montera” 28 (parter), w godzinach pracy urzędu.
Śródmieście – WOM, ul. Nowogrodzka 43, w godzinach pracy urzędu.
Targówek – WOM, ul. Kondratowicza 20, poniedziałek – piątek godz. 8:00-16:00.
Ursus – Dzielnicowy Punkt Informacyjny w języku ukraińskim i rosyjskim – Urząd Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy przy pl. Czerwca 1976 roku nr 1, okienko nr 6 czynne w godzinach pracy urzędu: poniedziałek 8-18, wtorek-piątek 8-16.
Ursynów – WOM, al. KEN 61, poniedziałek w godz. 8.00-18.00, wtorek – piątek w godz. 8.00-16.00
Wawer – Wawerskie Centrum Kultury, ul. Żegańska 1A , poniedziałek – piątek w godz. 8:00-16:00
https://wawer.um.warszawa.pl/-/aktualne-informacje-na-temat-pomocy-dla-ukrainy
Wesoła – WOM, ul. I Praskiego Pułku 33, od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00 w wyznaczonym miejscu koło “Informacji”. Można też skorzystać z infolinii 22 443 40 87.
https://wesola.um.warszawa.pl/-/pomoc-ukrainie-wazne-informacje
Wilanów – WOM, ul. F. Klimczaka 2 w godz. 8-16
Włochy – WOM, al. Krakowska 257, poniedziałek – piątek w godz. 8-16
Wola – Polsko–Ukraińskie Centrum Wolska, ul. Wolska 46/48, poniedziałek-sobota, w godz. 9-17
Żoliborz – WOM, Słowackiego 6/8, poniedziałek w godz. 8-18; wtorek-piątek w godz. 8-16
Punkty informacyjne i infolinie urzędów wojewódzkich
-
Wrocław
Dworzec PKP Wrocław Główny, Wrocław ul. Piłsudskiego 105
Infolinia: +48 477 217 575
-
Bydgoszcz
Dworzec Główny PKP, Bydgoszcz ul. Zygmunta Augusta 7
Infolinia (język ukraiński i rosyjski) czynna od poniedziałku do piątku w godz. 7:00-22:00: +48 52 349 74 61, +48 52 349 78 02
Infolinia (język polski) czynna całodobowo: +48 52 587 27 71
-
Lublin
Dworzec PKP, Lublin pl. Dworcowy 1
Infolinia czynna codziennie (w godzinach 7.00 – 18.00): +48 692 268 717, +48 883 849 598
Infolinia całodobowa: +48 692 476 823
-
Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra
Dworzec PKP (poczekalnia), Gorzów Wielkopolski ul. Dworcowa 1
Dworzec PKP (hala główna), Zielona Góra
Infolinia: +48 95 785 18 59
-
Łódź
Dworzec Łódź Kaliska (hala główna między kasami a wyjściem na perony), Łódź
Dworzec Łódź Fabryczna (za kasami w drodze na perony), Łódź
-
Kraków
Dworzec Główny PKP (przy wejściu na czwarty peron od strony kas biletowych), Kraków
Całodobowa infolinia: +48 12 210 2002
Od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 16.00 - infolinia dla cudzoziemców w sprawie legalizacji pobytu i pracy: +48 12 210 2020
-
Warszawa
Dworzec Wschodni (hala główna), Warszawa ul. Kijowska 20
Dworzec Zachodni (Punkt Obsługi Pasażera), Warszawa al. Jerozolimskie 142
Dworzec Centralny, Warszawa, Aleje Jerozolimskie 54
Infolinia: 987
-
Rzeszów
Infolinia: +48 800 100 990
-
Białystok
Dworzec PKP, Białystok ul. Kolejowa 9
-
Gdańsk
Tymczasowy Dworzec PKP Gdańsk Główny (obok remontowanego gmachu dworca głównego), Gdańsk ul. Podwale Grodzkie 1
Infolinia: +48 734 117 307
-
Katowice
Dworzec PKP (hol główny przy kasach biletowych), Katowice plac Marii i Lecha Kaczyńskich 2
Infolinia: +48 32 606 32 32 (poniedziałki, środy, czwartki i piątki – od 7.30 do 15.30, wtorki – od 7.30 do 18.00)
-
Kielce
Dworzec PKS, Kielce ul. Czarnowska 12
-
Olsztyn
Dworzec PKP (hol), Olsztyn plac Konstytucji 3 Maja 1
-
Poznań
Dworzec PKP Poznań Główny (poziom 1, na przeciwko kas biletowych PKP), Poznań ul. Dworcowa 2
Infolinia (od 28 lutego): +48 61 850 87 77 (w godz. 8-20)
-
Szczecin
Dworzec PKP (hala główna), Szczecin ul. Krzysztofa Kolumba 2
Infolinia całodobowa: +48 91 430 30 33
Infolinia publicznych służb zatrudnienia
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
Zielona Linia. Zadzwoń i zapytaj 19524
#ZielonaLinia to:
-
informacje o formach wsparcia z urzędu pracy,
-
informacje o procedurach zatrudnienia cudzoziemców,
-
informacje dla osób powracających z zagranicy,
-
oferty pracy i szkoleń,
-
pomoc w napisaniu cv,
-
tłumaczenie cv na język angielski,
-
terminarz wydarzeń w twoim regionie,
-
portale społecznościowe,
-
czat z konsultantem.
Pomoc językowa
Pomoc językowa świadczona jest przez organizacje pozarządowe.
Pierwszy kontakt z :
-
Centrum Wielokulturowe
Jagiellońska 54
Punkt Informacji i Wsparcia w Centrum Wielokulturowym
Stacjonarnie tel. +48 22 648 1111 od poniedziałku do piątku w godz. 9-20 w sobotę w godz. 10-15
-
Dom Ukraiński/ Nasz Wybór
ul. Zamenhofa 1
Infolinia +48 727 805 764 od poniedziałku do piątku w godz. 9-19 w sobotę w godz. 9-17
-
Fundacja Ocalenie
ul. Krucza 6/14A, tel.: +48 22 828 04 50
Centrum Pomocy Cudzoziemcom
https://ocalenie.org.pl/nasze-dzialania/pomagamy/centrum-pomocy-cudzoziemcom (otwarcie w nowym oknie)
-
działa 5 dni w tygodniu 9:00-17:00, w tym także po ukraińsku i rosyjsku (oraz farsi, arabski, gruziński, tadżycki, angielski, francuski, wietnamski)
-
kontakt w dowolnym języku przez cpc@cpc.org.pl - my odpowiadamy zdalnie lub umawiamy osobę na Kruczej na konkretną godzinę i dzień
-
Centrum Białoruskiej Solidarności
ul. Oleandrów 6
Centrum sytuacyjne pomagające ewakuowanym z Ukrainy i Białorusi do Polski!
Udzielamy porad w sprawach:
infolinia +48 668 205 177 (Telegram @cbshelp) poniedziałek - piątek 10:00 - 21:00
punkt konsultacji stacjonarnych: wtorek, czwartek: 10:00 - 18:00, środa 10:00 - 15:00
Języki: białoruski, ukraiński, rosyjski, angielski, polski.
https://t.me/cbs_help (otwarcie w nowym oknie)
https://www.instagram.com/cbshelp/ (otwarcie w nowym oknie)
https://www.facebook.com/centerofthebelarusiansolidarity (otwarcie w nowym oknie)
https://mapahelp.me (otwarcie w nowym oknie)
Armia Zbawienia w Warszawie
Wsparcie w języku ukraińskim, rosyjskim, angielskim, polskim
-
tłumacz na język ukraiński i rosyjski
-
kursy języka polskiego
-
zestaw pierwszej potrzeby
-
ubrania i obuwie
Punkt pomocy i wsparcia
ul. Ząbkowska 13/13 (wejście ul. Brzeska)
+48 605 368 604
Wydawanie i przyjmowanie ubrań oraz żywności:
Wtorek - Piątek 11:00-13:00 (przez rejestrację telefoniczną)
e-mail: warszawa-praga@armia-zbawienia.pl
Wsparcie Centrum Wielokulturowego
Wsparcia osobom z Ukrainy udziela Centrum Wielokulturowe.
Centrum działa w zakresie:
-
informacji o legalizacji pobytu w Polsce
-
wsparcia doradcy zawodowego, pośrednictwa pracy, pomocy w procesie rekrutacji,
-
porad prawnych dotyczących legalizacji pobytu (w tym ochrony międzynarodowej),
-
wsparcia psychologicznego,
-
pomocy w znalezieniu szkoły dla dziecka,
-
nauki języka polskiego, wsparcia procesu adaptacji poprzez uczestnictwo w spotkaniach regularnych oraz poprzez kontakt z organizacjami pozarządowymi.
Kontakt on-line: centrum@cww.waw.pl
Telefonicznie +48 22 648 11 11 od poniedziałku do piątku w godz. 9-20 w sobotę w godz. 10-15.
Infolinie Policji
Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych Komendy Głównej Policji
tel.: 47 72 123 07 (dla osób dzwoniących zza granicy +48 47 72 123 07), e-mail: cpozkgp@policja.gov.pl przyjmuje i udziela informacji w sytuacjach związanych z zaginięciem osób, które przekroczyły granicę RP w związku z prowadzonymi działaniami zbrojnymi na terenie Ukrainy.
Wydział do Walki z Handlem Ludźmi Biura Kryminalnego KGP
e-mail: handelludzmibsk@policja.gov.pl
tel.: 664 974 934 (dla osób dzwoniących zza granicy +48 664 974 934) przyjmuje informacje dotyczące zarówno handlu ludźmi, jak i przestępstw seksualnych, pedofilii czy pornografii dziecięcej. Infolinia jest również wykorzystywana do kontaktów z organizacjami pozarządowymi w zakresie niesienia pomocy ofiarom tych przestępstw.