null Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na 9 czerwca 2024 r.

Możesz wziąć udział w wyborach do Parlamentu Europejskiego głosując przez pełnomocnika, jeśli masz prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) i: 

  • skończysz 60 lat najpóźniej w dniu głosowania (9 czerwca 2024 r.) lub
  • masz orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności.

Masz prawo do głosowania w wyborach, jeśli:

  • nie ubezwłasnowolniono Cię,
  • sąd albo Trybunał Stanu nie orzekł, że pozbawia Cię praw wyborczych.

[!] Wnioski o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania można składać tylko do 31 maja 2024 r.

Krok po kroku

  1. Przygotuj wszystkie potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Wymagane dokumenty.
  2. Dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
    [!] Jeśli wniosek nie będzie spełniał wymogów określonych w przepisach, w terminie 3 dni od dnia otrzymania wniosku wezwiemy Cię do usunięcia wad wniosku. Będziesz mieć na to 3 dni. Jeśli tego nie zrobisz odmówimy sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania.
  3. Urzędnik skontaktuje się z Tobą, aby ustalić termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa. 

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania
  2. Zgoda osoby, która ma być pełnomocnikiem, na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
  3. Kopia aktualnego orzeczenia o ustaleniu stopnia niepełnosprawności.
    [!] Nie musisz dołączać tego dokumentu, jeśli najpóźniej w dniu głosowania kończysz 60 lat. 
  4. Do wglądu dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość, np. dowód osobisty, paszport.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za wydanie aktu pełnomocnictwa do głosowania.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

  1. osobiście w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której ujęto Cię w obwodzie głosowania właściwym dla Twojego adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania,
  2. przez internet na stronie www.gov.pl,
  3. pocztą na adres delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której ujęto Cię w obwodzie głosowania właściwym dla Twojego adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania.

Składam wniosek osobiście:

  1. Pobierz i wypełnij wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania.
  2. Uzyskaj pisemną zgodę osoby, która ma być pełnomocnikiem, na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
  3. Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
  4. Złóż wniosek we właściwej delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy lub wyślij go pocztą na jej adres korespondencyjny.
  5. Urzędnik skontaktuje się z Tobą, aby ustalić termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa.
  6. Akt pełnomocnictwa zostanie sporządzony: 
    • w miejscu Twojego zamieszkania,
    • na terenie Warszawy poza miejscem Twojego zamieszkania, jeśli zwrócisz się o to we wniosku.

[!] Jeśli chcesz złożyć wniosek osobiście w urzędzie możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.
Składam wniosek przez internet:
Jeśli chcesz sporządzić akt pełnomocnictwa do głosowania przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na stronę www.gov.pl
  2. Kliknij przycisk Złóż wniosek. 
  3. System przeniesie Cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
  4. Postępuj zgodnie z pojawiającymi się komunikatami.
  5. Sprawdź i podpisz zgłoszenie. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
  6. Urzędnik skontaktuje się z Tobą, aby ustalić termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa.
  7. Akt pełnomocnictwa zostanie sporządzony: 
    • w miejscu Twojego zamieszkania,
    • na terenie Warszawy poza miejscem Twojego zamieszkania, jeśli zwrócisz się o to we wniosku.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

Na Twój wniosek odpowiemy niezwłocznie.

Tryb odwoławczy

W tej sprawie nie możesz się odwołać.

Uwagi

  1. Przed sporządzeniem aktu pełnomocnictwa musisz potwierdzić w sposób niebudzący wątpliwości swoją wolę udzielenia pełnomocnictwa. Takie potwierdzenie składasz przed upoważnionym pracownikiem urzędu. Wniosek, który nie zostanie potwierdzony w taki sposób, pozostanie bez rozpoznania w aktach sprawy.
  2. Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa możesz złożyć od 11 marca do 31 maja 2024 r. Za datę wniesienia wniosku przyjmuje się dzień jego wpływu do właściwej delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich.
  3. Wniosek, który został złożony przed 11 marca 2024 r. pozostaje bez rozpoznania.
  4. Jeśli nie możesz lub nie umiesz złożyć podpisu, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
  5. Masz prawo do cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Aby cofnąć pełnomocnictwo do głosowania musisz, najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów:
    • złożyć oświadczenie o cofnięciu pełnomocnictwa w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich lub
    • doręczyć takie oświadczenie właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
  6. Pełnomocnikiem może być osoba, która ma prawo wybierania (czynne prawo wyborcze).
  7. Pełnomocnikiem nie może zostać:
    • osoba, która wchodzi w skład obwodowej komisji właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania,
    • mąż zaufania,
    • kandydat w danych wyborach.
  8. Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby.
  9. Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć od dwóch osób, jeśli co najmniej jedną z nich jest:
    • wstępny (np. ojciec, matka, dziadek, babcia), 
    • zstępny (np. syn, córka, wnuk, wnuczka), 
    • małżonek, 
    • rodzeństwo, 
    • osoba, która pozostaje w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
  10. Pełnomocnictwo do głosowania wygasa z mocy prawa w przypadku: 
    • śmierci osoby, która udzieliła pełnomocnictwa do głosowania lub utraty przez nią prawa wybierania,
    • śmierci pełnomocnika lub utraty przez niego prawa wybierania,
    • gdy okaże się, że pełnomocnikiem jest osoba wchodząca w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa, mąż zaufania lub kandydat w wyborach,
    • gdy osoba, która udzieliła pełnomocnictwa do głosowania, zagłosowała w wyborach zanim zrobił to pełnomocnik.
  11. Jeśli zgłosisz zamiar głosowania korespondencyjnego, to nie możesz udzielić pełnomocnictwa do głosowania.
  12. Głosowanie za pośrednictwem pełnomocnika nie jest możliwe w przypadku głosowania w obwodach odrębnych (np. szpital, DPS, areszt śledczy).

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 12.04.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?