Ewidencja miejscowości, ulic i adresów

null Ustalanie numerów porządkowych (adresów) i wydawanie zawiadomień o tych ustaleniach

Tutaj dowiesz się jak prawidłowo złożyć wniosek o ustalenie numeru porządkowego dla budynku.

Krok po kroku

  1. Pobierz i wypełnij wniosek o ustalenie numeru porządkowego. 
  2. Podpisz wniosek i dołącz do niego wymagane dokumenty.
  3. Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  4. Jeśli wniosek będzie niekompletny, powiadomimy Cię o tym telefonicznie, mejlowo lub listownie. 
  5. Rozpatrzymy wniosek i poinformujemy Cię o rozstrzygnięciu.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o ustalenie numeru porządkowego,
  2. Załącznik graficzny (np. projekt zagospodarowania terenu), w którym przedstawisz usytuowanie budynku, jeżeli sytuacja w terenie nie wskazuje jednoznacznie jaki adres powinien zostać ustalony (np. budynek położony jest przy dwóch ulicach) lub jeżeli wniosek dotyczy więcej niż jednego budynku. 
  3. Kopia decyzji o pozwoleniu na budowę lub kopia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
  4. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez: 
    • notariusza lub 
    • adwokata albo radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub 
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu. 
  5. Potwierdzenie opłaty skarbowej od złożonego pełnomocnictwa.

Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie tego wniosku.
Możliwe dodatkowe opłaty: 

  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne. 
  • 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie pobierzemy tej opłaty. 

Opłaty skarbowe możesz zrobić: 

  • w dowolnej kasie urzędu, 
  • bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
  • przelewem na rachunek bankowy. 

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu:  
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy 
Centrum Obsługi Podatnika 
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070 
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX. 

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

Składam wniosek w urzędzie

  1. Pobierz i wypełnij wniosek.
  2. Podpisz wniosek.
  3. Dołącz do niego wymagane dokumenty.
  4. Złóż wniosek i załączniki.

[!] Jeżeli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.

Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na stronę www.gov.pl, zaloguj się.
  2. Wybierz sposób złożenia dokumentów – przez skrzynkę ePUAP lub e-Doręczeń.
  3. Przygotuj wniosek i dołącz wymagane dokumenty i wyślij je.

[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.

Zawiadomienie o ustaleniu numeru porządkowego przekażemy Ci w sposób, który podasz we wniosku:

Jeżeli we wniosku podasz numer telefonu lub adres e-mail i zaznaczysz opcję „odbiór osobisty”, dostaniesz od nas informację o terminie odbioru zawiadomienia o ustaleniu numeru porządkowego.
Jeśli chcesz osobiście odebrać wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

Na Twój wniosek odpowiemy w terminie do 30 dni od daty złożenia kompletu dokumentów.

Tryb odwoławczy

W tej sprawie nie możesz się odwołać. 

Jeśli nie zgadzasz się z treścią zawiadomienia o ustaleniu numeru porządkowego możesz ją zaskarżyć do sądu administracyjnego. Masz na to 30 dni od daty doręczenia zawiadomienia o ustaleniu numeru porządkowego. Wynika to z art. 53 §2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Uwagi

  1. Numer porządkowy jest ustalany dla:
    • dla budynków mieszkalnych oraz innych budynków przeznaczonych do stałego lub czasowego przebywania ludzi, w tym w szczególności budynków: biurowych, ogólnodostępnych wykorzystywanych na cele kultury i kultury fizycznej, o charakterze edukacyjnym, szpitali i opieki medycznej oraz przeznaczonych do działalności gospodarczej, wybudowanych, w trakcie budowy i prognozowanych do wybudowania,
    • dla obiektów takich jak: parkingi, garaże, wjazdy i wejścia do parków, ogrodów oraz innych miejsc zorganizowanego wypoczynku lub działalności gospodarczej.
  2. Z wnioskiem o ustalenie numeru porządkowego może wystąpić właściciel nieruchomości lub inny podmiot, który wykaże swój interes prawny.
  3. Jeśli ustalimy numer porządkowy, wydamy zawiadomienie. Dostarczymy je do wnioskodawcy oraz właściciela, współwłaścicieli lub innych podmiotów ujawnionych w ewidencji gruntów i budynków, które władają daną nieruchomością.
  4. Właściciel lub władający nieruchomością, po otrzymaniu zawiadomienia o nadaniu numeru porządkowego musi umieścić tabliczkę z numerem porządkowym w widocznym miejscu – na ścianie frontowej budynku albo ogrodzeniu. Ma na to 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia. Na tabliczce powinna być podana również nazwa ulicy lub placu.
  5. Informację jak wykonać tablice adresowe zgodnie ze wzorem Miejskiego Systemu Informacji można uzyskać w Zarządzie Dróg Miejskich w Wydziale Miejskiego Systemu Informacji, ul. Chmielna 120, 00-801 Warszawa, tel. 22 55 89 460, msi@zdm.waw.pl. Więcej informacji znajdziesz też na stronie: zdm.waw.pl/sprawy/tablice-adresowe.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 28.05.2025 r.

Nie znalazłeś informacji?