Ustanawianie i wygaszanie obciążeń na nieruchomościach

null Ustanowienie służebności gruntowej

Krok po kroku

  1. Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek.
  2. Dołącz wymagane dokumenty.
  3. Złóż wniosek wraz z załączonymi dokumentami w siedzibie Urzędu m. st. Warszawy osobiście lub korespondencyjnie organowi właściwemu do jego rozpatrzenia (patrz: Miejsce złożenia i odbioru).Możesz zarezerwować wizytę w Urzędzie.

Pod tym linkiem możesz sprawdzić jakie, w świetle przepisów RODO, masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o ustanowienie służebności gruntowej, składany przez wszystkich współwłaścicieli lub współużytkowników wieczystych nieruchomości władnącej (tj. nieruchomości, na rzecz której ma zostać ustanowiona służebność gruntowa) lub w przypadku wnioskowania o służebność przesyłu, przez gestora sieci, Inwestora lub właściciela urządzeń przesyłowych. 
  2. Odbitka z mapy zasadniczej miasta z dokładnym określeniem w [m²] przebiegu służebności (wraz z oznaczeniem numeru i granic działki ewidencyjnej, przez którą miałaby przebiegać służebność oraz z oznaczeniem numeru i granic działki ewidencyjnej Wnioskodawcy).*
  3. Oświadczenie o pokryciu kosztów (w tym kosztów sporządzenia operatu szacunkowego, również w przypadku rezygnacji z ustanowienia służebności oraz kosztów zawarcia umowy w formie aktu notarialnego, w tym kosztów sądowych wynikających z aktu notarialnego, a także kosztów dwóch egzemplarzy wypisu aktu notarialnego dla m.st. Warszawy przeprowadzonego postępowania składane przez wszystkich współwłaścicieli /współużytkowników wieczystych lub gestora sieci /właściciela urządzeń.
  4. Pełnomocnictwo - w przypadku występowania przez Pełnomocnika, określające prawidłowo zakres umocowania z podpisem i danymi mocodawcy oraz osoby, której udzielono pełnomocnictwa.

* Wskazanie nieruchomości Wnioskodawcy jest konieczne przy ustanawianiu służebności przejścia i przejazdu lub służebności gruntowej, np. nadwieszenia; w przypadku określania przebiegu służebności przesyłu nie jest konieczne oznaczanie nieruchomości władnącej ( Wnioskodawcy).

Opłaty

Brak opłat za złożenie wniosku.

Miejsce złożenia i odbioru

  1. Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy, ul. T. Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa (osobiście).
  2. Korespondencyjnie na adres: Urząd m.st. Warszawy, al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa (z dopiskiem: Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa).
  3. Wydział Obsługi Mieszkańców dla Dzielnicy. Możesz zarezerwować wizytę w Urzędzie.

Jednostka odpowiedzialna

  1. Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy – w przypadku nieruchomości Skarbu Państwa, w przypadku nieruchomości stanowiących własność m.st. Warszawy, nie objętych kompetencjami Burmistrzów Dzielnic, wynikającymi z zarządzenia nr 312/2007 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 4 kwietnia 2007r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Urzędu m.st. Warszawy, ze zmianami.
  2. Urząd Dzielnicy m.st. Warszawy – w przypadku nieruchomości m.st. Warszawy, objętych kompetencjami Burmistrzów Dzielnic, wynikającymi z zarządzenia nr 312/2007 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 4 kwietnia 2007 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Urzędu m.st. Warszawy, ze zmianami.

Termin odpowiedzi

Do 3 miesięcy od daty złożenia kompletu dokumentów. Termin udzielenia odpowiedzi może zostać wydłużony w przypadku wpływu dużej ilości wniosków. Sprawa rozstrzygana jest w trybie cywilnoprawnym i obowiązujące przepisy nie określają wiążących terminów na załatwienie wniosków. Terminy wynikające z Kpa nie mają zastosowania.

Tryb odwoławczy

Brak.

Uwagi

  1. W toku postępowania organ właściwy do rozpatrzenia wniosku może żądać od Wnioskodawcy dodatkowych dokumentów, uaktualnienia dokumentów już złożonych, bądź występować do innych organów i urzędów w celu pozyskania dodatkowych dokumentów oraz informacji niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.
  2. Wszystkie załączniki powinny stanowić oryginały dokumentów lub ich kserokopie potwierdzone „za zgodność z oryginałem”. W przypadku złożenia niepotwierdzonych kserokopii należy oryginały przedłożyć do wglądu.
  3. W przypadku, gdy właścicielem nieruchomości, na rzecz której ma być ustanowiona służebność jest więcej osób, wniosek o ustanowienie służebności składają wszyscy współwłaściciele lub współużytkownicy wieczyści nieruchomości władnącej.
  4. Warunkiem pozytywnego rozpatrzenia wniosku jest:
  • potwierdzenie przez właściwe jednostki ( w zależności od sposobu nabycia nieruchomości przez m.st. Warszawę lub Skarb Państwa ), czy nie toczy się postępowanie administracyjne a także sądowe, dotyczące prawidłowości nabycia nieruchomości przez m.st. Warszawę / Skarb Państwa lub o zwrot nieruchomości oraz, czy nie istnieją roszczenia wynikające z kodeksu cywilnego i innych przepisów prawa,
  • potwierdzenie, czy nie toczy się postępowanie komunalizacyjne,
  • uzyskanie pozytywnej opinii Wydziału Architektury i Budownictwa dla Dzielnicy właściwej ze względu na położenie nieruchomości w zakresie możliwości ustanowienia służebności gruntowej, w sposób zaproponowany przez Wnioskodawcę, z wyjątkiem służebności przesyłu (w takim przypadku jest   wymagane dostarczenie dokumentacji potwierdzającej wybudowanie inwestycji liniowej lub inwentaryzacji powykonowczej).
  1. Służebność gruntowa uprawnia każdoczesnego właściciela i użytkownika wieczystego gruntu lub gestora sieci/właściciela urządzeń przesyłowych do korzystania z nieruchomości obciążanej.
  2. Ustanawianie służebności na nieruchomości m.st. Warszawy lub Skarbu Państwa następuje zawsze odpłatnie. Odpłatność ustanawiana jest jednorazowo  - na podstawie sporządzonego przez biegłego rzeczoznawcę majątkowego operatu szacunkowego określającego wartość rynkową prawa służebności gruntowej oraz w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.).
  3. Sprawa kończy się umową zawartą w formie aktu notarialnego bądź pismem odmawiającym uwzględnienia wniosku.
  4. Wnioskodawca ponosi koszty materiałów geodezyjno-kartograficznych, operatu szacunkowego oraz wszelkie koszty związane z zawarciem umowy notarialnej, w tym dwa wypisy aktu notarialnego przeznaczone dla m.st. Warszawy lub Skarbu Państwa oraz koszt opłat sądowych.
  5. Składanie wniosków nie jest ograniczone terminem.

Podstawa prawna

Nie znalazłeś informacji?