Ustanawianie i wygaszanie obciążeń na nieruchomościach

null Ustanowienie służebności gruntowej

Jeśli chcesz ustanowić służebność na nieruchomości m.st. Warszawy lub Skarbu Państwa, tutaj dowiesz się jak to zrobić.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o ustanowienie służebności.
  2. Podpisz wniosek i dołącz do niego wszystkie wymagane dokumenty.
    [!] Jeżeli prawo własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości władnącej (czyli nieruchomości, na rzecz której ma zostać ustanowiona służebność gruntowa) przysługuje kilku osobom, to wniosek muszą podpisać wszystkie te osoby. Jeśli wniosek dotyczy służebności przesyłu, to wniosek podpisuje gestor sieci, inwestor lub właściciel urządzeń przesyłowych.
  3. Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  4. Po zgromadzeniu opinii niezbędnych do rozpatrzenia wniosku, poinformujemy Cię o dalszych etapach sprawy.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o ustanowienie służebności gruntowej.
  2. Odbitka z mapy zasadniczej miasta z dokładnym: 
    • określeniem w m² przebiegu służebności,
    • oznaczeniem numeru i granic działki ewidencyjnej, przez którą miałaby przebiegać służebność,
    • oznaczeniem numeru i granic działki ewidencyjnej służebności władającej (na rzecz której ma być ustanowiona służebność).

[!] Musisz wskazać na odbitce z mapy nieruchomość władającą, jeśli wniosek dotyczy służebności przejścia i przejazdu lub służebności gruntowej, np. nadwieszenia. Jeśli wniosek dotyczy służebności przesyłu, to nie musisz oznaczać nieruchomości władnącej.

  1. Jeśli wniosek dotyczy służebności przesyłu – dokumentacja, która potwierdza wybudowanie inwestycji liniowej lub inwentaryzacji powykonawczej.
  2. Oświadczenie o pokryciu kosztów związanych z ustanowieniem służebności i zawarciem umowy notarialnej.
  3. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez notariusza albo adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie.
    [!] Pełnomocnictwo musi zawierać prawidłowo określony zakres umocowania, podpisy, a  także dane mocodawcy oraz osoby, której udzielono pełnomocnictwa.

Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnione kopię (potwierdzone za zgodność z oryginałem). Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. 
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.

Miejsce złożenia i odbioru

Jeśli wniosek dotyczy ustanowienia służebności na nieruchomości, która jest własnością Skarbu Państwa lub która jest własnością m.st. Warszawy i pozostaje poza kompetencjami burmistrza właściwej miejscowo dzielnicy, możesz go złożyć:

  • osobiście w urzędzie:
    • w Biurze Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy (ul. T. Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa),
    • w kancelarii ogólnej urzędu (Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa),
  • przez internet na stronie ePUAP,
  • pocztą na adres: Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.

Jeśli wniosek dotyczy ustanowienia służebności na nieruchomości, która jest własnością m.st. Warszawy i pozostaje w kompetencjach burmistrza właściwej miejscowo dzielnicy, możesz go złożyć:

  • osobiście w urzędzie:
    • w wydziale obsługi mieszkańców urzędu dzielnicy dla dzielnicy w której znajduje się nieruchomość objęta wnioskiem,
    • w kancelarii ogólnej urzędu (Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa),
  • przez internet na stronie ePUAP e-Doręczenia,
  • pocztą na adres urzędu dzielnicy dla dzielnicy, w której znajduje się nieruchomość objęta wnioskiem.

Składam wniosek w urzędzie

  1. Pobierz i wypełnij wniosek.
  2. Podpisz wniosek.
  3. Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
  4. Złóż wniosek w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny urzędu.

Jeżeli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.
Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – epuap.gov.pl.
  2. Wypełnij wniosek i dołącz wymagane dokumenty.
  3. Złóż wniosek.
  4. Na swoją skrzynkę ePUAP otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku.

[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.

Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie 
Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny, który podasz we wniosku (pocztą, przez ePUAP lub system e-Doręczeń na Twoje ADE).
Pisma w sprawie możesz też odebrać osobiście w urzędzie, w którym złożysz wniosek. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

Na Twój wniosek odpowiemy w terminie do 3 miesięcy od daty złożenia kompletu dokumentów. Termin udzielenia odpowiedzi może się wydłużyć, jeśli w tym czasie będziemy rozpatrywać dużą liczbę wniosków. Sprawę prowadzimy w trybie cywilnym, co oznacza, że terminy przewidziane w postępowaniu administracyjnym nie mają do niej zastosowania, a obowiązujące przepisy nie określają wiążących terminów na załatwienie sprawy.

Tryb odwoławczy

W tej sprawie nie ma trybu odwoławczego.

Uwagi

  1. Służebność gruntowa uprawnia każdoczesnego właściciela i użytkownika wieczystego nieruchomości władnącej (czyli nieruchomości, na rzecz której ma zostać ustanowiona służebność gruntowa) albo gestora sieci lub właściciela urządzeń przesyłowych, do korzystania z nieruchomości obciążanej tą służebnością.
  2. Wniosek o ustanowienie służebności możesz złożyć w każdym czasie – na ma tutaj ograniczenia terminami.
  3. Jeśli nieruchomość władająca, ma dwóch lub więcej współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych, to muszą oni wspólnie złożyć wniosek o ustanowienie służebności (każdy musi podpisać się na wniosku).
  4. Kompetencje burmistrzów dzielnic do prowadzenia postępowań w sprawach ustanowienia służebności na nieruchomościach, które są własnością m.st. Warszawy, uregulowane są w zarządzeniu nr 312/2007 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 4 kwietnia 2007r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Urzędu m.st. Warszawy (ze zm.).
  5. W trakcie postępowania możemy wezwać Cię do dostarczenia dodatkowych dokumentów, czy uaktualnienia dokumentów już złożonych. Możemy też występować do innych organów i urzędów, aby pozyskać dodatkowe dokumenty oraz informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
  6. Wniosek rozpatrzymy pozytywnie pod warunkiem, że:
    • właściwe jednostki (w zależności od sposobu nabycia nieruchomości przez m.st. Warszawę lub Skarb Państwa) potwierdzą, że: 
      • nie toczy się postępowanie administracyjne lub sądowe, które dotyczy prawidłowości nabycia nieruchomości przez m.st. Warszawę lub Skarb Państwa albo postępowanie o zwrot nieruchomości oraz
      • nie istnieją roszczenia wynikające z kodeksu cywilnego i innych przepisów prawa,
    • potwierdzimy, że nie toczy się postępowanie komunalizacyjne,
    • uzyskamy pozytywną opinię komórki urzędu dzielnicy właściwej do spraw architektury (właściwej ze względu na położenie nieruchomości), która potwierdzi możliwość ustanowienia służebności gruntowej w sposób zaproponowany we wniosku.
      [!] Jeśli wniosek dotyczy służebności przesyłu, to zamiast opinii, musisz dostarczyć dokumentację, która potwierdza wybudowanie inwestycji liniowej lub inwentaryzacji powykonawczej.
  7. Sprawa zakończymy umową w formie aktu notarialnego albo pismem odmawiającym uwzględnienia wniosku. 
  8. Ustanowienie służebności na nieruchomości m.st. Warszawy lub Skarbu Państwa jest zawsze odpłatne. Opłata jest jednorazowa i obliczamy ją na podstawie: 
    • operatu szacunkowego sporządzonego przez biegłego rzeczoznawcę majątkowego, który określi wartość rynkową prawa służebności gruntowej oraz 
    • ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221, ze zm.).
  9. Poniesiesz koszty materiałów geodezyjno-kartograficznych, operatu szacunkowego oraz wszelkie koszty związane z zawarciem umowy notarialnej, w tym koszt opłat sądowych oraz koszt 2 wypisów aktu notarialnego przeznaczonych dla m.st. Warszawy lub Skarbu Państwa. 
    [!] Koszty za sporządzenie operatu szacunkowego poniesiesz nawet jeśli nie dojdzie do ustanowienia służebności.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 13.12.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?