Zadania z zakresu prawa ochrony środowiska

null Wydawanie pozwolenia zintegrowanego

Krok po kroku

  1. Sporządź wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego, spełniający wymagania art. 184, art. 208, art. 221 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.
  2. Do wniosku dołącz wymagane dokumenty.
  3. Dokonaj opłaty skarbowej za wydanie pozwolenia zintegrowanego oraz opłaty rejestracyjnej i dowód ich wniesienia dołącz do wniosku.
  4. W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, dołącz oryginał  pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, dokonaj opłaty skarbowej i dowód jej wniesienia dołącz do wniosku.
  5. Skompletowane dokumenty wyślij pocztą na adres: Biuro Ochrony Środowiska, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa (Kancelaria Ogólna Urzędu m.st. Warszawy) lub złóż w siedzibie Biura Ochrony Środowiska, pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa. 
  6. Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska, jeżeli pozwolenie ma objąć instalację po raz pierwszy lub ma objąć instalację po istotnej zmianie, wydanie pozwolenia powinno nastąpić w ciągu sześciu miesięcy od dnia złożenia wniosku.
  7. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego do terminów określonych w przepisach nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
  8. Pozwolenie zintegrowane zostanie dostarczone pocztą lub możesz odebrać ją osobiście w Biurze Ochrony Środowiska. 
  9. Podczas odbioru decyzji niezbędne jest okazanie dokumentu tożsamości. 

Pod tym linkiem możesz sprawdzić jakie, w świetle przepisów RODO, masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego, spełniający wymagania art. 184, art. 208, art. 221 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, podpisany przez prowadzącego instalację lub pełnomocnika; pełnomocnik, stosownie do art. 33 § 3 kpa, dołącza oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa; wniosek przedkłada się w jednym egzemplarzu wraz z wersją elektroniczną.
  2. Oświadczenie o nieprzekraczaniu czasu użytkowania w przypadku źródła spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW, ustalonej z uwzględnieniem trzeciej zasady łączenia, o której mowa w art. 157a ust. 2 pkt 3, dla którego standardy emisyjne są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 146 ust. 3, będącego częścią instalacji wymagającej pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenia zintegrowanego, którego czas użytkowania liczony jako średnia krocząca:
    1. z pięciu lat - dla źródła spalania paliw oddanego do użytkowania przed 20 grudnia 2018 r., a w przypadku gdy pozwolenie na budowę źródła wydano przed 19 grudnia 2017 r., oddanego do użytkowania nie później niż w 20 grudnia 2018 r. - wynosi nie więcej niż 500 godzin w ciągu roku, a jeżeli jest to źródło służące wyłącznie do wytwarzania ciepła w razie wystąpienia nadzwyczajnie niskich temperatur, nie więcej niż 1000 godzin w ciągu roku,
    2. z trzech lat - dla źródła spalania paliw oddanego do użytkowania po 19 grudnia 2018 r., a w przypadku gdy pozwolenie na budowę źródła wydano po 18 grudnia 2017 r., oddanego do użytkowania po 20 grudnia 2018 r. - wynosi nie więcej niż 500 godzin w ciągu roku.
  3. Dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym jeżeli prowadzący instalację nie jest osobą fizyczną.
  4. Streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym.
  5. W przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów - operat przeciwpożarowy spełniający wymagania określone w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
  6. Postanowienie, o którym mowa w art. 42 ust. 4c ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
  7. Zaświadczenie o niekaralności prowadzącego instalację:
    1. za przestępstwa przeciwko środowisku,
    2. będącego osobą fizyczną albo wspólnika, prokurenta, członka rady nadzorczej lub członka zarządu prowadzącego instalację będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej za przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1444) - w przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów.
  8. Do wniosku o wydanie pozwolenia dla prowadzącego zakład recyklingu statków należy dołączyć informacje oraz zaświadczenie, o których mowa w art. 102a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
  9. Dowód uiszczenia należnej opłaty rejestracyjnej.
  10. Kopia programu zapobiegania awariom, o którym mowa w art. 251 ustawy Prawo ochrony środowiska, lub kopia raportu o bezpieczeństwie, o którym mowa w art. 253 ustawy Prawo ochrony środowiska, jeżeli były opracowane.
  11. W przypadku, o którym mowa w art. 135 ust. 6 ustawy Prawo ochrony środowiska, jeżeli prowadzący instalację ubiega się o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego pomimo niedotrzymywania dopuszczalnych poziomów hałasu poza terenem zakładu, wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego zawiera dodatkowo informacje, że konieczne jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania i określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących budynków oraz sposobów korzystania z terenów; w tym przypadku nie jest wymagane sporządzenie przeglądu ekologicznego.
  12. W przypadku, o którym mowa w pkt 5 niniejszej karty, do wniosku dołącza się także poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej z zaznaczonym przebiegiem granic obszaru, na którym konieczne jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.
  13. Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej:
    1. za wydanie pozwolenia zintegrowanego,
    2. za ewentualne złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury,
    3. za ewentualne poświadczenie zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii dokumentu dokonane przez upoważnionego pracownika organu prowadzącego postępowanie od każdej pełnej lub zaczętej stronicy - w przypadku dokonania takiej czynności.

Opłaty

  1. opłata rejestracyjna:
    1. Wysokość opłaty rejestracyjnej zależy od rodzaju i skali przedsięwzięcia, nie może być jednak wyższa niż 12 000 zł; dane niezbędne do obliczenia wysokości ww. opłaty zawiera rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości opłat rejestracyjnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1183); opłatę rejestracyjną  wnosi się również w przypadku zmiany pozwolenia zintegrowanego w związku z dokonaniem istotnych zmian w instalacji objętej tym pozwoleniem; opłata ta wynosi 50% opłaty rejestracyjnej, która byłaby wymagana w przypadku wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dla tej instalacji,
    2. Zapłaty opłaty rejestracyjnej należy dokonać na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nr: 76 1130 1062 0000 0109 9520 0010,
  2. opłata skarbowa:
    1. na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej za wydanie pozwolenia zintegrowanego opłata wynosi 2011 zł lub 506 zł dla podmiotów prowadzących działalność wytwórczą w rolnictwie, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców, (*) opłata skarbowa za zmianę warunków wydanego pozwolenia zintegrowanego wynosi 50 % stawki określonej dla wydania pozwolenia,
    2. opłata skarbowa za zmianę pozwolenia zintegrowanego nie obejmująca zmiany jego warunków wynosi 10 zł,
    3. opłacie skarbowej podlega również złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury - 17 zł,
    4. za ewentualne poświadczenie zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii dokumentu dokonane przez upoważnionego pracownika organu prowadzącego postępowanie - 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej stronicy.

*Opłata w wysokości 506 zł pobierana jest od pozwoleń wydawanych w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmioty prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców. W takim przypadku do dowodu wpłaty opłaty skarbowej w wysokości 506 zł należy dołączyć oświadczenie o prowadzonej działalności wytwórczej w rolnictwie/ oświadczenie o wielkości przedsiębiorstwa.

Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy:

Centrum Obsługi Podatnika:

Urząd miasta stołecznego Warszawy

21 1030 1508  0000 0005 5000 0070

lub w kasie dowolnej dzielnicy.

Miejsce złożenia i odbioru

MIEJSCE ZŁOŻENIA

  1. Biuro Ochrony Środowiska
  2. Punkt kancelaryjny Urzędu m.st. Warszawy
  3. Za pośrednictwem poczty. 

ODBIÓR

  1. Osobiście w Wydziale Uzgodnień Inwestycyjnych i pozwoleń Emisyjnych
  2. Za pośrednictwem poczty.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  1. Jeżeli pozwolenie ma objąć instalację po raz pierwszy lub ma objąć instalację po istotnej zmianie, wydanie pozwolenia powinno nastąpić w ciągu 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
  2. Do terminów określonych w przepisach nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Tryb odwoławczy

Odwołanie od decyzji - pozwolenia zintegrowanego, wydanego przez Prezydenta m.st. Warszawy, przysługuje do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie za jego pośrednictwem, w terminie 14 dni od daty jego otrzymania.

Uwagi

Brak.

Podstawa prawna

Nie znalazłeś informacji?