- Baza wiedzy
-
/
Sprawy obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Zameldowanie/wymeldowanie
Zameldowanie/wymeldowanie
null Zameldowanie na pobyt stały cudzoziemców, w tym obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej (UE) i członków ich rodzin
Krok po kroku
- Wypełnij formularz zgłoszenia pobytu stałego.
- Formularz i wymagane dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Po pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku zostaniesz zameldowany.
- Odbierz zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.
Wymagane dokumenty
- Formularz zgłoszenia pobytu stałego.
[!] Musisz przygotować odrębny wniosek dla każdej osoby, która się melduje, również dla dziecka. - Jeśli jesteś obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE) albo Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) albo obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przygotuj ważny dokument podróży lub inny ważny dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość i obywatelstwo.
- Jeśli jesteś członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego UE albo EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej przygotuj:
- ważny dokument podróży oraz
- jeden z poniższych dokumentów:
- ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
- ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela UE,
- inny dokument, który potwierdzi, że jesteś członkiem rodziny obywatela UE.
- Jeśli nie jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE albo EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej i nie jesteś członkiem rodziny takiego obywatela – przygotuj:
- ważny dokument podróży,
- jeden z poniższych dokumentów:
- kartę pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej albo nadaniem statusu uchodźcy w Polsce,
- zgodę na pobyt tolerowany,
- zezwolenie na pobyt stały,
- zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
- decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej (RP), udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany.
- Jeśli jesteś obywatelem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej przygotuj:
- ważny dokument podróży,
- jeden z poniższych dokumentów:
- ważne zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu,
- ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu w Polsce.
- Jeśli jesteś członkiem rodziny obywatela Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej przygotuj:
- ważny dokument podróży,
- jeden z poniższych dokumentów:
- ważną kartę pobytową,
- ważną kartę stałego pobytu.
- Jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować np. jesteś jego właścicielem lub masz umowę najmu – przynieś do wglądu jeden z dokumentów, który to potwierdzi, np.:
- umowę cywilnoprawną,
- wypis z księgi wieczystej,
- decyzję administracyjną,
- orzeczenie sądu.
- Jeśli nie jesteś właścicielem i nie masz innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować, przynieś do wglądu dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.
[!] Na formularzu zgłoszenia pobytu stałego (pkt 6 wniosku) właściciel lub inny podmiot, który ma tytuł prawny do mieszkania, musi potwierdzić, że przebywasz w tym lokalu. - Jeśli meldujesz inną osobę musisz mieć dodatkowo do wglądu:
- dokument, który potwierdza, że możesz działać w jej imieniu np. pełnomocnictwo, orzeczenie sądu o ustanowieniu opieki,
- swój dokument tożsamości (np. paszport).
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku o zameldowanie na pobyt stały.
Miejsce złożenia i odbioru
- osobiście w dowolnej delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy,
- przez stronę internetową www.gov.pl.
Składam wniosek osobiście:
- Pobierz i wypełnij formularz zgłoszenie pobytu stałego.
- Przyjdź do dowolnej delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich i złóż podpisany wniosek i niezbędne dokumenty.
- Po sprawdzeniu dokumentów i pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku zostaniesz zameldowany.
- Odbierz zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.
Składam wniosek przez internet:
[!] Jeśli nie jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE albo EFTA i nie jesteś członkiem rodziny takiego obywatela, nie możesz zameldować się przez internet. Dokumenty, które potwierdzają prawo do twojego pobytu w Polsce, musisz pokazać w urzędzie.
Jeśli chcesz zameldować się przez internet, potrzebujesz profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego lub e-dowodu.
- Wejdź na stronę www.gov.pl
- Kliknij przycisk Zamelduj się.
- System przeniesie Cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
- Wypełnij formularz.
- Sprawdź i podpisz zgłoszenie. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
[!] Jeśli widniejesz w księdze wieczystej i wpisany adres lokalu będzie się z nią zgadzał – system zamelduje Cię automatycznie.
Termin odpowiedzi
Twój wniosek rozpatrzymy niezwłocznie.
Tryb odwoławczy
W tej sprawie nie możesz się odwołać.
Uwagi
- Jeśli zmieniasz miejsce pobytu stałego nie musisz wymeldowywać się z poprzedniego miejsca – automatycznie wymeldujemy Cię z poprzedniego miejsca pobytu stałego.
- Jeśli Twój pobyt w Polsce nie potrwa dłużej niż 30 dni, nie musisz się meldować.
- Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania.
- Jeśli jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE lub EFTA lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca i przebywasz na terytorium Polski, musisz zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
- Jeśli nie jesteś obywatelem państwa UE, ETFA lub Konfederacji Szwajcarskiej, ani członkiem rodziny obywatela tych państw i przebywasz na terytorium Polski, musisz zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 4 dniu. Ten czas liczymy od dnia przybycia do tego miejsca.
Podstawa prawna
Wersja 1.0 z 29.02.2024 r.