Zameldowanie/wymeldowanie

null Zameldowanie na pobyt stały cudzoziemców, w tym obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej (UE) i członków ich rodzin

Tłumaczenie na język angielskiTłumaczenie na język rosyjskiTłumaczenie na język ukraiński

 

 

Jeśli jesteś cudzoziemcem i mieszkasz w Polsce na stałe, zamelduj się. Sprawdź, jak to zrobić.

Krok po kroku

  1. Wypełnij formularz zgłoszenia pobytu stałego.
  2. Formularz i wymagane dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  3. Po pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku zostaniesz zameldowany.
  4. Odbierz zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.

Wymagane dokumenty

  1. Formularz zgłoszenia pobytu stałego.
    [!] Musisz przygotować odrębny wniosek dla każdej osoby, która się melduje, również dla dziecka.
  2. Jeśli jesteś obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE) albo Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) albo obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przygotuj ważny dokument podróży lub inny ważny dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość i obywatelstwo.
  3. Jeśli jesteś członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego UE albo EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej przygotuj:
    • ważny dokument podróży oraz
    • jeden z poniższych dokumentów:
      • ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • inny dokument, który potwierdzi, że jesteś członkiem rodziny obywatela UE.
  4. Jeśli nie jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE albo EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej i nie jesteś członkiem rodziny takiego obywatela – przygotuj:
    • ważny dokument podróży,
    • jeden z poniższych dokumentów:
      • kartę pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej albo nadaniem statusu uchodźcy w Polsce,
      • zgodę na pobyt tolerowany,
      • zezwolenie na pobyt stały,
      • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
      • decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej (RP), udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany.
  5. Jeśli jesteś obywatelem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej przygotuj:
    • ważny dokument podróży,
    • jeden z poniższych dokumentów:
      • ważne zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu,
      • ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu w Polsce.
  6. Jeśli jesteś członkiem rodziny obywatela Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej przygotuj:
    • ważny dokument podróży,
    • jeden z poniższych dokumentów:
      • ważną kartę pobytową,
      • ważną kartę stałego pobytu.
  7. Jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować np. jesteś jego właścicielem lub masz umowę najmu – przynieś do wglądu jeden z dokumentów, który to potwierdzi, np.:
    • umowę cywilnoprawną, 
    • wypis z księgi wieczystej, 
    • decyzję administracyjną, 
    • orzeczenie sądu. 
  8. Jeśli nie jesteś właścicielem i nie masz innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować, przynieś do wglądu dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.
    [!] Na formularzu zgłoszenia pobytu stałego (pkt 6 wniosku) właściciel lub inny podmiot, który ma tytuł prawny do mieszkania, musi potwierdzić, że przebywasz w tym lokalu.
  9. Jeśli meldujesz inną osobę musisz mieć dodatkowo do wglądu:
    • dokument, który potwierdza, że możesz działać w jej imieniu np. pełnomocnictwo, orzeczenie sądu o ustanowieniu opieki,
    • swój dokument tożsamości (np. paszport).

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku o zameldowanie na pobyt stały.

Miejsce złożenia i odbioru

  1. osobiście w dowolnej delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy,
  2. przez stronę internetową www.gov.pl.

Składam wniosek osobiście:

  1. Pobierz i wypełnij formularz zgłoszenie pobytu stałego.
  2. Przyjdź do dowolnej delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich i złóż podpisany wniosek i niezbędne dokumenty.
  3. Po sprawdzeniu dokumentów i pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku zostaniesz zameldowany. 
  4. Odbierz zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały. 

Składam wniosek przez internet:
[!] Jeśli nie jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE albo EFTA i nie jesteś członkiem rodziny takiego obywatela, nie możesz zameldować się przez internet. Dokumenty, które potwierdzają prawo do twojego pobytu w Polsce, musisz pokazać w urzędzie.
Jeśli chcesz zameldować się przez internet, potrzebujesz profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego lub e-dowodu. 

  1. Wejdź na stronę www.gov.pl 
  2. Kliknij przycisk Zamelduj się.
  3. System przeniesie Cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
  4. Wypełnij formularz. 
  5. Sprawdź i podpisz zgłoszenie. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP. 

[!] Jeśli widniejesz w księdze wieczystej i wpisany adres lokalu będzie się z nią zgadzał – system zamelduje Cię automatycznie. 

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

Twój wniosek rozpatrzymy niezwłocznie.

Tryb odwoławczy

W tej sprawie nie możesz się odwołać.

Uwagi

  1. Jeśli zmieniasz miejsce pobytu stałego nie musisz wymeldowywać się z poprzedniego miejsca – automatycznie wymeldujemy Cię z poprzedniego miejsca pobytu stałego. 
  2. Jeśli Twój pobyt w Polsce nie potrwa dłużej niż 30 dni, nie musisz się meldować.
  3. Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania. 
  4. Jeśli jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE lub EFTA lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca i przebywasz na terytorium Polski, musisz zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. 
  5. Jeśli nie jesteś obywatelem państwa UE, ETFA lub Konfederacji Szwajcarskiej, ani członkiem rodziny obywatela tych państw i przebywasz na terytorium Polski, musisz zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 4 dniu. Ten czas liczymy od dnia przybycia do tego miejsca.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 29.02.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?