Pozostałe zadania z zakresu ochrony środowiska

null Zakaz stosowania dmuchaw

Zakaz używania spalinowych i elektrycznych dmuchaw do liści od stycznia 2021 roku

Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje zakaz stosowania dmuchaw do liści. Zakaz został wprowadzony nowym Programem Ochrony Powietrza. Zakaz nie obejmuje odkurzaczy do liści.

Program obowiązuje od 30 września 2020 r. do 31 grudnia 2026 r. na terenie całego województwa mazowieckiego.

Kogo dotyczy zakaz

Zakaz obowiązuje wszystkich mieszkańców, a także przedsiębiorców, spółdzielnie mieszkaniowe i urzędy zlokalizowane na terenie województwa. Zakaz stosowania dmuchaw do liści obejmuje zarówno elektryczne, jak i spalinowe dmuchawy do liści oraz wszelkie czynności prowadzone z ich wykorzystaniem (usuwanie liści, sprzątanie pokosu trawy, zamiatanie piasku, itp.).

Dlaczego nie można stosować dmuchaw do liści?

Używanie dmuchaw powoduje wzniecanie pyłu, który już opadł, czyli tzw. wtórną emisję. Oddychanie zanieczyszczonym powietrzem powoduje wiele chorób, w tym choroby układu oddechowego i krążenia oraz skraca długość życia.

Gdzie zgłaszać przypadki łamania zakazu?

Przypadki używania dmuchaw można zgłaszać do swojego Urzędu Dzielnicy. Mieszkańcy mogą również prosić o interwencję Straż Miejską Warszawy pod numerem telefonu 986 lub mailowo: csk@strazmiejska.waw.pl oraz do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Warszawie tel. (22) 651-06-60, lub warszawa@wios.warszawa.pl.

Jakie grożą kary za nieprzestrzeganie zakazu?

Za złamanie zakazu grozi kara od 500 zł do 5 000 zł.

Stosowanie zakazu może kontrolować Straż Miejska, upoważnieni pracownicy Urzędu m.st. Warszawy czy inspekcja ochrony środowiska.

Zgodnie z art. 225 Kodeksu karnego udaremnianie lub utrudnianie przeprowadzenia kontroli w zakresie ochrony środowiska jest przestępstwem zagrożonym karą aresztu.

Czasowe zakazy używania spalinowego sprzętu ogrodniczego (kosiarki, piły, itp.)

Uchwała Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 115/20 z dnia 8 września 2020 r. w sprawie programu ochrony powietrza dla stref w województwie mazowieckim, w których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne i docelowe substancji w powietrzu (POP), jest aktem prawa miejscowego.

Integralną część POP stanowi plan działań krótkoterminowych (PDK). Działania te (określone w załączniku nr 7) należy podejmować w przypadku ryzyka przekroczenia norm jakości powietrza, aby nie dopuścić do jego wystąpienia lub ograniczyć jego skutki. Działania obowiązują wyłącznie w przypadku ogłoszenia przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska (GIOŚ) stosownego powiadomienia.

Działania obowiązują na obszarze i w okresie wskazanym każdorazowo w powiadomieniach GIOŚ.

W załączniku nr 7 do uchwały Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 115/20 określono m.in. działania dla poziomu 3 (kolor czerwony) w przypadku ryzyka przekroczenia poziomu alarmowania dla pyłu zawieszonego PM10, w postaci czasowego zakazu używania spalinowego sprzętu ogrodniczego (kosiarki, piły, itp.), poprzez nieużywanie spalinowego sprzętu ogrodniczego w okresie wiosennym, letnim i jesiennym. Działanie to będzie obowiązywało wyłącznie w przypadku ogłoszenia przez GIOŚ stosownego powiadomienia, przez okres i na obszarze wskazanym w powiadomieniu.

Podstawa prawna

Zobacz też

Więcej informacji znajduje się na stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie (otwarcie w nowym oknie)

Nie znalazłeś informacji?