- Baza wiedzy
-
/
Sprawy obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Nadanie numeru PESEL
Nadanie numeru PESEL
null Zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL
Jeśli chcesz mieć pewność, że nikt nie wykorzysta Twojego numeru PESEL, możesz go zastrzec. Zobacz jak to zrobić.
[!] Jeśli zgłosisz utratę dowodu osobistego lub podejrzenie nieuprawnionego wykorzystania danych, Twój numer PESEL zostanie automatycznie zastrzeżony. Jeśli chcesz cofnąć zastrzeżenie musisz złożyć wniosek. Niżej przeczytasz jak możesz to zrobić.
Krok po kroku
- Pobierz i wypełnij wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.
- Dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Po pozytywnej weryfikacji Twojej tożsamości wprowadzimy dane do Rejestru Zastrzeżeń Numerów PESEL i wydamy Ci potwierdzenie zastrzeżenia albo cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony i podpisany wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.
- Do wglądu: dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość np. dowód osobisty, paszport.
- Pełnomocnictwo szczególne (takie, który upoważnia do wykonania konkretnej czynności w Twoim imieniu) – jeśli w związku z Twoją chorobą, niepełnosprawnością lub inną nie dającą się pokonać przeszkodą reprezentuje Cię pełnomocnik.
- Do wglądu: decyzja sądu – jeśli jesteś opiekunem prawnym lub kuratorem i składasz wniosek w imieniu osoby, która nie posiada zdolności do czynności prawnych albo ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe dodatkowe opłaty:
17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
Opłaty możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy
- w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek
- przelewem na rachunek bankowy
Urząd m.st. Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika
Numer rachunku: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- osobiście w dowolnej Delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w Warszawie,
- przez internet na stronie obywatel.gov.pl.
Jeśli chcesz złożyć wniosek osobiście w urzędzie możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.
Termin odpowiedzi
Twój wniosek rozpatrzymy niezwłocznie.
Tryb odwoławczy
W tej sprawie nie możesz się odwołać.
Uwagi
Obowiązek weryfikacji zastrzeżenia numeru PESEL przy zawieraniu, np. umowy kredytu wejdzie w życie 1 czerwca 2024 r. Oznacza to, że nawet jeśli już teraz np. zastrzeżesz swój numer PESEL, to zastrzeżenie będzie działać dopiero od 1 czerwca 2024 r.
Podstawa prawna
Wersja 1.0 z 21.11.2023 r.