Zwroty nieruchomości
null Zwrot wywłaszczonej nieruchomości
Jeśli jesteś właścicielem wywłaszczonej nieruchomości lub jego spadkobiercą, to tutaj dowiesz się jak wnioskować o zwrot tej nieruchomości.
[!] Ostateczny termin na złożenie wniosku o zwrot nieruchomości wywłaszczonych ponad 20 lat temu upłynął 23 lipca 2020 r.
Krok po kroku
- W sekcji „Miejsce złożenia i odbioru” sprawdź, gdzie i w jaki sposób możesz złożyć wniosek.
- Pobierz i wypełnij wniosek. Następnie podpisz go i dołącz do niego wymagane dokumenty.
- Złóż wniosek.
- W ciągu miesiąca powiadomimy Cię o wszczęciu postępowania administracyjnego. Podamy też przewidywany termin jego zakończenia.
- Po wszczęciu postępowania ustalimy:
- aktualne oznaczenia geodezyjne działek, których dotyczy Twój wniosek,
- wszystkie strony postępowania.
- Po zakończeniu postępowania wydamy i przekażemy Ci decyzję z rozstrzygnięciem sprawy.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony i podpisany wniosek.
- Dokument, na podstawie którego nieruchomość stała się własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (decyzja wywłaszczeniowa, akt notarialny, inny dokument).
- Dokument, który potwierdza Twoje prawo własności do wywłaszczonej nieruchomości na dzień jej wywłaszczenia.
- Postanowienie o nabyciu spadku lub akt notarialny poświadczenia dziedziczenia.
- Pełnomocnictwa – jeżeli wnioskodawców reprezentuje pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być poświadczone przez notariusza albo adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie.
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe dodatkowe opłaty:
5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- w Punkcie Obsługi Interesantów Biura Spraw Dekretowych przy ul. L. Kruczkowskiego 2,
- w wydziale obsługi mieszkańców w Twoim urzędzie dzielnicy,
- w kancelarii ogólnej urzędu,
- pocztą na adres: Biuro Spraw Dekretowych Urząd m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00‑024 Warszawa z powołaniem się na numer sprawy (jeśli taki został już nadany),
- elektronicznie: przez platformę ePUAP.
Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie dzielnicy, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt Urzędu m.st. Warszawy.
Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie:
Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać je osobiście w Biurze Spraw Dekretowych.
Jednostka odpowiedzialna
Biuro Spraw Dekretowych
Termin odpowiedzi
Sprawa, w której trzeba przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, powinna zostać załatwiona nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawa szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Do tych terminów nie wliczamy:
• terminów przewidzianych w przepisach prawa na realizację określonych czynności,
• okresów zawieszenia postępowania,
• okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.
Powiadomimy Cię o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie. Podamy też przyczyny oraz nowy termin. To samo dotyczy opóźnień z przyczyn niezależnych od nas.
Tryb odwoławczy
Od decyzji możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie złóż do Wojewody Mazowieckiego, ale za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy.
Jeśli Twój wniosek otrzymaliśmy po 1 czerwca 2017 r., to możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Aby to zrobić, złóż nam oświadczenie, że się go zrzekasz. W dniu, w którym ostatnia ze stron postępowania zrzeknie się prawa do wniesienia odwołania, decyzja stanie się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu.
Uwagi
- Nie możemy rozpatrzyć wniosku o zwrot nieruchomości, której właścicielem lub użytkownikiem wieczystym jest m.st. Warszawa. W takiej sytuacji wniosek przekażemy postanowieniem do Wojewody Mazowieckiego, który wskaże inny organ do jego rozpoznania.
- W trakcie postępowania pozyskamy archiwalną i aktualną dokumentację geodezyjną, architektoniczną i prawną, która jest konieczna do wydania rozstrzygnięcia.
- Zakończenie postępowania przez Biuro Spraw Dekretowych zależy od możliwości pozyskania dokumentacji geodezyjnej, architektonicznej i prawnej.
Podstawa prawna
- Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
- Wyrok TK sygn. P38/11 z 13 marca 2014r. oraz Kp 3/15 z 19 lipca 2016r. (wydanych w zakresie art. 137 ustawy о gospodarce nieruchomościami).
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
- Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Wersja 1.0 z 27 listopada 2023 r.