null Zwrot wywłaszczonej nieruchomości

Jeśli jesteś właścicielem wywłaszczonej nieruchomości lub jego spadkobiercą, to tutaj dowiesz się jak wnioskować o zwrot tej nieruchomości.

[!] Ostateczny termin na złożenie wniosku o zwrot nieruchomości wywłaszczonych ponad 20 lat temu upłynął 23 lipca 2020 r.

Krok po kroku

  1. W sekcji „Miejsce złożenia i odbioru” sprawdź, gdzie i w jaki sposób możesz złożyć wniosek.
  2. Pobierz i wypełnij wniosek. Następnie podpisz go i dołącz do niego wymagane dokumenty.
  3. Złóż wniosek.
  4. W ciągu miesiąca powiadomimy Cię o wszczęciu postępowania administracyjnego. Podamy też przewidywany termin jego zakończenia.
  5. Po wszczęciu postępowania ustalimy:
    1. aktualne oznaczenia geodezyjne działek, których dotyczy Twój wniosek,
    2. wszystkie strony postępowania.
  6. Po zakończeniu postępowania wydamy i przekażemy Ci decyzję z rozstrzygnięciem sprawy.

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony i podpisany wniosek.
  2. Dokument, na podstawie którego nieruchomość stała się własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (decyzja wywłaszczeniowa, akt notarialny, inny dokument).
  3. Dokument, który potwierdza Twoje prawo własności do wywłaszczonej nieruchomości na dzień jej wywłaszczenia.
  4. Postanowienie o nabyciu spadku lub akt notarialny poświadczenia dziedziczenia.
  5. Pełnomocnictwa – jeżeli wnioskodawców reprezentuje pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć  kopię pełnomocnictwa musi być poświadczone przez notariusza albo adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie.

Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
 

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
 

Możliwe dodatkowe opłaty:

5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

  1. w Punkcie Obsługi Interesantów Biura Spraw Dekretowych przy ul. L. Kruczkowskiego 2,
  2. w wydziale obsługi mieszkańców w Twoim urzędzie dzielnicy,
  3. w kancelarii ogólnej urzędu,
  4. pocztą na adres: Biuro Spraw Dekretowych Urząd m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00‑024 Warszawa z powołaniem się na numer sprawy (jeśli taki został już nadany),
  5. elektronicznie: przez platformę ePUAP.

Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie dzielnicy, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt Urzędu m.st. Warszawy.
 

Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie:

Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać je osobiście w Biurze Spraw Dekretowych.

Jednostka odpowiedzialna

Biuro Spraw Dekretowych 

Termin odpowiedzi

Sprawa, w której trzeba przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, powinna zostać załatwiona nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawa szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Do tych terminów nie wliczamy:
•    terminów przewidzianych w przepisach prawa na realizację określonych czynności,
•    okresów zawieszenia postępowania, 
•    okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.

Powiadomimy Cię o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie. Podamy też przyczyny oraz nowy termin. To samo dotyczy opóźnień z przyczyn niezależnych od nas.
 

Tryb odwoławczy

Od decyzji możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie złóż do Wojewody Mazowieckiego, ale za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy.

Jeśli Twój wniosek otrzymaliśmy po 1 czerwca 2017 r., to możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Aby to zrobić, złóż nam oświadczenie, że się go zrzekasz. W dniu, w którym ostatnia ze stron postępowania zrzeknie się prawa do wniesienia odwołania, decyzja stanie się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu.

Uwagi

  1. Nie możemy rozpatrzyć wniosku o zwrot nieruchomości, której właścicielem lub użytkownikiem wieczystym jest m.st. Warszawa. W takiej sytuacji wniosek przekażemy postanowieniem do Wojewody Mazowieckiego, który wskaże inny organ do jego rozpoznania.
  2. W trakcie postępowania pozyskamy archiwalną i aktualną dokumentację geodezyjną, architektoniczną i prawną, która jest konieczna do wydania rozstrzygnięcia.
  3. Zakończenie postępowania przez Biuro Spraw Dekretowych zależy od możliwości pozyskania dokumentacji geodezyjnej, architektonicznej i prawnej. 

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 27 listopada 2023 r.
 

Nie znalazłeś informacji?