- Knowledge base
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Sprawy komunikacyjne
- / Rejestracja i wyrejestrowanie pojazdów
null Nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu (nr VIN) lub/i wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej
Nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu (nr VIN)
Decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych (nr VIN) musisz uzyskać, jeśli masz pojazd:
- zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako "SAM";
- w którym została wymieniona rama lub podwozie na odpowiednio ramę lub podwozie bez numeru fabrycznego;
- odzyskany po kradzieży, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu;
- nabyty na licytacji publicznej lub od podmiotu wykonującego orzeczenie o przepadku pojazdu na rzecz Skarbu Państwa, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu;
- w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu, a prawomocnym orzeczeniem sądu zostało ustalone prawo własności pojazdu;
- w którym cecha identyfikacyjna uległa skorodowaniu lub została zniszczona podczas wypadku drogowego albo podczas naprawy;
- zabytkowy, w którym cecha identyfikacyjna nie została umieszczona.
Wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej
Jeśli diagnosta podczas badania technicznego lub Ty kiedykolwiek zauważysz, że tabliczka znamionowa, która znajduje się w pojeździe uległa zniszczeniu lub jest nieczytelna – musisz złożyć wniosek o wydanie zastępczej tabliczki znamionowej. Tutaj dowiesz się jak to zrobić.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o nadanie cech identyfikacyjnych i/lub o wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej.
[!] Wszystkie formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie. - Podpisz dokumenty. Do wniosku dołącz pozostałe wymagane dokumenty.
- Przyjdź do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. Kruczkowskiego 2, złóż wszystkie wymagane dokumenty oraz potwierdzenie opłaty.
[!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu sam, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa. - Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
- Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, pracownik urzędu może poprosić Cię o przedstawienie innego dokumentu, który potwierdzi, że mieszkasz pod wskazanym adresem, np. zeznania rocznego PIT-37, umowy o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowy najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie.
- Jeśli jesteś cudzoziemcem, musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
- W wyznaczonym przez pracownika terminie zgłoś się po odbiór decyzji.
- Kiedy otrzymasz decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych, zgłoś się na wskazaną w decyzji okręgową stację diagnostyczną, aby nabiła numer VIN w pojeździe. Otrzymasz zaświadczenie, które potwierdzi umieszczenie VIN. Z tym dokumentem przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania, aby wymienić dowód rejestracyjny.
- Kiedy otrzymasz decyzję o zgodzie na wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej, zgłoś się z nią na uprawnioną stację kontroli pojazdów (SKP), aby umieścić ją w pojeździe.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu i/lub tabliczki znamionowej zastępczej (34 kB).docx.
- Pełnomocnictwo (404 kB).pdf – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa, musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez jedną z osób:
- notariusza,
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie,
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
- Dowód rejestracyjny pojazdu lub pozwolenie czasowe.
- Dowód własności pojazdu – jeżeli nastąpiła zmiana właściciela.
- Oświadczenie, że pojazd jest zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako „SAM” (27,8 KB).docx – dotyczy pojazdów typu SAM.
- Dowód własności ramy lub podwozia pojazdu, w którym została wymieniona rama lub podwozie na odpowiednio ramę lub podwozie bez numeru fabrycznego.
- Dowód odprawy celnej przywozowej – jeżeli podwozie lub rama zostały sprowadzone z terytorium państwa, które nie jest członkiem Unii Europejskiej (UE).
- Dokumenty, które potwierdzają odzyskanie po kradzieży pojazdu, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu. Może to być np. postanowienie prokuratury o odzyskaniu dowodów rzeczowych lub ocena mechanoskopijna wydana przez policję.
[i] Mechanoskopia to technika śledcza, która bada ślady pozostawione przez narzędzie użyte przez sprawcę przestępstwa. - Dokumenty, które potwierdzają nabycie pojazdu na licytacji publicznej lub od podmiotu wykonującego orzeczenie o przepadku pojazdu na rzecz Skarbu Państwa, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu.
- Prawomocne orzeczenie sądu, które ustala prawo własności pojazdu, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu.
- Opinia rzeczoznawcy samochodowego, o pojeździe w którym cecha identyfikacyjna uległa skorodowaniu lub została zniszczona podczas wypadku drogowego albo podczas naprawy oraz o braku cechy – w przypadku pojazdu zabytkowego;
- Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu zabytkowego, w którym cecha identyfikacyjna nie została umieszczona.
- Jeśli składasz wniosek jako osoba fizyczna, przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty, paszport.
- Jeśli składasz wniosek jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa, przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
[!] Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona. - Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
- do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
- wiza Schengen lub wiza krajowa,
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
- karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
- dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
- karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
- karta pobytu wydana w związku z:
- udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały,
- zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
- nadaniem statusu uchodźcy,
- udzieleniem ochrony uzupełniającej,
- udzieleniem zgody na pobyt tolerowany,
- dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
- dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu: umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.
- do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale.
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną (485 kB). pdf.
Opłaty
10 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji.
Możliwe dodatkowe opłaty:
- 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
- w dowolnej kasie urzędu,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
- przelewem na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX nr VIN pojazdu, którego dotyczy.
Miejsce złożenia i odbioru
Sprawę możesz załatwić osobiście – przyjdź do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich przy ul. Kruczkowskiego 2.
Termin odpowiedzi
- Jak najszybciej – sprawy, które nie wymagają informacji lub wyjaśnień lub zbierania dowodów.
- Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
- Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy
Po otrzymaniu decyzji możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy – Biura Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. L. Kruczkowskiego 2.
Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie
Uwagi
Brak dodatkowych uwag.
Podstawa prawna
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (sejm.gov.pl)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 października 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu oraz trybu nadawania i umieszczania w pojazdach cech identyfikacyjnych
Wersja 1.0 z 27.05.2025 r.
- Oświadczenie dotyczące pojazdu marki SAM (27,8 kB).docx (edytowalny) (Opens New Window)
- Upoważnienie (404 kB).pdf (Opens New Window)
- Oświadczenie dotyczące pojazdu marki SAM (419 kB).pdf (Opens New Window)
- Wniosek o nadanie cech indywidualnych lub tabliczki znamionowej (444 kB).pdf (Opens New Window)
- Wniosek o nadanie cech indywidualnych lub tabliczki znamionowej (34 kB).docx (edytowalny) (Opens New Window)