null Nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu (nr VIN) lub/i wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej

Nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu (nr VIN)
Decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych (nr VIN) musisz uzyskać, jeśli masz pojazd:

  • zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako "SAM";
  • w którym została wymieniona rama lub podwozie na odpowiednio ramę lub podwozie bez numeru fabrycznego;
  • odzyskany po kradzieży, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu;
  • nabyty na licytacji publicznej lub od podmiotu wykonującego orzeczenie o przepadku pojazdu na rzecz Skarbu Państwa, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu;
  • w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu, a prawomocnym orzeczeniem sądu zostało ustalone prawo własności pojazdu;
  • w którym cecha identyfikacyjna uległa skorodowaniu lub została zniszczona podczas wypadku drogowego albo podczas naprawy;
  • zabytkowy, w którym cecha identyfikacyjna nie została umieszczona.

Wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej
Jeśli diagnosta podczas badania technicznego lub Ty kiedykolwiek zauważysz, że tabliczka znamionowa, która znajduje się w pojeździe uległa zniszczeniu lub jest nieczytelna – musisz złożyć wniosek o wydanie zastępczej tabliczki znamionowej. Tutaj dowiesz się jak to zrobić.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o nadanie cech identyfikacyjnych i/lub o wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej.
    [!] Wszystkie formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie. 
  2. Podpisz dokumenty. Do wniosku dołącz pozostałe wymagane dokumenty.
  3. Przyjdź do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. Kruczkowskiego 2, złóż wszystkie wymagane dokumenty oraz potwierdzenie opłaty.
    [!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu sam, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa. 
  4. Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
    • Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, pracownik urzędu może poprosić Cię o przedstawienie innego dokumentu, który potwierdzi, że mieszkasz pod wskazanym adresem, np. zeznania rocznego PIT-37, umowy o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowy najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie.
    • Jeśli jesteś cudzoziemcem, musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
  5. W wyznaczonym przez pracownika terminie zgłoś się po odbiór decyzji.
  6. Kiedy otrzymasz decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych, zgłoś się na wskazaną w decyzji okręgową stację diagnostyczną, aby nabiła numer VIN w pojeździe. Otrzymasz zaświadczenie, które potwierdzi umieszczenie VIN. Z tym dokumentem przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania, aby wymienić dowód rejestracyjny.
  7. Kiedy otrzymasz decyzję o zgodzie na wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej, zgłoś się z nią na uprawnioną stację kontroli pojazdów (SKP), aby umieścić ją w pojeździe.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu i/lub tabliczki znamionowej zastępczej (34 kB).docx.
  2. Pełnomocnictwo (404 kB).pdf – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa, musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez jedną z osób: 
    • notariusza,
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie,
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu. 
  3. Dowód rejestracyjny pojazdu lub pozwolenie czasowe.
  4. Dowód własności pojazdu – jeżeli nastąpiła zmiana właściciela.
  5. Oświadczenie, że pojazd jest zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako „SAM” (27,8 KB).docx – dotyczy pojazdów typu SAM.
  6. Dowód własności ramy lub podwozia pojazdu, w którym została wymieniona rama lub podwozie na odpowiednio ramę lub podwozie bez numeru fabrycznego.
  7. Dowód odprawy celnej przywozowej – jeżeli podwozie lub rama zostały sprowadzone z terytorium państwa, które nie jest członkiem Unii Europejskiej (UE).
  8. Dokumenty, które potwierdzają odzyskanie po kradzieży pojazdu, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu. Może to być np. postanowienie prokuratury o odzyskaniu dowodów rzeczowych lub ocena mechanoskopijna wydana przez policję.
    [i] Mechanoskopia to technika śledcza, która bada ślady pozostawione przez narzędzie użyte przez sprawcę przestępstwa.
  9. Dokumenty, które potwierdzają nabycie pojazdu na licytacji publicznej lub od podmiotu wykonującego orzeczenie o przepadku pojazdu na rzecz Skarbu Państwa, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu.
  10. Prawomocne orzeczenie sądu, które ustala prawo własności pojazdu, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu.
  11. Opinia rzeczoznawcy samochodowego, o pojeździe w którym cecha identyfikacyjna uległa skorodowaniu lub została zniszczona podczas wypadku drogowego albo podczas naprawy oraz o braku cechy – w przypadku pojazdu zabytkowego;
  12. Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu zabytkowego, w którym cecha identyfikacyjna nie została umieszczona.
  13. Jeśli składasz wniosek jako osoba fizyczna, przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty, paszport.
  14. Jeśli składasz wniosek jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa, przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
    [!] Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona.
  15. Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
    1. do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
      • wiza Schengen lub wiza krajowa,
      • karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
      • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
      • karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
      • karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • karta pobytu wydana w związku z:
        • udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, 
        • zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
        • nadaniem statusu uchodźcy, 
        • udzieleniem ochrony uzupełniającej, 
        • udzieleniem zgody na pobyt tolerowany,
    2. dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
    3. dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu: umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.

Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale.
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną (485 kB). pdf.

Opłaty

10 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji. 
Możliwe dodatkowe opłaty:

  • 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.

Opłaty skarbowe możesz zrobić:

  • w dowolnej kasie urzędu,
  • bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
  • przelewem na rachunek bankowy urzędu: 

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX nr VIN pojazdu, którego dotyczy.

Miejsce złożenia i odbioru

Sprawę możesz załatwić osobiście – przyjdź do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich przy ul. Kruczkowskiego 2.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  1. Jak najszybciej – sprawy, które nie wymagają informacji lub wyjaśnień lub zbierania dowodów.
  2. Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
  3. Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.

Tryb odwoławczy

Po otrzymaniu decyzji możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy – Biura Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. L. Kruczkowskiego 2.

Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie

Uwagi

Brak dodatkowych uwag.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 27.05.2025 r.

Did not find the information?