null Odszkodowania za nieruchomości przejęte tzw. Dekretem Warszawskim

Jeśli jesteś właścicielem nieruchomości przejętej tzw. Dekretem Warszawskim lub jego spadkobiercą, to tutaj dowiesz się jak wnioskować o odszkodowanie za tę nieruchomość.

Krok po kroku

  1. W sekcji „Miejsce złożenia i odbioru” sprawdź, gdzie i w jaki sposób możesz złożyć wniosek.
  2. Pobierz i wypełnij wniosek i podpisz go.
  3. Dołącz wymagane dokumenty.
  4. Złóż wniosek i dokumenty.
  5. Po zakończeniu postępowania przekażemy Ci decyzję z rozstrzygnięciem sprawy.

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony i podpisany wniosek.
    1. we wniosku podaj dane wszystkich osób uprawnionych do ubiegania się o odszkodowanie: imiona, nazwiska, aktualne adresy zamieszkania,
    2. dokładnie określ adres i oznaczenie hipoteczne nieruchomości.
  2. Dokumenty, które potwierdzają prawo własności do nieruchomości (zaświadczenia hipoteczne, akty notarialne, odpisy z ksiąg wieczystych).
  3. Postanowienia sądu o nabyciu praw do spadku lub akty notarialne poświadczenia dziedziczenia – jeżeli wnioskodawcami są następcy prawni byłych właścicieli.
  4. Pełnomocnictwa – jeżeli wnioskodawców reprezentuje pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć  kopię pełnomocnictwa musi być poświadczone przez notariusza albo adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie.

Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.

Możliwe dodatkowe opłaty:

5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

  1. w Punkcie Obsługi Interesantów Biura Spraw Dekretowych przy ul. L. Kruczkowskiego 2,
  2. w wydziale obsługi mieszkańców w Twoim urzędzie dzielnicy,
  3. w kancelarii ogólnej urzędu,
  4. pocztą na adres: Biuro Spraw Dekretowych Urząd m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00‑024 Warszawa z powołaniem się na numer sprawy (jeśli taki został już nadany),
  5. elektronicznie: przez ePUAP.

Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie dzielnicy, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt Urzędu m.st. Warszawy.

Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie:

Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać je osobiście w Punkcie Obsługi Interesantów Biura Spraw Dekretowych.

Jednostka odpowiedzialna

Biuro Spraw Dekretowych

Termin odpowiedzi

Sprawa, w której trzeba przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, powinna zostać załatwiona nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawa szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Do tych terminów nie wliczamy:
•    terminów przewidzianych w przepisach prawa na realizację określonych czynności,
•    okresów zawieszenia postępowania,
•    okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.

Powiadomimy Cię o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie. Podamy też przyczyny oraz nowy termin. To samo dotyczy opóźnień z przyczyn niezależnych od nas.

Tryb odwoławczy

Od decyzji możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie złóż do Wojewody Mazowieckiego, za pośrednictwem Prezydenta m. st. Warszawy.

Jeśli Twój wniosek otrzymaliśmy po 1 czerwca 2017 r., to możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty doręczenie decyzji. Aby to zrobić, złóż nam oświadczenie, że się go zrzekasz. W dniu, w którym ostatnia ze stron postępowania zrzeknie się prawa do wniesienia odwołania, decyzja staje się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu. 

Uwagi

  1. Jeśli były właściciel lub jego następcy prawni złożyli wniosek o zwrot nieruchomości, to wniosek o odszkodowanie rozpatrzymy po zakończeniu postępowania prowadzonego w sprawie zwrotu nieruchomości.
  2. Jeśli spełnione są wszystkie wymienione przesłanki, to zanim wydamy decyzję, musi powstać operat szacunkowy, który określi wysokość odszkodowania. W budżecie m.st. Warszawy muszą też zostać zabezpieczone środki finansowe na wypłatę tego odszkodowania.
  3. Aby ustalić dokładne położenie nieruchomości zlecamy uprawnionemu geodecie sporządzenie mapy z zaznaczoną nieruchomością hipoteczną oraz granicami aktualnych działek ewidencyjnych.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 27 listopada 2023 r.

Nie znalazłeś informacji?