- Baza wiedzy
-
/
Sprawy obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Wydawanie zaświadczeń i udostępnienie danych z rejestrów
Wydawanie zaświadczeń i udostępnienie danych z rejestrów
null Udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców, rejestru PESEL
Dane udostępniane w trybie jednostkowym z rejestru PESEL lub rejestru mieszkańców, to informacje, które dotyczą jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem.
Jeśli chcesz uzyskać dane innej osoby z rejestru PESEL lub rejestru mieszkańców i masz interes prawny lub faktyczny, możesz złożyć wniosek o udostępnienie takich danych.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL.
- Wniosek i wymagane dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Po pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku, udostępnimy Ci dane, które wskazujesz we wniosku.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL (PDF, 324 kB).
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa, musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez jedną z tych osób:
- notariusza
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę – musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
- Dowód opłaty za udostępnienie danych jednostkowych.
- Dowód opłaty skarbowej za pełnomocnictwo – jeśli działasz przez pełnomocnika.
- Do wglądu dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość – dowód osobisty, paszport .
- Dokument, który potwierdzi, że masz interes prawny do udostępnienia danych np. wyrok sądowy, wezwanie sądowe, wezwanie komornicze.
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną (PDF, 377 kB).
Opłaty
- 31 zł – opłata za udostępnienie danych jednostkowych.
Tę opłatę możesz zapłacić:
- w kasie urzędu dzielnicy, w której składasz wniosek
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
- przelewem na rachunek bankowy przypisany do dzielnicy, w której składasz wniosek.
Wykaz rachunków bankowych dla opłat za udostępnienie danych jednostkowych dostępny jest w na stronie warszawa19115.pl w artykule „Opłaty z tytułu udostępnienia danych osobowych”.
[!] Osoby i jednostki, które wykażą interes prawny w uzyskaniu danych niezbędnych do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia są zwolnione z opłaty za udostępnienie danych jednostkowych. Więcej informacji znajdziesz w sekcji Uwagi.
Możliwe dodatkowe opłaty:
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
- 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
- w dowolnej kasie urzędu,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
- przelewem na rachunek bankowy:
Urząd m.st. Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
Numer rachunku: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz, za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXXXX.
[!] Dla pełnomocnictw składanych elektronicznie np. przez e-PUAP:
Opłatę skarbową wpłać do urzędu w miejscu zamieszkania osoby, która udziela pełnomocnictwa.
Gdy pełnomocnictwa udziela kilka osób w jednym dokumencie wpłać opłatę skarbową do urzędu właściwego dla pierwszej osoby w dokumencie, która mieszka w Polsce.
Jeśli żadna z tych osób nie mieszka w Polsce – wpłać opłatę skarbową do Urzędu m.st. Warszawy.
Miejsce złożenia i odbioru
- osobiście
- w dowolnej delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy,
- w kancelarii ogólnej urzędu – Al. Jerozolimskie 44
- przez internet na stronie internetowej mobywatel.gov.pl
- pocztą na adres: Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa
Składam wniosek osobiście:
- Pobierz i wypełnij wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL.
- Przyjdź do dowolnej delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich i złóż podpisany wniosek oraz niezbędne dokumenty.
- Po sprawdzeniu dokumentów i pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku udostępnimy Ci dane o jakie wnioskujesz.
Składam wniosek przez internet:
Aby skorzystać z tej opcji, musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.
- Wejdź na stronę mobywatel.gov.pl, zaloguj się.
- Wybierz sposób złożenia dokumentów – przez skrzynkę ePUAP lub e-Doręczeń.
- Przygotuj wniosek i wymagane dokumenty. Dołącz je, podpisz treść wiadomości i wyślij.
[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Termin odpowiedzi
Rozpatrzymy Twój wniosek i udzielimy Ci odpowiedzi najpóźniej w ciągu 30 dni.
Tryb odwoławczy
Od decyzji możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie skieruj do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie (pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa), ale za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy. Oznacza to, że odwołanie składasz w naszym urzędzie (patrz sekcja: Miejsce złożenia i odbioru).
Możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Aby to zrobić, złóż nam oświadczenie, że się go zrzekasz. W dniu, w którym ostatnia ze stron postępowania zrzeknie się prawa do wniesienia odwołania, decyzja staje się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu.
Uwagi
- Aby uzyskać dane jednostkowe z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL musisz wykazać, że masz interes prawny lub faktyczny.
- Jeśli powołasz się na interes prawny, musisz wskazać przepis prawa materialnego, na podstawie którego jesteś uprawniony do żądania danych osobowych innej osoby lub załączyć kopie dokumentów, które potwierdzają ten interes. Przykładowe sytuacje, które wskazują na posiadanie interesu prawnego to: przysługujące wierzytelności, postępowanie sądowe w sprawie: nabycia spadku, zniesienia współwłasności, o ochronę dóbr osobistych.
- Jeśli we wniosku wskażesz interes faktyczny, urząd wystąpi o uzyskanie zgody osoby, której dane mają być udostępnione.
- Dane osoby zmarłej niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia uzyskasz bezpłatnie po złożeniu wniosku o udostępnienie danych.
- Wniosek o udostępnienie danych z rejestru PESEL możesz złożyć wyłącznie do jednego wybranego organu gminy.
- Dane z rejestru PESEL udostępnia organ dowolnej gminy, jeżeli z wnioskiem występują podmioty wymienione w:
- art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności czyli:
- organy administracji publicznej, sądy i prokuratura;
- Policja, Straż Graniczna, Straż Marszałkowska, Służba Więzienna, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Krajowa Administracja Skarbowa, Żandarmeria Wojskowa, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Ochrony Państwa, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, Inspektor Nadzoru Wewnętrznego, organy wyborcze i straże gminne (miejskie);
- komornicy sądowi – wyłącznie w zakresie niezbędnym do prowadzenia przez nich postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego albo wykonywania postanowienia o zabezpieczeniu spadku lub sporządzania spisu inwentarza;
- państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne oraz inne podmioty – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach;
- Polski Czerwony Krzyż – w zakresie danych osób poszukiwanych;
- ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności:
- osoby i jednostki organizacyjne – jeżeli wykażą w tym interes prawny;
- inne osoby i jednostki organizacyjne – jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.
- art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności czyli:
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 14 lipca 2022 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL
Wersja 1.0 z 1.12.2025 r.