Dofinansowanie do inwestycji ochrony środowiska
Dotacje dla mieszkańców na budowę urządzeń do zatrzymania wód opadowych i roztopowych
Krok po kroku
UWAGA: Prezydent m.st. Warszawy ogłosił dodatkowy nabór wniosków o dotację. Przedłuża on termin składania wniosków na realizację inwestycji w 2021 roku do 31.05.2021 r. Tym samym zmienia termin składania wniosków wymieniony w punkcie 2 kroku 2. Pozostałe informacje pozostają bez zmian.
Na realizację inwestycji na terenie m.st. Warszawy polegających na budowie urządzeń służących do zatrzymania i wykorzystania wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania udzielane są dotacje ze środków budżetu m.st. Warszawy.
Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie w wysokości:
- do 80% rzeczywistych kosztów realizacji inwestycji (dot. podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych), przy czym maksymalna wysokość dotacji udzielonej w ramach jednego wniosku o udzielenie dotacji nie może przekroczyć:
- 4 000 zł dla osób fizycznych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą;
- 10 000 zł dla pozostałych podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych;
- do 80% rzeczywistych kosztów realizacji inwestycji dla jednostek sektora finansów publicznych, będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
Krok 1.
- Pobierz, wypełnij i wydrukuj wniosek o udzielenie dotacji (patrz punkt Pliki do pobrania). Zwróć uwagę, że wnioskodawcą może być jedynie podmiot lub jednostka, posiadające udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji.
- Do wniosku dołącz wymagany dokument w zależności od potrzeby:
- zgodę właściciela/współwłaścicieli nieruchomości na realizację inwestycji będącej przedmiotem wniosku o udzielenie dotacji (patrz punkt Pliki do pobrania), jeśli nie realizuje jej właściciel;
- oryginał pełnomocnictwa (patrz punkt Pliki do pobrania) lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa w przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, wówczas dokonaj opłaty skarbowej i dowód jej wniesienia dołącz do ww. dokumentu (nie dotyczy osób zwolnionych z opłaty skarbowej);
- formularz pomocy de minimis (patrz punkt Pliki do pobrania) w przypadku gdy jesteś przedsiębiorcą lub rolnikiem oraz kopie wszystkich zaświadczeń uzyskanej pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
Krok 2.
- Skompletowane dokumenty złóż w Wydziale Obsługi Mieszkańców Urzędu Dzielnicy lub prześlij na adres do korespondencji:
Biuro Ochrony Środowiska, ul. Kredytowa 3, 00-056 Warszawa.
W przypadku braków zostaniesz telefonicznie/mailowo lub listownie powiadomiony o koniecznych uzupełnieniach.
- Termin składania wniosków dla osób planujących realizację inwestycji w 2021 r.: od 1 września 2020 r. do 31 marca 2021 r. (za datę złożenia wniosku o udzielenie dotacji uznaje się datę wpływu wniosku do Urzędu m.st. Warszawy).
Krok 3.
- Telefonicznie/mailowo zostaniesz zaproszony do Biura Ochrony Środowiska w celu podpisania umowy o udzielenie dotacji.
- Przed podpisaniem umowy niezbędne jest okazanie dokumentu tożsamości.
Krok 4.
- Zawrzyj umowę z wykonawcą inwestycji lub wykonaj ją samodzielnie.
- Zrealizuj inwestycję.
- Wykonaj dokumentację fotograficzną przedstawiającą poszczególne etapy realizacji inwestycji.
- Dokonaj odbioru wykonanej inwestycji - potwierdzonego protokołem odbioru, podpisanym przez wnioskodawcę lub pełnomocnika lub w przypadku wykonania inwestycji przez Wnioskodawcę – oświadczeniem o samodzielnym wykonaniu przedsięwzięcia z podaniem adresu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia robót.
- Uzyskaj od wykonawcy oryginał faktury (rachunku) wystawionej na Wnioskodawcę.
Krok 5.
Złóż rozliczenie w Biurze Ochrony Środowiska:
- wypełniony i podpisany druk rozliczenia (załącznik do umowy o udzielenie dotacji);
- kopię protokołu odbioru wykonanej inwestycji poświadczoną za zgodność z oryginałem, na każdej stronie przez wnioskodawcę lub oświadczenie o samodzielnym wykonaniu przedsięwzięcia z podaniem adresu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia robót;
- oryginał faktury (rachunku) wystawionej na Wnioskodawcę (oryginał dokumentu zostanie odesłany niezwłocznie po zaakceptowaniu rozliczenia przez Biuro Ochrony Środowiska);
- dokumentację fotograficzną przedstawiającą wykonaną inwestycję.
Krok 6.
Przekazanie dotacji na wskazany we wniosku rachunek bankowy, w ciągu 21 dni od zaakceptowania rozliczenia przez Biuro Ochrony Środowiska.
Wymagane Dokumenty
Wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegającej na budowie urządzeń służących do zatrzymania i wykorzystania wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania (patrz punkt Pliki do pobrania).
Dodatkowe dokumenty składane przez osoby prowadzące działalność gospodarczą i przedsiębiorców:
- Kopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis otrzymanej w roku, w którym Wnioskodawca ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
- Informacje przedstawiane przez Wnioskodawców ubiegających się o pomoc de minimis, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 października 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. z 2014, poz. 1543), tj. wypełniony formularz pomocy de minimis (patrz punkt Pliki do pobrania).
Opłaty
17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia – od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury).
Zapłaty opłaty skarbowej należy dokonać na rachunek:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
Zwolnieni z opłaty skarbowej są:
- małżonkowie, wstępni, zstępni lub rodzeństwo;
- organizacje pożytku publicznego, jeżeli składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;
- osoby, które składając wniosek o dokonanie czynności urzędowej, albo składając dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, albo jego odpis, wypis lub kopię, przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.
Miejsce złożenia i odbioru
Miejsce złożenia:
- Wydział Obsługi Mieszkańców w Urzędzie Dzielnicy,
- za pośrednictwem operatora pocztowego.
Miejsce odbioru:
- osobiście lub przez pełnomocnika w Biurze Ochrony Środowiska - podpisanie umowy o udzielenie dotacji.
Jednostka odpowiedzialna
Wydział Opiniowania Wniosków Ekologicznych Biura Ochrony Środowiska.
Termin odpowiedzi
Umowy o udzielenie dotacji podpisywane są począwszy od I kwartału roku, na który zaplanowano realizację inwestycji. Decyduje kolejność złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy
Uwagi
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2019 r. poz. 1396 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1000 z późn. zm.).
- Uchwała nr XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy z dnia 26.09.2019 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji na terenie m.st. Warszawy, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej (Dz. Urz. Woj. Mazowieckiego z 2019 r. poz. 11646).
Pliki do pobrania:
-
OŚ-10-01 wniosek o uzyskanie dotacji (otwiera nowe okno)
-
OŚ-10-01 ulotka dot. uzyskania dotacji (otwiera nowe okno)
-
OŚ-10-01 formularz de minimis (edytowalny) (otwiera nowe okno)
-
OŚ-10-01 zgoda na realizację inwestycji (edytowalny) (otwiera nowe okno)
-
OŚ-10-01 wzór pełnomocnictwa (edytowany) (otwiera nowe okno)