- Baza wiedzy
-
/
Środowisko i zwierzęta
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Transport i drogownictwo
-
/
Dofinansowanie do inwestycji ochrony środowiska
- Lasy miejskie
- Pozostałe zadania z zakresu ochrony środowiska
- Przyjmowanie informacji o wyrobach zawierających azbest
- Zadania z zakresu gospodarki leśnej
- Zadania z zakresu gospodarki łowieckiej
- Zadania z zakresu gospodarki odpadami
- Zadania z zakresu prawa geologicznego i górniczego
- Zadania z zakresu prawa ochrony środowiska
- Zadania z zakresu prawa wodnego
- Zadania z zakresu rybactwa śródlądowego
- Zieleń miejska
- Zwierzęta w mieście
Dofinansowanie do inwestycji ochrony środowiska
null Dotacje dla mieszkańców na usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów/odpadów zawierających azbest
Krok po kroku
Dotacje ze środków budżetu m.st. Warszawy udzielane są na realizację inwestycji na terenie m.st. Warszawy polegających na demontażu, pakowaniu, transporcie wyrobów/odpadów zawierających azbest i przekazaniu ich na składowisko odpadów przyjmujących te odpady niebezpieczne.
Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie do 100% ponoszonych kosztów.
Krok 1:
- Pobierz, wypełnij i wydrukuj wniosek o udzielenie dotacji (patrz sekcja: Pliki do pobrania).
- Do wniosku dołącz wymagane dokumenty w zależności od potrzeby, wymienione w następnej sekcji: Wymagane dokumenty.
Krok 2:
- Skompletowane dokumenty złóż w:
- dowolnym Wydziale Obsługi Mieszkańców Urzędu Dzielnicy lub
- Kancelarii ogólnej Urzędu przy Al. Jerozolimskich 44 w Warszawie, lub
- Biurze Ochrony Środowiska pl. Bankowy 2 (Błękitny Wieżowiec), XIV piętro p. 1409, lub
- prześlij pocztą na adres: Urząd m.st. Warszawy, Biuro Ochrony Środowiska, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.
W przypadku braków zostaniesz telefonicznie/mailowo lub listownie powiadomiony o koniecznych uzupełnieniach.
- Termin składania wniosków: od 1 września roku poprzedzającego planowany rok realizacji inwestycji do 31 marca roku, w którym planujesz inwestycję. Termin składania wniosków dla osób planujących realizację inwestycji w 2025 r.: od 1 września 2024 r. do 31 marca 2025 r. Pamiętaj: za datę złożenia wniosku o udzielenie dotacji uznaje się datę wpływu wniosku do Urzędu m.st. Warszawy. Realizacja inwestycji nie może zostać rozpoczęta przed zawarciem umowy o udzielenie dotacji.
Od 1 września 2025 r. zapraszamy do składania wniosków o udzielenie dotacji na realizację inwestycji w 2026 r. (realizacja inwestycji nie może zostać rozpoczęta przed zawarciem umowy o udzielenie dotacji).
Krok 3:
- Telefonicznie/mailowo zostaniesz zaproszony do Biura Ochrony Środowiska w celu podpisania umowy o udzielenie dotacji.
- Przed podpisaniem umowy niezbędne jest okazanie dokumentu tożsamości.
Krok 4:
- Zrealizuj inwestycję – rozpoczęcie realizacji inwestycji, w tym ponoszenie wydatków, nie może nastąpić przed zawarciem umowy o udzielenie dotacji.
- Dokonaj odbioru wykonanych prac i uzyskaj od wykonawcy:
- kartę przekazania odpadów potwierdzającą przejęcie odpadów zawierających azbest przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na ich unieszkodliwienie, wydane przez marszałka województwa właściwego ze względu na lokalizację składowiska;
- oświadczenie o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych (wymagane tylko w przypadku usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest);
- oryginał faktury (rachunku) wystawionej na wnioskodawcę.
Krok 5:
Złóż rozliczenie w Biurze Ochrony Środowiska:
- wypełniony i podpisany druk rozliczenia (załącznik do umowy o udzielenie dotacji);
- kartę przekazania odpadów potwierdzającą przejęcie odpadów zawierających azbest przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na ich unieszkodliwienie;
- kopię oświadczenia o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych (wymagane tylko w przypadku usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest), poświadczoną za zgodność z oryginałem na każdej stronie przez wnioskodawcę;
- oryginał faktury (rachunku) wystawionej na wnioskodawcę przez wykonawcę inwestycji (oryginał dokumentu zostanie zwrócony wnioskodawcy po zaakceptowaniu rozliczenia przez Biuro Ochrony Środowiska).
Krok 6:
Przekazanie dotacji na wskazany we wniosku rachunek bankowy, w ciągu 21 dni od zaakceptowania rozliczenia przez Biuro Ochrony Środowiska.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegającej na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów/odpadów zawierających azbest (patrz sekcja: Pliki do pobrania).
- Dokumentacja inwestycji określająca jej zakres rzeczowo-finansowy np. oferta firmy wykonawczej, kosztorys inwestorski.
- Oryginał pełnomocnictwa (patrz punkt Pliki do pobrania) lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa w przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, wówczas dokonaj opłaty skarbowej i dowód jej wniesienia dołącz do ww. dokumentu (nie dotyczy osób zwolnionych z opłaty skarbowej).
- Kopia informacji o wyrobach zawierających azbest, złożonej Marszałkowi Województwa Mazowieckiego, a w przypadku osób fizycznych niepodlegających obowiązkowi wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – Prezydentowi m.st. Warszawy, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki z 13.12.2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest.
- [!] Jeśli informacja o wyrobach zawierających azbest nie była złożona, należy uzupełnić to niezwłocznie tj. wypełnić i złożyć formularz.
- Formularze z informacją o wyrobach zawierających azbest składane Prezydentowi m.st. Warszawy przyjmuje Biuro Gospodarki Odpadami, ul. Kruczkowskiego 2 w Warszawie. Szczegółowe informacje i formularze znajdziesz w karcie informacyjnej GO/01/05/K.
Dodatkowe dokumenty składane przez osoby prowadzące działalność gospodarczą i przedsiębiorców lub prowadzące działalność w sektorze rolnym lub rybołówstwa:
- Kopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w ciągu minionych trzech lat (3x365 dni), a w sektorze rolnym lub rybołówstwa otrzymanej w roku, w którym Wnioskodawca ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych , albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
- Wypełniony formularz z informacjami przedstawianymi przez Wnioskodawców ubiegających się o pomoc de minimis formularz pomocy de minimis (patrz sekcja: Pliki do pobrania) – osoby prowadzące działalność gospodarczą i przedsiębiorcy.
- Wypełniony formularz z informacjami przedstawianymi przez Wnioskodawców ubiegających się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie formularz pomocy de minimis (patrz sekcja: Pliki do pobrania).
Opłaty
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia – od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury).
- Zapłaty opłaty skarbowej za pełnomocnictwo lub prokurę należy dokonać na rachunek: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika, 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070.
Zwolnieni z opłaty skarbowej są:
- małżonkowie, wstępni, zstępni lub rodzeństwo;
- organizacje pożytku publicznego, jeżeli składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;
- osoby, które składając wniosek o dokonanie czynności urzędowej, albo składając dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, albo jego odpis, wypis lub kopię, przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.
Miejsce złożenia i odbioru
Miejsce złożenia:
- Wydział Obsługi Mieszkańców Urzędu Dzielnicy (dowolny WOM) lub
- Kancelaria ogólna Urzędu przy Al. Jerozolimskie 44 w Warszawie, lub
- Biuro Ochrony Środowiska pl. Bankowy 2 (Błękitny Wieżowiec), XIV piętro p. 1409, lub
- prześlij pocztą na adres: Urząd m.st. Warszawy, Biuro Ochrony Środowiska, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.
Za datę złożenia wniosku o udzielenie dotacji uznaje się datę wpływu wniosku do Urzędu m.st. Warszawy.
W przypadku braków zostaniesz telefonicznie/mailowo lub listownie powiadomiony o koniecznych uzupełnieniach.
Miejsce odbioru:
osobiście lub przez pełnomocnika w Biurze Ochrony Środowiska – podpisanie i odbiór umowy o udzielenie dotacji.
Termin odpowiedzi
Umowy o udzielenie dotacji podpisywane są począwszy od I kwartału roku, na który zaplanowano realizację inwestycji. Decyduje kolejność złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy
Brak.
Uwagi
Brak.
Podstawa prawna
- Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Uchwała nr LXXII/2404/2022 Rady m.st. Warszawy z 17 listopada 2022 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji na terenie m.st. Warszawy, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
- Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-02 Wniosek o udzielenie dotacji (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-02 Wzór pełnomocnictwa (edytowalny) (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-02 Ulotka informacyjna dot. dotacji na likwidację azbestu (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-02 Informacja o wyrobach zawierających azbest (otwiera nowe okno)
- Formularz de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (edytowalny) (otwiera nowe okno)
- OŚ-10-02 Formularz de minimis (edytowalny) (otwiera nowe okno)