Osoby z niepełnosprawnością

null Program "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością"

Edycja 2026

Centrum Usług Społecznych „Społeczna Warszawa” (CUS) informuje, że Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosił nabór wniosków w ramach resortowego programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2026.

Ogłoszenie dostępne jest na stronie Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.

Kalendarium:

  • do 10 września 2025 roku – Centrum Usług Społecznych złoży wniosek o przyznanie środków na realizację Programu,

  • do 8 października br. – Wojewoda przekaże Ministrowi listę rekomendowanych wniosków, 

  • w ciągu 30 dni – Minister zatwierdzi listę rekomendowanych wniosków,

  • po ogłoszeniu wyników, CUS ogłosi termin i zasady rekrutacji uczestników Programu.

Edycja 2025

Rekrutacja do programu trwała od 27 grudnia 2024 r. do 20 stycznia 2025 r. do godziny 17.30 (zakończenie dwóch etapów rekrutacji).

Kto może się zgłosić do Programu?

  • mieszkańcy Warszawy – osoby z niepełnosprawnościami posiadające:

  • aktualne orzeczenie o niepełnosprawności o stopniu znacznym lub umiarkowanym;
  • równorzędne do stopni ww., zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 44, 858, 1089, 1165, 1494)
  • mieszkające w Warszawie dzieci od ukończenia 2 roku życia do 16 roku życia, posiadające aktualne orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności:

  • konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz
  • konieczności stałego współudziału, na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.

Ile jest etapów rekrutacji?

Rekrutacja składa się z 2 obowiązkowych etapów:

  1. Etap I – przygotowanie i przyjęcie dokumentów:

  • zapoznaj się z regulaminem (DOCX, 110 kB) – na stronach 4-5 w rozdziale VI opisaliśmy zasady rekrutacji.

  • wypełnij dokumenty:

  • załącznik nr 1 do regulaminu – Karta Zgłoszenia do programu (DOCX, 43 kB)
  • załącznik nr 2 do regulaminu – Deklaracja wyboru i akceptacji asystenta (DOCX, 64 kB)
  • dołącz kopię orzeczenia
  • pamiętaj o wstawieniu daty i podpisie we wszystkich wskazanych miejscach w formularzach.
  • złóż dokumenty:

  • osobiście (preferowane) do siedziby Centrum Usług Społecznych „Społeczna Warszawa”: poniedziałki: w godzinach 8:30 - 18:00 (o godz. 17.30 będzie przyjęta ostatnia osoba), od wtorku do piątku: w godzinach 8:30 - 16:00

  • poprzez e-puap na adres: /CUSWarszawa/SkrytkaESP

  • poprzez doręczenia elektroniczne na adres: AE:PL-17299-32708-IAIRH-25

  • pocztą tradycyjną: Centrum Usług Społecznych „Społeczna Warszawa” ul. Skaryszewska 3, 03-802 Warszawa (decyduje data doręczenia)

  • poprzez e-Doręczenia

  • jeśli dostarczysz niepoprawnie wypełnione lub/i nie wszystkie wymagane dokumenty, jednorazowo wezwiemy (telefonicznie) do ich niezwłocznego uzupełnienia. Nieuzupełnienie w umówionym terminie, skutkować będzie niezakwalifikowaniem się do Programu.

  1. Etap II – rozmowa z pracownikiem Centrum, której celem będzie określenie zakresu oczekiwanego wsparcia:

  • w rozmowie  uczestniczysz osobiście - osoby ubezwłasnowolnione i dzieci uczestniczą  razem z opiekunem prawnym;

  • osobiste przyjście na rozmowę nie jest wymagane dla:

  • dzieci do ukończenia 16 roku życia, które brały udział w edycji programu na 2024 rok realizowanej przez CUS; dzieci reprezentuje na rozmowie rodzic lub opiekun prawny,

  • osób dorosłych posiadających orzeczenie ze względu na przyczynę niepełnosprawności 1‐U i/lub 12-C, które brały udział w edycji programu na 2024 rok realizowanej przez CUS; osoby te reprezentuje na rozmowie opiekun prawny.

  • na rozmowę przynieś (do wglądu):

  • dokument tożsamości kandydata/tki

  • dokument tożsamości opiekuna prawnego wraz z dokumentem potwierdzającym ustanowienie opieki (jeśli dotyczy)

  • oryginał orzeczenia

  • oryginały zaświadczeń jeśli jesteś aktywny: zawodowo, edukacyjnie lub korzystasz z dziennych form wsparcia – przynieś na rozmowę zaświadczenie z instytucji (szczegółowe informacje na str. 2 i 3 regulaminu w rozdziale III)

Przed złożeniem dokumentów, umów się na rozmowę. Dzięki temu przejdziesz oba etapy równocześnie:

Pamiętaj:

  • Jeśli przesłałeś dokumenty pocztą, przez e-Puap lub e-doręczenia, umów się na rozmowę; bez tego nie będziemy mogli rozpatrzyć Twojego wniosku. 

  • Chroniąc dane osobowe, nie rozpatrujemy dokumentów przesłanych e-mailem.

  • Umówienie się na rozmowę i dostarczenie poprawnie wypełnionych dokumentów, pozwala na przejście etapu I i II w tym samym czasie.

  • Jeśli osobiście dostarczysz wypełnione dokumenty (etap I), ale nie umówisz się na rozmowę rekrutacyjną - przyjmiemy dokumenty. Nie zapewniamy jednak, że będziemy mogli w tym samym czasie przeprowadzić rozmowę (etap II). Możliwe, że będziesz musiał umówić się i przyjść jeszcze raz. Dlatego zachęcamy do wcześniejszego umówienia się.

  • Ostatni dzień rekrutacji to 20 stycznia 2025 r. do godziny 17.30, jest jednocześnie ostatnim dniem, w którym można odbyć II etap rekrutacji.

Masz pytania?

Zadzwoń lub napisz:
Centrum Usług Społecznych “Społeczna Warszawa”, ul. Skaryszewska 3, 03-802 Warszawa
telefon: 22 277 49 85, 22 277 49 86, 22 277 49 90
e-mail: projekt.asystent@um.warszawa.pl

Więcej informacji

Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2025

Nie znalazłeś informacji?