Zadania z zakresu prawa ochrony środowiska

null Program Czyste Powietrze – wydanie zaświadczenia o wysokości przeciętnego dochodu gospodarstwa domowego

Jeśli chcesz złożyć wniosek o dotację do Programu Czyste Powietrze, musisz dołączyć do niego zaświadczenie o wysokości przeciętnego dochodu w twoim gospodarstwie domowym. Tutaj dowiesz się jak otrzymać takie zaświadczenie.

Krok po kroku

  1. Żądanie wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego dochodu gospodarstwa domowego oraz niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  2. Rozpatrzymy wniosek i poinformujemy Cię o rozstrzygnięciu.
  3. Jeśli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, wydamy Ci zaświadczenie.

Wymagane dokumenty

  1. Żądanie wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.
  2. Oświadczenie o dochodach swoich lub członka gospodarstwa domowego innych niż dochody, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z  26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – jeśli w gospodarstwie domowym były takie dochody. Wzór oświadczenia znajduje się w części III żądania wydania zaświadczenia. 
  3. Oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego, które należy do Ciebie lub do członka Twojego gospodarstwa domowego, wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni – jeśli Ty lub członek gospodarstwa domowego prowadzicie gospodarstwo rolne. Wzór oświadczenia znajduje się w części VI żądania wydania zaświadczenia.
  4. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez notariusza albo adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie.

Jeśli w sprawie pojawią się okoliczności które, mają wpływ na wydanie zaświadczenia i wymagają potwierdzenia innym dokumentem, wezwiemy Cię do przedstawienia takiego dokumentu.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną

Opłaty

Nie musisz płacić za wydanie zaświadczenia.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

  1. w urzędzie dzielnicy m.st. Warszawy, w której mieszkasz,
  2. przez stronę ePUAP.

Składam wniosek w urzędzie dzielnicy

  1. Sprawdź, gdzie dokładnie możesz złożyć wniosek.
  2. Pobierz, wydrukuj, wypełnij i podpisz wniosek.
  3. Skompletuj wymagane dokumenty.
  4. Gotowy wniosek i wymagane dokumenty złóż w urzędzie dzielnicy, w której mieszkasz lub wyślij go pocztą na jego adres. Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
  5. Zaświadczenie otrzymasz listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Możesz je również odebrać osobiście w miejscu złożenia wniosku, jeśli zgłosisz to wcześniej pracownikowi urzędu. Zabierz wtedy ze sobą dokument tożsamości.

[!] Na wizytę w urzędzie zabierz ze sobą dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość.
Jeśli chcesz złożyć wniosek osobiście w urzędzie możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt. 
Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Zaloguj się na portal ePUAP.
  2. Wypełnij wniosek.
  3. Dołącz wymagane dokumenty.
  4. Wybierz urząd dzielnicy, w której mieszkasz.
  5. Wyślij wniosek. Musisz potwierdzić go:
    • bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu albo 
    • podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
  6. Zaświadczenie otrzymasz listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Możesz je również odebrać osobiście w miejscu złożenia wniosku, jeśli zgłosisz to wcześniej pracownikowi urzędu. Zabierz wtedy ze sobą dokument tożsamości.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  1. Rozpatrzymy Twój wniosek i wydamy zaświadczenie w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku wraz z kompletem dokumentów.
  2. Termin załatwienia sprawy może wydłużyć się, jeśli będziemy musieli przeprowadzić szczegółowe postępowanie wyjaśniające.
  3. Jeśli źle wypełnisz wniosek lub nie dołączysz wymaganych dokumentów, czas rozpatrzenia wniosku będzie wydłużony. Wezwiemy Cię do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia brakujących dokumentów. Wyznaczmy Ci termin nie krótszy niż 14 i nie dłuższy niż 30 dni od otrzymania wezwania. Jeśli nie zastosujesz się do wezwania, nie rozpatrzymy Twojego wniosku.

Tryb odwoławczy

Jeśli otrzymasz postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia lub postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia o żądanej treści, możesz złożyć zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie, ul. Obozowa 57. Zażalenie złóż za pośrednictwem urzędu dzielnicy, który wydał to postanowienie.

Na złożenie zażalenia masz 7 dni od daty otrzymania postanowienia. Nie musisz płacić za złożenie zażalenia.

Uwagi

  1. Zaświadczenie o dochodach potwierdza dochód gospodarstwa jednoosobowego lub wieloosobowego:
    • gospodarstwo domowe jednoosobowe – tworzy osoba fizyczna (wnioskodawca), która samotnie mieszka i prowadzi gospodarstwo domowe,
    • gospodarstwo domowe wieloosobowe – tworzy osoba fizyczna (wnioskodawca) oraz osoby (spokrewnione lub niespokrewnione), które pozostają z nią w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkują i gospodarują.
  2. Jeśli żądanie wydania zaświadczenia złożysz w okresie od 1 stycznia do 31 lipca danego roku, to w zaświadczeniu o dochodach uwzględniamy dochód Twojego gospodarstwa domowego osiągnięty w przedostatnim roku kalendarzowym, który poprzedzał rok złożenia żądania. Np. jeśli złożysz żądanie 1 kwietnia 2024 r., to w zaświadczeniu uwzględnimy dochody uzyskane w 2022 r.
  3. Jeśli żądanie wydania zaświadczenia złożysz w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia danego roku, to w zaświadczeniu o dochodach uwzględniamy dochód Twojego gospodarstwa domowego osiągnięty w ostatnim roku kalendarzowym, który poprzedzał rok złożenia żądania. Np. jeśli złożysz żądanie 1 października 2024 r., to w zaświadczeniu uwzględnimy dochody uzyskane w 2023 r.
  4. Rodzaje dochodów, które są uwzględniane przy wydawaniu zaświadczenia:
    • przychody, które podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne – dane o tych dochodach uzyskujemy samodzielnie,
    • dochody, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 411 ust. 10 i ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska w związku z art. 3 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323 ze. zm.) – dane te ustalamy na podstawie Twojego oświadczenia,
    • dochody z gospodarstwa rolnego – ustalamy je na podstawie podanej przez Ciebie wielkości gospodarstwa rolnego, 
    • dochody z działalności, która podlega opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym osiąganych przez osoby fizyczne (ryczałt ewidencjonowany lub karta podatkowa) – dane o tych dochodach uzyskujemy samodzielnie.
  5. Jeśli oświadczenie zawarte w VI części żądania dotyczy więcej niż jednego członka gospodarstwa domowego, to na każdą z tych osób wypełnij osobne oświadczenie. Oznacza, to, że do wniosku dołączasz tyle oświadczeń, ilu jest członków gospodarstwa domowego, których to oświadczenie dotyczy.
  6. Dochód wykazany w zaświadczeniu obliczamy po odliczeniu alimentów świadczonych na rzecz innych osób, czyli na podstawie definicji dochodu zawartej w art. 3 pkt. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
  7. Rozpatrujemy tylko żądania o wydanie zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu. Jeśli chcesz złożyć wniosek o dotację z Programu Czyste Powietrze, to musisz go złożyć: 
    • w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (00‑593), ul. Ogrodowa 5/7, tel.: 22 50 44 100,
    • poprzez: serwis gov.pl (ePUAP),
    • w systemie Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD).

Jeśli chcesz złożyć wniosek w wersji elektronicznej, musisz mieć podpis elektroniczny (podpis kwalifikowany lub profil zaufany). Więcej informacji na temat dotacji znajdziesz na stronie: https://czystepowietrze.gov.pl/. Pytania o Program możesz kierować na adres: czystepowietrze@wfosigw.pl.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 8.10.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?