- Baza wiedzy
-
/
Społeczeństwo obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Miejski Rzecznik Konsumentów
-
/
Porady Miejskiego Rzecznika Konsumentów
Porady Miejskiego Rzecznika Konsumentów
null Udzielanie porad i pomocy konsumentom
Możesz skorzystać z pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie jeśli:
- jesteś konsumentem,
[i] Konsument to osoba, która zawarła umowę z przedsiębiorcą dla potrzeb prywatnych (nie może być to umowa związana z Twoją działalnością zawodową lub gospodarczą), - mieszkasz w Warszawie,
[!] Jeśli mieszkasz w innym powiecie znajdź swojego rzecznika na stronie: www.uokik.gov.pl.
Rzecznik konsumentów poinformuje Cię jakie przysługują Ci uprawnienia i czy przedsiębiorca nie łamie prawa. Możesz też poprosić o pomoc w dochodzeniu Twoich praw w sporze z przedsiębiorcą.
Krok po kroku
- Sprawdź, czy odpowiedzi na Twoje pytania nie znajdują się już na stronie internetowej Rzecznika https://um.warszawa.pl/waw/konsument. Informacje pogrupowane są tematycznie w zależności od rodzaju sprawy.
- Zadzwoń pod numer (22) 44 33 444, aby uzyskać poradę.
- Pobierz, wypełnij i podpisz wniosek.
- Dołącz potrzebne dokumenty.
- Złóż wniosek o pomoc.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony i podpisany własnoręcznie lub elektronicznie wniosek o pomoc.
- Dowód zakupu lub zawarcia umowy (np. paragon, faktura, kopia przelewu, zamówienie, umowa, regulamin).
- Zgłoszenia reklamacyjne.
- Korespondencja z przedsiębiorcą.
- Pełnomocnictwo– jeżeli reprezentuje Cię pełnomocnik (oryginał lub kopia urzędowo poświadczona, np. przez notariusza). Więcej informacji znajdziesz w sekcji Opłaty.
- Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie tego wniosku.
Możliwe opłaty dodatkowe:
17 zł – oplata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecko, wnuk) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
Opłatę możesz wpłacić:
- przelewem na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070 - w dowolnej kasie Urzędu m.st. Warszawy.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- osobiście w urzędzie:
- Punkcie Obsługi Konsumentów przy ul. Canaletta 2 w Warszawie,
- w wydziale obsługi mieszkańców w Twoim urzędzie dzielnicy,
- w kancelarii ogólnej urzędu (Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa),
- przez ePUAP na adres: https://epuap.gov.pl/ lub e-Doręczenia,
- e-mailem – na adres konsument@um.warszawa.pl prześlij skan podpisanego wniosku
- pocztą na adres: Miejski Rzecznik Konsumentów Urząd m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.
[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie:
Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP lub system e-Doręczeń na Twoje ADE). Możesz też odebrać je osobiście w Punkcie Obsługi Konsumentów przy ul. Canaletta 2 w Warszawie.
Jednostka odpowiedzialna
Miejski Rzecznik Konsumentów
Termin odpowiedzi
Rzecznik rozpatruje wnioski w kolejności wpływu. Okres oczekiwania na odpowiedź lub podjęcie przez rzecznika działań zależy także od charakteru, w tym stopnia skomplikowania sprawy.
Tryb odwoławczy
- Jeśli nie jesteś zadowolony ze sposobu prowadzenia sprawy przez rzecznika – możesz się zwrócić do rzecznika o ponowne jej rozpatrzenie.
- W przypadku niewłaściwego działania rzecznika masz prawo złożyć skargę do Prezydenta m.st. Warszawy.
Uwagi
- Wniosek do rzecznika konsumentów możesz złożyć tylko w języku polskim.
- Miejski Rzecznik Konsumentów nie udziela porad prawnych przez e-mail.
[!] Jeżeli chcesz otrzymać e-mailem prostą poradę bez konieczności analizy dokumentów napisz na adres poradni konsumenckiej przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów: porady@dlakonsumentow.pl.
Wersja 1.0. z 11.01.2024 r.