Wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej

null Wyłączenie gruntu z produkcji rolniczej

Jeżeli chcesz wyłączyć swój grunt z produkcji rolniczej, tutaj dowiesz się jak to zrobić. 

Krok po kroku

  1. W sekcji „Miejsce złożenia i odbioru” sprawdź, gdzie i w jaki sposób możesz złożyć wniosek.
  2. Pobierz i wypełnij wniosek.
  3. Podpisz wniosek i dołącz do niego wszystkie wymagane dokumenty.
  4. Złóż wniosek i dokumenty.
  5. Po zakończeniu postępowania wydamy i przekażemy Ci decyzję z rozstrzygnięciem sprawy.

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony i podpisany wniosek  o wyłączenie gruntu z produkcji rolniczej: PDF lub DOC.
  2. Dokument, który potwierdza Twoje prawo do gruntu, np. prawo własności, posiadania samoistnego, zarządu, użytkowania, użytkowania wieczystego lub dzierżawy. Takim dokumentem może być np. akt notarialny, umowa dzierżawy, numer księgi wieczystej.
  3. Ostateczna decyzja o warunkach zabudowy wydana lub przeniesiona na Ciebie – jeśli działka, której dotyczy wniosek, nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
  4. Projekt zagospodarowania działki lub terenu, na którym grunt przeznaczony do wyłączenia z produkcji rolniczej (z wkreśloną inwestycją): 
    • jest zaznaczony graficznie wyraźnym obrysem (kolorem),
    • ma rozliczoną powierzchnię (z uwzględnieniem powierzchni i klasy wyłączanego użytku) wyrażoną w pełnych m2 lub z dokładnością do 0,0001 ha.

[!] Plan powinien być sporządzony na kopii mapy przyjętej do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego. Grunt oznaczony na planie do wyłączenia z produkcji rolniczej powinien być obszarem zwartym. Jeśli grunt przeznaczony będzie na budownictwo mieszkaniowe, to na projekcie zagospodarowania działki, powinna znajdować się informacja o planowanej na tym gruncie liczbie budynków jednorodzinnych bądź o planowanej liczbie lokali mieszkalnych w budynku wielorodzinnym. Projekt zagospodarowania działki powinien być podpisany i opieczętowany przez architekta lub geodetę.

  1. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Aby taki pełnomocnik mógł ustanawiać dalszych pełnomocników, musisz umieścić w pełnomocnictwie takie zastrzeżenie.
  2. Zgoda pozostałych współwłaścicieli na wyłączenie gruntu z produkcji rolniczej – jeśli działka jest współwłasnością kilku osób, a wnioskodawcą tylko jedna z nich. Jeśli w imieniu wszystkich współwłaścicieli występuje jeden z nich, to trzeba też dołączyć pełnomocnictwo do wystąpienia z wnioskiem o wyłączenie gruntu z produkcji rolniczej oraz do reprezentowania w prowadzonym postępowaniu.
  3. Zgoda właściciela na wyłączenie gruntu z produkcji rolniczej lub dokument, z którego wynika prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane – jeśli nie jesteś właścicielem działki.

Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Uwierzytelnienie kopii polega na tym, że zgodność z oryginałem jest poświadczona na tej kopii przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony, który jest adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe opłaty dodatkowe:

17 zł – opłata skarbowa  za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecko, wnuk, prawnuk) lub rodzeństwu jest zwolnione z opłaty.

Opłatę możesz wpłacić:

  • przelewem na rachunek bankowy urzędu:
    Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
    Centrum Obsługi Podatnika
    21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
  • w dowolnej kasie Urzędu m.st. Warszawy,
  • w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

  • osobiście w urzędzie:
  • przez internet na stronie ePuap,
  • pocztą na adres: Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.

Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online .

  1. Wejdź na elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – epuap.gov.pl.
  2. Wypełnij wniosek i dołącz wymagane dokumenty.
  3. Złóż wniosek.

Składam wniosek w urzędzie

  1. Pobierz i wypełnij wniosek: PDF lub DOC (druk do pobrania w sekcji Pliki do pobrania).
  2. Podpisz wniosek.
  3. Dołącz do wniosku wymagane dokumenty, np. potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej.
  4. Złóż wniosek w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny urzędu.

Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.
Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie:
Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać je osobiście w Biurze Mienia Miasta i Skarbu Państwa.
Jeżeli ustanowisz pełnomocnika, pisma doręczymy pełnomocnikowi. Jeżeli ustanowisz kilku pełnomocników, doręczymy je tylko jednemu pełnomocnikowi. Możesz wskazać takiego pełnomocnika (art. 40 § 1 i § 2 k.p.a.).

Jednostka odpowiedzialna

Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa, Wydział IV, Dział 2

Termin odpowiedzi

Sprawa, w której trzeba przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, powinna zostać załatwiona nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawa szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Do tych terminów nie wliczamy:

  • terminów przewidzianych w przepisach prawa na realizację określonych czynności,
  • okresów zawieszenia postępowania,
  • okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.

Powiadomimy Cię o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie. Podamy też przyczyny oraz nowy termin. To samo dotyczy opóźnień z przyczyn niezależnych od nas.

Tryb odwoławczy

Od decyzji możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie skieruj do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie (ul. Obozowa 57, 01-161 Warszawa), ale za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy. Oznacza to, że odwołanie składasz w naszym urzędzie (patrz sekcja Miejsce złożenia i odbioru ).
Możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty doręczenie decyzji. Aby to zrobić, złóż nam oświadczenie, że się go zrzekasz. W dniu, w którym ostatnia ze stron postępowania zrzeknie się prawa do wniesienia odwołania, decyzja staje się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu.

Uwagi

  1. Jeśli złożysz niekompletny wniosek (np. będzie brakować pewnych dokumentów), wezwiemy Cię do jego uzupełnienia. Na uzupełnienie będziesz mieć 7 dni od daty odebrania wezwania. Jeśli nie uzupełnisz wniosku w tym terminie, pozostawimy go bez rozpoznania (z art. 64 § 2 k.p.a.).
  2. W trakcie postępowania możemy wezwać Cię do dostarczenia dodatkowych dokumentów czy uaktualnienia dokumentów już złożonych. Możemy też występować do innych organów z prośbą o podanie innych informacji niezbędnych do rozpatrzenia wniosku oraz wydanie opinii odnośnie zdjęcia i wykorzystania próchnicznej warstwy gleby na cele poprawy wartości użytkowej gruntów (art. 14 ust. 1 ustawy o ochronie gruntów rolnych).
  3. Nazwa i rodzaj inwestycji określonej we wniosku o wyłączenie gruntu z produkcji rolniczej powinny być spójne z tymi, które będą później podane we wniosku o pozwolenie na budowę, składanym w Wydziale Architektury dla właściwej dzielnicy.
  4. Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1390 ze zm.) określa jakie grunty zaliczane są do poszczególnych użytków gruntowych.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 24.01.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?