- Baza wiedzy
-
/
Sprawy obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Zameldowanie/wymeldowanie
Zameldowanie/wymeldowanie
null Zameldowanie na pobyt stały obywateli RP
Zmieniasz swoje stałe miejsce zamieszkania? Chcesz zameldować się na pobyt stały pod nowym adresem? Sprawdź jak to zrobić.
Krok po kroku
- Wypełnij formularz zgłoszenia pobytu stałego.
- Dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Po pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku zostaniesz zameldowany.
- Odbierz zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.
Wymagane dokumenty
- Formularz zgłoszenia pobytu stałego.
[!] Musisz przygotować odrębny wniosek dla każdej osoby, która się melduje, również dla dziecka. - Do wglądu dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość np. dowód osobisty lub paszport.
- Jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do lokalu, w którym chcesz się zameldować np. jesteś jego właścicielem lub masz umowę najmu – przynieś do wglądu jeden z dokumentów, który to potwierdzi, np.:
- umowę cywilnoprawną,
- odpis z księgi wieczystej,
- decyzję administracyjną,
- orzeczenie sądu.
- Jeśli nie jesteś właścicielem i nie masz innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować, przynieś dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.
[!] Na formularzu zgłoszenia pobytu stałego (pkt 6 wniosku). właściciel lub inny podmiot, który ma tytuł prawny do mieszkania, musi potwierdzić, że przebywasz w tym lokalu. - Jeśli meldujesz inną osobę musisz mieć dodatkowo do wglądu:
- dokument, który potwierdza, że możesz działać w jej imieniu np. pełnomocnictwo, orzeczenie sądu o ustanowieniu opieki,
- swój dokument tożsamości np. dowód osobisty lub paszport.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku o zameldowanie na pobyt stały.
Miejsce złożenia i odbioru
- Osobiście w dowolnej delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy.
- Przez stronę internetową www.gov.pl.
Składam wniosek osobiście:
- Pobierz i wypełnij formularz zgłoszenia pobytu stałego.
- Przyjdź do dowolnej delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich i złóż podpisany formularz i niezbędne dokumenty.
- Po sprawdzeniu dokumentów i pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku zostaniesz zameldowany.
- Odbierz zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.
Jeśli chcesz złożyć wniosek osobiście w urzędzie możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.
Składam wniosek przez internet:
Jeśli chcesz zameldować się przez internet, potrzebujesz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość.
- Wejdź na stronę www.gov.pl.
- Kliknij przycisk Zamelduj się.
- System przeniesie Cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
- Wypełnij formularz.
- Sprawdź i podpisz zgłoszenie. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
[!] Jeśli widniejesz w księdze wieczystej i wpisany adres lokalu będzie się z nią zgadzał – system zamelduje Cię automatycznie.
Termin odpowiedzi
Twój wniosek rozpatrzymy niezwłocznie.
Tryb odwoławczy
W tej sprawie nie możesz się odwołać.
Uwagi
- Musisz zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30 dniu pobytu w tym miejscu. Ten czas liczymy od dnia Twojego przybycia do tego miejsca.
- Jeśli zmieniasz miejsce pobytu stałego, nie musisz wymeldowywać się z poprzedniego miejsca – zostaniesz automatycznie wymeldowany z poprzedniego adresu.
- Zgłoszenie urodzenia dziecka we właściwym Urzędzie Stanu Cywilnego (USC) zastępuje zameldowanie. Kierownik USC, który sporządzi akt urodzenia, od razu je zamelduje z datą sporządzenia aktu. Dziecko zostanie zameldowane w miejscu pobytu stałego rodziców albo tego z rodziców, u którego faktycznie przebywa.
- Jeśli Twoje dziecko urodziło się za granicą, ale przebywa na stałe w Polsce – po dokonaniu transkrypcji aktu urodzenia – musisz zameldować je na pobyt stały.
- Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania będą budziły nasze wątpliwości, to o Twoim zameldowaniu rozstrzygniemy w drodze decyzji administracyjnej (patrz: karta informacyjna „Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej”).
- Zaświadczenie o zameldowaniu jest ważne do chwili zmiany miejsca pobytu.
Podstawa prawna
Wersja 1.0 z 29.02.2024 r.