- Knowledge base
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Drogownictwo
- / Parkowanie
null Parkowanie w SPPN
Opłaty za parkowanie
Opłaty za parkowanie
Obowiązują następujące stawki opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w SPPN w dni robocze od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni 2 maja, 24 grudnia, 31 grudnia, w wysokości za:
-
pierwszą godzinę – 4,50 zł
-
drugą godzinę – 5,40 zł
-
trzecią godzinę – 6,40 zł
-
czwartą i kolejne godziny – po 4,50 zł.
Opłata minimalna za postój wynosi 0,50 zł, co jest równoważne 10 minutom postoju. Nie ma możliwości opłacenia krótszego czasu postoju.
Opłaty za poszczególne godziny postoju sumują się, np. opłata za 3 godziny postoju wynosi 16,30 zł (tzn. 4,50 zł za pierwszą godzinę + 5,40 zł za drugą godzinę + 6,40 zł za trzecią godzinę postoju).
Możliwe jest wnoszenie opłat za odcinki czasu krótsze niż godzina, z zachowaniem warunku opłaty minimalnej (0,50 zł).
Opłata dodatkowa za nieopłacenie postoju – 300 zł. W przypadku uiszczenia opłaty w ciągu 7 dni, koszt opłaty dodatkowej wynosi 200 zł.
Formy wnoszenia opłat
-
płatność w parkomacie:
-
kartą płatniczą (bezstykowo),
! Parkomat nie żąda kodu PIN do kwoty 100 zł.
-
bilonem (10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł).
! Parkomat nie wydaje reszty.
Wprowadź numer rejestracyjny pojazdu, a dopiero potem wrzuć monety lub dokonaj płatności kartą.
Bilet jest drukowany natychmiast po dokonaniu zapłaty, do odbioru z kieszeni wydawczej osłoniętej zieloną osłoną.
! Nie ma obowiązku umieszczania biletu za przednią szybą pojazdu.
Parkomaty przyjmują opłaty we wszystkie dni tygodnia, przez 24 godziny na dobę. Opłaty wniesione w dniu i godzinach wolnych od opłat za postój, przenoszone są na najbliższy płatny dzień funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Opłata za parkowanie automatycznie zostanie naliczona począwszy od godziny 8.00 w poniedziałek.
Urządzenia czynne całą dobę
Parkomaty przyjmują opłaty we wszystkie dni tygodnia, przez 24 godziny na dobę. Opłaty wniesione w dniu i godzinach wolnych od opłat za postój, przenoszone są na najbliższy płatny dzień funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.
Na przykład – kierowca przyjeżdżający w nocy z niedzieli na poniedziałek może od razu wnieść opłatę w parkomacie – bez konieczności przychodzenia do parkomatu w poniedziałek około godziny 8.00. Opłata za parkowanie automatycznie zostanie naliczona począwszy od godziny 8.00 w poniedziałek.
Jak dokonać opłaty
Najpierw należy wprowadzić numer rejestracyjny pojazdu, a dopiero potem wrzucić monety lub dokonać płatności kartą.
Przy płatności kartą przed zatwierdzeniem transakcji należy sprawdzić kwotę opłaty.
Bilet jest drukowany natychmiast po dokonaniu zapłaty, do odbioru z kieszeni wydawczej z zieloną osłoną. Nie ma już obowiązku wykładania biletu parkingowego za szybą samochodu. Kontrola poboru opłat odbywa się zdalnie za pomocą systemu e-kontroli.
Godzina rozpoczęcia parkowania
Za godzinę rozpoczęcia parkowania przyjmuje się godzinę wykupienia biletu (w przypadku wykupowania biletu w godzinach funkcjonowania Strefy, tj. w dni robocze od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8.00-20.00) lub godzinę 8.00 w najbliższym płatnym dniu funkcjonowania Strefy (w przypadku wykupowania biletu poza godzinami funkcjonowania Strefy).
Opłata maksymalna
Jednorazowo można wnieść opłatę o maksymalnej wysokości 100 zł.
Przedłużanie czasu parkowania
Bilety parkingowe posiadają nadrukowany kod QR. Można go zeskanować czytnikiem, który znajduje się w parkomacie. Pozwala to na szybkie przedłużenie czasu parkowania – wprowadzony przy poprzednim bilecie numer rejestracyjny pojazdu zostanie uzupełniony automatycznie.
-
płatności mobilne
Szczegóły dotyczące płatności mobilnych znajdują się w sekcji "Płatności mobilne".
Parkomaty
Mapa abonamentów obszarowych (wydanych wg. zasad do 2 lutego 2025 r.)
Mapa abonamentów obszarowych (wg. zasad od 3 lutego 2025 r.)
Nowe parkomaty od listopada 2024 r.
Nowe urządzenia różnią się od siebie wielkością i funkcjonalnością. 1289 parkomatów służy wyłącznie do opłacania postoju kartą lub blikiem. W pozostałych 936 jest możliwa płatność bilonem.
Nowe urządzenia są wyposażone w czytniki kodów QR. Wystarczy, że kierujący zeskanuje taki kod ze swojego telefonu (np. wygenerowany w dedykowanej aplikacji) a numer rejestracyjny jego samochodu uzupełni się automatycznie.
Czytniki QR mają jeszcze jedną funkcję – dzięki nim bilet zakupiony w parkomacie można przedłużać, w podobny sposób jak dziś można to robić, korzystając z aplikacji mobilnej.
Płatność gotówką
Parkomaty z opcją płatności gotówką są wyraźnie oznaczone oraz montowane naprzemiennie z urządzeniami tylko “bezgotówkowymi”.
Mapa parkomatów
Mapa wszystkich parkomatów, wraz z podziałem na typy urządzeń. Jest na bieżąco aktualizowana.
Konsultacje społeczne
Jaka strefa płatnego parkowania na Mokotowie?
Jak można wziąć udział w konsultacjach?
Podczas spotkania online:
-
3 grudnia (środa) w godz. 17–19:30 na YouTube
Podczas spotkań informacyjno-konsultacyjnych:
-
9 grudnia (wtorek) w godz. 17–19 dla podobszaru nr 3 w Domu Kultury Kadr, ul. Rzymowskiego 32
-
10 grudnia (środa) w godz. 17– 19 dla podobszaru nr 4 w Domu Kultury Kadr, ul. Rzymowskiego 32
Jak zgłosić uwagi do projektów organizacji ruchu?
-
przez formularz na stronie konsultacje.um.warszawa.pl
-
mejlowo na adres sppmokotow@zdm.waw.pl
Konsultacje społeczne potrwają do 31 grudnia 2025 r.
Więcej informacji
Jaka strefa płatnego parkowania na Mokotowie?
Jaka strefa płatnego parkowania we Włochach?
Jak można wziąć udział w konsultacjach?
Podczas spotkania online:
-
3 grudnia (środa) w godz. 17–19:30 na YouTube
Podczas spotkań informacyjno-konsultacyjnych:
-
15 grudnia (poniedziałek) w godz. 17–19 dla podobszaru nr 1 w Urzędzie Dzielnicy Włochy, al. Krakowska 257
-
16 grudnia (wtorek) w godz. 17–19 dla podobszaru nr 2 w Urzędzie Dzielnicy Włochy, al. Krakowska 257
Jak zgłosić uwagi do projektów organizacji ruchu?
-
przez formularz na stronie konsultacje.um.warszawa.pl
-
mejlowo na adres sppnwlochy@zdm.waw.pl
Konsultacje społeczne potrwają do 31 grudnia 2025 r.
Więcej informacji
Obszar SPPN
Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego obejmuje obszar ograniczony ulicami:
Obszar I:
- aleją Prymasa Tysiąclecia – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Marcina Kasprzaka – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Juliana Konstantego Ordona – wraz z tą ulicą graniczną
- ulicą Wolską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- aleją Prymasa Tysiąclecia – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- aleją Obrońców Grodna – bez tej ulicy granicznej;
- aleją Armii Krajowej – bez tej ulicy granicznej;
- mostem gen. Stefana Grota-Roweckiego – bez tego mostu;
- wzdłuż lewego brzegu Wisły, do wysokości ulicy Wilanowskiej;
- ulicą Solec – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Czerniakowską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Ludwika Idzikowskiego – z tą ulicą graniczną (do ulicy Ikara);
- ulicą Ikara – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Czerniowiecką – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Cieszyńską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Bukowińską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Domaniewską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Zygmunta Modzelewskiego – bez tej ulicy granicznej (do ulicy Ksawerów);
- ulicą Zygmunta Modzelewskiego – wraz z tą ulicą graniczną (od ulicy Ksawerów);
- ulicą Jana Pawła Woronicza – wraz z tą ulicą graniczną (do ulicy Wołoskiej);
- ulicą Jana Pawła Woronicza – bez tej ulicy granicznej (do ulicy Spartańskiej);
- ulicą Jana Pawła Woronicza – wraz z tą ulicą graniczną (od ulicy Spartańskiej);
- ulicą Żwirki i Wigury – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- podstawą nasypu linii kolejowej nr 8 (od strony wnętrza strefy);
- od miejsca skrzyżowania linii kolejowych nr 8 oraz nr 47 – podstawą nasypu linii kolejowej
nr 47 (od strony wnętrza strefy).
Obszar II
- ulicą Stefana Starzyńskiego od prawego brzegu Wisły – wzdłuż jezdni od strony wnętrza
strefy (oś jezdni); - podstawą nasypu linii kolejowej nr 9 (od strony wnętrza strefy);
- ulicą Radzymińską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Folwarczną – wraz z tą ulicą graniczną;
- torowiskiem tramwajowym od ulicy Kawęczyńskiej do ulicy Kijowskiej;
- przedłużeniem wyżej wymienionego torowiska do podstawy nasypu linii kolejowej nr 7;
- podstawą nasypu linii kolejowej nr 7 (od strony wnętrza strefy);
- ulicą Podskarbińską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Stanisławowską – wraz tą ulica graniczną;
- ulicą Terespolską – wraz z tą ulicą graniczną;
- przedłużeniem ulicy Terespolskiej, do alei Jerzego Waszyngtona;
- aleją Jerzego Waszyngtona – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Saską – wraz z tą ulicą graniczną;
- aleją Stanów Zjednoczonych – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Afrykańską – wraz z tą ulicą graniczną;
- wzdłuż ulicy generała Tadeusza Bora Komorowskiego – bez tej ulicy granicznej;
- przedłużeniem ulicy generała Stanisława Skalskiego do ulicy Wał Miedzeszyński;
- prawym brzegiem Wisły do ulicy Stefana Starzyńskiego.
Uchwała I Regulamin (PDF, 1736 kB)
Mapa abonamentów obszarowych (wydanych wg. zasad do 2 lutego 2025 r.)
Mapa abonamentów obszarowych (wg. zasad od 3 lutego 2025 r.)
Brak opłaty za parkowanie
Opłata za brak opłaconego postoju w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego wynosi 300 zł. To opłata dodatkowa (DOD).
W przypadku jej uiszczenia w terminie 7 dni od wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej albo otrzymania wezwania do zapłaty (dot. e-kontroli SPPN), jej wysokość wynosi 200 zł. Takie uprawnienie nie dotyczy opłat dodatkowych, w stosunku do których ZDM wystawił już zawiadomienie, monit, upomnienie lub tytuł wykonawczy.
Jak zapłacić nie mając dokumentu
W przypadku zgubienia, bądź zniszczenia dokumentu z numerem rachunku, albo w przypadku chęci uregulowania większej liczby opłaty dodatkowej jednym przelewem, należności te należy wpłacać na rachunek o numerze 17 1030 1508 0000 0005 5005 9118.
W takiej sytuacji w tytule przelewu należy wpisać: numer rejestracyjny pojazdu, numery opłat dodatkowych lub wskazać sygnaturę sprawy uwidocznioną w nagłówku otrzymanego wezwania.
Opłata na indywidualny numer konta
Indywidualny numer konta jest generowany dla danej opłaty. W takiej sytuacji w tytule przelewu wystarczy adnotacja „opłata dodatkowa”.
Numer konta jest podany:
-
W wezwaniu do uiszczenia opłaty dodatkowej, znajdujący się pod tabelą opisującą opłatę dodatkową.
Siedem ostatnich cyfr numeru rachunku to numer sygnatury wezwania. -
Nad kodem kreskowym na Dokumencie Opłaty Dodatkowej (DOD).
Dwanaście ostatnich cyfr numeru rachunku pokrywa się z numerem DOD
Opłata przez stronę internetową
Internetowy panel znajduje się na stronie ZDM w osobnej zakładce “Opłata dodatkowa – informacja online”. Ta opcja pozwala również wyświetlenie szczegółów danej sytuacji, w tym zdjęć pojazdu wykonanych w momencie kontroli. Do zalogowania się potrzebny jest numer rejestracyjny pojazdu oraz indywidualny numer PIN, który znajduje się na wezwaniu.
Opłata w opłatomacie
Skorzystanie z opłatomatu jest możliwe nie wcześniej niż w następnym dniu roboczym po wystawieniu dokumentu opłaty dodatkowej. Opłatomaty znajdują się w siedzibie ZDM przy ul. Chmielnej 120. Opłatę dodatkową można w nich wnosić w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz.: 7.30 – 15.30. Urządzenie odczytuje kod kreskowy zamieszczony w dokumencie opłaty dodatkowej. Można też wprowadzić na klawiaturze numer tego dokumentu.
SPRAWDŹ WARTOŚĆ OPŁAT DODATKOWYCH ZA KONKRETNY POJAZD
Informacje o liczbie i wartości opłat dodatkowych obciążających dany pojazd samochodowy z tytułu nieuiszczenia opłaty za postój w SPPN, można uzyskać:
-
na stronie internetowej Zarządu Dróg Miejskich w osobnej zakładce w sekcji „Parkowanie”, po zalogowaniu za pomocą PIN z wezwania do uiszczenia opłaty dodatkowej z e-kontroli SPPN,
-
drogą elektroniczną na adres: windykacjaSPPN@zdm.waw.pl lub reklamacjeSPPN@zdm.waw.pl, dołączając do e-maila skan dowodu rejestracyjnego pojazdu,
-
osobiście w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich, ul. Chmielna 120, od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-15:30, po okazaniu dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Zgłaszanie uszkodzeń parkomatów
Serwisem wszystkich parkomatów w SPPN zajmuje się firma City Parking Group S.A.
Z góry dziękujemy za zgłaszanie ewentualnych problemów technicznych wraz podaniem numeru lub lokalizacji urządzenia:
-
telefonicznie – 800 800 061, dyżur operatora w godzinach 7:00 – 20:30 w dni obowiązywania SPPN, w pozostałym okresie zapewniona jest obsługa automatyczna – możliwość nagrania zgłoszenia, które zostanie odsłuchane w celu realizacji niezwłocznie w następny dzień roboczy;
-
mailowo – awariaWAW@citypg.pl.
Płatności mobilne
Kierowcy mogą korzystać z usług operatorów:
-
mPay - po 21 listopada 2025 roku nie będzie już możliwości wniesienia opłaty za postój za pomocą aplikacji – mPay, więcej w komunikacie ZDM.
W celu wnoszenia opłat za postój za pomocą systemu płatności mobilnych, należy najpierw założyć konto w CityParkApp, Flowbird, mPay, moBILET, MobiParking lub Pango oraz “podpiąć” kartę płatniczą lub zasilić je środkami.
Rozpoczęcie i kończenie parkowania realizowane jest za pomocą jednego ze sposobów:
-
aplikacji mobilnej (można pobrać bezpośrednio ze strony: AnyPark, CityParkApp, Flowbird, mPay, moBILET, MobiParking lub ze sklepów z aplikacjami na urządzenia mobilnych)
- wiadomości SMS – dostępne w SkyCash (MobiParking), MoBilet i mPay
- kodów IVR – dostępne w SkyCash (MobiParking) i MoBilet.
Reklamacje
Kierujący lub właściciel pojazdu, kwestionujący zasadność wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej, może złożyć reklamację w terminie 7 dni (kalendarzowych), liczonych od dnia następnego po:
-
wystawieniu dokumentu opłaty dodatkowej i umieszczeniu go pod wycieraczką przedniej szyby pojazdu, albo
-
doręczeniu wezwania (jeżeli wcześniej reklamacja nie była wnoszona).
Wysokość opłaty
-
Ustala się opłatę dodatkową za każdorazowe nieuiszczenie opłaty za postój pojazdu samochodowego w SPPN, w wysokości 300 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.
-
W przypadku uiszczenia opłaty dodatkowej, o której mowa w ust. 1, w terminie 7 dni od wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej albo otrzymania wezwania do zapłaty, jej wysokość ustala się na kwotę 200 zł.
W związku z powyższym, złożenie reklamacji na otrzymaną opłatę dodatkową lub na wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, nie wstrzymuje 7-dniowego terminu do jej uiszczenia, podczas której jej wysokość wynosi 200 zł, zamiast 300 zł. Niewniesienie opłaty w tym czasie skutkuje nieodwracalną utratą tego uprawnienia. W przypadku uznania reklamacji opłata dodatkowa zostanie zwrócona wpłacającemu. Ostateczna decyzja w zakresie terminu wniesienia opłaty dodatkowej pozostaje wyłącznie w gestii osoby zobowiązanej.
Reklamacje składa się pisemnie:
-
drogą elektroniczną na adres: reklamacjeSPPN@zdm.waw.pl
-
za pośrednictwem skrzynki podawczej ePUAP
-
pocztą na adres: Zarząd Dróg Miejskich, ul. Chmielna 120, 00-801 Warszawa
-
osobiście w Kancelarii ZDM (godziny otwarcia i adres na stronie Kontakt)
-
za pośrednictwem e-Doręczenia
-
za pomocą usługi reklamacje.zdm.waw.pl
Reklamacja powinna zawierać:
-
imię i nazwisko oraz adres pocztowy wnoszącego reklamację – reklamacje niezawierające tych danych pozostaną bez rozpoznania,
-
nr rejestracyjny pojazdu,
-
nr dokumentu opłaty dodatkowej lub przynajmniej datę zdarzenia,
-
uzasadnienie reklamacji, najlepiej poparte stosownymi dokumentami.
Odpowiedzi na reklamacje
Odpowiedzi na reklamacje udzielane są w kolejności ich wpływu, są starania aby termin udzielenia odpowiedzi nie przekraczał 30 dni.
W przypadku nieuzyskania w ciągu 30 dni odpowiedzi na reklamację należy najpierw sprawdzić, czy na pewno reklamacja została wysłana na prawidłowy adres, a jeśli tak – zadzwonić pod nr a jeśli tak – zadzwonić pod nr 22 55 89 535 lub 22 55 89 536.
Odpowiedzi na reklamacje wysyłane są listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, listem zwykłym lub drogą elektroniczną, w zależności od potrzeby, sposobu złożenia reklamacji czy życzenia wnioskodawcy. Na życzenie zainteresowanego złożone oryginały dokumentów odsyła się pocztą wraz z odpowiedzią.
Osoba, która nie zgadza się z otrzymaną odpowiedzią na reklamację, może wnieść odwołanie do Komisji Odwoławczej, powołanej przez Prezydenta m.st. Warszawy, w ciągu 7 dni od daty otrzymania powiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji.
Odwołanie składa się za pośrednictwem ZDM, dołączając te dokumenty, których nie otrzymał ZDM wraz z reklamacją.
Noty księgowe i faktury
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie nie wystawia not księgowych oraz faktur z tytułu parkowania na terenie SPPN.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Opłata za postój wynika wprost z przepisów prawa (art. 13 ust. 1 pkt. 1) ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470), a zarząd drogi jest tylko wyznaczony do jej pobierania (ust. 13b ust. 7 ww. ustawy).
ZDM pobierając opłatę za za postój w strefie płatnego parkowania nie występuje dla tej czynności jako podatnik, nie dokonuje sprzedaży ani też nie świadczy usługi.
Przepisy art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz art. 22 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.) i art. 15 ust. 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.), dopuszczają księgowanie biletów parkingowych w ewidencji księgowej, bez konieczności uzyskania noty księgowej/faktury z ZDM.


