- Baza wiedzy
-
/
Sprawy obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Urząd Stanu Cywilnego
-
/
Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń
- Dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego
- Odtwarzanie treści aktów stanu cywilnego
- Przeniesienie zagranicznego aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego
- Rejestracja małżeństw
- Rejestracja urodzeń
- Rejestracja zgonów
- Sporządzenie testamentu przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego
- Zdarzenie z zakresu stanu cywilnego, które nastąpiło za granicą i nie zostało zarejestrowane
- Zgłoszenie jubileuszu długoletniego pożycia małżeńskiego
- Zmiana imienia lub nazwiska
Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń
null Wydanie odpisu zupełnego lub skróconego aktu stanu cywilnego
Krok po kroku
- Złóż w urzędzie wniosek o wydanie odpisu zupełnego lub skróconego – w zależności od tego, którego potrzebujesz.
- Dołącz do niego wymagane dokumenty i złóż je w urzędzie. Możesz to zrobić na kilka sposobów – szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Zapłać opłatę skarbową jeśli jest wymagana – szczegółowe informacje znajdziesz sekcji Opłaty.
- Po rozpatrzeniu wniosku wydamy potrzebny Ci odpis lub decyzję o odmowie jego wydania.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie odpisu (zupełnego lub skróconego) aktu stanu cywilnego:
- aktu urodzenia
- aktu małżeństwa
- aktu zgonu.
- Potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej.
- Dokument, który potwierdzi Twój interes prawny – jeżeli nie masz ustawowych uprawnień do otrzymania odpisu, np. prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu opieki, gdy jesteś opiekunem prawnym. Więcej informacji znajdziesz w sekcji Uwagi.
- Do wglądu dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię takiego pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez jedną z tych osób:
- notariusza
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną (PDF 69,8 kB).
Opłaty
Opłaty zależą od rodzaju odpisu jaki chcesz otrzymać:
- 22 zł – opłata skarbowa za odpis skrócony,
- 33 zł – opłata skarbowa za odpis zupełny,
- bezpłatnie – jeśli odpis jest Ci potrzebny np. do:
- wyrobienia dowodu osobistego lub paszportu,
- zatrudnienia, otrzymania wynagrodzenia za pracę,
- otrzymania świadczenia socjalnego, pomocy społecznej,
- przyznania ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego,
- przyznania: opieki, kurateli, adopcji,
- alimentów.
[!] W ustawie o opłacie skarbowej znajdziesz wszystkie przypadki, w których nie trzeba płacić za wydanie odpisu.
Możliwe opłaty dodatkowe:
- 17 zł – opłata za formularz wielojęzyczny
- 17 zł – oplata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi, prawnukowi) lub rodzeństwu jest zwolnione z opłaty,
- 5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
Za formularz wielojęzyczny możesz zapłacić:
- przelewem na rachunek bankowy:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
23 1030 1508 0000 0005 5000 1004
W tytule przelewu napisz za co jest ta opłata, np. Opłata za formularz wielojęzyczny XXX XXX – tu podaj imię i nazwisko osoby, której formularz dotyczy. - w kasie urzędu dzielnicy: Białołęka, Praga-Południe, Targówek, Ursus, Ursynów, Wilanów,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
- przelewem na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co jest ta opłata, np.: „Opłata skarbowa za odpis aktu małżeństwa XXX XXX” – w tym miejscu podaj imię i nazwisko osoby, której odpis dotyczy. - w dowolnej kasie urzędu,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- osobiście
- w wybranej siedzibie USC m.st. Warszawy,
[!] Wniosku nie złożysz w siedzibie przy ul. T. Chałubińskiego 8 (Wydział Zagranicznej Rejestracji Stanu Cywilnego).
- w wybranej siedzibie USC m.st. Warszawy,
- pocztą na adres: Urząd Stanu Cywilnego m.st. Warszawy, na adres wybranej siedziby USC,
- przez internet.
[!] Wniosek o odpis aktu stanu cywilnego możesz złożyć w każdym USC w Polsce.
Składam wniosek osobiście w urzędzie
- Sprawdź, gdzie możesz złożyć wniosek.
- Wypełnij wniosek o akt stanu cywilnego, którego potrzebujesz i podpisz go.
[!] Wnioski znajdziesz w sekcji Pliki do pobrania oraz w siedzibach Urzędu Stanu Cywilnego. - Zapłać opłatę skarbową za wydanie odpisu, jeśli jest wymagana.
- Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
- Złóż wniosek w dowolnej siedzibie USC m.st. Warszawy lub wyślij go pocztą.
[!] Wniosku nie złożysz w siedzibie przy ul. T. Chałubińskiego 8 (Wydział Zagranicznej Rejestracji Stanu Cywilnego).
Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.
[!] Przez internet nie możesz wnioskować o formularz wielojęzyczny.
- Wejdź na stronę serwisu Rzeczypospolitej Polskiej „Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego”
- Kliknij przycisk „Wyślij wniosek” i zaloguj się do serwisu mObywatel.
- Wypełnij wniosek i wybierz sposób płatności.
- Dołącz wymagane dokumenty.
- Wybierz, w jaki sposób chcesz otrzymać odpis.
- Złóż wniosek.
[!] E-doręczenie to elektroniczny odpowiednik listu poleconego. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie ADE (adresu do doręczeń elektronicznych). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Jeśli chcesz złożyć wniosek przez e-Doręczenia
- Wejdź na stronę mobywatel.gov.pl, zaloguj się.
- Wybierz sposób złożenia dokumentów przez skrzynkę do e-Doręczeń.
- Przygotuj wniosek i wymagane dokumenty. Dołącz je, podpisz treść wiadomości i wyślij.
Odpisy aktu stanu cywilnego możesz otrzymać w formie dokumentu elektronicznego.
[!] Elektroniczny odpis aktu stanu cywilnego jest ważny tylko w formie elektronicznej i może być wykorzystany wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których go przekażesz. Jeśli wydrukujesz taki odpis, to ten wydruk nie będzie dokumentem urzędowym – nie będzie miał takiej samej mocy jak papierowy odpis wydany przez USC.
Jak przekażemy Ci odpis
Odpis przekażemy Ci we wnioskowanej formie: papierowej lub elektronicznej. Otrzymasz go w sposób wskazany we wniosku: osobiście w urzędzie, listem poleconym lub drogą elektroniczną.
Termin odpowiedzi
- Do 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku – jeśli akt był sporządzony w USC m.st. Warszawy.
- Do 10 dni roboczych – jeśli akt był sporządzony w innym urzędzie stanu cywilnego i nie został jeszcze przeniesiony do rejestru.
Tryb odwoławczy
Kierownik USC może odmówić Ci wydania odpisu, jeśli na przykład chcesz dostać odpis aktu innej osoby i nie wykażesz interesu prawnego do jego uzyskania. Dostaniesz wtedy decyzję administracyjną o odmowie wydania dokumentu. Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania takiej decyzji. Odwołanie kieruj do Wojewody Mazowieckiego, ale złóż je u kierownika USC, który wydał Ci odmowną decyzję.
Uwagi
- Odpisy mogą otrzymać:
- osoba, której akt dotyczy, i jej małżonek,
- wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie),
- zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki),
- rodzeństwo,
- przedstawiciel ustawowy,
- opiekun prawny – musi przedstawić prawomocne postanowienie sądu,
- inne osoby, które wykażą interes prawny na podstawie dokumentów.
- Masz interes prawny, gdy musisz przedstawić odpis aktu stanu cywilnego, żeby załatwić swoją sprawę np. w postępowaniu sądowym lub administracyjnym. Aby wykazać taki interes prawny musisz przedstawić w USC dokument, który potwierdzi taką potrzebę np. wezwanie z sądu do złożenia odpisu aktu stanu cywilnego.
- Wielojęzyczny standardowy formularz do dokumentu urzędowego (tłumaczenie pomocnicze) jest wydawany do odpisów skróconych. Formularz nie jest samodzielnym dokumentem. Może być przedstawiany tylko z dokumentem, do którego został wydany.
Podstawa prawna
Wersja 3.0 z 4.09.2025 r.
- USC-08-01 Wniosek o wydanie odpisu skróconego lub zupełnego aktu urodzenia (pdf, 32,2 kB) (otwiera nowe okno)
- USC-08-01 Wniosek o wydanie odpisu skróconego lub zupełnego aktu małżeństwa (pdf, 35,2 kB) (otwiera nowe okno)
- USC-08-01 Wniosek o wydanie odpisu skróconego lub zupełnego aktu zgonu (pdf, 32, 8 kB) (otwiera nowe okno)
- Wniosek o wydanie wielojęzycznego formularza (pdf, 30,8 kB) (otwiera nowe okno)
- USC-08-01 Wniosek o wydanie odpisu skróconego lub zupełnego aktu zgonu (docx, 32, 8 kB) (edytowalny) (otwiera nowe okno)
- USC-08-01 Wniosek o wydanie odpisu skróconego lub zupełnego aktu małżeństwa (docx, 35,2 kB) (edytowalny) (otwiera nowe okno)
- USC-08-01 Wniosek o wydanie odpisu skróconego lub zupełnego aktu urodzenia (docx, 32,2 kB) (edytowalny) (otwiera nowe okno)
- Wniosek o wydanie wielojęzycznego formularza (docx, 30,8 kB)(edytowalny) (otwiera nowe okno)


