Najem, dzierżawa, użyczenie

null Ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości

Jeśli chcesz ograniczenia sposobu korzystania z cudzej nieruchomości, bo zamierzasz realizować na niej cel publiczny, a jej właściciel lub użytkownik wieczysty się na to nie zgadza, to możesz złożyć do nas wniosek w tej sprawie. We wniosku możesz poprosić abyśmy udzielili Ci – w drodze decyzji – zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie:

  • ciągów drenażowych, 
  • przewodów i urządzeń, które służą do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej,
  • urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji,
  • innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń.

Krok po kroku

  1. Wypełnij i podpisz wniosek o wydanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości.
  2. Dołącz wszystkie wymagane dokumenty.
  3. Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  4. Po zakończeniu postępowania otrzymasz decyzję lub inny dokument kończący sprawę.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości.
  2. Dokument planistyczny:
    • wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki ewidencyjnej objętej wnioskiem – jeżeli obowiązuje dla niej plan miejscowy albo
    • ostateczna decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego – w przypadku braku planu.

[!] Jeśli dla nieruchomości obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, ale nie przewiduje on wprost lokalizacji planowanej inwestycji, to aby przyspieszyć rozpatrywanie sprawy możesz złożyć dodatkową opinię, która potwierdza zgodność inwestycji z planem miejscowym. Opinię taką wydaje komórka urzędu dzielnicy właściwa do spraw architektury.

  1. Odpis zwykły księgi wieczystej lub hipotecznej lub zbioru dokumentów dla nieruchomości objętej wnioskiem – jeżeli z danych z ewidencji gruntów i budynków wynika, że są one prowadzone. W przypadku ksiąg zamkniętych lub zaginionych złóż potwierdzenie takiego statusu z właściwego sądu.
  2. Fragment zasadniczej mapy miasta z zaznaczonymi:
    • granicami działki ewidencyjnej objętej wnioskiem,
    • przebiegiem planowanej inwestycji,
    • zasięgiem strefy bezpieczeństwa – jeśli jest konieczna.

[!] Dokument ten musi być podpisany. Ze względu na ograniczone możliwości techniczne sugerujemy format A4 lub A3.

  1. Opis strefy bezpieczeństwa dla inwestycji oraz rodzaju ograniczeń w sposobie korzystania z nieruchomości w strefie lub oświadczenie o braku konieczności jej ustanowienia.
    [!] Dokument musi być podpisany.
  2. Dokumenty z przeprowadzonych rokowań z właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości o uzyskanie zgody na wykonanie prac, których dotyczy wniosek, albo dokumenty, które potwierdzają nieuregulowany stan prawny nieruchomości.
  3. Pełnomocnictwo – jeśli reprezentuje Cię pełnomocnik. Pełnomocnictwo musi zawierać prawidłowo określony zakres umocowania (reprezentowanie przed organami administracji).

Zamiast oryginału dokumentu możesz złożyć jego odpis, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez: 

  • notariusza albo 
  • adwokata, radcę prawnego rzecznika patentowego lub doradcę podatkowego, który jest pełnomocnikiem w sprawie albo
  • upoważnionego pracownika urzędu.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku i pełnomocnictwa.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

  • osobiście: 
    • w Biurze Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy, ul. T. Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa,
    • w kancelarii ogólnej Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
  • przez internet na stronie ePUAP,
  • pocztą na adres korespondencyjny: Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.

Składam wniosek w urzędzie

  1. Wypełnij i podpisz wniosek.
  2. Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
  3. Złóż wniosek w urzędzie lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny.
  4. Po rozpatrzeniu wniosku, poinformujemy Cię o dalszych etapach sprawy. Odpowiedź przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać ją osobiście. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.

Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.

Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – epuap.gov.pl.
  2. Wypełnij wniosek i dołącz wymagane dokumenty.
  3. Złóż wniosek.
  4. Na swoją skrzynkę ePUAP otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku.
  5. Po rozpatrzeniu wniosku, poinformujemy Cię o dalszych etapach sprawy. Odpowiedź przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać ją osobiście. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.

[!] Pamiętaj, że skany dokumentów bez podpisu elektronicznego nie mogą być dowodami w sprawie.

Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie:
Pisma w sprawie przekażemy na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać je osobiście w Biurze Mienia Miasta i Skarbu Państwa. Zanim to zrobisz, skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu. Jeżeli ustanowisz pełnomocnika, pisma doręczymy pełnomocnikowi. Jeżeli ustanowisz kilku pełnomocników, doręczymy je tylko jednemu pełnomocnikowi. Możesz wskazać takiego pełnomocnika.

Jednostka odpowiedzialna

Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy
[!] Organ, który rozpatruje tego typu sprawy, to starosta wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej. W Warszawie, która jest miastem na prawach powiatu, tę funkcję pełni Prezydent m.st. Warszawy.

Termin odpowiedzi

Sprawa, w której trzeba przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, powinna zostać załatwiona nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawa szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Do tych terminów nie wliczamy:

  • terminów przewidzianych w przepisach prawa na realizację określonych czynności,
  • okresów zawieszenia postępowania,
  • okresu trwania mediacji,
  • okresów opóźnień spowodowanych z Twojej winy, innej osoby (np. właściciela nieruchomości) albo przyczyn niezależnych od nas.

Powiadomimy Cię o każdym przypadku i przyczynach niezałatwienia sprawy w terminie, również z przyczyn niezależnych od nas. Podamy też nowy termin zakończenia.
Część postępowań wymaga wyjaśnienia stanu prawnego nieruchomości ponieważ np.:

  • stan prawny nie był aktualizowany przez właścicieli przez wiele lat, 
  • część dokumentów zaginęła, 
  • osoby, którym mogą przysługiwać prawa do nieruchomości nie żyją, co wiąże się z koniecznością odszukania ich spadkobierców. 

W szczególnych przypadkach konieczne jest przeprowadzenie wieloletniego postępowania wyjaśniającego przed wydaniem rozstrzygnięcia w sprawie.

Tryb odwoławczy

Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, organem wyższego stopnia w tych sprawach jest wojewoda. 

Od decyzji możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie skieruj do Wojewody Mazowieckiego, ale za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy. Odwołanie możesz złożyć tak jak wniosek (patrz sekcja Miejsce złożenia i odbioru).

Możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania przed upływem terminu do jego wniesienia. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Aby zrzec się prawa do wniesienia odwołania złóż nam takie oświadczenie.

Uwagi

  1. Inwestycja musi być inwestycją określonego typu – ustawa wymienia: 
    • ciągi drenażowe, 
    • przewody i urządzenia, które służą do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej,
    • urządzenia łączności publicznej i sygnalizacji, 
    • a także inne podziemne, naziemne lub nadziemne obiekty i urządzenia niezbędne do korzystania z tych przewodów i urządzeń.
  2. Inwestycja musi być inwestycją celu publicznego – zgodnie z art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami i art. 2 pkt 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
  3. Inwestycja musi być zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub ostateczną decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
    [!] Jeśli z treści planu wprost nie wynika lokalizacja inwestycji, to możesz złożyć dodatkową opinię, wydaną przez komórkę urzędu dzielnicy właściwą do spraw architektury, która potwierdza zgodność inwestycji z planem miejscowym. Taka opinia może przyspieszyć rozpatrywanie sprawy.
  4. Rokowania o wyrażenie zgody na wykonanie prac, których dotyczy wniosek, przeprowadzone z właścicielem lub użytkownikiem wieczystym muszą zakończyć się wynikiem negatywnym. Nie dotyczy to nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, w stosunku do której nie musisz przeprowadzać rokowań.
  5. Jeśli wniosek dotyczy urządzeń łączności publicznej, decyzję będziemy wydawać w uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Możemy ją wydać także w przypadku braku planu miejscowego lub gdy decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego nie jest wymagana.
  6. Jeśli nie złożysz wszystkich wymaganych dokumentów, wezwiemy Cię do ich uzupełnienia. Na uzupełnienie wyznaczymy termin nie krótszy niż 7 dni. Jeśli nie uzupełnisz wniosku w tym terminie, pozostawimy go bez rozpoznania.
  7. W trakcie postępowania możemy wzywać Cię np. do udziału w podejmowanych czynnościach lub do złożenia wyjaśnień.
  8. Masz prawo do czynnego udziału w postępowaniu.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 2.08.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?