Najem, dzierżawa, użyczenie
null Ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości
Jeśli chcesz ograniczenia sposobu korzystania z cudzej nieruchomości, bo zamierzasz realizować na niej cel publiczny, a jej właściciel lub użytkownik wieczysty się na to nie zgadza, to możesz złożyć do nas wniosek w tej sprawie. We wniosku możesz poprosić abyśmy udzielili Ci – w drodze decyzji – zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie:
- ciągów drenażowych,
- przewodów i urządzeń, które służą do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej,
- urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji,
- innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń.
Krok po kroku
- Wypełnij i podpisz wniosek o wydanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości.
- Dołącz wszystkie wymagane dokumenty.
- Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Po zakończeniu postępowania otrzymasz decyzję lub inny dokument kończący sprawę.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości.
- Dokument planistyczny:
- wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki ewidencyjnej objętej wnioskiem – jeżeli obowiązuje dla niej plan miejscowy albo
- ostateczna decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego – w przypadku braku planu.
[!] Jeśli dla nieruchomości obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, ale nie przewiduje on wprost lokalizacji planowanej inwestycji, to aby przyspieszyć rozpatrywanie sprawy możesz złożyć dodatkową opinię, która potwierdza zgodność inwestycji z planem miejscowym. Opinię taką wydaje komórka urzędu dzielnicy właściwa do spraw architektury.
- Odpis zwykły księgi wieczystej lub hipotecznej lub zbioru dokumentów dla nieruchomości objętej wnioskiem – jeżeli z danych z ewidencji gruntów i budynków wynika, że są one prowadzone. W przypadku ksiąg zamkniętych lub zaginionych złóż potwierdzenie takiego statusu z właściwego sądu.
- Fragment zasadniczej mapy miasta z zaznaczonymi:
- granicami działki ewidencyjnej objętej wnioskiem,
- przebiegiem planowanej inwestycji,
- zasięgiem strefy bezpieczeństwa – jeśli jest konieczna.
[!] Dokument ten musi być podpisany. Ze względu na ograniczone możliwości techniczne sugerujemy format A4 lub A3.
- Opis strefy bezpieczeństwa dla inwestycji oraz rodzaju ograniczeń w sposobie korzystania z nieruchomości w strefie lub oświadczenie o braku konieczności jej ustanowienia.
[!] Dokument musi być podpisany. - Dokumenty z przeprowadzonych rokowań z właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości o uzyskanie zgody na wykonanie prac, których dotyczy wniosek, albo dokumenty, które potwierdzają nieuregulowany stan prawny nieruchomości.
- Pełnomocnictwo – jeśli reprezentuje Cię pełnomocnik. Pełnomocnictwo musi zawierać prawidłowo określony zakres umocowania (reprezentowanie przed organami administracji).
Zamiast oryginału dokumentu możesz złożyć jego odpis, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez:
- notariusza albo
- adwokata, radcę prawnego rzecznika patentowego lub doradcę podatkowego, który jest pełnomocnikiem w sprawie albo
- upoważnionego pracownika urzędu.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku i pełnomocnictwa.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- osobiście:
- w Biurze Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy, ul. T. Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa,
- w kancelarii ogólnej Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
- przez internet na stronie ePUAP,
- pocztą na adres korespondencyjny: Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.
Składam wniosek w urzędzie
- Wypełnij i podpisz wniosek.
- Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
- Złóż wniosek w urzędzie lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny.
- Po rozpatrzeniu wniosku, poinformujemy Cię o dalszych etapach sprawy. Odpowiedź przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać ją osobiście. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.
Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.
Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.
- Wejdź na elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – epuap.gov.pl.
- Wypełnij wniosek i dołącz wymagane dokumenty.
- Złóż wniosek.
- Na swoją skrzynkę ePUAP otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku.
- Po rozpatrzeniu wniosku, poinformujemy Cię o dalszych etapach sprawy. Odpowiedź przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać ją osobiście. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.
[!] Pamiętaj, że skany dokumentów bez podpisu elektronicznego nie mogą być dowodami w sprawie.
Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie:
Pisma w sprawie przekażemy na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, przez ePUAP). Możesz też odebrać je osobiście w Biurze Mienia Miasta i Skarbu Państwa. Zanim to zrobisz, skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu. Jeżeli ustanowisz pełnomocnika, pisma doręczymy pełnomocnikowi. Jeżeli ustanowisz kilku pełnomocników, doręczymy je tylko jednemu pełnomocnikowi. Możesz wskazać takiego pełnomocnika.
Jednostka odpowiedzialna
Biuro Mienia Miasta i Skarbu Państwa Urzędu m.st. Warszawy
[!] Organ, który rozpatruje tego typu sprawy, to starosta wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej. W Warszawie, która jest miastem na prawach powiatu, tę funkcję pełni Prezydent m.st. Warszawy.
Termin odpowiedzi
Sprawa, w której trzeba przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, powinna zostać załatwiona nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawa szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Do tych terminów nie wliczamy:
- terminów przewidzianych w przepisach prawa na realizację określonych czynności,
- okresów zawieszenia postępowania,
- okresu trwania mediacji,
- okresów opóźnień spowodowanych z Twojej winy, innej osoby (np. właściciela nieruchomości) albo przyczyn niezależnych od nas.
Powiadomimy Cię o każdym przypadku i przyczynach niezałatwienia sprawy w terminie, również z przyczyn niezależnych od nas. Podamy też nowy termin zakończenia.
Część postępowań wymaga wyjaśnienia stanu prawnego nieruchomości ponieważ np.:
- stan prawny nie był aktualizowany przez właścicieli przez wiele lat,
- część dokumentów zaginęła,
- osoby, którym mogą przysługiwać prawa do nieruchomości nie żyją, co wiąże się z koniecznością odszukania ich spadkobierców.
W szczególnych przypadkach konieczne jest przeprowadzenie wieloletniego postępowania wyjaśniającego przed wydaniem rozstrzygnięcia w sprawie.
Tryb odwoławczy
Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, organem wyższego stopnia w tych sprawach jest wojewoda.
Od decyzji możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie skieruj do Wojewody Mazowieckiego, ale za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy. Odwołanie możesz złożyć tak jak wniosek (patrz sekcja Miejsce złożenia i odbioru).
Możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania przed upływem terminu do jego wniesienia. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Aby zrzec się prawa do wniesienia odwołania złóż nam takie oświadczenie.
Uwagi
- Inwestycja musi być inwestycją określonego typu – ustawa wymienia:
- ciągi drenażowe,
- przewody i urządzenia, które służą do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej,
- urządzenia łączności publicznej i sygnalizacji,
- a także inne podziemne, naziemne lub nadziemne obiekty i urządzenia niezbędne do korzystania z tych przewodów i urządzeń.
- Inwestycja musi być inwestycją celu publicznego – zgodnie z art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami i art. 2 pkt 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
- Inwestycja musi być zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub ostateczną decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
[!] Jeśli z treści planu wprost nie wynika lokalizacja inwestycji, to możesz złożyć dodatkową opinię, wydaną przez komórkę urzędu dzielnicy właściwą do spraw architektury, która potwierdza zgodność inwestycji z planem miejscowym. Taka opinia może przyspieszyć rozpatrywanie sprawy. - Rokowania o wyrażenie zgody na wykonanie prac, których dotyczy wniosek, przeprowadzone z właścicielem lub użytkownikiem wieczystym muszą zakończyć się wynikiem negatywnym. Nie dotyczy to nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, w stosunku do której nie musisz przeprowadzać rokowań.
- Jeśli wniosek dotyczy urządzeń łączności publicznej, decyzję będziemy wydawać w uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Możemy ją wydać także w przypadku braku planu miejscowego lub gdy decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego nie jest wymagana.
- Jeśli nie złożysz wszystkich wymaganych dokumentów, wezwiemy Cię do ich uzupełnienia. Na uzupełnienie wyznaczymy termin nie krótszy niż 7 dni. Jeśli nie uzupełnisz wniosku w tym terminie, pozostawimy go bez rozpoznania.
- W trakcie postępowania możemy wzywać Cię np. do udziału w podejmowanych czynnościach lub do złożenia wyjaśnień.
- Masz prawo do czynnego udziału w postępowaniu.
Podstawa prawna
Wersja 1.0 z 2.08.2024 r.