Dofinansowanie do inwestycji ochrony środowiska

null Program „Stop Smog” – wymiana kopciucha wraz z termomodernizacją budynku jednorodzinnego

Program „Stop Smog” wspiera wymianę lub likwidację nieekologicznych źródeł ciepła i termomodernizację w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych. Dzięki temu m.st. Warszawa może przeprowadzać kompleksową termomodernizację budynku, która obniży koszty jego funkcjonowania oraz może wymienić źródło ciepła na nowe bardziej efektywne i ekologiczne. Wnioskodawcy nie ponoszą kosztów za te działania.
Możesz złożyć wniosek o przystąpienie do tego programu jeśli:

  • żyjesz w gospodarstwie jednoosobowym i Twój miesięczny dochód nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury (w 2022 r. była to kwota 2 342 zł) albo żyjesz w gospodarstwie wieloosobowym i miesięczny dochód na osobę nie przekracza 125% kwoty najniższej emerytury (w 2022 r. była to kwota 1 673 zł),
  • jesteś właścicielem lub posiadaczem samoistnym (współwłaścicielem lub współposiadaczem samoistnym) budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu w takim budynku,
  • wciąż użytkujesz kocioł lub inne urządzenia grzewcze na paliwa stałe (tzw. kopciuchy).

[!] Wnioski przyjmujemy od 17 czerwca do 17 lipca 2024 r. Wnioski złożone w innych terminach pozostaną bez rozpoznania. Jeśli złożysz nieprawidłowo wypełniony wniosek, to pozostawimy go bez rozpatrzenia.

Krok po kroku

  1. Pobierz i wypełnij wniosek o przystąpienie do programu „Stop Smog”.
  2. Skompletuj wymagane dokumenty.
  3. Wniosek wraz z kompletem dokumentów złóż w Wydziale Obsługi Mieszkańców w urzędzie dzielnicy w której mieszkasz. Twój wniosek przekażemy do Biura Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej Urzędu m.st. Warszawy.
  4. Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej sprawdzi Twój wniosek pod względem formalnym i merytorycznym.
  5. Jeśli spełnisz wszystkie wymagania, Twój wniosek zostanie umieszczony na liście wniosków zakwalifikowanych do Programu, którą publikujemy na stronie https://eko.um.warszawa.pl
  6. Jeżeli Twój wniosek pojawi się na tej liście, pracownik Biura Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej skontaktuje się z Tobą w sprawie podpisania umowy o realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego.
  7. Przed podpisaniem umowy zaprosimy Cię na spotkanie do notariusza. Podczas tej wizyty podpiszesz oświadczenie o dobrowolnym poddaniu się egzekucji, które będzie miało formę aktu notarialnego. Jest to niezbędne zabezpieczenie dla urzędu miasta w razie powstania obowiązku zwrotu kosztów prac, np. w przypadku jeżeli przed upływem 5 lat od daty zakończenia prac, zamontujesz urządzenie grzewcze na paliwo stałe, naruszysz zasady gwarancji zainstalowanych urządzeń w lub sprzedasz nieruchomość.
  8. Przed podpisaniem umowy poprosimy Cię o zaakceptowanie zakresu prac modernizacyjnych, które zostaną zaproponowane przez audytora energetycznego.
  9. Po podpisaniu aktu notarialnego oraz zaakceptowania zakresu prac, zaprosimy Cię na podpisanie umowy.
  10. Miasto Stołeczne Warszawa przeprowadzi przetarg na wykonawcę prac modernizacyjnych. Wyłoniony wykonawca, pod nadzorem pracowników Urzędu m.st. Warszawy, przystąpi do realizacji inwestycji w Twoim budynku. 
  11. Nie możesz ingerować w zakres wykonanych prac i nie możesz zbyć nieruchomości przez okres 5 lat od zakończenia inwestycji. Jeśli to zrobisz, to zwrócisz wydatki poniesione przez urząd miasta.
     

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o zawarcie umowy o realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego.
  2. Zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.
    [!] Aby otrzymać takie zaświadczenie złóż żądanie wydania zaświadczenia o wysokości dochodu w wydziale obsługi mieszkańców w urzędzie dzielnicy, w której mieszkasz.
  3. Zdjęcie źródła ciepła i jego tabliczki znamionowej lub inny dokument, który potwierdza wiek źródła ciepła – jeśli wniosek obejmuje wymianę źródła ciepła.
  4. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:
    • notariusza lub
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
[!] Jeśli uwzględnimy Twój wniosek, to nie poniesiesz żadnych wydatków w związku z termomodernizacją budynku czy wymianą źródła ciepła. Wszystkie prace będą w 100% finasowanie z programu i wykonywane przez wykonawców wybranych w przetargach przez m.st. Warszawę.

Możliwe opłaty dodatkowe

  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
  • 5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.

Opłaty możesz zrobić:

  • w kasie urzędu dzielnicy,
  • w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
  • przelewem na rachunek bankowy:

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co płacisz np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.
Zwolnieni z opłaty skarbowej są: 
małżonek, wstępni, zstępni lub rodzeństwo wnioskodawcy;
organizacje pożytku publicznego, jeżeli składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;
osoby, które przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

  • osobiście w urzędzie:
  • pocztą na adres urzędu dzielnicy, w której mieszkasz.

Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.

Jednostka odpowiedzialna

Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej Urzędu m.st. Warszawy
[!] Informacji o programie „Stop Smog” udzielają doradcy energetyczni zatrudnieni przez m.st. Warszawa.

Termin odpowiedzi

Na Twój wniosek odpowiemy po ogłoszeniu listy wniosków zakwalifikowanych do Programu. Sprawę prowadzimy w trybie cywilnym, co oznacza, że terminy przewidziane w postępowaniu administracyjnym nie mają do niej zastosowania.

Tryb odwoławczy

W tej sprawie nie ma trybu odwoławczego.

Uwagi

  1. Jeśli złożysz nieprawidłowo wypełniony wniosek, to pozostawimy go bez rozpatrzenia.
  2. Aby otrzymać dofinansowanie musisz:
    • być właścicielem, współwłaścicielem, posiadaczem samoistnym lub współposiadaczem samoistnym całości lub części budynku mieszkalnego jednorodzinnego albo lokalu,
      [!] Jeśli jesteś współwłaścicielem lub współposiadaczem, to Twój udział lub zakres współposiadania nie może być mniejszy niż połowa. Jeśli umowa jest zawierana z więcej niż jednym współwłaścicielem lub współposiadaczem samoistnym, to suma ich udziałów we współwłasności lub zakres ich współposiadania samoistnego nie może być mniejsza niż połowa,
    • posiadać i mieszkać w budynku lub lokalu, dla którego pozwolenie na budowę zostało wydane przed 31 grudnia 2013 r.,
    • być członkiem gospodarstwa domowego, w którym przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390, 658 i 1429), na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza: 
      • 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym lub 
      • 125% tej kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym oraz złożyć oświadczenie, w którym wskażesz liczbę osób w Twoim gospodarstwie domowym,
    • posiadać środki własne oraz zasoby majątkowe, które łącznie nie przekraczają kwoty 52 966,10 zł z wyłączeniem:
      • wartości budynku lub lokalu,
      • nieruchomości gruntowych związanych odpowiednio z tym budynkiem lub tym lokalem,
    • faktycznie mieszkać w budynku lub lokalu, którego dotyczy wniosek,
    • wyrazić zgodę na udostępnienie budynku, lokalu lub nieruchomości, na której znajduje się objęty wnioskiem budynek, lokal lub ich części, abyśmy mogli zrealizować inwestycję;
    • wyrazić zgodę na udostępnienie budynku, lokalu lub nieruchomości, na której znajduje się objęty wnioskiem budynek lub lokal, abyśmy mogli przeprowadzić weryfikację danych zawartych we wniosku,
    • złożyć oświadczenia w formie aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji wprost z tego aktu.
      [!] Dodatkowo nie może toczyć się wobec Ciebie postępowanie egzekucyjne oraz nie możesz prowadzić działalności gospodarczej w budynku lub lokalu, którego dotyczy wniosek.
  3. W budynku lub lokalu, który zakwalifikował się do Programu, mogą zostać wykonane niezbędne prace remontowe, które mają zmniejszyć ich zapotrzebowanie na energię do ich ogrzewania i podgrzewania wody, m.in.:
    • wymiana lub likwidacja zanieczyszczających, nieefektywnych kotłów na paliwo stałe tzw. „kopciuchów” i instalacja ekologicznych źródeł ciepła,
    • docieplenie ścian, stropów, podłóg na gruncie, stropodachów, dachów,
    • likwidacja liniowych i punktowych mostków cieplnych,
    • wymiana okien i drzwi zewnętrznych,
    • instalacje OZE m.in. pompy ciepła czy panele fotowoltaiczne,
    • modernizacja systemu wentylacji,
    • naprawa kominów.
  4. Lista mieszkańców zakwalifikowanych do programu jest ogłaszana sukcesywnie, aż do zakończenia programu lub osiągniecia liczby 200 budynków objętych programem. Listę znajdziesz na stronie https://eko.um.warszawa.pl.
  5. Wszystkie wnioski, które zostaną złożone w pierwszym terminie naboru, mogą być zakwalifikowane do kolejnego, pod warunkiem uzupełnienia wymaganych dokumentów do czasu zakończenia kolejnego naboru.
  6. Więcej o programie dowiesz się od doradców energetycznych lub na stronie eko.um.warszawa.pl.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 1 lipca 2024 r.

Nie znalazłeś informacji?